W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027”
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"IC13","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"IC{#IC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Podstawą prawną podjęcia uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” jest art. 14ka ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862).\nProjektowana uchwała dotyczy zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” (dalej: Program FERC) przyjętego decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 18 listopada 2022 r. C(2022) 8210 final, zatwierdzającą program „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce.\nZgodnie z art. 18 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.), (rozporządzenie ogólne) państwa członkowskie dokonują przeglądu i oceny każdego programu finansowanego ze środków UE i są zobligowane przedłożyć Komisji Europejskiej wyniki ww. przeglądu do 31 marca 2025 r. Celem przeglądu jest analiza postępów w osiąganiu celów pośrednich przy uwzględnieniu istotnych trudności napotkanych podczas wdrażania programu. \nW wyniku ww. analizy Instytucja Zarządzająca FERC (IZ FERC) podjęła decyzję o przesunięciu alokacji finansowej z Priorytetu I Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego do Priorytetu II Zaawansowane usługi cyfrowe w kwocie 470 038 869 EUR UE oraz o zmianie celów końcowych. Zwiększona alokacja w priorytecie II zostanie przeznaczona na realizację projektów, w ramach których wdrożone e-usługi publiczne będą mogły zostać wsparte nowymi technologiami, takimi jak np. sztuczna inteligencja (SI). Powyższe zmiany wpływają na cele Programu FERC opisane poprzez wskaźniki rzeczowe. W efekcie tych zmian zaktualizowano wartości docelowe wskaźników Programu FERC.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Oczekiwanym skutkiem wprowadzonych zmian będzie przede wszystkim dofinansowanie projektów w ramach priorytetu II Programu FERC, które wspomogą administrację publiczną w wykorzystaniu nowoczesnych technologii do lepszego zarządzania i podejmowania decyzji.\nZmiany w priorytecie I Programu FERC mają na celu realizację programu bonów łączności i wynikają ze zidentyfikowanej potrzeby wprowadzenia instrumentu stymulującego popyt na usługi telekomunikacyjne. Z kolei realokowane środki planuje się przeznaczyć m.in. na: \n- wdrożenie e-usług publicznych z wykorzystaniem nowych technologii - sztucznej inteligencji;\n- tworzenie piaskownic regulacyjnych ( w celu np. wspieranie innowacji w zakresie SI poprzez ustanowienie kontrolowanego środowiska doświadczalnego i testowego w fazie rozwojowej i przed wprowadzeniem do obrotu, z myślą o zapewnieniu zgodności innowacyjnych systemów SI z przepisami prawa);\n- cyberbezpieczeństwo, w tym lokalne centra cyberbezpieczeństwa oraz projekt wspierający wybrane uczelnie i jednostki administracji publicznej w spełnieniu wymagań Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniającej rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dalej: dyrektywa NIS2);\n- stworzenie Ogólnopolskiej Sieci Medycznej (OSMED) łączącej jednostki ochrony zdrowia pełniące rolę operatorów kluczowych, administrację (m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia, CeZ), a także ośrodki przetwarzania danych. OSMED będzie wielousługową siecią operatorska, zdolną do świadczenia dowolnych usług transmisyjnych wymaganych przez dołączone do niej podmioty;\n- podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników administracji publicznej np. poprzez studia podyplomowe z zakresu sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa oraz kursy dla kadry zarządzającej w zakresie nowoczesnych technologii informatycznych w administracji publicznej w celu dostosowania administracji do dynamicznych zmian technologicznych, w tym rozwoju sztucznej inteligencji.\nW Programie FERC dodatkowo wprowadza się możliwość kontynuacji i dalszego rozwoju projektów pilotażowych realizowanych w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, gdzie ostatecznymi odbiorcami wsparcia będą JST.\nW związku z powodzią, która dotknęła południowo-zachodnie regiony Polski, w Programie FERC rozszerzono zakres interwencji określony w priorytecie I i priorytecie II (w obszarze 2.4 „Współpraca międzysektorowa na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych” na rzecz JST) o możliwość realizacji projektów związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych.\nProjekt zmiany Programu FERC, jako dokument rządowy, ze względu na swą specyfikę, jest od samego początku przygotowywany w ścisłej współpracy z szerokim gronem interesariuszy, w szczególności z właściwymi resortami, regionami oraz z partnerami społecznymi i gospodarczymi. Projekt zmian Programu FERC został przyjęty 5.11.2024 r. przez Komitet Monitorujący FERC, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych, \njednostek samorządu terytorialnego, ministerstw oraz urzędów centralnych oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Ponadto 21.11.2024 r. projekt zmiany Programu FERC zaopiniowała, pod kątem zgodności z Umową Partnerstwa, Instytucja Koordynująca Umowę Partnerstwa, której rolę pełnią właściwe komórki organizacyjna w MFiPR.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Konrad Wojnarowski Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
IC13
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Podstawą prawną podjęcia uchwały Rady Ministrów w sprawie zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” jest art. 14ka ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2024 r. poz. 324 i 862). Projektowana uchwała dotyczy zmiany programu „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” (dalej: Program FERC) przyjętego decyzją wykonawczą Komisji Europejskiej z dnia 18 listopada 2022 r. C(2022) 8210 final, zatwierdzającą program „Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027” do wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu „Inwestycje na rzecz zatrudnienia i wzrostu” w Polsce. Zgodnie z art. 18 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz. Urz. UE L 231 z 30.06.2021, str. 159, z późn. zm.), (rozporządzenie ogólne) państwa członkowskie dokonują przeglądu i oceny każdego programu finansowanego ze środków UE i są zobligowane przedłożyć Komisji Europejskiej wyniki ww. przeglądu do 31 marca 2025 r. Celem przeglądu jest analiza postępów w osiąganiu celów pośrednich przy uwzględnieniu istotnych trudności napotkanych podczas wdrażania programu. W wyniku ww. analizy Instytucja Zarządzająca FERC (IZ FERC) podjęła decyzję o przesunięciu alokacji finansowej z Priorytetu I Zwiększenie dostępu do ultra-szybkiego internetu szerokopasmowego do Priorytetu II Zaawansowane usługi cyfrowe w kwocie 470 038 869 EUR UE oraz o zmianie celów końcowych. Zwiększona alokacja w priorytecie II zostanie przeznaczona na realizację projektów, w ramach których wdrożone e-usługi publiczne będą mogły zostać wsparte nowymi technologiami, takimi jak np. sztuczna inteligencja (SI). Powyższe zmiany wpływają na cele Programu FERC opisane poprzez wskaźniki rzeczowe. W efekcie tych zmian zaktualizowano wartości docelowe wskaźników Programu FERC.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Oczekiwanym skutkiem wprowadzonych zmian będzie przede wszystkim dofinansowanie projektów w ramach priorytetu II Programu FERC, które wspomogą administrację publiczną w wykorzystaniu nowoczesnych technologii do lepszego zarządzania i podejmowania decyzji. Zmiany w priorytecie I Programu FERC mają na celu realizację programu bonów łączności i wynikają ze zidentyfikowanej potrzeby wprowadzenia instrumentu stymulującego popyt na usługi telekomunikacyjne. Z kolei realokowane środki planuje się przeznaczyć m.in. na: - wdrożenie e-usług publicznych z wykorzystaniem nowych technologii - sztucznej inteligencji; - tworzenie piaskownic regulacyjnych ( w celu np. wspieranie innowacji w zakresie SI poprzez ustanowienie kontrolowanego środowiska doświadczalnego i testowego w fazie rozwojowej i przed wprowadzeniem do obrotu, z myślą o zapewnieniu zgodności innowacyjnych systemów SI z przepisami prawa); - cyberbezpieczeństwo, w tym lokalne centra cyberbezpieczeństwa oraz projekt wspierający wybrane uczelnie i jednostki administracji publicznej w spełnieniu wymagań Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniającej rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dalej: dyrektywa NIS2); - stworzenie Ogólnopolskiej Sieci Medycznej (OSMED) łączącej jednostki ochrony zdrowia pełniące rolę operatorów kluczowych, administrację (m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia, CeZ), a także ośrodki przetwarzania danych. OSMED będzie wielousługową siecią operatorska, zdolną do świadczenia dowolnych usług transmisyjnych wymaganych przez dołączone do niej podmioty; - podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników administracji publicznej np. poprzez studia podyplomowe z zakresu sztucznej inteligencji i cyberbezpieczeństwa oraz kursy dla kadry zarządzającej w zakresie nowoczesnych technologii informatycznych w administracji publicznej w celu dostosowania administracji do dynamicznych zmian technologicznych, w tym rozwoju sztucznej inteligencji. W Programie FERC dodatkowo wprowadza się możliwość kontynuacji i dalszego rozwoju projektów pilotażowych realizowanych w Programie Operacyjnym Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, gdzie ostatecznymi odbiorcami wsparcia będą JST. W związku z powodzią, która dotknęła południowo-zachodnie regiony Polski, w Programie FERC rozszerzono zakres interwencji określony w priorytecie I i priorytecie II (w obszarze 2.4 „Współpraca międzysektorowa na rzecz cyfrowych rozwiązań problemów społeczno-gospodarczych” na rzecz JST) o możliwość realizacji projektów związanych z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych. Projekt zmiany Programu FERC, jako dokument rządowy, ze względu na swą specyfikę, jest od samego początku przygotowywany w ścisłej współpracy z szerokim gronem interesariuszy, w szczególności z właściwymi resortami, regionami oraz z partnerami społecznymi i gospodarczymi. Projekt zmian Programu FERC został przyjęty 5.11.2024 r. przez Komitet Monitorujący FERC, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele partnerów społeczno-gospodarczych, jednostek samorządu terytorialnego, ministerstw oraz urzędów centralnych oraz Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Ponadto 21.11.2024 r. projekt zmiany Programu FERC zaopiniowała, pod kątem zgodności z Umową Partnerstwa, Instytucja Koordynująca Umowę Partnerstwa, której rolę pełnią właściwe komórki organizacyjna w MFiPR.