W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r.

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"ID49","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"ID{#ID_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty innych dokumentów rządowych","value":"Projekty innych dokumentów rządowych"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2019 r. o Narodowej Strategii Onkologicznej, zwanej dalej „ustawą”, Narodowa Strategia Onkologiczna, zwana dalej „NSO” albo „Strategią”, jest realizowana w oparciu o harmonogram jej wdrażania, obejmujący okres roku kalendarzowego. Harmonogram wdrażania NSO na 2024 r. został przyjęty uchwałą nr 21/2024 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r.\nCelem projektowanej uchwały jest wprowadzenie zmian w załączniku do uchwały nr 21/2024 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r. polegających na:\n1.\tModyfikacji pkt 34 dotyczącego działania 17.1., w kolumnie „Źródło finansowania działań”, umożliwiając sfinansowanie zadań realizowanych w ramach działania 17.1. z tzw. budżetu NSO – wydatki bieżące i majątkowe.\nZgodnie z przyjętym harmonogramem, jednym z działań zaplanowanych do realizacji na 2024 r., jest działanie 17.1. „17.1. Kontynuacja wdrażania Krajowej Sieci Onkologicznej, w szczególności:\n1)\twejście w życie rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów warunkujących przynależność danego podmiotu wykonującego działalność leczniczą do danego poziomu zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej;\n2)\tprzeprowadzenie kwalifikacji podmiotów leczniczych do poszczególnych poziomów zabezpieczenia opieki onkologicznej w Krajowej Sieci Onkologicznej;\n3)\twejście w życie rozporządzenia w sprawie wykazu wojewódzkich ośrodków monitorujących dla sieci onkologicznej”.\nKrajową Sieć Onkologiczną, zwaną dalej „KSO”, ustanowiono na podstawie ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o Krajowej Sieci Onkologicznej (Dz. U. poz. 650, z poźn. zm.), która weszła w życia w dniu 20 kwietnia 2023 r. Główne założenia KSO obejmują wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej i nowego modelu zarządzania opieką onkologiczną. Od 2023 r. rozpoczęto złożony i wieloetapowy proces wdrażania KSO. \nJako źródła finansowania zadań realizowanych w ramach działania 17.1. w harmonogramie na 2024 r. przewidziano: budżet państwa w części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia (poza środkami przeznaczonymi na realizację Narodowej Strategii Onkologicznej), plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia, plan finansowy Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz plan finansowy Centrum e-Zdrowia.\nZgodnie z przyjętym harmonogramem wdrażania NSO na 2024 r. nie jest możliwe przeznaczenie środków finansowych z tzw. budżetu NSO na realizację zadań w ramach działania 17.1.\nZgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami, w ramach działania 17.1. z tzw. budżetu NSO na 2024 r. planowane jest sfinansowanie zadań, których realizacja będzie odbywać się w ramach procesu wdrażania KSO.\n2.\tZmianie podziału środków przeznaczonych na realizację NSO w 2024 r.: wydatki bieżące  80 mln zł, wydatki majątkowe  420 mln zł.\nW wyniku przeprowadzonej w Ministerstwie Zdrowia analizy potrzeb podmiotów wykonujących działalność leczniczą w obszarze wyposażenia lub doposażenia w wysokospecjalistyczny sprzęt medyczny, szczególnie niezbędny do diagnostyki onkologicznej, zidentyfikowano potrzebę sfinansowania wymiany większej niż pierwotnie zakładano liczby wyeksploatowanych mammografów wykorzystywanych do wykonywania badań w ramach Programu profilaktyki raka piersi. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Przedłożenie projektu uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r. ma na celu wprowadzenie zmiany w załączniku do uchwały nr 21/2024 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r., polegającej na modyfikacji przepisów w pkt 34 dotyczącym działania 17.1., w kolumnie „Źródło finansowania działań”, umożliwiając sfinansowanie zadań realizowanych w ramach działania 17.1. z budżetu państwa w części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia, w tym ze środków przeznaczonych na realizację NSO – wydatki bieżące i majątkowe.\nW ramach działania 17.1. z tzw. budżetu NSO, którego wysokość w 2024 r. wynosi łącznie 500 mln zł, planowane jest sfinansowanie:\n1)\tszkoleń dla koordynatorów opieki onkologicznej aby zapewnić właściwy poziom kompetencji i umiejętności tej grupy oraz właściwe przygotowanie do pełnionej funkcji;\n2)\tdziałań promocyjno-informacyjnych dla pacjentów i podmiotów, które zostaną zakwalifikowane na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej, aby umożliwić dostęp do rzetelnych, aktualnych i wiarygodnych informacji dotyczących funkcjonowania KSO.\nPonadto, biorąc pod uwagę zaplanowany w uchwale nr 21/2024 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r., podział środków na 2024 r. na wydatki bieżące (100 mln zł) i majątkowe (400 mln zł), w ocenie Ministra Zdrowia istnieje konieczność zmniejszenia środków bieżących na rzecz zwiększenia środków majątkowych o kwotę 20 mln zł w związku ze zidentyfikowanymi pilnymi potrzebami infrastrukturalnymi (możliwymi do sfinansowania w ramach wydatków majątkowych).\nDodatkowe środki majątkowe w 2024 r. zostaną przeznaczone na zakup aparatury medycznej dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą, co przyczyni się do zwiększenia dostępności do diagnostyki chorób nowotworowych i poprawy jakości udzielanych świadczeń.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MZ","value":"MZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Izabela Leszczyna Minister Zdrowia","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MZ","value":"MZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
ID49
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2019 r. o Narodowej Strategii Onkologicznej, zwanej dalej „ustawą”, Narodowa Strategia Onkologiczna, zwana dalej „NSO” albo „Strategią”, jest realizowana w oparciu o harmonogram jej wdrażania, obejmujący okres roku kalendarzowego. Harmonogram wdrażania NSO na 2024 r. został przyjęty uchwałą nr 21/2024 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r.
Celem projektowanej uchwały jest wprowadzenie zmian w załączniku do uchwały nr 21/2024 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r. polegających na:
1. Modyfikacji pkt 34 dotyczącego działania 17.1., w kolumnie „Źródło finansowania działań”, umożliwiając sfinansowanie zadań realizowanych w ramach działania 17.1. z tzw. budżetu NSO – wydatki bieżące i majątkowe.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem, jednym z działań zaplanowanych do realizacji na 2024 r., jest działanie 17.1. „17.1. Kontynuacja wdrażania Krajowej Sieci Onkologicznej, w szczególności:
1) wejście w życie rozporządzenia w sprawie szczegółowych kryteriów warunkujących przynależność danego podmiotu wykonującego działalność leczniczą do danego poziomu zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej;
2) przeprowadzenie kwalifikacji podmiotów leczniczych do poszczególnych poziomów zabezpieczenia opieki onkologicznej w Krajowej Sieci Onkologicznej;
3) wejście w życie rozporządzenia w sprawie wykazu wojewódzkich ośrodków monitorujących dla sieci onkologicznej”.
Krajową Sieć Onkologiczną, zwaną dalej „KSO”, ustanowiono na podstawie ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o Krajowej Sieci Onkologicznej (Dz. U. poz. 650, z poźn. zm.), która weszła w życia w dniu 20 kwietnia 2023 r. Główne założenia KSO obejmują wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej i nowego modelu zarządzania opieką onkologiczną. Od 2023 r. rozpoczęto złożony i wieloetapowy proces wdrażania KSO.
Jako źródła finansowania zadań realizowanych w ramach działania 17.1. w harmonogramie na 2024 r. przewidziano: budżet państwa w części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia (poza środkami przeznaczonymi na realizację Narodowej Strategii Onkologicznej), plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia, plan finansowy Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz plan finansowy Centrum e-Zdrowia.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem wdrażania NSO na 2024 r. nie jest możliwe przeznaczenie środków finansowych z tzw. budżetu NSO na realizację zadań w ramach działania 17.1.
Zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami, w ramach działania 17.1. z tzw. budżetu NSO na 2024 r. planowane jest sfinansowanie zadań, których realizacja będzie odbywać się w ramach procesu wdrażania KSO.
2. Zmianie podziału środków przeznaczonych na realizację NSO w 2024 r.: wydatki bieżące  80 mln zł, wydatki majątkowe  420 mln zł.
W wyniku przeprowadzonej w Ministerstwie Zdrowia analizy potrzeb podmiotów wykonujących działalność leczniczą w obszarze wyposażenia lub doposażenia w wysokospecjalistyczny sprzęt medyczny, szczególnie niezbędny do diagnostyki onkologicznej, zidentyfikowano potrzebę sfinansowania wymiany większej niż pierwotnie zakładano liczby wyeksploatowanych mammografów wykorzystywanych do wykonywania badań w ramach Programu profilaktyki raka piersi.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Przedłożenie projektu uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r. ma na celu wprowadzenie zmiany w załączniku do uchwały nr 21/2024 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r., polegającej na modyfikacji przepisów w pkt 34 dotyczącym działania 17.1., w kolumnie „Źródło finansowania działań”, umożliwiając sfinansowanie zadań realizowanych w ramach działania 17.1. z budżetu państwa w części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia, w tym ze środków przeznaczonych na realizację NSO – wydatki bieżące i majątkowe.
W ramach działania 17.1. z tzw. budżetu NSO, którego wysokość w 2024 r. wynosi łącznie 500 mln zł, planowane jest sfinansowanie:
1) szkoleń dla koordynatorów opieki onkologicznej aby zapewnić właściwy poziom kompetencji i umiejętności tej grupy oraz właściwe przygotowanie do pełnionej funkcji;
2) działań promocyjno-informacyjnych dla pacjentów i podmiotów, które zostaną zakwalifikowane na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej, aby umożliwić dostęp do rzetelnych, aktualnych i wiarygodnych informacji dotyczących funkcjonowania KSO.
Ponadto, biorąc pod uwagę zaplanowany w uchwale nr 21/2024 Rady Ministrów z dnia 26 marca 2024 r. w sprawie przyjęcia harmonogramu wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej na 2024 r., podział środków na 2024 r. na wydatki bieżące (100 mln zł) i majątkowe (400 mln zł), w ocenie Ministra Zdrowia istnieje konieczność zmniejszenia środków bieżących na rzecz zwiększenia środków majątkowych o kwotę 20 mln zł w związku ze zidentyfikowanymi pilnymi potrzebami infrastrukturalnymi (możliwymi do sfinansowania w ramach wydatków majątkowych).
Dodatkowe środki majątkowe w 2024 r. zostaną przeznaczone na zakup aparatury medycznej dla podmiotów wykonujących działalność leczniczą, co przyczyni się do zwiększenia dostępności do diagnostyki chorób nowotworowych i poprawy jakości udzielanych świadczeń.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Izabela Leszczyna Minister Zdrowia
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2024 r.
Status realizacji: