W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy ,,Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID78","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Pełnoskalowa agresja Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy, rozpoczęta w dniu 24 lutego 2022 r., spowodowała masową migrację osób poszukujących ochrony. W 2024 r. pod ochroną czasową w Rzeczypospolitej Polskiej pozostaje niemal 1 mln osób z Ukrainy, a zdecydowana większość z nich stanowią kobiety i dzieci. \nZgodnie z danymi z systemu informacji oświatowej, w dniu zakończenia zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2023/2024 (według stanu na dzień 21 czerwca 2024 r.) w polskich szkołach uczyło się 132 495 dzieci i młodzieży przybyłych z Ukrainy, co stanowiło ok. 2,6% ogółu uczniów w polskim systemie oświaty.\nPotrzebę udzielenia dodatkowego wsparcia dzieciom i młodzieży pochodzącym z Ukrainy w polskim systemie oświaty, zdiagnozowano biorąc pod uwagę:\n1) objęcie od dnia 1 września 2024 r. obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki dzieci i młodzieży z Ukrainy przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z wyjątkiem uczniów którzy w roku szkolnym 2024/2025 pobierają naukę w ostatniej klasie szkoły funkcjonującej w ukraińskim systemie oświaty z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, której ukończenie umożliwia przystąpienie do ukraińskiego egzaminu maturalnego, i zamierzają przystąpić do ukraińskiego egzaminu maturalnego w 2025 r.);\n2) zmianę przepisów regulujących funkcjonowanie osób przybyłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r., w tym wprowadzenie zasady, zgodnie z którą dziecko obywatela Ukrainy, na które ubiega się on o świadczenia wychowawcze, o którym mowa w ustawie z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 421, z późn. zm.), musi realizować obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w ramach polskiego systemu oświaty, co przełoży się na zwiększenie liczby uczniów i uczennic z Ukrainy w polskim systemie oświaty;\n3) pozostawanie w roku szkolnym 2023/2024 poza polskim systemem oświaty znacznej liczby dzieci i młodzieży z Ukrainy, w tym zjawisko rezygnacji z pobierania nauki w ramach polskiego systemu oświaty, które może powodować szereg wyzwań i potencjalnych problemów związanych z rozpoczęciem realizacji od dnia 1 września 2024 r. przez tę grupę dzieci i młodzieży kształcenia w polskim systemie oświaty, zwłaszcza w kontekście społecznego funkcjonowania tej grupy;\n4) niepewność sytuacji na Ukrainie i fakt, że nieuzasadniona agresja zbrojna Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy przedłuża się, co może skutkować dalszymi masowymi migracjami osób poszukujących ochrony w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym migracjami dzieci i młodzieży. \nWsparcie będzie realizowane w ramach Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy „Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027, zwanego dalej „Programem”.\nCelem Programu jest wsparcie dzieci i młodzieży pochodzących z Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami, w funkcjonowaniu w polskim systemie oświaty, przez umożliwienie podmiotom wskazanym w Programie realizacji szeregu różnorodnych działań wspierających tę grupę dzieci i młodzieży. \nRealizacja Programu pośrednio wpłynie pozytywnie także na sytuację dzieci i młodzieży będących obywatelami państw innych niż Ukraina, posiadających doświadczenie migracyjne, które pobierają naukę w polskich szkołach. \nProgram będzie realizowany w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027, tj. do dnia 31 sierpnia 2027 r.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Program będzie realizowany w ramach trzech modułów:\n1) Moduł I pn. Asystent międzykulturowy;\n2) Moduł II pn. Dobrostan społeczności szkolnej;\n3) Moduł III pn. Doskonalenie kadr systemu oświaty.\n1. Moduł I pn. Asystent międzykulturowy.\nCelem modułu I Programu jest wsparcie wprowadzania do szkół funkcji asystenta międzykulturowego, o którym mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.), przez udzielenie wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły, w których uczniowie i uczennice, będący obywatelami Ukrainy spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w zatrudnieniu asystentów międzykulturowych. \nŚrodki na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego mogą otrzymać następujące organy prowadzące szkoły:\n1) jednostka samorządu terytorialnego;\n2) osoba prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego;\n3) osoba fizyczna;\n4) właściwy minister, tj.:\na) minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (w odniesieniu do szkół artystycznych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego),\nb) minister właściwy do spraw rolnictwa,\nc) minister właściwy do spraw środowiska,\nd) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej,\ne) minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej.\nMaksymalna wysokość dofinansowania zatrudnienia na cały etat jednego asystenta międzykulturowego przez rok stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategorii zaszeregowania dla tego stanowiska określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 1960, z późn. zm.). Od dnia 1 lipca 2024 r. minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego asystenta międzykulturowego wynosi 4 300 zł brutto miesięcznie.\nOrgany prowadzące szkoły (jednostka samorządu terytorialnego, osoba prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego, osoba fizyczna) wnioskują o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych (w formie dotacji celowej) w ramach naborów ogłaszanych corocznie przez właściwych wojewodów, w terminach określonych w harmonogramie realizacji Programu. Kwalifikacji szkół do objęcia wsparciem finansowym na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych dokonują wojewodowie.\nWłaściwi ministrowie będący organami prowadzącymi szkoły zgłaszają zapotrzebowanie na środki związane z zatrudnieniem asystenta międzykulturowego do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje właściwym ministrom prowadzącym szkoły informację o planowanej wielkości środków finansowych na realizację Programu w danym roku. Kwalifikacji szkół do objęcia wsparciem finansowym na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych dokonują właściwi ministrowie prowadzący szkoły.\nJeden asystent międzykulturowy obejmuje wsparciem w danej szkole grupę liczącą nie więcej niż 20 uczniów i uczennic z Ukrainy, w której mogą być uwzględnieni również uczniowie z niepełnosprawnością. W przypadku większej liczby uczniów i uczennic z Ukrainy w danej szkole, dyrektor tej szkoły może zatrudnić asystenta na każdą rozpoczętą 20-osobową grupę. \nProgram umożliwia również udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego dla ucznia lub uczennicy z Ukrainy pochodzenia romskiego. W takim przypadku jeden asystent międzykulturowy będzie przypadał na każdą grupę 10 uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego, w której mogą być uwzględnieni również uczniowie z niepełnosprawnością. Dofinansowanie na zatrudnienie zatrudnienia asystenta międzykulturowego jest przyznawane na 12 miesięcy. W każdym kolejnym roku kalendarzowym organy prowadzące szkoły mogą ubiegać się o nowe środki na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego w szkole.\n2. Moduł II pn. Dobrostan społeczności szkolnej.\nCelem modułu II jest podwyższenie poziomu dobrostanu uczniów i uczennic będących obywatelami Ukrainy oraz całości społeczności szkolnej przez realizację różnorodnych form wsparcia kierowanych do uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich rodziców lub opiekunów prawnych, w tym osób (podmiotów) sprawujących pieczę zastępczą, a także kadr systemu oświaty w obszarze kształcenia, wychowania i opieki. \nNa poziomie regionalnym, działania w ramach modułu II Programu będzie realizować operator wojewódzki, tj. organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491), lub podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 tej ustawy, wybrany przez wojewodę w trybie określonym w dziale II rozdziale 2 tej ustawy, tj. w trybie konkursowym (otwarty konkurs ofert).\nNa poziomie centralnym, działania w ramach modułu II Programu będzie realizować Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie na podstawie umowy zawartej przez Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania na podstawie art. 94ba ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.). \nWsparcie w ramach modułu II Programu będzie realizowane m. in. przez:\n- zapewnienie konsultacji i doradztwa;\n- zapewnienie superwizji; \n- prowadzenie działań informacyjnych;\n- organizację specjalistycznej pomocy psychologicznej;\n- opracowanie standardów diagnostycznych i materiałów metodycznych.\n3. Moduł III pn. Doskonalenie kadr systemu oświaty.\nCelem modułu III Programu jest podniesienie kompetencji zawodowych kadry systemu oświaty w celu skutecznej integracji uczniów z różnych środowisk kulturowych, zapewnienia im równych szans edukacyjnych oraz budowania otwartego i wspierającego środowiska szkolnego, przez organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego. Odbiorcami działań są przedstawiciele kadry systemu oświaty, w tym asystenci międzykulturowi, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.\nDziałania na poziomie regionalnym będą realizowane przez operatora wojewódzkiego, którego wyboru dokonuje Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie (ORE) na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320). Operatorem wojewódzkim jest konsorcjum składające się z organizacji pozarządowej, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, i placówki doskonalenia nauczycieli posiadającej akredytacje, o której mowa w art. 184 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Operator wojewódzki realizuje szkolenia dla kadr systemu oświaty, dostosowane do potrzeb istniejących w danym województwie, w zakresie tematycznym opracowanym przez ORE.\nNa poziomie centralnym, działania realizuje ORE, który przeprowadza szkolenia dla operatorów wojewódzkich we wszystkich obszarach określonych w Programie, tworzy zintegrowany system wsparcia, koordynując działania zgodnie z ustalonymi standardami, co zapewnia wysoką jakość realizowanych działań. Wyposażając operatorów wojewódzkich w pakiet wiedzy i narzędzi, ORE umożliwia im skuteczne pełnienie roli multiplikatorów oraz liderów wdrażających założenia systemowego wsparcia.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Joanna Mucha Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"ME","value":"ME"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID78
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Pełnoskalowa agresja Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy, rozpoczęta w dniu 24 lutego 2022 r., spowodowała masową migrację osób poszukujących ochrony. W 2024 r. pod ochroną czasową w Rzeczypospolitej Polskiej pozostaje niemal 1 mln osób z Ukrainy, a zdecydowana większość z nich stanowią kobiety i dzieci. Zgodnie z danymi z systemu informacji oświatowej, w dniu zakończenia zajęć dydaktycznych w roku szkolnym 2023/2024 (według stanu na dzień 21 czerwca 2024 r.) w polskich szkołach uczyło się 132 495 dzieci i młodzieży przybyłych z Ukrainy, co stanowiło ok. 2,6% ogółu uczniów w polskim systemie oświaty. Potrzebę udzielenia dodatkowego wsparcia dzieciom i młodzieży pochodzącym z Ukrainy w polskim systemie oświaty, zdiagnozowano biorąc pod uwagę: 1) objęcie od dnia 1 września 2024 r. obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązkiem szkolnym i obowiązkiem nauki dzieci i młodzieży z Ukrainy przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z wyjątkiem uczniów którzy w roku szkolnym 2024/2025 pobierają naukę w ostatniej klasie szkoły funkcjonującej w ukraińskim systemie oświaty z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, której ukończenie umożliwia przystąpienie do ukraińskiego egzaminu maturalnego, i zamierzają przystąpić do ukraińskiego egzaminu maturalnego w 2025 r.); 2) zmianę przepisów regulujących funkcjonowanie osób przybyłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r., w tym wprowadzenie zasady, zgodnie z którą dziecko obywatela Ukrainy, na które ubiega się on o świadczenia wychowawcze, o którym mowa w ustawie z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2024 r. poz. 421, z późn. zm.), musi realizować obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w ramach polskiego systemu oświaty, co przełoży się na zwiększenie liczby uczniów i uczennic z Ukrainy w polskim systemie oświaty; 3) pozostawanie w roku szkolnym 2023/2024 poza polskim systemem oświaty znacznej liczby dzieci i młodzieży z Ukrainy, w tym zjawisko rezygnacji z pobierania nauki w ramach polskiego systemu oświaty, które może powodować szereg wyzwań i potencjalnych problemów związanych z rozpoczęciem realizacji od dnia 1 września 2024 r. przez tę grupę dzieci i młodzieży kształcenia w polskim systemie oświaty, zwłaszcza w kontekście społecznego funkcjonowania tej grupy; 4) niepewność sytuacji na Ukrainie i fakt, że nieuzasadniona agresja zbrojna Federacji Rosyjskiej wobec Ukrainy przedłuża się, co może skutkować dalszymi masowymi migracjami osób poszukujących ochrony w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym migracjami dzieci i młodzieży. Wsparcie będzie realizowane w ramach Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży z Ukrainy „Szkoła dla wszystkich” w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027, zwanego dalej „Programem”. Celem Programu jest wsparcie dzieci i młodzieży pochodzących z Ukrainy, w tym pochodzenia romskiego oraz z niepełnosprawnościami, w funkcjonowaniu w polskim systemie oświaty, przez umożliwienie podmiotom wskazanym w Programie realizacji szeregu różnorodnych działań wspierających tę grupę dzieci i młodzieży. Realizacja Programu pośrednio wpłynie pozytywnie także na sytuację dzieci i młodzieży będących obywatelami państw innych niż Ukraina, posiadających doświadczenie migracyjne, które pobierają naukę w polskich szkołach. Program będzie realizowany w latach szkolnych 2024/2025, 2025/2026 i 2026/2027, tj. do dnia 31 sierpnia 2027 r.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Program będzie realizowany w ramach trzech modułów: 1) Moduł I pn. Asystent międzykulturowy; 2) Moduł II pn. Dobrostan społeczności szkolnej; 3) Moduł III pn. Doskonalenie kadr systemu oświaty. 1. Moduł I pn. Asystent międzykulturowy. Celem modułu I Programu jest wsparcie wprowadzania do szkół funkcji asystenta międzykulturowego, o którym mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.), przez udzielenie wsparcia finansowego organom prowadzącym szkoły, w których uczniowie i uczennice, będący obywatelami Ukrainy spełniają obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w zatrudnieniu asystentów międzykulturowych. Środki na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego mogą otrzymać następujące organy prowadzące szkoły: 1) jednostka samorządu terytorialnego; 2) osoba prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego; 3) osoba fizyczna; 4) właściwy minister, tj.: a) minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (w odniesieniu do szkół artystycznych prowadzących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego), b) minister właściwy do spraw rolnictwa, c) minister właściwy do spraw środowiska, d) minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, e) minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej. Maksymalna wysokość dofinansowania zatrudnienia na cały etat jednego asystenta międzykulturowego przez rok stanowi dwunastokrotność kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego ustalonego w kategorii zaszeregowania dla tego stanowiska określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. poz. 1960, z późn. zm.). Od dnia 1 lipca 2024 r. minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego asystenta międzykulturowego wynosi 4 300 zł brutto miesięcznie. Organy prowadzące szkoły (jednostka samorządu terytorialnego, osoba prawna inna niż jednostka samorządu terytorialnego, osoba fizyczna) wnioskują o udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych (w formie dotacji celowej) w ramach naborów ogłaszanych corocznie przez właściwych wojewodów, w terminach określonych w harmonogramie realizacji Programu. Kwalifikacji szkół do objęcia wsparciem finansowym na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych dokonują wojewodowie. Właściwi ministrowie będący organami prowadzącymi szkoły zgłaszają zapotrzebowanie na środki związane z zatrudnieniem asystenta międzykulturowego do ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Na podstawie zgłoszonego zapotrzebowania, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przekazuje właściwym ministrom prowadzącym szkoły informację o planowanej wielkości środków finansowych na realizację Programu w danym roku. Kwalifikacji szkół do objęcia wsparciem finansowym na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych dokonują właściwi ministrowie prowadzący szkoły. Jeden asystent międzykulturowy obejmuje wsparciem w danej szkole grupę liczącą nie więcej niż 20 uczniów i uczennic z Ukrainy, w której mogą być uwzględnieni również uczniowie z niepełnosprawnością. W przypadku większej liczby uczniów i uczennic z Ukrainy w danej szkole, dyrektor tej szkoły może zatrudnić asystenta na każdą rozpoczętą 20-osobową grupę. Program umożliwia również udzielenie wsparcia finansowego na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego dla ucznia lub uczennicy z Ukrainy pochodzenia romskiego. W takim przypadku jeden asystent międzykulturowy będzie przypadał na każdą grupę 10 uczniów i uczennic z Ukrainy pochodzenia romskiego, w której mogą być uwzględnieni również uczniowie z niepełnosprawnością. Dofinansowanie na zatrudnienie zatrudnienia asystenta międzykulturowego jest przyznawane na 12 miesięcy. W każdym kolejnym roku kalendarzowym organy prowadzące szkoły mogą ubiegać się o nowe środki na dofinansowanie zatrudnienia asystenta międzykulturowego w szkole. 2. Moduł II pn. Dobrostan społeczności szkolnej. Celem modułu II jest podwyższenie poziomu dobrostanu uczniów i uczennic będących obywatelami Ukrainy oraz całości społeczności szkolnej przez realizację różnorodnych form wsparcia kierowanych do uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich rodziców lub opiekunów prawnych, w tym osób (podmiotów) sprawujących pieczę zastępczą, a także kadr systemu oświaty w obszarze kształcenia, wychowania i opieki. Na poziomie regionalnym, działania w ramach modułu II Programu będzie realizować operator wojewódzki, tj. organizacja pozarządowa, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r. poz. 1491), lub podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 tej ustawy, wybrany przez wojewodę w trybie określonym w dziale II rozdziale 2 tej ustawy, tj. w trybie konkursowym (otwarty konkurs ofert). Na poziomie centralnym, działania w ramach modułu II Programu będzie realizować Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie na podstawie umowy zawartej przez Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania na podstawie art. 94ba ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 737, z późn. zm.). Wsparcie w ramach modułu II Programu będzie realizowane m. in. przez: - zapewnienie konsultacji i doradztwa; - zapewnienie superwizji; - prowadzenie działań informacyjnych; - organizację specjalistycznej pomocy psychologicznej; - opracowanie standardów diagnostycznych i materiałów metodycznych. 3. Moduł III pn. Doskonalenie kadr systemu oświaty. Celem modułu III Programu jest podniesienie kompetencji zawodowych kadry systemu oświaty w celu skutecznej integracji uczniów z różnych środowisk kulturowych, zapewnienia im równych szans edukacyjnych oraz budowania otwartego i wspierającego środowiska szkolnego, przez organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego. Odbiorcami działań są przedstawiciele kadry systemu oświaty, w tym asystenci międzykulturowi, o których mowa w art. 165 ust. 8a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Działania na poziomie regionalnym będą realizowane przez operatora wojewódzkiego, którego wyboru dokonuje Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie (ORE) na podstawie przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320). Operatorem wojewódzkim jest konsorcjum składające się z organizacji pozarządowej, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, i placówki doskonalenia nauczycieli posiadającej akredytacje, o której mowa w art. 184 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Operator wojewódzki realizuje szkolenia dla kadr systemu oświaty, dostosowane do potrzeb istniejących w danym województwie, w zakresie tematycznym opracowanym przez ORE. Na poziomie centralnym, działania realizuje ORE, który przeprowadza szkolenia dla operatorów wojewódzkich we wszystkich obszarach określonych w Programie, tworzy zintegrowany system wsparcia, koordynując działania zgodnie z ustalonymi standardami, co zapewnia wysoką jakość realizowanych działań. Wyposażając operatorów wojewódzkich w pakiet wiedzy i narzędzi, ORE umożliwia im skuteczne pełnienie roli multiplikatorów oraz liderów wdrażających założenia systemowego wsparcia.