W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu działania oraz trybu pracy Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"RD48","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"RD{#RD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty rozporządzeń","value":"Projekty rozporządzeń"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Dotychczasowe doświadczenia w zakresie obsługi Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa wykazały, że obecnie funkcjonujące przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 października 2018 r. w sprawie zakresu działania oraz trybu pracy Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1952) nie zapewniają maksymalnej efektywności działania tego organu, a w niektórych sytuacjach znacznie utrudniają, bądź nawet uniemożliwiają zapewnienie ciągłości prac Kolegium. Do takich problemów w szczególności należy zaliczyć obowiązek umieszczania w protokole wszystkich wniosków wniesionych przez osoby uczestniczące w posiedzeniu, niezależnie od tego czy uczestnik posiedzenia wyraźnie i jednoznacznie wypowiedział się, że zgłasza wniosek. Ponadto, obowiązek uwzględnienia w protokole z posiedzenia dokumentów stanowiących przedmiot obrad w stopniu nieadekwatnym do założonego celu obciąża urząd obsługujący Kolegium ze względu na obowiązek rozsyłania tych dokumentów (liczących niekiedy dziesiątki stron) do nawet kilkudziesięciu podmiotów. Jest to nie tylko wyzwanie organizacyjne ale stanowi również ryzyko z punktu widzenia ochrony informacji niejawnych. Nadmiarowy jest również obowiązek załączania do protokołu stenogramu z posiedzenia. Tego typu obowiązek nie występuje w przypadku zdecydowanej większości innych ciał kolegialnych Rady Ministrów i z tego powodu proponuje się jego uchylenie.\nZmian wymagają również obowiązki sekretarza Kolegium, które określone są obecnie w sposób niemożliwy do realizacji z powodu braku odpowiednich kompetencji władczych sekretarza Kolegium.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponuje się uproszczenie obowiązków sekretarza Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa w zakresie obsługi Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa. Oczekuje się, że skutkiem zmian będzie zapewnienie efektywnej obsługi posiedzeń Kolegium i uproszczenie procesu przygotowywania dokumentów związanych z jego pracami.\nZmiany dotyczą w szczególności wyeliminowania niemożliwości wykonywania niektórych zadań przez sekretarza Kolegium z uwagi na brak dostatecznych narzędzi władczych i nadzorczych, usunięcia obowiązku załączania do protokołu stenogramu z posiedzenia oraz wielu dokumentów, które stanowiły przedmiot obrad Kolegium. Zmiana zachodzi także w zakresie dołączania do protokołu wyłącznie formalnych wniosków wniesionych przez uczestników posiedzenia. \nCzęść obecnych przepisów dotyczących protokołu oraz jego załączników jest nadmiarowa i nieadekwatna do założonego celu co powoduje obciążenia organizacyjne oraz stanowi ryzyko z punktu widzenia ochrony informacji niejawnych, a ponadto realnie uniemożliwia prawidłowe realizowanie zadań przez sekretarza Kolegium z uwagi na brak odpowiednich kompetencji.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Paweł Olszewski Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 7 maja 2024 r. w trybie obiegowym","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
RD48
Rodzaj dokumentu:
Projekty rozporządzeń
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Dotychczasowe doświadczenia w zakresie obsługi Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa wykazały, że obecnie funkcjonujące przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 października 2018 r. w sprawie zakresu działania oraz trybu pracy Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa (Dz. U. poz. 1952) nie zapewniają maksymalnej efektywności działania tego organu, a w niektórych sytuacjach znacznie utrudniają, bądź nawet uniemożliwiają zapewnienie ciągłości prac Kolegium. Do takich problemów w szczególności należy zaliczyć obowiązek umieszczania w protokole wszystkich wniosków wniesionych przez osoby uczestniczące w posiedzeniu, niezależnie od tego czy uczestnik posiedzenia wyraźnie i jednoznacznie wypowiedział się, że zgłasza wniosek. Ponadto, obowiązek uwzględnienia w protokole z posiedzenia dokumentów stanowiących przedmiot obrad w stopniu nieadekwatnym do założonego celu obciąża urząd obsługujący Kolegium ze względu na obowiązek rozsyłania tych dokumentów (liczących niekiedy dziesiątki stron) do nawet kilkudziesięciu podmiotów. Jest to nie tylko wyzwanie organizacyjne ale stanowi również ryzyko z punktu widzenia ochrony informacji niejawnych. Nadmiarowy jest również obowiązek załączania do protokołu stenogramu z posiedzenia. Tego typu obowiązek nie występuje w przypadku zdecydowanej większości innych ciał kolegialnych Rady Ministrów i z tego powodu proponuje się jego uchylenie.
Zmian wymagają również obowiązki sekretarza Kolegium, które określone są obecnie w sposób niemożliwy do realizacji z powodu braku odpowiednich kompetencji władczych sekretarza Kolegium.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponuje się uproszczenie obowiązków sekretarza Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa w zakresie obsługi Kolegium do Spraw Cyberbezpieczeństwa. Oczekuje się, że skutkiem zmian będzie zapewnienie efektywnej obsługi posiedzeń Kolegium i uproszczenie procesu przygotowywania dokumentów związanych z jego pracami.
Zmiany dotyczą w szczególności wyeliminowania niemożliwości wykonywania niektórych zadań przez sekretarza Kolegium z uwagi na brak dostatecznych narzędzi władczych i nadzorczych, usunięcia obowiązku załączania do protokołu stenogramu z posiedzenia oraz wielu dokumentów, które stanowiły przedmiot obrad Kolegium. Zmiana zachodzi także w zakresie dołączania do protokołu wyłącznie formalnych wniosków wniesionych przez uczestników posiedzenia.
Część obecnych przepisów dotyczących protokołu oraz jego załączników jest nadmiarowa i nieadekwatna do założonego celu co powoduje obciążenia organizacyjne oraz stanowi ryzyko z punktu widzenia ochrony informacji niejawnych, a ponadto realnie uniemożliwia prawidłowe realizowanie zadań przez sekretarza Kolegium z uwagi na brak odpowiednich kompetencji.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Paweł Olszewski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 7 maja 2024 r. w trybie obiegowym
Status realizacji:
Zrealizowany