Projekt ustawy budżetowej na rok 2020
23.12.2019
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2020 wraz z uchwałą w tej sprawie – dokumenty przedłożone przez ministra finansów.
Budżet na 2020 r. będzie zrównoważony. Oznacza to, że całość wydatków budżetu państwa pokrywana będzie jego dochodami.
W projekcie uwzględniono środki na finansowanie działań/programów o dużym znaczeniu społecznym oraz rozwojowym. Jest to kolejny budżet, w którym rząd priorytetowo traktuje wydatki na wspieranie rodzin, walkę z wykluczeniem społecznym oraz wyrównywanie szans rozwojowych regionów.
W projekcie przewidziano:
- dochody – 435,3 mld zł,
- wydatki – 435,3 mld zł,
- brak deficytu budżetu państwa,
- deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii unijnej) na poziomie 1,2 proc. PKB,
- dane makroekonomiczne:
- wzrost PKB (w ujęciu realnym o 3,7 proc.),
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych (2,5 proc.),
- wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej oraz emerytur i rent (nominalnie o 6,3 proc.),
- wzrost spożycia prywatnego (nominalnie o 6,4 proc.),
- w 2020 r. planuje się wpłaty z zysku Narodowego Banku Polskiego w wysokości ok. 7,1 mld zł,
projekt budżetu na 2020 r. opracowano z uwzględnieniem stabilizującej reguły wydatkowej
Dochody
Na prognozowane dochody będzie miał wpływ m.in. wzrost gospodarczy, przewidywany poziom inflacji, a także efekt już wdrożonych i aktualnie przygotowywanych zmian systemowych, m.in. dotyczących dalszego uszczelnienia systemu podatkowego, np.:
- wdrożenie systemu teleinformatycznego izby rozliczeniowej (STIR) i mechanizmu analizy ryzyka wykorzystywania działalności banków i SKOK,
- dalsze efekty wprowadzenia tzw. mechanizmu podzielonej płatności,
- wprowadzenie kas on-line oraz tzw. wirtualnych kas rejestrujących,
- działania dotyczące rozwoju systemu monitorowania przewozu drogowego i kolejowego towarów.
W prognozie dochodów uwzględniono również:
- zmiany stawek akcyzy na używki – tj. alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane, wyroby pośrednie, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie,
- efekt wprowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych,
- efekt rozszerzenia tzw. „małego ZUS”,
- skutki planowanych działań dotyczących promocji wyborów prozdrowotnych konsumentów,
- zmniejszenie „szarej strefy” w obrocie odpadami.
Na dochody wpływać będą także działania związane ze zmniejszeniem PIT w 2019 r.:
- zwolnienie z podatku przychodów z pracy i umów zlecenia osób poniżej 26 roku życia do kwoty 85.528 zł (od sierpnia 2019 r.),
- obniżenie stawki podatkowej dla pierwszego progu podatkowego na skali podatkowej z 18 do 17 proc. (od października 2019 r.),
- podwyższenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodu (od października 2019 r.).
Na dochody sektora finansów publicznych oddziaływać będzie ponadto przebudowa modelu funkcjonowania OFE.
W 2020 r., w stosunku do 2019 r., zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Wzrośnie on z 49,9 proc. w 2019 r. do 50 proc. w 2020 r. W przypadku podatku CIT, udział samorządów pozostanie na poziomie z 2019 r., tj. 22,8 proc.
Wydatki
W ramach wydatków zapewniono niezbędne środki finansowe zarówno na kontynuację dotychczasowych priorytetów rządu dotyczących polityki społeczno-gospodarczej, w tym w szczególności w ramach polityki prorodzinnej, jak również na realizację nowych zadań – przy niższych (rok do roku) planowanych kosztach obsługi długu Skarbu Państwa. W 2020 r. zapewniono niezbędne środki m.in. na:
- finansowanie rozszerzonego programu „Rodzina 500+”, który od 1 lipca 2019 r. obejmuje wszystkie dzieci do 18. roku życia – bez kryterium dochodowego (w 2020 r. na realizację programu zostanie przeznaczone 39,2 mld zł),
- finansowanie ze środków Funduszu Solidarnościowego świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, jak również tzw. „13” dla emerytów i rencistów oraz renty socjalnej,
- realizację świadczeń rodzinnych zakładającą podwyższenie zasiłku pielęgnacyjnego od 1 listopada 2019 r. oraz podwyższenie świadczenia pielęgnacyjnego od 1 stycznia 2020 r.,
- wypłatę 300 zł na każde dziecko w wieku szkolnym, w ramach programu „Dobry start”,
- wypłatę świadczenia 4000 zł związanego z programem „Za życiem”,
- wypłatę świadczenia związanego z programem „Mama4+”,
- waloryzację emerytur i rent od 1 marca 2020 r. na poziomie 103,2 proc. wraz z gwarantowaną minimalną podwyżką 70 zł; podwyższona zostanie także najniższa emerytura do 1200 zł (szacowany koszt rozwiązań wyniesie ok. 8,7 mld zł),
- realizację programu "Senior+",
- zwiększenie wydatków na obronę narodową, tj. zaplanowano o ok. 5 mld zł środków więcej w stosunku do 2019 r.,
- wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej,
- zadania dotyczące transportu lądowego: infrastruktury kolejowej oraz drogowej, w tym na szczeblu samorządowym poprzez Fundusz Dróg Samorządowych,
- realizację zadań finansowanych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych,
- kontynuowane będzie także finansowanie zadań z lat ubiegłych, takich jak obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet oraz 65 lat dla mężczyzn czy zwiększenie dostępności wychowania przedszkolnego.
- Ostatnia modyfikacja:
- 16.01.2020 12:29 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 16.01.2020 12:29 administrator gov.pl