Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”
Numer projektu:
ID109
Rodzaj dokumentu:
Projekty innych dokumentów rządowych
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim, zwany dalej „Programem”, został ustanowiony uchwałą Rady Ministrów nr 103 z dnia 20 czerwca 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”, zwanej dalej „uchwałą”, oraz zmieniony uchwałą nr 210 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 2023 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”. Program objął swoim zakresem zaplanowanie, zaprojektowanie oraz budowę inwestycji infrastrukturalnych w jednostce samorządu terytorialnego, jaką jest województwo pomorskie, w latach 2023-2029. W Programie wskazano, że jego wykonanie jest finansowane ze środków budżetu państwa. Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w latach 2023-2029 wynosi 4 761 777 307 zł, a limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w poszczególnych latach wynosi:
1) w 2023 r. – 3 795 000 zł;
2) w 2024 r. – 33 058 680 zł;
3) w 2025 r. – 152 466 048 zł;
4) w 2026 r. – 965 272 893 zł;
5) w 2027 r. – 1 804 719 686 zł;
6) w 2028 r. – 1 503 841 275 zł;
7) w 2029 r. – 298 623 725 zł.
W Programie przesądzono również, że łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni wynosi 907 042 389 zł, w tym:
1) w 2023 r. – 316 000 zł;
2) w 2024 r. – 2 500 000 zł;
3) w 2025 r. – 15 007 048 zł;
4) w 2026 r. – 344 507 048 zł;
5) w 2027 r. – 474 507 048 zł;
6) w 2028 r. – 70 205 245 zł.
Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 1 025 734 918 zł, w tym:
1) w 2023 r. – 0 zł;
2) w 2024 r. – 11 996 680 zł;
3) w 2025 r. – 60 500 000 zł;
4) w 2026 r. – 30 765 845 zł;
5) w 2027 r. – 260 212 638 zł;
6) w 2028 r. – 630 636 030 zł;
7) w 2029 r. – 31 623 725 zł.
Natomiast limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 2 829 000 000 zł, w tym:
1) w 2023 r. – 3 479 000 zł;
2) w 2024 r. – 18 562 000 zł;
3) w 2025 r. – 76 959 000 zł;
4) w 2026 r. – 590 000 000 zł;
5) w 2027 r. – 1 070 000 000 zł;
6) w 2028 r. – 803 000 000 zł;
7) w 2029 r. – 267 000 000 zł.
1) w 2023 r. – 3 795 000 zł;
2) w 2024 r. – 33 058 680 zł;
3) w 2025 r. – 152 466 048 zł;
4) w 2026 r. – 965 272 893 zł;
5) w 2027 r. – 1 804 719 686 zł;
6) w 2028 r. – 1 503 841 275 zł;
7) w 2029 r. – 298 623 725 zł.
W Programie przesądzono również, że łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni wynosi 907 042 389 zł, w tym:
1) w 2023 r. – 316 000 zł;
2) w 2024 r. – 2 500 000 zł;
3) w 2025 r. – 15 007 048 zł;
4) w 2026 r. – 344 507 048 zł;
5) w 2027 r. – 474 507 048 zł;
6) w 2028 r. – 70 205 245 zł.
Łączny limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad wynosi 1 025 734 918 zł, w tym:
1) w 2023 r. – 0 zł;
2) w 2024 r. – 11 996 680 zł;
3) w 2025 r. – 60 500 000 zł;
4) w 2026 r. – 30 765 845 zł;
5) w 2027 r. – 260 212 638 zł;
6) w 2028 r. – 630 636 030 zł;
7) w 2029 r. – 31 623 725 zł.
Natomiast limit wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie wynosi 2 829 000 000 zł, w tym:
1) w 2023 r. – 3 479 000 zł;
2) w 2024 r. – 18 562 000 zł;
3) w 2025 r. – 76 959 000 zł;
4) w 2026 r. – 590 000 000 zł;
5) w 2027 r. – 1 070 000 000 zł;
6) w 2028 r. – 803 000 000 zł;
7) w 2029 r. – 267 000 000 zł.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Analiza wykonania Programu w 2024 r. oraz plany dotyczące przygotowania i realizacji przewidzianych w nim inwestycji skutkowały przyjęciem, że w celu skutecznego wykonania Programu konieczne jest dokonanie korekt wydatków z budżetu państwa na wykonanie Programu w poszczególnych latach, modyfikacji zakresu prac przewidzianych w poszczególnych latach, a także wydłużenie okresu realizacji Programu o jeden rok. Zmiana zaproponowana w projekcie uchwały polega na:
1) obniżeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2023 r. o kwotę 71 230 zł do kwoty 3 723 770 zł;
2) obniżeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2024 r. o kwotę 2 966 596 zł do kwoty 30 092 084 zł;
3) obniżeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2025 r. o kwotę 47 679 353 zł do kwoty 104 786 695 zł;
4) podwyższeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2026 r. o kwotę 103 093 341 zł do kwoty 1 068 366 234 zł;
5) podwyższeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2027 r. o kwotę 65 659 744 zł do kwoty 1 870 379 430 zł;
6) obniżeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2028 r. o kwotę 287 943 599 zł do kwoty 1 215 897 676 zł;
7) podwyższeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2029 r. o kwotę 124 257 180 zł do kwoty 422 880 905 zł;
8) wskazaniu, że limit wydatków z budżetu państwa w 2030 r. wyniesie 45 650 513 zł.
Podkreślić należy, że zaproponowane w projekcie uchwały zmiany nie mają wpływu na łączny limit wydatków z budżetu państwa przewidziany w Programie na przygotowanie i realizację opisanych w nim inwestycji, a kwoty wskazane w odniesieniu do 2023 i 2024 r. to kwoty faktycznie poniesione przez inwestorów.
Ponadto po analizie zakresu wykonanych i planowanych do wykonania prac realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad uznano za konieczne rozszerzenie okresu obowiązywania Programu do 2030 r.
Dodatkowo z przeprowadzonych analiz wynika, że, z uwagi na negatywny wpływ przebudowy linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia-Lębork na terminowe zapewnienie dowozu pracowników i niezbędnych materiałów na potrzeby budowy samej elektrowni jądrowej w okresie od lipca 2027 r. do grudnia 2029 r., konieczna jest modernizacja na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy-Lębork. Realizacja robót budowlanych na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia-Lębork zbiega się z okresem realizacji pozostałych inwestycji towarzyszących budowie elektrowni jądrowej, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zauważyć należy także, że w decyzją Ministra Przemysłu z dnia 28 stycznia 2025 r. inwestycja polegająca na przebudowie linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy-Lębork otrzymała status inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. b w zw. z art. 52 ust. 1 ustawy dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
1) obniżeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2023 r. o kwotę 71 230 zł do kwoty 3 723 770 zł;
2) obniżeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2024 r. o kwotę 2 966 596 zł do kwoty 30 092 084 zł;
3) obniżeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2025 r. o kwotę 47 679 353 zł do kwoty 104 786 695 zł;
4) podwyższeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2026 r. o kwotę 103 093 341 zł do kwoty 1 068 366 234 zł;
5) podwyższeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2027 r. o kwotę 65 659 744 zł do kwoty 1 870 379 430 zł;
6) obniżeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2028 r. o kwotę 287 943 599 zł do kwoty 1 215 897 676 zł;
7) podwyższeniu limitu wydatków z budżetu państwa w 2029 r. o kwotę 124 257 180 zł do kwoty 422 880 905 zł;
8) wskazaniu, że limit wydatków z budżetu państwa w 2030 r. wyniesie 45 650 513 zł.
Podkreślić należy, że zaproponowane w projekcie uchwały zmiany nie mają wpływu na łączny limit wydatków z budżetu państwa przewidziany w Programie na przygotowanie i realizację opisanych w nim inwestycji, a kwoty wskazane w odniesieniu do 2023 i 2024 r. to kwoty faktycznie poniesione przez inwestorów.
Ponadto po analizie zakresu wykonanych i planowanych do wykonania prac realizowanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad uznano za konieczne rozszerzenie okresu obowiązywania Programu do 2030 r.
Dodatkowo z przeprowadzonych analiz wynika, że, z uwagi na negatywny wpływ przebudowy linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia-Lębork na terminowe zapewnienie dowozu pracowników i niezbędnych materiałów na potrzeby budowy samej elektrowni jądrowej w okresie od lipca 2027 r. do grudnia 2029 r., konieczna jest modernizacja na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy-Lębork. Realizacja robót budowlanych na linii kolejowej nr 202 na odcinku Gdynia Chylonia-Lębork zbiega się z okresem realizacji pozostałych inwestycji towarzyszących budowie elektrowni jądrowej, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zauważyć należy także, że w decyzją Ministra Przemysłu z dnia 28 stycznia 2025 r. inwestycja polegająca na przebudowie linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy-Lębork otrzymała status inwestycji towarzyszącej inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, o której mowa w art. 2 pkt 1 lit. b w zw. z art. 52 ust. 1 ustawy dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Wojciech Wrochna Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Przemysłu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 8 sierpnia 2025 r. w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 11.03.2025 14:29 Magdalena Kucharska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Pełnomocnik Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim” | 2.0 | 18.08.2025 13:21 Agnieszka Moskaluk |
Projekt uchwały Rady Ministrów zmieniającej uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim” | 1.0 | 11.03.2025 14:29 Magdalena Kucharska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP