W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie systemu wsparcia krajowego sektora zbrojeniowego

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID449","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Aktualna sytuacja geopolityczna oraz z trwający konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy powoduje konieczność zwiększenia potencjału krajowego przemysłu obronnego. Mając świadomość potrzeby radykalnego zwiększania wydatków na politykę obronną państwa w tym zakupy sprzętu wojskowego nie można utracić z pola widzenia konieczności zwiększenia wydatków na polski przemysł obronny, który będzie w stanie reagować na zapotrzebowanie Sił Zbrojnych RP. Jak bowiem pokazuje trwający od ponad roku konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy, posiadane możliwości przemysłu obronnego mogą nie być wystarczające w sytuacji konfliktu zbrojnego mogącego przenieść się na terytorium Polski lub państwa bezpośrednio graniczącego z Rzecząpospolitą Polską. Przemysł ten staje przed zadaniami, które wymagają wsparcia ze strony rządu. Wysokie nakłady na pozyskiwany sprzęt i uzbrojenie muszą iść w parze z możliwościami produkcyjno–serwisowymi przemysłu obronnego zlokalizowanego na terytorium kraju. Kolejne\nzapowiadane kontrakty dodatkowo uzasadniają niezbędność i niezwłoczność takich nakładów – w tym polonizacja czołgów K2, armato-haubic, planowany zakup przez Ukrainę KTO Rosomak itd.\nRozwój wydarzeń na terytorium Ukrainy pokazuje, jak ważny jest wysoce rozwinięty przemysł zbrojeniowy znajdujący się bezpośrednio w kraju. Daje to gwarancję zachowania łańcucha dostaw uzbrojenia oraz amunicji, szybkiego i kompleksowego serwisu i utrzymania nowoczesnego sprzętu już pozyskanego, a także wytwarzania nowych spolonizowanych rozwiązań. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., w której prawa z akcji w imieniu Skarbu Państwa wykonuje Minister Aktywów Państwowych, w sposób bezprecedensowy w historii polskiego przemysłu obronnego zwiększa obecnie możliwości wytwórcze inwestując przy pomocy różnych narzędzi finansowych, w tym z własnych środków, setki milionów złotych w rozwój, zwiększenie potencjału i możliwości wytwórczych. Aby zagwarantować, iż wdrożony już proces będzie kontynuowany konieczne jest dalsze silne i niezachwiane zaangażowanie państwa w proces dokapitalizowania polskich spółek przemysłu obronnego.\nW ramach dokonanych już przez państwo zakupów zostały podpisane umowy na dostawę nowoczesnych rodzajów broni takich jak czołgi Abrams, czołgi K2, samobieżne armato-haubice K9, samoloty FA 50, wyrzutnie rakiet. Powstaje przy tym konieczność zapewnienia możliwości serwisowych zakupionego uzbrojenia, a także zbudowania potencjału zdolności do kooperacji przy dostawach nowego sprzętu. Ponadto, w trakcie dokonanych już donacji na rzecz Ukrainy potwierdzona została wysoka jakość sprzętu produkowanego na terytorium Polski. Mowa tutaj w szczególności o karabinkach, przenośnych przeciwlotniczych zestawach rakietowych, samobieżnych armato-haubicach i innych. Wojna na terytorium Ukrainy w sposób dobitny pokazuje, iż równoważnym i równie istotnym elementem uzbrojenia jest amunicja. Jej samowystarczalność jest kluczowa dla możliwości prowadzenia skutecznych działań bojowych (obronnych ale też odstraszających).\nPonadto, na horyzoncie rysuje się także konieczność zapewnienia możliwości serwisowania sprzętu wojskowego przekazanego w różnych formułach poprzez szeroki wachlarz państw na terytorium Ukrainy. Polska to naturalny i najbardziej adekwatny kierunek dla wykonywania tych czynności.\nWśród rozwiązań, które w sposób skuteczny oraz szybki pozwolą na zasilenie polskiego przemysłu koniecznymi środkami, jest nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 marca 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania w zakresie nabywania lub obejmowania w Skarb Państwa akcji ze środków Funduszu Reprywatyzacji w roku 2023 (Dz. U. poz. 559) oraz stworzenie dedykowanego funduszu z przeznaczeniem na dokapitalizowanie państwowego przemysłu obronnego.\nMając na względzie opisane powyżej okoliczności oraz wychodząc naprzeciw pilnej potrzebie wdrożenia systemowego rozwiązania celem wsparcia krajowego sektora zbrojeniowego, powstała inicjatywa powołania do życia Funduszu Wsparcia Krajowego Sektora Zbrojeniowego. Przedmiotowa Uchwała pozwoli na precyzyjne określenie adresatów procesu i pozwoli na przyspieszenie działań związanych z utworzeniem ww. Funduszu.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Uchwała Rady Ministrów upoważnia ministra właściwego do spraw aktywów państwowych, działającego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, do przygotowania projektu ustawy powołującej Fundusz Wsparcia Krajowego Sektora Zbrojeniowego na lata 2024-2027, który będzie dysponował środkami w wysokości nie mniejszej niż 8.500.000.000,00 złotych. Fundusz ma zapewnić wsparcie dla podmiotów krajowego sektora zbrojeniowego, w szczególności na rzecz prowadzonych lub planowanych przez nie inwestycji rozwojowych.\nJako rozwiązanie przejściowe przyjęto możliwość przeznaczenia przez Radę Ministrów środków w kwocie nie mniejszej niż 3.697.000.000,00 złotych pochodzących z Funduszu Reprywatyzacji, o którym mowa w art. 56 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2023 r. poz. 343), na wsparcie inwestycji rozwojowych podmiotów krajowego sektora zbrojeniowego planowanych bądź prowadzonych w 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MAP","value":"MAP"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jacek Sasin Minister Aktywów Państwowych","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MAP","value":"MAP"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID449
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Aktualna sytuacja geopolityczna oraz z trwający konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy powoduje konieczność zwiększenia potencjału krajowego przemysłu obronnego. Mając świadomość potrzeby radykalnego zwiększania wydatków na politykę obronną państwa w tym zakupy sprzętu wojskowego nie można utracić z pola widzenia konieczności zwiększenia wydatków na polski przemysł obronny, który będzie w stanie reagować na zapotrzebowanie Sił Zbrojnych RP. Jak bowiem pokazuje trwający od ponad roku konflikt zbrojny na terytorium Ukrainy, posiadane możliwości przemysłu obronnego mogą nie być wystarczające w sytuacji konfliktu zbrojnego mogącego przenieść się na terytorium Polski lub państwa bezpośrednio graniczącego z Rzecząpospolitą Polską. Przemysł ten staje przed zadaniami, które wymagają wsparcia ze strony rządu. Wysokie nakłady na pozyskiwany sprzęt i uzbrojenie muszą iść w parze z możliwościami produkcyjno–serwisowymi przemysłu obronnego zlokalizowanego na terytorium kraju. Kolejne
zapowiadane kontrakty dodatkowo uzasadniają niezbędność i niezwłoczność takich nakładów – w tym polonizacja czołgów K2, armato-haubic, planowany zakup przez Ukrainę KTO Rosomak itd.
Rozwój wydarzeń na terytorium Ukrainy pokazuje, jak ważny jest wysoce rozwinięty przemysł zbrojeniowy znajdujący się bezpośrednio w kraju. Daje to gwarancję zachowania łańcucha dostaw uzbrojenia oraz amunicji, szybkiego i kompleksowego serwisu i utrzymania nowoczesnego sprzętu już pozyskanego, a także wytwarzania nowych spolonizowanych rozwiązań. Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., w której prawa z akcji w imieniu Skarbu Państwa wykonuje Minister Aktywów Państwowych, w sposób bezprecedensowy w historii polskiego przemysłu obronnego zwiększa obecnie możliwości wytwórcze inwestując przy pomocy różnych narzędzi finansowych, w tym z własnych środków, setki milionów złotych w rozwój, zwiększenie potencjału i możliwości wytwórczych. Aby zagwarantować, iż wdrożony już proces będzie kontynuowany konieczne jest dalsze silne i niezachwiane zaangażowanie państwa w proces dokapitalizowania polskich spółek przemysłu obronnego.
W ramach dokonanych już przez państwo zakupów zostały podpisane umowy na dostawę nowoczesnych rodzajów broni takich jak czołgi Abrams, czołgi K2, samobieżne armato-haubice K9, samoloty FA 50, wyrzutnie rakiet. Powstaje przy tym konieczność zapewnienia możliwości serwisowych zakupionego uzbrojenia, a także zbudowania potencjału zdolności do kooperacji przy dostawach nowego sprzętu. Ponadto, w trakcie dokonanych już donacji na rzecz Ukrainy potwierdzona została wysoka jakość sprzętu produkowanego na terytorium Polski. Mowa tutaj w szczególności o karabinkach, przenośnych przeciwlotniczych zestawach rakietowych, samobieżnych armato-haubicach i innych. Wojna na terytorium Ukrainy w sposób dobitny pokazuje, iż równoważnym i równie istotnym elementem uzbrojenia jest amunicja. Jej samowystarczalność jest kluczowa dla możliwości prowadzenia skutecznych działań bojowych (obronnych ale też odstraszających).
Ponadto, na horyzoncie rysuje się także konieczność zapewnienia możliwości serwisowania sprzętu wojskowego przekazanego w różnych formułach poprzez szeroki wachlarz państw na terytorium Ukrainy. Polska to naturalny i najbardziej adekwatny kierunek dla wykonywania tych czynności.
Wśród rozwiązań, które w sposób skuteczny oraz szybki pozwolą na zasilenie polskiego przemysłu koniecznymi środkami, jest nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 marca 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania w zakresie nabywania lub obejmowania w Skarb Państwa akcji ze środków Funduszu Reprywatyzacji w roku 2023 (Dz. U. poz. 559) oraz stworzenie dedykowanego funduszu z przeznaczeniem na dokapitalizowanie państwowego przemysłu obronnego.
Mając na względzie opisane powyżej okoliczności oraz wychodząc naprzeciw pilnej potrzebie wdrożenia systemowego rozwiązania celem wsparcia krajowego sektora zbrojeniowego, powstała inicjatywa powołania do życia Funduszu Wsparcia Krajowego Sektora Zbrojeniowego. Przedmiotowa Uchwała pozwoli na precyzyjne określenie adresatów procesu i pozwoli na przyspieszenie działań związanych z utworzeniem ww. Funduszu.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Uchwała Rady Ministrów upoważnia ministra właściwego do spraw aktywów państwowych, działającego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, do przygotowania projektu ustawy powołującej Fundusz Wsparcia Krajowego Sektora Zbrojeniowego na lata 2024-2027, który będzie dysponował środkami w wysokości nie mniejszej niż 8.500.000.000,00 złotych. Fundusz ma zapewnić wsparcie dla podmiotów krajowego sektora zbrojeniowego, w szczególności na rzecz prowadzonych lub planowanych przez nie inwestycji rozwojowych.
Jako rozwiązanie przejściowe przyjęto możliwość przeznaczenia przez Radę Ministrów środków w kwocie nie mniejszej niż 3.697.000.000,00 złotych pochodzących z Funduszu Reprywatyzacji, o którym mowa w art. 56 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników (Dz. U. z 2023 r. poz. 343), na wsparcie inwestycji rozwojowych podmiotów krajowego sektora zbrojeniowego planowanych bądź prowadzonych w 2023 r.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MAP
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jacek Sasin Minister Aktywów Państwowych
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MAP
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r.