W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie aktualizacji programu wieloletniego pod nazwą "Program polskiej energetyki jądrowej"

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID25","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie wynika z istnienia niedoboru środków finansowych na wynagrodzenia pracowników Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej: PAA, finansowanych ze środków przewidzianych w obecnie obowiązującym Programie polskiej energetyki jądrowej, zwanym dalej PPEJ. PPEJ został przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą nr 141 Rady Ministrów z dnia 2 października 2020 r. w sprawie aktualizacji programu wieloletniego pod nazwą „Program polskiej energetyki jądrowej” (M.P. poz.946). PPEJ stanowi m.in. źródło finansowania wynagrodzeń pracowników realizujących zadania PPEJ zatrudnionych w PAA. Należy zauważyć, że Załącznik Nr 3 w pkt 2 lit. a do PPEJ przewiduje limity wydatków m.in. na zadanie „Wzmocnienie kadrowe i budowa kompetencji PAA”.\nWejście w życie 1 lutego 2024 r. ustawy budżetowej na 2024 rok, z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz. U. poz. 122), zwanej dalej „ustawą budżetową na 2024 r.” w której w art. 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) i pkt 3 lit. a) jest zagwarantowany obligatoryjny wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej o 20 %, spowodowało powstanie niedoboru środków finansowych na wynagrodzenia pracowników PAA zaangażowanych w realizację PPEJ. Z jednej strony ustawa budżetowa na 2024 r. przewiduje wzrost wynagrodzeń o 20 %, natomiast z drugiej strony wynagrodzenia pracowników PAA ujęte są w ramach limitów wydatków przewidzianych w Załączniku Nr 3 do PPEJ.\nObligatoryjny wzrost wynagrodzeń pracowników obecnie zatrudnionych w PAA nastąpił w ramach środków przeznaczonych na wakaty finansowane z PPEJ. Do czasu zmiany PPEJ i pozyskania dodatkowych środków na wynagrodzenia wszystkie te wakaty będą musiały pozostać nieobsadzone. Brak dodatkowych środków finansowych uniemożliwia więc PAA rozbudowę kadry w sposób adekwatny do zadań stawianych przed nadzorem jądrowym, gdyż środki przeznaczone na zatrudnienie nowych pracowników służą finansowaniu obligatoryjnych podwyżek dla obecnych pracowników.\nWejście w życie ustawy budżetowej na 2024 r. przewidującej wzrost kwoty bazowej dla pracowników korpusu służby cywilnej i wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla ekspertów spoza korpusu, jest przyczyną (źródłem) rozwiązywanego problemu – spowodowania rozbieżności pomiędzy zwiększonymi wynagrodzeniami zapewnionymi ustawą budżetową na 2024 r., a środkami dostępnymi w ramach limitu wydatków przewidzianych w obecnie obowiązującym Załączniku Nr 3 do PPEJ.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Konieczna jest zmiana Załącznika 3. Wydatki związane z realizacją Programu PEJ Programu polskiej energetyki jądrowej stanowiącego załącznik do uchwały nr 141 Rady Ministrów z dnia 2 października 2020 r. (poz. 946) w sprawie aktualizacji programu wieloletniego pod nazwą „Program polskiej energetyki jądrowej”. Potrzeby związane ze wzrostem wynagrodzeń w latach 2024 – 2033 zostały oszacowane na 136 075 000 zł. Na lata 2024-2025 źródłem finansowania wzrostu wynagrodzeń będzie ograniczenie wydatków na zadanie: System wsparcia techniczno-eksperckiego dla PAA, o szacowną kwotę 7 407 000 zł (w 2024 r. – o 2 540 000 zł, w 2025 r. – o 4 867 000 zł), przez co zmiana nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. W latach 2026-2033 źródłem finansowania zwiększonych wydatków będzie budżet państwa, a wzrost środków na wynagrodzenia spowoduje wzrost wartości programu wieloletniego o szacowaną kwotę 128 668 000 zł (w 2026 r. o 7 032 000 zł, w 2027 r. o 9 030 000 zł, w 2028 r. o 11 904 000 zł, w 2029 r. o 13 374 000 zł, w 2030 r. o 17 233 000 zł, w 2031 r. o 19 789 000 zł, w 2032 r. o 24 078 000 zł, w 2033 r. o 26 228 000 zł.\nBez zwiększenia środków na wynagrodzenia w PPEJ od 2024 r. Państwowa Agencja Atomistyki nie będzie posiadała środków niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań w zakresie wzmocnienia kadrowego i budowy kompetencji organu dozoru jądrowego. Do czasu wzrostu środków na wynagrodzenia wszystkie wakaty będą musiały pozostać nieobsadzone.\nPodkreślić należy, że PAA konkuruje ze spółkami, które rozpoczęły działania mające na celu budowę elektrowni i oferują dla specjalistów w dziedzinach technicznych, w tym inżynierii budowlanej, elektryki, geologii, sejsmologii, fizyki jądrowej, automatyki, energetyki jądrowej wynagrodzenie na poziomie znacznie wyższym niż PAA. W związku z tym, aby zatrzymać obecnie zatrudnione osoby i pozyskać nowych pracowników, PAA musi zapewniać konkurencyjne wynagrodzenia.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Miłosz Motyka Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID25
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie wynika z istnienia niedoboru środków finansowych na wynagrodzenia pracowników Państwowej Agencji Atomistyki, zwanej dalej: PAA, finansowanych ze środków przewidzianych w obecnie obowiązującym Programie polskiej energetyki jądrowej, zwanym dalej PPEJ. PPEJ został przyjęty przez Radę Ministrów uchwałą nr 141 Rady Ministrów z dnia 2 października 2020 r. w sprawie aktualizacji programu wieloletniego pod nazwą „Program polskiej energetyki jądrowej” (M.P. poz.946). PPEJ stanowi m.in. źródło finansowania wynagrodzeń pracowników realizujących zadania PPEJ zatrudnionych w PAA. Należy zauważyć, że Załącznik Nr 3 w pkt 2 lit. a do PPEJ przewiduje limity wydatków m.in. na zadanie „Wzmocnienie kadrowe i budowa kompetencji PAA”.
Wejście w życie 1 lutego 2024 r. ustawy budżetowej na 2024 rok, z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz. U. poz. 122), zwanej dalej „ustawą budżetową na 2024 r.” w której w art. 9 ust. 1 pkt 2 lit. b) i pkt 3 lit. a) jest zagwarantowany obligatoryjny wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej o 20 %, spowodowało powstanie niedoboru środków finansowych na wynagrodzenia pracowników PAA zaangażowanych w realizację PPEJ. Z jednej strony ustawa budżetowa na 2024 r. przewiduje wzrost wynagrodzeń o 20 %, natomiast z drugiej strony wynagrodzenia pracowników PAA ujęte są w ramach limitów wydatków przewidzianych w Załączniku Nr 3 do PPEJ.
Obligatoryjny wzrost wynagrodzeń pracowników obecnie zatrudnionych w PAA nastąpił w ramach środków przeznaczonych na wakaty finansowane z PPEJ. Do czasu zmiany PPEJ i pozyskania dodatkowych środków na wynagrodzenia wszystkie te wakaty będą musiały pozostać nieobsadzone. Brak dodatkowych środków finansowych uniemożliwia więc PAA rozbudowę kadry w sposób adekwatny do zadań stawianych przed nadzorem jądrowym, gdyż środki przeznaczone na zatrudnienie nowych pracowników służą finansowaniu obligatoryjnych podwyżek dla obecnych pracowników.
Wejście w życie ustawy budżetowej na 2024 r. przewidującej wzrost kwoty bazowej dla pracowników korpusu służby cywilnej i wskaźnik wzrostu wynagrodzeń dla ekspertów spoza korpusu, jest przyczyną (źródłem) rozwiązywanego problemu – spowodowania rozbieżności pomiędzy zwiększonymi wynagrodzeniami zapewnionymi ustawą budżetową na 2024 r., a środkami dostępnymi w ramach limitu wydatków przewidzianych w obecnie obowiązującym Załączniku Nr 3 do PPEJ.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Konieczna jest zmiana Załącznika 3. Wydatki związane z realizacją Programu PEJ Programu polskiej energetyki jądrowej stanowiącego załącznik do uchwały nr 141 Rady Ministrów z dnia 2 października 2020 r. (poz. 946) w sprawie aktualizacji programu wieloletniego pod nazwą „Program polskiej energetyki jądrowej”. Potrzeby związane ze wzrostem wynagrodzeń w latach 2024 – 2033 zostały oszacowane na 136 075 000 zł. Na lata 2024-2025 źródłem finansowania wzrostu wynagrodzeń będzie ograniczenie wydatków na zadanie: System wsparcia techniczno-eksperckiego dla PAA, o szacowną kwotę 7 407 000 zł (w 2024 r. – o 2 540 000 zł, w 2025 r. – o 4 867 000 zł), przez co zmiana nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa. W latach 2026-2033 źródłem finansowania zwiększonych wydatków będzie budżet państwa, a wzrost środków na wynagrodzenia spowoduje wzrost wartości programu wieloletniego o szacowaną kwotę 128 668 000 zł (w 2026 r. o 7 032 000 zł, w 2027 r. o 9 030 000 zł, w 2028 r. o 11 904 000 zł, w 2029 r. o 13 374 000 zł, w 2030 r. o 17 233 000 zł, w 2031 r. o 19 789 000 zł, w 2032 r. o 24 078 000 zł, w 2033 r. o 26 228 000 zł.
Bez zwiększenia środków na wynagrodzenia w PPEJ od 2024 r. Państwowa Agencja Atomistyki nie będzie posiadała środków niezbędnych do prawidłowej realizacji zadań w zakresie wzmocnienia kadrowego i budowy kompetencji organu dozoru jądrowego. Do czasu wzrostu środków na wynagrodzenia wszystkie wakaty będą musiały pozostać nieobsadzone.
Podkreślić należy, że PAA konkuruje ze spółkami, które rozpoczęły działania mające na celu budowę elektrowni i oferują dla specjalistów w dziedzinach technicznych, w tym inżynierii budowlanej, elektryki, geologii, sejsmologii, fizyki jądrowej, automatyki, energetyki jądrowej wynagrodzenie na poziomie znacznie wyższym niż PAA. W związku z tym, aby zatrzymać obecnie zatrudnione osoby i pozyskać nowych pracowników, PAA musi zapewniać konkurencyjne wynagrodzenia.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Miłosz Motyka Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2024 r.