W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior+” na lata 2021-2025
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID95","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","value":"projekty innych dokumentów rządowych","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","value":"D – pozostałe projekty","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Procesy wynikające ze zmian w strukturze demograficznej ludności oraz stały przyrost liczby osób starszych w społeczeństwie stawiają przed Rządem nowe wyzwania społeczne. Jednym z nich jest odpowiedzialne i kompleksowe podejście do polityki senioralnej oraz wdrożenie Programów, które zapewnią godną, bezpieczną i aktywną starość.\nW ostatnich latach Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej realizowało dwa programy rządowe wspierające aktywność społeczną osób starszych: program wieloletni „Senior+” na lata 2015-2020 (skierowany do jednostek samorządu terytorialnego) oraz Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 – ASOS (skierowany do organizacji pozarządowych).\n\nInformacje zebrane podczas realizacji obu Programów, a także danych statystycznych, gromadzonych w ramach Informacji o sytuacji osób starszych w Polsce jednoznacznie wskazują na znaczące efekty dotychczas zrealizowanych działań i poprawę jakości życia osób starszych na terenie całej Polski. Jednocześnie w dalszym ciągu niezbędne jest kontynuowanie i podejmowanie nowych inicjatyw w tym zakresie oraz zwiększanie środków na ten cel.\n\nZarówno wyniki kontroli NIK, dotyczącej Opieki nad osobami starszymi w dziennych domach pomocy, które zostały opublikowane w 2017 r., jak i Badanie ewaluacyjne z realizacji programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015- 2020. Edycje 2016-2019, przeprowadzone w 2020 r. przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych wskazują, że ośrodki wsparcia „Senior+” realizują cele, dla których zostały utworzone. Wyniki badania ewaluacyjnego wskazują również na potrzebę kontynuacji Programu. Z uwagi na obecną i prognozowaną sytuację demograficzną kraju, zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze i aktywizacyjne dla seniorów będzie rosnąć. Konieczne są dalsze działania, które pozwolą na wsparcie samorządów w rozwoju na ich terenie sieci Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+”, a także zapewnią środki finansowe na dalsze ich funkcjonowanie. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy większość badanych podczas ewaluacji Programu samorządów (ponad 60%) zadeklarowała, że nie jest przygotowana do finansowania – ze środków własnych – działania Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+” w dłuższym okresie.\n\nProgram jest kontynuacją programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020. Zakłada wspieranie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie realizacji zadań własnych, polegających na prowadzeniu i zapewnieniu miejsc w ośrodkach wsparcia – określonych w art. 17 ust. 2 pkt 3, art. 19 pkt 11 oraz art. 21 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, z późn. zm.).\n\nProgram jest zgodny z przyjętą przez Radę Ministrów Polityką społeczną wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO – UCZESTNICTWO – SOLIDARNOŚĆ.","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"W oparciu o doświadczenia z realizacji programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020, proponuje się wprowadzenie w szczególności następujących zmian:\n1) uzupełnienie diagnozy zawartej w ocenie sytuacji zawartej w programie o najnowsze i aktualne dane statystyczne, a także o rezultaty programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020;\n2) podwyższenie dofinansowania z 300 zł do 400 zł na miesiąc na 1 seniora w ramach kosztów funkcjonowania Dziennego Domu „Senior+”, przy jednoczesnym zmniejszeniu wymaganego minimalnego wkładu własnego dla tego zadania z 60% do 50%,\n3) zwiększenie kwoty maksymalnej przeznaczonej na utworzenie Dziennego Domu „Senior+” z 300 tys. zł do 400 tys. zł, co przyczyni się do urealnienia stawek i zwiększenia zainteresowania samorządów udziałem w Programie;\n4) pozostawienie dofinansowania w wysokości 200 zł na miesiąc na 1 seniora w ramach kosztów funkcjonowania Klubu „Senior+”, przy jednoczesnym zmniejszeniu wymaganego minimalnego wkładu własnego dla tego zadania z 60% do 50%,\n5) zwiększenie kwoty maksymalnej przeznaczonej na utworzenie Klubu „Senior+” ze 150 tys. zł do 200 tys. zł, co przyczyni się do urealnienia stawek i zwiększenia zainteresowania samorządów udziałem w Programie;\n6) zmianę określonego w Programie minimalnego standardu placówek (w Dziennym Domu „Senior+” pokój pielęgniarski przeniesiono z wymagań obligatoryjnych do wymagań fakultatywnych, określono minimalną powierzchnię użytkową w ośrodkach wsparcia „Senior+”, przypadającą na jednego uczestnika - nie mniej niż 5 m2);\n7) zmianę poziomu standardu zatrudnienia pracowników (zezwolono na zatrudnianie stażystów), czego efektem będzie zwiększenie możliwości dostosowania przez samorządy placówek do lokalnych potrzeb;\n8) ustalenie minimalnej liczby godzin, podczas której Klub „Senior+” będzie świadczył usługi (co najmniej 20 godzin tygodniowo);\n9) zmianę treści rozdziału odnoszącego się do sposobu oceny ofert (rozszerzono katalog kryteriów formalnych i merytorycznych oceny ofert), wyboru ofert (wprowadzono obowiązek informowania jst przez wojewodę o odrzuceniu oferty przed przekazaniem do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej listy ofert zakwalifikowanych do dalszego postępowania konkursowego);\n10) zmianę rozdziału dotyczącego warunków otrzymywania i wykorzystania dotacji, określając szczegóły współpracy ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego z wojewodami w zakresie realizacji Programu (procedurę uproszczono);\n11) uaktualnienie wskaźników programu oraz wskazanie terminu jego ewaluacji;\n12) uwzględnienie potrzeb finansowych w zakresie środków na zwiększenie zatrudnienia w urzędach wojewódzkich związanych z realizacją zadań z zakresu realizacji programu;\n13) ogólna kwota środków z budżetu państwa na realizację programu wynosi 300 mln zł.\nPozostałe zmiany mają charakter wyłącznie redakcyjny lub wynikają bezpośrednio z powyżej wskazanych zmian.\nOczekiwanym efektem proponowanych rozwiązań będzie dostosowanie programu do oczekiwań strony samorządowej i zachęcenie jej do utrzymania istniejących i utworzenia nowych placówek, będących przedmiotem nowej edycji Programu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","value":"MRiPS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Stanisław Szwed Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","value":"MRiPS","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 grudnia 2020 r. w trybie obiegowym z autopoprawką","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","value":"zrealizowany","registerId":20476989,"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID95
Rodzaj dokumentu:
projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Procesy wynikające ze zmian w strukturze demograficznej ludności oraz stały przyrost liczby osób starszych w społeczeństwie stawiają przed Rządem nowe wyzwania społeczne. Jednym z nich jest odpowiedzialne i kompleksowe podejście do polityki senioralnej oraz wdrożenie Programów, które zapewnią godną, bezpieczną i aktywną starość. W ostatnich latach Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej realizowało dwa programy rządowe wspierające aktywność społeczną osób starszych: program wieloletni „Senior+” na lata 2015-2020 (skierowany do jednostek samorządu terytorialnego) oraz Rządowy Program na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020 – ASOS (skierowany do organizacji pozarządowych).
Informacje zebrane podczas realizacji obu Programów, a także danych statystycznych, gromadzonych w ramach Informacji o sytuacji osób starszych w Polsce jednoznacznie wskazują na znaczące efekty dotychczas zrealizowanych działań i poprawę jakości życia osób starszych na terenie całej Polski. Jednocześnie w dalszym ciągu niezbędne jest kontynuowanie i podejmowanie nowych inicjatyw w tym zakresie oraz zwiększanie środków na ten cel.
Zarówno wyniki kontroli NIK, dotyczącej Opieki nad osobami starszymi w dziennych domach pomocy, które zostały opublikowane w 2017 r., jak i Badanie ewaluacyjne z realizacji programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015- 2020. Edycje 2016-2019, przeprowadzone w 2020 r. przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych wskazują, że ośrodki wsparcia „Senior+” realizują cele, dla których zostały utworzone. Wyniki badania ewaluacyjnego wskazują również na potrzebę kontynuacji Programu. Z uwagi na obecną i prognozowaną sytuację demograficzną kraju, zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze i aktywizacyjne dla seniorów będzie rosnąć. Konieczne są dalsze działania, które pozwolą na wsparcie samorządów w rozwoju na ich terenie sieci Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+”, a także zapewnią środki finansowe na dalsze ich funkcjonowanie. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy większość badanych podczas ewaluacji Programu samorządów (ponad 60%) zadeklarowała, że nie jest przygotowana do finansowania – ze środków własnych – działania Dziennych Domów „Senior+” i Klubów „Senior+” w dłuższym okresie.
Program jest kontynuacją programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020. Zakłada wspieranie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, w zakresie realizacji zadań własnych, polegających na prowadzeniu i zapewnieniu miejsc w ośrodkach wsparcia – określonych w art. 17 ust. 2 pkt 3, art. 19 pkt 11 oraz art. 21 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1507, z późn. zm.).
Program jest zgodny z przyjętą przez Radę Ministrów Polityką społeczną wobec osób starszych 2030. BEZPIECZEŃSTWO – UCZESTNICTWO – SOLIDARNOŚĆ.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
W oparciu o doświadczenia z realizacji programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020, proponuje się wprowadzenie w szczególności następujących zmian: 1) uzupełnienie diagnozy zawartej w ocenie sytuacji zawartej w programie o najnowsze i aktualne dane statystyczne, a także o rezultaty programu wieloletniego „Senior+” na lata 2015-2020; 2) podwyższenie dofinansowania z 300 zł do 400 zł na miesiąc na 1 seniora w ramach kosztów funkcjonowania Dziennego Domu „Senior+”, przy jednoczesnym zmniejszeniu wymaganego minimalnego wkładu własnego dla tego zadania z 60% do 50%, 3) zwiększenie kwoty maksymalnej przeznaczonej na utworzenie Dziennego Domu „Senior+” z 300 tys. zł do 400 tys. zł, co przyczyni się do urealnienia stawek i zwiększenia zainteresowania samorządów udziałem w Programie; 4) pozostawienie dofinansowania w wysokości 200 zł na miesiąc na 1 seniora w ramach kosztów funkcjonowania Klubu „Senior+”, przy jednoczesnym zmniejszeniu wymaganego minimalnego wkładu własnego dla tego zadania z 60% do 50%, 5) zwiększenie kwoty maksymalnej przeznaczonej na utworzenie Klubu „Senior+” ze 150 tys. zł do 200 tys. zł, co przyczyni się do urealnienia stawek i zwiększenia zainteresowania samorządów udziałem w Programie; 6) zmianę określonego w Programie minimalnego standardu placówek (w Dziennym Domu „Senior+” pokój pielęgniarski przeniesiono z wymagań obligatoryjnych do wymagań fakultatywnych, określono minimalną powierzchnię użytkową w ośrodkach wsparcia „Senior+”, przypadającą na jednego uczestnika - nie mniej niż 5 m2); 7) zmianę poziomu standardu zatrudnienia pracowników (zezwolono na zatrudnianie stażystów), czego efektem będzie zwiększenie możliwości dostosowania przez samorządy placówek do lokalnych potrzeb; 8) ustalenie minimalnej liczby godzin, podczas której Klub „Senior+” będzie świadczył usługi (co najmniej 20 godzin tygodniowo); 9) zmianę treści rozdziału odnoszącego się do sposobu oceny ofert (rozszerzono katalog kryteriów formalnych i merytorycznych oceny ofert), wyboru ofert (wprowadzono obowiązek informowania jst przez wojewodę o odrzuceniu oferty przed przekazaniem do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej listy ofert zakwalifikowanych do dalszego postępowania konkursowego); 10) zmianę rozdziału dotyczącego warunków otrzymywania i wykorzystania dotacji, określając szczegóły współpracy ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego z wojewodami w zakresie realizacji Programu (procedurę uproszczono); 11) uaktualnienie wskaźników programu oraz wskazanie terminu jego ewaluacji; 12) uwzględnienie potrzeb finansowych w zakresie środków na zwiększenie zatrudnienia w urzędach wojewódzkich związanych z realizacją zadań z zakresu realizacji programu; 13) ogólna kwota środków z budżetu państwa na realizację programu wynosi 300 mln zł. Pozostałe zmiany mają charakter wyłącznie redakcyjny lub wynikają bezpośrednio z powyżej wskazanych zmian. Oczekiwanym efektem proponowanych rozwiązań będzie dostosowanie programu do oczekiwań strony samorządowej i zachęcenie jej do utrzymania istniejących i utworzenia nowych placówek, będących przedmiotem nowej edycji Programu
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Stanisław Szwed Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2020 r. - ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 grudnia 2020 r. w trybie obiegowym z autopoprawką