W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie realizacji działań strategicznych wzmacniających bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID370","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Od 2021 r., a zwłaszcza po rozpoczęciu agresji Rosji na Ukrainę, sektor energetyczny i cała gospodarka, mierzyły się m.in. z wystąpieniem wysokich cen surowców i ryzykiem zakłócenia płynności ich dostaw, co miało wpływ na ceny energii elektrycznej i ciepła, a w dalszej kolejności koszty prowadzenia działalności gospodarczej, koszty wytworzenia produktów, konkurencyjność krajowej gospodarki i obciążenia gospodarstw domowych. \nW związku z nowymi uwarunkowaniami, fundamentalne znaczenie miały działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego i budowania strategicznej niezależności energetycznej. Odpowiadając na te potrzeby, Rada Ministrów przyjęła dnia 29 marca 2022 r. „Założenia do aktualizacji Polityki energetycznej Polski do 2040 r.”. \nBiorąc pod uwagę aktualną ocenę sektora energetycznego oraz sytuacji krajowej i międzynarodowej, jak również ww. „Założenia do aktualizacji PEP2040”, opracowano nowe prognozy dla sektora elektroenergetycznego, które stanowić będą uzupełnienie załącznika 2 do PEP2040. \nOdpowiedzią na nowe uwarunkowania jest również podjęcie działań strategicznych przez organy krajowe, w celu efektywniejszej realizacji celu polityki energetycznej państwa.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Przyjęcie uchwały Rady Ministrów w sprawie realizacji działań strategicznych wzmacniających bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej ma na celu wzmocnienie lub zaakcentowanie strategicznych działań w celu efektywniejszej realizacji celu polityki energetycznej państwa oraz wzmacniania odporności sektora elektroenergetycznego i całej gospodarki na czynniki zewnętrzne. \nKluczowe działania strategiczne wskazano w uchwale, a także zobowiązano organy oraz jednostki im podległe i nadzorowane do intensyfikacji działań. Oczekiwane efekty mają obejmować poniższe obszary: \n1)\tutrzymanie wystarczającej mocy w węglowych jednostkach wytwórczych w celu zagwarantowania dostaw energii elektrycznej w okresie przejściowym transformacji, po uprzedniej selekcji ze względu na użyteczność, potrzeby systemowe i stan techniczny, oraz mając na uwadze realizację umowy społecznej dotyczącej transformacji sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego z 2022 r.;\n2)\tpriorytetyzacja modernizacji i rozbudowy elektroenergetycznego systemu przesyłowego i systemów dystrybucyjnych w celu zapewnienia możliwości przyłączania nowych źródeł energii;\n3)\twyznaczenie dodatkowych obszarów dla realizacji II fazy wsparcia wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych w celu pełnego wykorzystania potencjału energetycznego polskich obszarów morskich;\n4)\tkonsekwentna realizacja i podjęcie działań na rzecz przyspieszenia realizacji Programu polskiej energetyki jądrowej (w zakresie budowy pierwszej wielkoskalowej elektrowni jądrowej i podjęcia działań na rzecz przyspieszenia przygotowania i realizacji budowy drugiej wielkoskalowej elektrowni jądrowej w RP), w celu zapewniania stabilnych mocy w systemie;\n5)\tkonsekwentna realizacja umowy społecznej dotyczącej transformacji sektora górnictwa węgla kamiennego oraz wybranych procesów transformacji województwa śląskiego z 2021 r. oraz umowy społecznej dotyczącej transformacji sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego z 2022 r. w celu zapewniania surowców w przejściowym okresie transformacji oraz zapewniania sprawiedliwego wymiaru transformacji;\n6)\tponowne przeprowadzenie analiz w zakresie zasadności przeprowadzenia inwestycji dot. uruchomienia złoża węgla brunatnego „Złoczew”, uwzględniając posiadane zasoby wytwórcze na węgiel brunatny, potencjał geologiczny, warunki ekonomiczne oraz środowiskowe;\n7)\tprzyspieszenie odejścia od wykorzystania węgla kamiennego opałowego przez gospodarstwa domowe w celu redukcji zależności energetycznej oraz poprawy jakości powietrza, gdyż krajowa produkcja węgla kamiennego nie pokrywa popytu gospodarstw domowych, a spalanie surowca w instalacjach indywidualnych jest jednym z głównych czynników smogu w Polsce. \n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Moskwa Minister Klimatu i Środowiska","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2023 r. WYCOFANY","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"Poniżej wskazane dokumenty opracowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowisko zostały skierowane pod obrady Rady Ministrów w dniu 4 kwietnia 2023 r.:\n‒ projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” (ID369) (RM-06111-48-23),\n‒ projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie realizacji działań strategicznych wzmacniających bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej (ID370) (RM-06111-49-23).\nNa wniosek Ministra – Członka Rady Ministrów – Michała Wójcika dokumenty zostały zdjęte z porządku obrad. W dalszej kolejności – zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami – prowadzone były robocze spotkania z członkami Rady Ministrów, a także przedstawicielami związków zawodowych w celu dyskusji nad dokumentami.\nW dniu 16 maja 2023 r. dokumenty były przedmiotem posiedzenia Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, który rekomendował wycofanie z dalszych prac legislacyjnych ww. projektów uchwał Rady Ministrów. Ustalono, że Minister Klimatu i Środowiska przygotuje całościową zmianę uchwały w sprawie Polityki energetycznej Polski do 2040 r., która zostanie poddana uzgodnieniom międzyresortowym oraz konsultacjom publicznym (ze szczególnym uwzględnieniem związków zawodowych).\nW odpowiedzi na wniosek Sekretarza Rady Ministrów wyrażony w piśmie z dnia 3 lipca 2023 r., znak RM-06111-48,49-23 oraz w związku z ustaleniami Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 16 maja 2023 r., Minister Klimatu i Środowiska zwrócił się o wycofanie ww. dokumentów spod obrady Rady Ministrów.\nMając na względzie powyższe ustalenia, nie są prowadzone prace nad ww. projektami dokumentów, co uzasadnia wycofanie ich z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Wycofany","value":"Wycofany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID370
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Od 2021 r., a zwłaszcza po rozpoczęciu agresji Rosji na Ukrainę, sektor energetyczny i cała gospodarka, mierzyły się m.in. z wystąpieniem wysokich cen surowców i ryzykiem zakłócenia płynności ich dostaw, co miało wpływ na ceny energii elektrycznej i ciepła, a w dalszej kolejności koszty prowadzenia działalności gospodarczej, koszty wytworzenia produktów, konkurencyjność krajowej gospodarki i obciążenia gospodarstw domowych. W związku z nowymi uwarunkowaniami, fundamentalne znaczenie miały działania na rzecz wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego i budowania strategicznej niezależności energetycznej. Odpowiadając na te potrzeby, Rada Ministrów przyjęła dnia 29 marca 2022 r. „Założenia do aktualizacji Polityki energetycznej Polski do 2040 r.”. Biorąc pod uwagę aktualną ocenę sektora energetycznego oraz sytuacji krajowej i międzynarodowej, jak również ww. „Założenia do aktualizacji PEP2040”, opracowano nowe prognozy dla sektora elektroenergetycznego, które stanowić będą uzupełnienie załącznika 2 do PEP2040. Odpowiedzią na nowe uwarunkowania jest również podjęcie działań strategicznych przez organy krajowe, w celu efektywniejszej realizacji celu polityki energetycznej państwa.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Przyjęcie uchwały Rady Ministrów w sprawie realizacji działań strategicznych wzmacniających bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej ma na celu wzmocnienie lub zaakcentowanie strategicznych działań w celu efektywniejszej realizacji celu polityki energetycznej państwa oraz wzmacniania odporności sektora elektroenergetycznego i całej gospodarki na czynniki zewnętrzne. Kluczowe działania strategiczne wskazano w uchwale, a także zobowiązano organy oraz jednostki im podległe i nadzorowane do intensyfikacji działań. Oczekiwane efekty mają obejmować poniższe obszary: 1) utrzymanie wystarczającej mocy w węglowych jednostkach wytwórczych w celu zagwarantowania dostaw energii elektrycznej w okresie przejściowym transformacji, po uprzedniej selekcji ze względu na użyteczność, potrzeby systemowe i stan techniczny, oraz mając na uwadze realizację umowy społecznej dotyczącej transformacji sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego z 2022 r.; 2) priorytetyzacja modernizacji i rozbudowy elektroenergetycznego systemu przesyłowego i systemów dystrybucyjnych w celu zapewnienia możliwości przyłączania nowych źródeł energii; 3) wyznaczenie dodatkowych obszarów dla realizacji II fazy wsparcia wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych w celu pełnego wykorzystania potencjału energetycznego polskich obszarów morskich; 4) konsekwentna realizacja i podjęcie działań na rzecz przyspieszenia realizacji Programu polskiej energetyki jądrowej (w zakresie budowy pierwszej wielkoskalowej elektrowni jądrowej i podjęcia działań na rzecz przyspieszenia przygotowania i realizacji budowy drugiej wielkoskalowej elektrowni jądrowej w RP), w celu zapewniania stabilnych mocy w systemie; 5) konsekwentna realizacja umowy społecznej dotyczącej transformacji sektora górnictwa węgla kamiennego oraz wybranych procesów transformacji województwa śląskiego z 2021 r. oraz umowy społecznej dotyczącej transformacji sektora elektroenergetycznego i branży górnictwa węgla brunatnego z 2022 r. w celu zapewniania surowców w przejściowym okresie transformacji oraz zapewniania sprawiedliwego wymiaru transformacji; 6) ponowne przeprowadzenie analiz w zakresie zasadności przeprowadzenia inwestycji dot. uruchomienia złoża węgla brunatnego „Złoczew”, uwzględniając posiadane zasoby wytwórcze na węgiel brunatny, potencjał geologiczny, warunki ekonomiczne oraz środowiskowe; 7) przyspieszenie odejścia od wykorzystania węgla kamiennego opałowego przez gospodarstwa domowe w celu redukcji zależności energetycznej oraz poprawy jakości powietrza, gdyż krajowa produkcja węgla kamiennego nie pokrywa popytu gospodarstw domowych, a spalanie surowca w instalacjach indywidualnych jest jednym z głównych czynników smogu w Polsce.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Moskwa Minister Klimatu i Środowiska
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2023 r. WYCOFANY
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Poniżej wskazane dokumenty opracowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowisko zostały skierowane pod obrady Rady Ministrów w dniu 4 kwietnia 2023 r.: ‒ projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie „Polityki energetycznej Polski do 2040 r.” (ID369) (RM-06111-48-23), ‒ projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie realizacji działań strategicznych wzmacniających bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej (ID370) (RM-06111-49-23). Na wniosek Ministra – Członka Rady Ministrów – Michała Wójcika dokumenty zostały zdjęte z porządku obrad. W dalszej kolejności – zgodnie ze zgłaszanymi potrzebami – prowadzone były robocze spotkania z członkami Rady Ministrów, a także przedstawicielami związków zawodowych w celu dyskusji nad dokumentami. W dniu 16 maja 2023 r. dokumenty były przedmiotem posiedzenia Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, który rekomendował wycofanie z dalszych prac legislacyjnych ww. projektów uchwał Rady Ministrów. Ustalono, że Minister Klimatu i Środowiska przygotuje całościową zmianę uchwały w sprawie Polityki energetycznej Polski do 2040 r., która zostanie poddana uzgodnieniom międzyresortowym oraz konsultacjom publicznym (ze szczególnym uwzględnieniem związków zawodowych). W odpowiedzi na wniosek Sekretarza Rady Ministrów wyrażony w piśmie z dnia 3 lipca 2023 r., znak RM-06111-48,49-23 oraz w związku z ustaleniami Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 16 maja 2023 r., Minister Klimatu i Środowiska zwrócił się o wycofanie ww. dokumentów spod obrady Rady Ministrów. Mając na względzie powyższe ustalenia, nie są prowadzone prace nad ww. projektami dokumentów, co uzasadnia wycofanie ich z Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.