W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap I. 2020-2023”

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID69","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Niniejszy dokument (dalej również jako: „Program CPK\") jest Programem, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 234, dalej jako: „uCPK\", „ustawa o CPK\"). Obejmuje on swoim zakresem zaplanowanie, zaprojektowanie oraz budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (w treści również jako „Port Solidarność\" lub „CPK\"), urządzeń i obiektów niezbędnych do jego funkcjonowania, realizację inwestycji celu publicznego, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 118 ustawy o CPK jak również realizację innych zadań funkcjonalnie związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niniejszy program potwierdza i uzupełnia ustalenia oraz rozstrzygnięcia zawarte w uchwale Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2017 r. nr 173/2017, RM-111-163-17, na mocy której Rada Ministrów przyjęła Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, dalej: „Koncepcja CPK\". Program CPK ustanawia ramy finansowe oraz warunki organizacje realizacji zamierzeń Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Program CPK potwierdza tym samym założenia przyjęte w Koncepcji CPK, a zarazem wykonuje nakaz zawarty w ustawie o CPK.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W niniejszym dokumencie opisany jest zakres finansowania wymienionych zadań, charakterystyka poszczególnych inwestycji, ich rozmieszczenie, terminy realizacji oraz określenie nakładów finansowych Skarbu Państwa (w tym środków pochodzących z budżetu państwa) niezbędnych na ich realizację. Na mocy art. 2 pkt 7 ustawy o CPK, niniejszy program jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869), wskazującym wykonawcę programu (art. 136 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz uprawniającym jednostki realizujące program do zaciągania zobowiązań w celu sfinansowania w poszczególnych latach realizacji programu do łącznej kwoty określonej dla całego programu lub - odpowiednio - do kwot planowanych dla określonego podmiotu (art. 136 ust. 3 ustawy o finansach publicznych). Cel główny Programu CPK koresponduje z misją określoną przez Radę Ministrów w Koncepcji CPK, i polega na stworzeniu uniwersalnego systemu transportu pasażerskiego poprzez wybudowanie i eksploatację rentownego innowacyjnego węzła transportowego, który uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata, z drugiej doprowadzi do przebudowy krajowego systemu transportu kolejowego jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego i obejmującego wszystkie obszary Polski, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej. Wymieniony wyżej cel Program CPK realizuje, stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy o CPK poprzez określenie zakresu finansowania realizacji Portu Solidarność, urządzeń i obiektów niezbędnych do jego funkcjonowania, zakresu finansowania inwestycji celu publicznego określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 118 ustawy o CPK, jak również określenie innych zadań koniecznych do osiągnięcia wymienionego powyżej celu\nniniejszego programu. Zgodnie z art. 136 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, realizacja programów wieloletnich może być podzielona na etapy. Program inwestycyjny CPK podlega etapowaniu. Pierwszy z dwóch wyodrębnionych etapów, będący przedmiotem Programu CPK, dotyczy lat 2020-2023. Zasadniczym celem pierwszego etapu, będącego przedmiotem niniejszego programu, jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań co do możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia oraz określenie efektywnego planu jego realizacji, a także przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych. Przyjęty podział realizacji programu inwestycyjnego CPK na etapy, wynika z kilku powodów. Głównym powodem jest to, że zgodnie z najlepszymi praktykami realizacji tego typu inwestycji, pierwszym etapem jest faza przygotowawcza, obejmująca co najmniej etap planowania i opracowania założeń projektowych. Wynika to przede wszystkim z faktu, że najwięcej potencjalnych oszczędności na tego typu projektach wiąże się z etapami planowania i projektowania. W miarę postępu inwestycji (przejście na etap wykonawczy) potencjał uzyskiwania oszczędności zmniejsza się bowiem znacząco. W przypadku Inwestycji, to jest budowy portu lotniczego, odpowiadającej założeniom Koncepcji CPK, należy wskazać, iż zgodnie z zaleceniami organizacji międzynarodowych (ICAO, Doc. 9184, Airport Planning Manual), branżowych (IATA, Airport Development Reference Manual), a także w zgodzie z przepisami ustawy Prawo lotnicze, powstanie portu lotniczego należy poprzedzić szeroko zakrojonym procesem tzw. planowania generalnego (master planning). W procesie tym przechodzi się przez poszczególne etapy, które pozwalają na przedstawienie planu generalnego lotniska do zatwierdzenia. Plan generalny sporządza się przy tym z uwzględnieniem planowanego rozwoju lotniska w perspektywie dziesięcioleci. Podejście takie umożliwia z jednej strony wyskalowanie pierwszego etapu inwestycji, zamierzonego pod ruch lotniczy zdefiniowany w pierwszych latach po jego zaplanowanym uruchomieniu, a jednocześnie zaplanowanie rozwoju lotniska w perspektywie dziesięcioleci, choćby po to aby uniknąć zabudowy na terenach sąsiadujących. Zaproponowany podział programu inwestycyjnego CPK na etapy uwzględnia również wnioski z dotychczasowych działań sektora publicznego w sferze inwestycji infrastrukturalnych. Jak wynika z wielu raportów NIK, czy raportów eksperckich, realizacja programów inwestycyjnych zamierzonych do realizacji przez sektor publiczny wymaga etapu ich planowania i to na jak najwcześniejszym etapie. Pomijanie lub marginalizacja etapu planowania prowadzi bowiem do niegospodarności na etapie realizacji inwestycji, co wielokrotnie podkreśla NIK w swoich raportach. W opracowaniach analizujących praktykę realizacji dużych projektów infrastrukturalnych na całym świecie jednoznacznie wskazuje się, że prawidłowe przygotowanie projektu jest jednym z kluczowych warunków jego sukcesu rozumianego jako ukończenie projektu w zakładanym czasie i budżecie. Dodatkowym uzasadnieniem podziału programu inwestycyjnego CPK na etap przygotowania i realizacji jest złożoność i stopień skomplikowania projektu. Założenia Koncepcji CPK oznaczają, że mamy do czynienia z unikalnym i bezprecedensowym projektem infrastrukturalnym nie tylko w Polsce, ale w skali całego regionu. Projektem złożonym, który składać się będzie z przeszło 120 budynków i budowli. Sam terminal pasażerski, o szacowanej powierzchni 400-500 tys. m2 będzie jednym z największych obiektów kubaturowych w Polsce. Projektem, który będzie wymagał zainstalowania zaawansowanych urządzeń i systemów, jak systemy bagażowe, systemy IT, systemy ATM. Wszystkie te elementy i systemy będą przy tym musiały zostać oddane do użytku w mniej więcej tym samym czasie, a następnie przygotowane do użytku operacyjnego. Należy też podkreślić, że projekt będzie realizowany na obszarze, który obecnie stanowi tereny rolnicze, co wiąże się choćby z koniecznością zapewnienia pełnego uzbrojenia tego terenu, jak i rodzi wyzwania związane z ochroną środowiska, stosunkami wodnymi, ochroną społeczności lokalnych czy zapewnieniem planowania przestrzennego otoczenia Inwestycji. Wszystkie te zagadnienia powodują, że program inwestycyjny CPK w każdej jego fazie tj. planowania, projektowania, budowy, jak i przygotowania operacyjnego, będzie projektem o niespotykanej dotychczas w Polsce skali i stopniu skomplikowania. Program CPK dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK, przypadającego na lata 2020-2023, to jest etapu prac przygotowawczych. W ramach etapu pierwszego opracowywane będą kolejne fazy dokumentacji projektowej oraz uzyskiwane niezbędne decyzje administracyjne niezbędne wejścia w etap realizacji poszczególnych zamierzeń budowlanych. Zasadniczym celem pierwszego etapu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań odnośnie do możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia, określenie optymalnego planu jego realizacji, szczegółowych harmonogramów, jak i budżetów poszczególnych projektów, a także określenie sposobu ich finansowania, w tym ze środków publicznych. Etap II (realizacja robót budowlanych) będzie prowadzony w oparciu o materiały wypracowane w toku fazy wcześniejszej.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Marcin Horała Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 października 2020 r.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID69
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Niniejszy dokument (dalej również jako: „Program CPK") jest Programem, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 234, dalej jako: „uCPK", „ustawa o CPK"). Obejmuje on swoim zakresem zaplanowanie, zaprojektowanie oraz budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego (w treści również jako „Port Solidarność" lub „CPK"), urządzeń i obiektów niezbędnych do jego funkcjonowania, realizację inwestycji celu publicznego, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 118 ustawy o CPK jak również realizację innych zadań funkcjonalnie związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niniejszy program potwierdza i uzupełnia ustalenia oraz rozstrzygnięcia zawarte w uchwale Rady Ministrów z dnia 7 listopada 2017 r. nr 173/2017, RM-111-163-17, na mocy której Rada Ministrów przyjęła Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej, dalej: „Koncepcja CPK". Program CPK ustanawia ramy finansowe oraz warunki organizacje realizacji zamierzeń Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Program CPK potwierdza tym samym założenia przyjęte w Koncepcji CPK, a zarazem wykonuje nakaz zawarty w ustawie o CPK.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W niniejszym dokumencie opisany jest zakres finansowania wymienionych zadań, charakterystyka poszczególnych inwestycji, ich rozmieszczenie, terminy realizacji oraz określenie nakładów finansowych Skarbu Państwa (w tym środków pochodzących z budżetu państwa) niezbędnych na ich realizację. Na mocy art. 2 pkt 7 ustawy o CPK, niniejszy program jest programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869), wskazującym wykonawcę programu (art. 136 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych) oraz uprawniającym jednostki realizujące program do zaciągania zobowiązań w celu sfinansowania w poszczególnych latach realizacji programu do łącznej kwoty określonej dla całego programu lub - odpowiednio - do kwot planowanych dla określonego podmiotu (art. 136 ust. 3 ustawy o finansach publicznych). Cel główny Programu CPK koresponduje z misją określoną przez Radę Ministrów w Koncepcji CPK, i polega na stworzeniu uniwersalnego systemu transportu pasażerskiego poprzez wybudowanie i eksploatację rentownego innowacyjnego węzła transportowego, który uzyska miejsce w pierwszej dziesiątce najlepszych portów lotniczych świata, z drugiej doprowadzi do przebudowy krajowego systemu transportu kolejowego jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego i obejmującego wszystkie obszary Polski, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej. Wymieniony wyżej cel Program CPK realizuje, stosownie do art. 2 pkt 7 ustawy o CPK poprzez określenie zakresu finansowania realizacji Portu Solidarność, urządzeń i obiektów niezbędnych do jego funkcjonowania, zakresu finansowania inwestycji celu publicznego określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 118 ustawy o CPK, jak również określenie innych zadań koniecznych do osiągnięcia wymienionego powyżej celu
niniejszego programu. Zgodnie z art. 136 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, realizacja programów wieloletnich może być podzielona na etapy. Program inwestycyjny CPK podlega etapowaniu. Pierwszy z dwóch wyodrębnionych etapów, będący przedmiotem Programu CPK, dotyczy lat 2020-2023. Zasadniczym celem pierwszego etapu, będącego przedmiotem niniejszego programu, jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań co do możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia oraz określenie efektywnego planu jego realizacji, a także przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych. Przyjęty podział realizacji programu inwestycyjnego CPK na etapy, wynika z kilku powodów. Głównym powodem jest to, że zgodnie z najlepszymi praktykami realizacji tego typu inwestycji, pierwszym etapem jest faza przygotowawcza, obejmująca co najmniej etap planowania i opracowania założeń projektowych. Wynika to przede wszystkim z faktu, że najwięcej potencjalnych oszczędności na tego typu projektach wiąże się z etapami planowania i projektowania. W miarę postępu inwestycji (przejście na etap wykonawczy) potencjał uzyskiwania oszczędności zmniejsza się bowiem znacząco. W przypadku Inwestycji, to jest budowy portu lotniczego, odpowiadającej założeniom Koncepcji CPK, należy wskazać, iż zgodnie z zaleceniami organizacji międzynarodowych (ICAO, Doc. 9184, Airport Planning Manual), branżowych (IATA, Airport Development Reference Manual), a także w zgodzie z przepisami ustawy Prawo lotnicze, powstanie portu lotniczego należy poprzedzić szeroko zakrojonym procesem tzw. planowania generalnego (master planning). W procesie tym przechodzi się przez poszczególne etapy, które pozwalają na przedstawienie planu generalnego lotniska do zatwierdzenia. Plan generalny sporządza się przy tym z uwzględnieniem planowanego rozwoju lotniska w perspektywie dziesięcioleci. Podejście takie umożliwia z jednej strony wyskalowanie pierwszego etapu inwestycji, zamierzonego pod ruch lotniczy zdefiniowany w pierwszych latach po jego zaplanowanym uruchomieniu, a jednocześnie zaplanowanie rozwoju lotniska w perspektywie dziesięcioleci, choćby po to aby uniknąć zabudowy na terenach sąsiadujących. Zaproponowany podział programu inwestycyjnego CPK na etapy uwzględnia również wnioski z dotychczasowych działań sektora publicznego w sferze inwestycji infrastrukturalnych. Jak wynika z wielu raportów NIK, czy raportów eksperckich, realizacja programów inwestycyjnych zamierzonych do realizacji przez sektor publiczny wymaga etapu ich planowania i to na jak najwcześniejszym etapie. Pomijanie lub marginalizacja etapu planowania prowadzi bowiem do niegospodarności na etapie realizacji inwestycji, co wielokrotnie podkreśla NIK w swoich raportach. W opracowaniach analizujących praktykę realizacji dużych projektów infrastrukturalnych na całym świecie jednoznacznie wskazuje się, że prawidłowe przygotowanie projektu jest jednym z kluczowych warunków jego sukcesu rozumianego jako ukończenie projektu w zakładanym czasie i budżecie. Dodatkowym uzasadnieniem podziału programu inwestycyjnego CPK na etap przygotowania i realizacji jest złożoność i stopień skomplikowania projektu. Założenia Koncepcji CPK oznaczają, że mamy do czynienia z unikalnym i bezprecedensowym projektem infrastrukturalnym nie tylko w Polsce, ale w skali całego regionu. Projektem złożonym, który składać się będzie z przeszło 120 budynków i budowli. Sam terminal pasażerski, o szacowanej powierzchni 400-500 tys. m2 będzie jednym z największych obiektów kubaturowych w Polsce. Projektem, który będzie wymagał zainstalowania zaawansowanych urządzeń i systemów, jak systemy bagażowe, systemy IT, systemy ATM. Wszystkie te elementy i systemy będą przy tym musiały zostać oddane do użytku w mniej więcej tym samym czasie, a następnie przygotowane do użytku operacyjnego. Należy też podkreślić, że projekt będzie realizowany na obszarze, który obecnie stanowi tereny rolnicze, co wiąże się choćby z koniecznością zapewnienia pełnego uzbrojenia tego terenu, jak i rodzi wyzwania związane z ochroną środowiska, stosunkami wodnymi, ochroną społeczności lokalnych czy zapewnieniem planowania przestrzennego otoczenia Inwestycji. Wszystkie te zagadnienia powodują, że program inwestycyjny CPK w każdej jego fazie tj. planowania, projektowania, budowy, jak i przygotowania operacyjnego, będzie projektem o niespotykanej dotychczas w Polsce skali i stopniu skomplikowania. Program CPK dotyczy pierwszego z etapów procesu inwestycyjnego CPK, przypadającego na lata 2020-2023, to jest etapu prac przygotowawczych. W ramach etapu pierwszego opracowywane będą kolejne fazy dokumentacji projektowej oraz uzyskiwane niezbędne decyzje administracyjne niezbędne wejścia w etap realizacji poszczególnych zamierzeń budowlanych. Zasadniczym celem pierwszego etapu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań odnośnie do możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia, określenie optymalnego planu jego realizacji, szczegółowych harmonogramów, jak i budżetów poszczególnych projektów, a także określenie sposobu ich finansowania, w tym ze środków publicznych. Etap II (realizacja robót budowlanych) będzie prowadzony w oparciu o materiały wypracowane w toku fazy wcześniejszej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Marcin Horała Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Pełnomocnik Rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 28 października 2020 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
zrealizowany