Projekt ustawy budżetowej na rok 2023
28.09.2022
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2023, przedłożony przez ministra finansów.
Agresja Rosji na Ukrainę, wzrost cen surowców, a także pandemia COVID-19 negatywnie wpływają na stan gospodarki w wielu państwach na całym świecie. W tym trudnym czasie rząd wspiera Polaków m.in. poprzez obniżkę podatków czy realizację Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej i Solidarnościowej. Jest to możliwe m.in. dzięki skutecznemu uszczelnianiu systemu podatkowego. Przewidujemy, że w 2023 r. dochody budżetu państwa wyniosą ok. 604,7 mld zł. Oznacza to wzrost o blisko 110 proc. w stosunku do 2015 r.
Skuteczne uszczelnianie systemu podatkowego
Rząd konsekwentnie zwiększa dochody budżetowe, dzięki czemu możliwa jest realizacja wielu programów skierowanych do Polaków.
- Planowane dochody budżetu państwa w 2023 r. wyniosą 604,7 mld zł. W 2015 r. było to 289,1 mld zł. To wzrost o blisko 110 proc.
- Wzrost dochodów spowodowany jest przede wszystkim skutecznym uszczelnianiem systemu podatkowego i dobrą polityką gospodarczą. W 2015 r. luka VAT wynosiła 24,2 proc. W 2021 r. było to 4,3 proc. To spadek o 82 proc. i 47 mld zł więcej w budżecie państwa, w warunkach 2021 r.
Dochody i wydatki budżetu państwa w 2023 r.
- Przewiduje się, że dochody budżetu państwa wyniosą 604,7 mld zł.
- Wydatki zostały zaplanowane na 672,7 mld zł.
- Deficyt budżetu państwa ma wynieść nie więcej niż 68 mld zł.
Wskaźniki gospodarcze
- Zakłada się, że w 2022 r. realny PKB zwiększy się o 4,6 proc., a w 2023 r. tempo jego wzrostu wyniesie 1,7 proc.
- Scenariusz na 2022 r. zakłada wzrost przeciętnego zatrudnienia o 1,8 proc., a w 2023 r. – ze względu na spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego – popyt na pracę obniży się. W efekcie, zatrudnienie w gospodarce narodowej nieznacznie spadnie – o 0,5 proc.
- W lipcu 2015 r. przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 5,5 mln etatów. Dla porównania, w lipcu 2022 r. było to 6,5 mln etatów. Prognozujemy, że w 2023 r. przeciętne zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw ukształtuje się na poziomie 6,53 mln etatów.
- Przewiduje się, że stopa bezrobocia wyniesie na koniec 2022 r. 5,0 proc., a na koniec 2023 r. 5,4 proc. W 2015 r. bezrobocie wynosiło 10,5 proc.
- W 2022 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej zwiększy się o 11,2 proc., natomiast w 2023 r. wzrośnie o 10,1 proc.
- Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w 2023 r. w gospodarce narodowej wyniesie 6 935 zł. W 2015 r. średnia płaca wynosiła 3899 zł.
- W 2022 r. spożycie prywatne wzrośnie realnie o 3,9 proc., a w kolejnym roku o 2,2 proc.
- W 2023 r. wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w ujęciu średniorocznym wyniesie 9,8 proc. (przy założeniu braku nowych szoków podażowych na rynku żywnościowym i energetycznym).
Uwarunkowania dochodów budżetu państwa
- Planowany poziom dochodów budżetu państwa w 2023 r. będzie uwarunkowany obecną sytuacją gospodarczą oraz przyjętym szacunkiem makroekonomicznym. Zakłada się, że w 2023 r. dochody podatkowe wzrosną o 17,4 proc. w ujęciu nominalnym.
- W 2023 r., w stosunku do bieżącego roku, zostanie ponownie zwiększony udział gmin we wpływach z podatku PIT. Łączny udział jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z PIT wzrośnie z 50,19 proc. w 2022 r. do 50,25 proc. w 2023 r. W przypadku podatku CIT udział jednostek samorządu terytorialnego pozostanie na poziomie z 2021 r., tj. 22,86 proc.
Uwarunkowania wydatków budżetu państwa
Budżet na 2023 r. został przygotowany z zastosowaniem stabilizującej reguły wydatkowej. Zabezpieczone zostały także niezbędne środki na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań, jak również na realizację nowych, m.in.:
- środki na kluczowe programy społeczne dotyczące wspierania rodziny, takie jak Program „Rodzina 500+” (40,2 mld w 2023 r.), realizację świadczenia „Dobry Start” (1,4 mld zł w 2023 r.) czy Rodzinny Kapitał Opiekuńczy (2,4 mld zł w 2023 r.),
- waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2023 r. wskaźnikiem na poziomie 113,8 proc. oraz 13. emeryturę,
- zwiększenie finansowania potrzeb obronnych Polski z 2,2 proc. PKB do 3 proc. PKB. W 2015 r. wydatki na obronność wyniosły 37,1 mld zł, w 2023 r. zaplanowano je na 97,4 mld zł,
- wzrost nakładów na finansowanie ochrony zdrowia do ponad 6 proc. PKB. W 2015 r. wydatki na ochronę zdrowia wyniosły ok. 78 mld zł. Szacuje się, że w 2023 r., że będzie to ok. 165 mld zł,
- wzrost wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej na poziomie 7,8% proc.,
- wzrost wynagrodzeń dla nauczycieli na poziomie 7,8% proc. od 1 stycznia 2023 r., przy jednoczesnym wzroście subwencji oświatowej o 20,8%, czyli ponad 11,1 mld zł względem ustawy budżetowej na 2022 r.
- finansowanie zadań w obszarze rolnictwa, w tym dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, zwalczania chorób zakaźnych zwierząt oraz dopłaty do paliwa rolniczego.
Dług publiczny
- Relacja długu do PKB wyniesie 40,5 proc. na koniec 2022 r. i 40,6 proc. na koniec 2023 r. Krajowe progi ostrożnościowe pozostają niezagrożone.
- Relacja długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (według definicji UE) do PKB wyniesie 51,7 proc. na koniec 2022 r. i 53,3 proc. na koniec 2023 r. Oznacza to, że wartość referencyjna relacji długu do PKB na poziomie 60 proc. PKB nie zostanie przekroczona.