W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD292","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty rozporządzeń","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw.\nCelem wydania rozporządzenia jest ustanowienie Pełnomocnika Rządu do spraw kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego, zwanego dalej „Pełnomocnikiem”.\nMając na uwadze ważny interes państwa, jakim jest zapewnienie odpowiedniej realizacji polityki oświatowej państwa w zakresie kształcenia ogólnego oraz systemu zewnętrznego oceniania, jak również edukacji przedszkolnej zasadnym jest powołanie Pełnomocnika.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Ustanowienie, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, Pełnomocnika Rządu do spraw kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego poprawi koordynację działań w obszarze kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego na poziomie struktur rządowych.\nDo zadań Pełnomocnika będą należały:\n1) koordynacja polityki państwa w zakresie kształcenia ogólnego, w tym analiza rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących funkcjonowania szkół, w szczególności organizacji roku szkolnego, obowiązku szkolnego, obowiązku nauki i społecznych organów szkoły, a także w zakresie edukacji przedszkolnej;\n2) analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz systemu zewnętrznego oceniania (egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego);\n3) koordynacja prac związanych z przygotowaniem propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie dotowania przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego;\n4) monitorowanie spraw dotyczących organizacji kształcenia mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym;\n5) koordynacja prac związanych z opracowaniem standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela i kwalifikacjami nauczycieli, a także uznawaniem kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej;\n6) koordynacja wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz nadzoru działalności kuratorów oświaty w tym zakresie, w szczególności w zakresie przygotowywania podstawowych kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, opracowywania i analizy wyników kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzegania przepisów obowiązujących w tym zakresie;\n7) koordynacja działań wynikających z Krajowego Programu Działań na rzecz Równego Traktowania na lata 2021–2030.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Przemysław Czarnek Minister Edukacji i Nauki","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MEiN","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 stycznia 2021 r. w trybie obiegowym","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD292
Rodzaj dokumentu:
projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów, Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw. Celem wydania rozporządzenia jest ustanowienie Pełnomocnika Rządu do spraw kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego, zwanego dalej „Pełnomocnikiem”. Mając na uwadze ważny interes państwa, jakim jest zapewnienie odpowiedniej realizacji polityki oświatowej państwa w zakresie kształcenia ogólnego oraz systemu zewnętrznego oceniania, jak również edukacji przedszkolnej zasadnym jest powołanie Pełnomocnika.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Ustanowienie, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, Pełnomocnika Rządu do spraw kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego poprawi koordynację działań w obszarze kształcenia ogólnego i nadzoru pedagogicznego na poziomie struktur rządowych. Do zadań Pełnomocnika będą należały: 1) koordynacja polityki państwa w zakresie kształcenia ogólnego, w tym analiza rozwiązań organizacyjno-prawnych dotyczących funkcjonowania szkół, w szczególności organizacji roku szkolnego, obowiązku szkolnego, obowiązku nauki i społecznych organów szkoły, a także w zakresie edukacji przedszkolnej; 2) analiza obowiązujących przepisów prawa i istniejących rozwiązań w zakresie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz systemu zewnętrznego oceniania (egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego); 3) koordynacja prac związanych z przygotowaniem propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie dotowania przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego; 4) monitorowanie spraw dotyczących organizacji kształcenia mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługujących się językiem regionalnym; 5) koordynacja prac związanych z opracowaniem standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela i kwalifikacjami nauczycieli, a także uznawaniem kwalifikacji do wykonywania zawodu regulowanego nauczyciela nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej; 6) koordynacja wykonywania nadzoru pedagogicznego na terenie kraju oraz nadzoru działalności kuratorów oświaty w tym zakresie, w szczególności w zakresie przygotowywania podstawowych kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, opracowywania i analizy wyników kontroli sprawności i efektywności nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzegania przepisów obowiązujących w tym zakresie; 7) koordynacja działań wynikających z Krajowego Programu Działań na rzecz Równego Traktowania na lata 2021–2030.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Przemysław Czarnek Minister Edukacji i Nauki
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2021 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 20 stycznia 2021 r. w trybie obiegowym