W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia "Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji w Polsce"

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID380","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Rozwiązania zawarte w projektowanej uchwale stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” (numer porządkowy C8L) przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”. Należy wskazać, że jednym z podstawowych celów KPO jest przyjęcie przez Radę Ministrów uchwały w sprawie polityki cyfryzacji obszaru edukacji, mającej charakter programu i dokumentu strategicznego, wyznaczającego ramy polityki państwa i działań podejmowanych w obszarze cyfryzacji edukacji w następujących perspektywach czasowych: krótkoterminowej (do roku 2025), średniookresowej (do roku 2030) oraz długookresowej. Potrzeba powstania Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE) wynika z braku jednego kompleksowego dokumentu koordynującego cele i działania w obszarze cyfrowej transformacji edukacji. Działania opisane w PCTE, prowadzące do założonych celów, pozwolą na koordynację, planowanie i ewaluację zidentyfikowanych celów i zadań na poziomie centralnym jak i regionalnym czy lokalnym. PCTE wyznacza strategicznym partnerom zadania oraz kierunki, do których powinny dążyć wszystkie podmioty działające w obszarze edukacji. Dokument ten będzie stanowić podstawę działań interesariuszy oraz określi narzędzia do osiągnięcia w pełni zdigitalizowanego systemu edukacji dostosowanego do współczesnych wyzwań na etapie wychowania przedszkolnego, kształcenia w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz w uczelniach. W PCTE zdiagnozowano następujące problemy, dla których zaplanowano interwencje:\n- brak jednego, kompleksowego dokumentu, koordynującego cele i działania w obszarze cyfrowej transformacji edukacji,\n- braki w wyposażeniu przedszkoli, szkół, uczelni, uczniów i nauczycieli w nowoczesne środki dydaktyczne oparte na technologiach informacyjno-komunikacyjnych oraz braki w wyposażeniu sal do zajęć lekcyjnych,\n- brak systemowych rozwiązań w zakresie utrzymania sprzętu teleinformatycznego w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach lub placówkach, określonych w art. 2 pkt 1–10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.), zwanych dalej „placówkami oświatowymi”, \n- braki w umiejętnościach nauczycieli oraz zarządzających szkołami w zakresie kompetencji cyfrowych podczas organizowania pracy uczniów w szkolnych laboratoriach i w przygotowaniu absolwentów szkół do szybko zmieniającego się rynku pracy,\n- brak centralnej ekosystemowej platformy dostarczającej kompleksowe usługi edukacyjne oraz centralnie zarządzanych systemów bazodanowych na cały cykl edukacji i rekrutacji zawodowej.\nTransformacja cyfrowa zaplanowana w PCTE – poprzez szereg procesów i strategii prowadzących do zmiany sposobów funkcjonowania instytucji z obszaru edukacji, obsługi ich interesariuszy i kontrahentów – będzie dążyć do zwiększania wydajności, efektywności, atrakcyjności systemu edukacji tak, aby zapewnić wartość oczekiwaną, jaką jest wsparcie umiejętności uczenia jak się uczyć. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponuje się, aby w ramach PCTE zostały zrealizowane cele i działania w następujących obszarach:\n1. Transformacja cyfrowa w zakresie wyposażenia przedszkoli, szkół, uczniów i nauczycieli oraz uczelni kształcących nauczycieli.\n2. Transformacja cyfrowa w zakresie podnoszenia umiejętności kadr oświatowych.\n3. Transformacja cyfrowa w zakresie zmian w systemie oświaty.\n4. Transformacja cyfrowa w zakresie dydaktyki cyfrowej.\n5. Transformacja cyfrowa w zakresie rozwiązań w zarządzaniu szkołami.\n6. Transformacja cyfrowa w zakresie budowania ekosystemu cyfrowych szkół oraz działań sieciujących społeczności szkolne.\nPCTE wskazuje również strategicznych partnerów do realizacji celów transformacji cyfrowej. Są to m.in.:\n⎼ Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)\n⎼ Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE)\n⎼ Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji Za Granicą (ORPEG)\n⎼ Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI-PIB)\n⎼ Informatyczne Centrum Edukacji i Nauki (ICEiN)\n⎼ Centralna Komisja Egzaminacyjna\n⎼ Rada ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w systemach oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki\n⎼ uczelnie kształcące nauczycieli oraz kadry zarządcze placówek oświatowych\n⎼ placówki doskonalenia nauczycieli\n⎼ Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT)\n⎼ Szerokie Porozumienie Na Rzecz Umiejętności Cyfrowych i Zatrudnienia (SPRUCZ).\nDziałania opisane w PCTE uwzględniają kwestie zawarte w istotnych dokumentach programowych z obszaru nowoczesnej oświaty, takich jak Zintegrowana Strategia Umiejętności (ZSU), czy Polityka Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce od roku 2020 jak również Europejska Agenda Cyfrowa – edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Przemysław Czarnek Minister Edukacji i Nauki","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MEiN","value":"MEiN"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID380
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Rozwiązania zawarte w projektowanej uchwale stanowią realizację tzw. „kamienia milowego” (numer porządkowy C8L) przewidzianego w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności, zwanego dalej „KPO”. Należy wskazać, że jednym z podstawowych celów KPO jest przyjęcie przez Radę Ministrów uchwały w sprawie polityki cyfryzacji obszaru edukacji, mającej charakter programu i dokumentu strategicznego, wyznaczającego ramy polityki państwa i działań podejmowanych w obszarze cyfryzacji edukacji w następujących perspektywach czasowych: krótkoterminowej (do roku 2025), średniookresowej (do roku 2030) oraz długookresowej. Potrzeba powstania Polityki Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE) wynika z braku jednego kompleksowego dokumentu koordynującego cele i działania w obszarze cyfrowej transformacji edukacji. Działania opisane w PCTE, prowadzące do założonych celów, pozwolą na koordynację, planowanie i ewaluację zidentyfikowanych celów i zadań na poziomie centralnym jak i regionalnym czy lokalnym. PCTE wyznacza strategicznym partnerom zadania oraz kierunki, do których powinny dążyć wszystkie podmioty działające w obszarze edukacji. Dokument ten będzie stanowić podstawę działań interesariuszy oraz określi narzędzia do osiągnięcia w pełni zdigitalizowanego systemu edukacji dostosowanego do współczesnych wyzwań na etapie wychowania przedszkolnego, kształcenia w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz w uczelniach. W PCTE zdiagnozowano następujące problemy, dla których zaplanowano interwencje:
- brak jednego, kompleksowego dokumentu, koordynującego cele i działania w obszarze cyfrowej transformacji edukacji,
- braki w wyposażeniu przedszkoli, szkół, uczelni, uczniów i nauczycieli w nowoczesne środki dydaktyczne oparte na technologiach informacyjno-komunikacyjnych oraz braki w wyposażeniu sal do zajęć lekcyjnych,
- brak systemowych rozwiązań w zakresie utrzymania sprzętu teleinformatycznego w przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach lub placówkach, określonych w art. 2 pkt 1–10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082, z późn. zm.), zwanych dalej „placówkami oświatowymi”,
- braki w umiejętnościach nauczycieli oraz zarządzających szkołami w zakresie kompetencji cyfrowych podczas organizowania pracy uczniów w szkolnych laboratoriach i w przygotowaniu absolwentów szkół do szybko zmieniającego się rynku pracy,
- brak centralnej ekosystemowej platformy dostarczającej kompleksowe usługi edukacyjne oraz centralnie zarządzanych systemów bazodanowych na cały cykl edukacji i rekrutacji zawodowej.
Transformacja cyfrowa zaplanowana w PCTE – poprzez szereg procesów i strategii prowadzących do zmiany sposobów funkcjonowania instytucji z obszaru edukacji, obsługi ich interesariuszy i kontrahentów – będzie dążyć do zwiększania wydajności, efektywności, atrakcyjności systemu edukacji tak, aby zapewnić wartość oczekiwaną, jaką jest wsparcie umiejętności uczenia jak się uczyć.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponuje się, aby w ramach PCTE zostały zrealizowane cele i działania w następujących obszarach:
1. Transformacja cyfrowa w zakresie wyposażenia przedszkoli, szkół, uczniów i nauczycieli oraz uczelni kształcących nauczycieli.
2. Transformacja cyfrowa w zakresie podnoszenia umiejętności kadr oświatowych.
3. Transformacja cyfrowa w zakresie zmian w systemie oświaty.
4. Transformacja cyfrowa w zakresie dydaktyki cyfrowej.
5. Transformacja cyfrowa w zakresie rozwiązań w zarządzaniu szkołami.
6. Transformacja cyfrowa w zakresie budowania ekosystemu cyfrowych szkół oraz działań sieciujących społeczności szkolne.
PCTE wskazuje również strategicznych partnerów do realizacji celów transformacji cyfrowej. Są to m.in.:
⎼ Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)
⎼ Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE)
⎼ Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji Za Granicą (ORPEG)
⎼ Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy (OPI-PIB)
⎼ Informatyczne Centrum Edukacji i Nauki (ICEiN)
⎼ Centralna Komisja Egzaminacyjna
⎼ Rada ds. Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w systemach oświaty oraz szkolnictwa wyższego i nauki
⎼ uczelnie kształcące nauczycieli oraz kadry zarządcze placówek oświatowych
⎼ placówki doskonalenia nauczycieli
⎼ Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT)
⎼ Szerokie Porozumienie Na Rzecz Umiejętności Cyfrowych i Zatrudnienia (SPRUCZ).
Działania opisane w PCTE uwzględniają kwestie zawarte w istotnych dokumentach programowych z obszaru nowoczesnej oświaty, takich jak Zintegrowana Strategia Umiejętności (ZSU), czy Polityka Rozwoju Sztucznej Inteligencji w Polsce od roku 2020 jak również Europejska Agenda Cyfrowa – edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MEiN
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Przemysław Czarnek Minister Edukacji i Nauki
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MEiN
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.