W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia zmiany programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID363","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projektowana uchwała dotyczy przyjęcia zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” (dalej: FERC) przyjętego decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 18 listopada 2022 r. C(2022) 8210 final, zatwierdzającą program „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce.\nMając na uwadze korzyści płynące ze stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków Minister Funduszy i Polityki Regionalnej podjął decyzję o określeniu stawek jednostkowych w projektach dotyczących budowy sieci ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego. Wszystkie projekty realizowane w Priorytecie I: Zwiększenie dostępu \ndo ultra-szybkiego internetu FERC będą rozliczane przy użyciu stawek jednostkowych. \nZmianę tę należy wprowadzić pilnie, gdyż jest ona niezbędna do przeprowadzenia pierwszego naboru projektów w I priorytecie FERC, zaplanowanego w I kw. br. Zatwierdzone przez KE stawki jednostkowe będą stanowiły podstawę do rozliczania wydatków w projektach budowy sieci szerokopasmowych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Rozliczenie kosztów związanych z realizacją programu za pomocą stawek jednostkowych jest uzasadnione faktem występowania w tego rodzaju projektach tożsamych rodzajów wydatków, a także jednolitą grupą potencjalnych beneficjentów, tj. przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Ułatwi to beneficjentom rozliczanie często powtarzalnych i jednorodnych oraz potwierdzonych wieloma dokumentami kosztów. Z uwagi na powyższe, zasadne jest wprowadzenie stawek jednostkowych w celu koncentracji wysiłków beneficjenta w ramach projektu na osiąganiu jego rezultatów oraz ułatwienia mu rozliczania kosztów projektu. Z drugiej strony zastosowanie stawki jednostkowej pozwoli skoncentrować uwagę podczas weryfikacji wniosków o płatność i prowadzenia kontroli projektu na merytorycznej stronie realizacji projektów. Wprowadzenie stawek jednostkowych ograniczy również ryzyko błędów przy rozliczaniu wniosków o płatność. Odciąży zarówno beneficjentów jak i Instytucję Pośredniczącą rozliczającą wnioski o płatność.\nZastosowanie stawek jednostkowych na podstawie art. 94 implikuje konieczność wypełnienia aneksu nr 1 do FERC, a także skutkuje niezbędną modyfikacją numeracji dotychczasowych załączników. Wprowadzony (dodany) aneks dotyczący stawek jednostkowych jest dokumentem wynikającym ze wzoru programu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 i jego numeracja nie może być zmieniona. W związku z powyższym będzie on załącznikiem nr 1. Jeżeli natomiast chodzi o dwa dotychczasowe załączniki dołączone do FERC \n- są one dokumentami dodatkowymi wprowadzonymi przez MFiPR, dlatego dotychczasowy załącznik nr 1 staje się załącznikiem nr 2, a dotychczasowy załącznik nr 2 - załącznikiem nr 3. \nProponowane zmiany programu wymagają zatwierdzenia przez KE. Ich przyjęcie jest niezbędne do przeprowadzenia naboru w I priorytecie FERC. Wszystkie wydatki w projektach rozliczane będą przy użyciu stawek jednostkowych wyznaczonych w ramach metodyki.\nProjekt zmiany FERC, jako dokument rządowy, ze względu na swą specyfikę, jest od samego początku przygotowywany w ścisłej współpracy z szerokim gronem interesariuszy, w szczególności z właściwymi resortami, regionami oraz z partnerami społecznymi i gospodarczymi. Projekt zmian programu zostanie przekazany do opinii Komitetowi Monitorującemu FERC, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych, jednostek samorządu terytorialnego, ministerstw oraz urzędów centralnych oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Ponadto projekt zmian FERC zaopiniowała Instytucja Koordynująca Umowę Partnerstwa, której rolę pełnią właściwe komórki organizacyjna w MFiPR, pod kątem zgodności z Umową Partnerstwa.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Małgorzata Jarosińska-Jedynak Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 czerwca 2023 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID363
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projektowana uchwała dotyczy przyjęcia zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” (dalej: FERC) przyjętego decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 18 listopada 2022 r. C(2022) 8210 final, zatwierdzającą program „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce.
Mając na uwadze korzyści płynące ze stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków Minister Funduszy i Polityki Regionalnej podjął decyzję o określeniu stawek jednostkowych w projektach dotyczących budowy sieci ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego. Wszystkie projekty realizowane w Priorytecie I: Zwiększenie dostępu
do ultra-szybkiego internetu FERC będą rozliczane przy użyciu stawek jednostkowych.
Zmianę tę należy wprowadzić pilnie, gdyż jest ona niezbędna do przeprowadzenia pierwszego naboru projektów w I priorytecie FERC, zaplanowanego w I kw. br. Zatwierdzone przez KE stawki jednostkowe będą stanowiły podstawę do rozliczania wydatków w projektach budowy sieci szerokopasmowych.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Rozliczenie kosztów związanych z realizacją programu za pomocą stawek jednostkowych jest uzasadnione faktem występowania w tego rodzaju projektach tożsamych rodzajów wydatków, a także jednolitą grupą potencjalnych beneficjentów, tj. przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Ułatwi to beneficjentom rozliczanie często powtarzalnych i jednorodnych oraz potwierdzonych wieloma dokumentami kosztów. Z uwagi na powyższe, zasadne jest wprowadzenie stawek jednostkowych w celu koncentracji wysiłków beneficjenta w ramach projektu na osiąganiu jego rezultatów oraz ułatwienia mu rozliczania kosztów projektu. Z drugiej strony zastosowanie stawki jednostkowej pozwoli skoncentrować uwagę podczas weryfikacji wniosków o płatność i prowadzenia kontroli projektu na merytorycznej stronie realizacji projektów. Wprowadzenie stawek jednostkowych ograniczy również ryzyko błędów przy rozliczaniu wniosków o płatność. Odciąży zarówno beneficjentów jak i Instytucję Pośredniczącą rozliczającą wnioski o płatność.
Zastosowanie stawek jednostkowych na podstawie art. 94 implikuje konieczność wypełnienia aneksu nr 1 do FERC, a także skutkuje niezbędną modyfikacją numeracji dotychczasowych załączników. Wprowadzony (dodany) aneks dotyczący stawek jednostkowych jest dokumentem wynikającym ze wzoru programu zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 i jego numeracja nie może być zmieniona. W związku z powyższym będzie on załącznikiem nr 1. Jeżeli natomiast chodzi o dwa dotychczasowe załączniki dołączone do FERC
- są one dokumentami dodatkowymi wprowadzonymi przez MFiPR, dlatego dotychczasowy załącznik nr 1 staje się załącznikiem nr 2, a dotychczasowy załącznik nr 2 - załącznikiem nr 3.
Proponowane zmiany programu wymagają zatwierdzenia przez KE. Ich przyjęcie jest niezbędne do przeprowadzenia naboru w I priorytecie FERC. Wszystkie wydatki w projektach rozliczane będą przy użyciu stawek jednostkowych wyznaczonych w ramach metodyki.
Projekt zmiany FERC, jako dokument rządowy, ze względu na swą specyfikę, jest od samego początku przygotowywany w ścisłej współpracy z szerokim gronem interesariuszy, w szczególności z właściwymi resortami, regionami oraz z partnerami społecznymi i gospodarczymi. Projekt zmian programu zostanie przekazany do opinii Komitetowi Monitorującemu FERC, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych, jednostek samorządu terytorialnego, ministerstw oraz urzędów centralnych oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Ponadto projekt zmian FERC zaopiniowała Instytucja Koordynująca Umowę Partnerstwa, której rolę pełnią właściwe komórki organizacyjna w MFiPR, pod kątem zgodności z Umową Partnerstwa.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Małgorzata Jarosińska-Jedynak Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 czerwca 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany