W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia Koncepcji Rozwoju Kraju 2050
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID46","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju koncepcja rozwoju kraju (KRK) jest przyjmowana przez Radę Ministrów w drodze uchwały. KRK, przygotowana zgodnie z art. 8a-8c ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, określa wyzwania rozwojowe kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w perspektywie 2050 roku. Przyjęcie KRK powinno nastąpić – zgodnie z ustawą z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2024 poz. 862) – do końca 2024 r.\nDokument został przygotowany, by:\n- na podstawie przeanalizowanych trendów globalnych, europejskich i krajowych – zarysować możliwe ścieżki rozwojowe Polski w perspektywie roku 2050;\n- zintegrować w jednym dokumencie aspekty społeczne, gospodarcze i przestrzenne i zidentyfikować kluczowe, długoterminowe wyzwania dla Polski, przez pryzmat tych trzech wymiarów;\n- sformułować wnioski, wynikające z przeprowadzonych analiz i wskazanych wyzwań, dla strategii i polityk publicznych.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"KRK prezentuje kontekst dla podejmowania najlepszych wyborów strategicznych w perspektywie nadchodzącego ćwierćwiecza, w ramach strategii rozwoju i polityk publicznych wdrażanych przez rząd, samorząd terytorialny i innych interesariuszy gry o rozwój. KRK jest dokumentem-drogowskazem dla planowania rozwoju państwa – ma dać szerokie tło dla rozwoju w perspektywie długookresowej. \nKRK będzie stanowiła podstawę dla nowej średniookresowej strategii rozwoju kraju (obecnie obowiązująca średniookresowa strategia to Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 z perspektywą 2030 r.).\nDzięki procesowi przygotowania KRK i wiedzy z niego wynikającej (dokument plus obszerne analizy i raporty diagnostyczne), resorty, jednostki samorządu terytorialnego i inni interesariusze będą mogli łatwiej identyfikować obszary, które mają większe znaczenie z punktu widzenia teraźniejszości i przyszłości kraju. Będą lepiej rozumieć, jakie czynniki są ważne dla procesu decyzyjnego i będą podejmować strategiczne decyzje, które będą sprzyjały realizacji długofalowych planów. Takie podejście pozwala na skorzystanie z pojawiających się szans dzięki zmianie celów, działań lub stosowanych praktyk. Kolejną korzyścią jest umożliwienie sformułowania odpowiedzi na potencjalnie negatywne konsekwencje wyłaniających się ryzyk czy zagrożeń. W ślad za tym podejmowanie działań o charakterze antycypacyjnym, adaptacyjnym, łagodzącym lub zapobiegawczym – stosownie do zidentyfikowanych wyzwań rozwojowych – stanie się łatwiejsze.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID46
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju koncepcja rozwoju kraju (KRK) jest przyjmowana przez Radę Ministrów w drodze uchwały. KRK, przygotowana zgodnie z art. 8a-8c ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, określa wyzwania rozwojowe kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym w perspektywie 2050 roku. Przyjęcie KRK powinno nastąpić – zgodnie z ustawą z dnia 15 maja 2024 r. o zmianie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2024 poz. 862) – do końca 2024 r. Dokument został przygotowany, by: - na podstawie przeanalizowanych trendów globalnych, europejskich i krajowych – zarysować możliwe ścieżki rozwojowe Polski w perspektywie roku 2050; - zintegrować w jednym dokumencie aspekty społeczne, gospodarcze i przestrzenne i zidentyfikować kluczowe, długoterminowe wyzwania dla Polski, przez pryzmat tych trzech wymiarów; - sformułować wnioski, wynikające z przeprowadzonych analiz i wskazanych wyzwań, dla strategii i polityk publicznych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
KRK prezentuje kontekst dla podejmowania najlepszych wyborów strategicznych w perspektywie nadchodzącego ćwierćwiecza, w ramach strategii rozwoju i polityk publicznych wdrażanych przez rząd, samorząd terytorialny i innych interesariuszy gry o rozwój. KRK jest dokumentem-drogowskazem dla planowania rozwoju państwa – ma dać szerokie tło dla rozwoju w perspektywie długookresowej. KRK będzie stanowiła podstawę dla nowej średniookresowej strategii rozwoju kraju (obecnie obowiązująca średniookresowa strategia to Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 z perspektywą 2030 r.). Dzięki procesowi przygotowania KRK i wiedzy z niego wynikającej (dokument plus obszerne analizy i raporty diagnostyczne), resorty, jednostki samorządu terytorialnego i inni interesariusze będą mogli łatwiej identyfikować obszary, które mają większe znaczenie z punktu widzenia teraźniejszości i przyszłości kraju. Będą lepiej rozumieć, jakie czynniki są ważne dla procesu decyzyjnego i będą podejmować strategiczne decyzje, które będą sprzyjały realizacji długofalowych planów. Takie podejście pozwala na skorzystanie z pojawiających się szans dzięki zmianie celów, działań lub stosowanych praktyk. Kolejną korzyścią jest umożliwienie sformułowania odpowiedzi na potencjalnie negatywne konsekwencje wyłaniających się ryzyk czy zagrożeń. W ślad za tym podejmowanie działań o charakterze antycypacyjnym, adaptacyjnym, łagodzącym lub zapobiegawczym – stosownie do zidentyfikowanych wyzwań rozwojowych – stanie się łatwiejsze.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej