W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC8","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Opracowanie projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej (dalej „WPke”) wiąże się z koniecznością wdrożenia do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej, zwanej dalej „EKŁE”. EKŁE weszło w życie w dniu 20 grudnia 2018 r. i zawiera pakiet przepisów kompleksowo regulujących sektor łączności elektronicznej, określających w szczególności prawa i obowiązki zarówno organów regulacyjnych, przedsiębiorców, jak i użytkowników końcowych (w tym konsumentów). EKŁE zastąpiło cztery obowiązujące dotąd dyrektywy stanowiące tzw. pakiet dyrektyw łączności elektronicznej, tj.: \n1) dyrektywę ramową;\n2) dyrektywę o dostępie;\n3) dyrektywę o zezwoleniach;\n4) dyrektywę o usłudze powszechnej. \nWdrożenie EKŁE nastąpi poprzez przyjęcie dwóch aktów prawnych: nowej ustawy merytorycznej – Prawo komunikacji elektronicznej, zwanej dalej „Pke”, oraz odrębnej ustawy zawierającej przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej. Biorąc pod uwagę ilość zmian koniecznych do wprowadzenia w odrębnych ustawach, związanych z zastąpieniem obecnie obowiązującej ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1648, z późn. zm.) (dalej „Pt”) nową ustawą Pke, zasadne jest uregulowanie zmian w przepisach obowiązujących, wprowadzenie przepisów uchylających oraz intertemporalnych w odrębnej ustawie. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Przedmiotowy projekt ustawy uchyla dotychczas obowiązującą ustawę Pt oraz określa termin wejścia w życie tzw. ustawy głównej, tj. ustawy – Pke, która w zasadniczej części wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Ponadto projekt ustawy WPke dokonuje zmian w licznych ustawach odrębnych, które to zmiany wynikają między innymi z konieczności aktualizacji znajdujących się w tych przepisach odesłań do ustawy Pt lub stanowią konsekwencję rozwiązań wprowadzonych w Pke. Wprowadzane modyfikacje mają zatem charakter wynikowy i nie niosą za sobą głębszych zmian merytorycznych. Związane są one m.in. ze zmienioną systematyką Pke w odniesieniu do ustawy Pt oraz zmianami w siatce pojęciowej. Projekt ustawy przewiduje także zmiany merytoryczne w niektórych ustawach min. w ustawie z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 733, z późn. zm.). Zmiany w tym zakresie stanowią efekt doświadczeń w stosowaniu ustawy i mają na celu poprawienie obecnie funkcjonujących regulacji. Zastąpienie w systemie prawa dotychczasowych regulacji rozwiązaniami wprowadzanymi przepisami Pke, prowadzi również do powstania sytuacji intertemporalnych wymagających rozstrzygnięcia w niniejszej ustawie. W związku z tym w przedmiotowy projekt zawiera także szereg przepisów przejściowych związanych z poszczególnymi regulacjami merytorycznymi, w tym min. kwestiami związanymi z wpisami do poszczególnych rejestrów, uprawnieniami przedsiębiorców i użytkowników.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Krzysztof Gawkowski Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Cyfryzacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 7 maja 2024 r. z autopoprawką","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC8
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Opracowanie projektu ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej (dalej „WPke”) wiąże się z koniecznością wdrożenia do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1972 z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej, zwanej dalej „EKŁE”. EKŁE weszło w życie w dniu 20 grudnia 2018 r. i zawiera pakiet przepisów kompleksowo regulujących sektor łączności elektronicznej, określających w szczególności prawa i obowiązki zarówno organów regulacyjnych, przedsiębiorców, jak i użytkowników końcowych (w tym konsumentów). EKŁE zastąpiło cztery obowiązujące dotąd dyrektywy stanowiące tzw. pakiet dyrektyw łączności elektronicznej, tj.:
1) dyrektywę ramową;
2) dyrektywę o dostępie;
3) dyrektywę o zezwoleniach;
4) dyrektywę o usłudze powszechnej.
Wdrożenie EKŁE nastąpi poprzez przyjęcie dwóch aktów prawnych: nowej ustawy merytorycznej – Prawo komunikacji elektronicznej, zwanej dalej „Pke”, oraz odrębnej ustawy zawierającej przepisy wprowadzające ustawę – Prawo komunikacji elektronicznej. Biorąc pod uwagę ilość zmian koniecznych do wprowadzenia w odrębnych ustawach, związanych z zastąpieniem obecnie obowiązującej ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1648, z późn. zm.) (dalej „Pt”) nową ustawą Pke, zasadne jest uregulowanie zmian w przepisach obowiązujących, wprowadzenie przepisów uchylających oraz intertemporalnych w odrębnej ustawie.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Przedmiotowy projekt ustawy uchyla dotychczas obowiązującą ustawę Pt oraz określa termin wejścia w życie tzw. ustawy głównej, tj. ustawy – Pke, która w zasadniczej części wejdzie w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Ponadto projekt ustawy WPke dokonuje zmian w licznych ustawach odrębnych, które to zmiany wynikają między innymi z konieczności aktualizacji znajdujących się w tych przepisach odesłań do ustawy Pt lub stanowią konsekwencję rozwiązań wprowadzonych w Pke. Wprowadzane modyfikacje mają zatem charakter wynikowy i nie niosą za sobą głębszych zmian merytorycznych. Związane są one m.in. ze zmienioną systematyką Pke w odniesieniu do ustawy Pt oraz zmianami w siatce pojęciowej. Projekt ustawy przewiduje także zmiany merytoryczne w niektórych ustawach min. w ustawie z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 733, z późn. zm.). Zmiany w tym zakresie stanowią efekt doświadczeń w stosowaniu ustawy i mają na celu poprawienie obecnie funkcjonujących regulacji. Zastąpienie w systemie prawa dotychczasowych regulacji rozwiązaniami wprowadzanymi przepisami Pke, prowadzi również do powstania sytuacji intertemporalnych wymagających rozstrzygnięcia w niniejszej ustawie. W związku z tym w przedmiotowy projekt zawiera także szereg przepisów przejściowych związanych z poszczególnymi regulacjami merytorycznymi, w tym min. kwestiami związanymi z wpisami do poszczególnych rejestrów, uprawnieniami przedsiębiorców i użytkowników.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Krzysztof Gawkowski Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Cyfryzacji
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 7 maja 2024 r. z autopoprawką
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany