Projekt ustawy budżetowej na rok 2025
28.08.2024
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2025, przedłożony przez Ministra Finansów.
W 2025 roku polityka rządu będzie nakierowana na wzmacnianie potencjału polskiej gospodarki. W kolejnym roku spodziewane jest wyraźne ożywienie gospodarcze. Produkt Krajowy Brutto wzrośnie realnie o 3,9%. W 2025 roku rekordowe środki zostaną przeznaczone na ochronę zdrowia oraz obronność. Priorytetem rządu będzie także realizacja usług socjalnych dla Polek i Polaków, m.in. program „Aktywny Rodzic”, program „800+” czy tzw. renta wdowia.
Jednocześnie rząd przywróci budżetowi państwa właściwą rangę konstytucyjną. Dotyczy to zapewnienia przejrzystości przepływów środków publicznych. Chodzi o uwzględnienie w budżecie – w odróżnieniu od lat poprzednich – wydatków, które dotychczas były „wypychane” poza budżet.
Główne założenia budżetu
- Dochody budżetu państwa mają wynieść 632,6 mld zł.
- Wydatki powinny ukształtować się na poziomie 921,6 mld zł.
- Deficyt budżetu państwa ma wynieść 289 mld zł.
Najważniejsze wydatki
- W 2025 roku rząd zabezpieczył rekordowo wysokie środki na opiekę zdrowotną.
- Zgodnie z ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, będzie to co najmniej 6,5% PKB, czyli co najmniej 221,7 mld zł.
- Oznacza to, że w 2025 roku na opiekę zdrowotną wydanych zostanie więcej niż w 2024 roku o prawie 31 mld zł, czyli o ok. 16%.
- Rekordowe środki zabezpieczone zostały również na obronę narodową, w tym na wzrost uposażeń żołnierzy zawodowych.
- W 2025 roku będzie to 124,3 mld zł, w porównaniu do 118,1 mld zł w 2024 roku (wzrost o 6,2 mld zł).
- Łącznie z wydatkami Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, w przyszłym roku wydatki na obronę narodową sięgną 186,6 mld zł, czyli będą o 28,6 mld zł większe niż planowano na 2024 rok.
- Oznacza to, że w 2025 roku wydatki na polskie wojsko wyniosą 4,7% PKB (w 2024 roku jest to 4,2% PKB).
- Na waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2025 roku, w tym świadczeń emerytalno-rentowych funkcjonariuszy oraz uposażeń sędziów i prokuratorów w stanie spoczynku, przeznaczonych jest 24,2 mld zł.
- Na program „Aktywny Rodzic”, którego celem jest pogodzenie zadań rodzicielskich z aktywizacją zawodową, zabezpieczonych jest 8,4 mld zł.
- To o 6,9 mld więcej niż w 2024 roku.
- W przyszłym roku wzrost kwoty bazowej dla wynagrodzeń nauczycieli wyniesie 5%.
- O 5% wzrosną także wynagrodzenia, w tym kwoty bazowe dla pracowników państwowej sfery budżetowej, w tym funkcjonariuszy i żołnierzy, pracowników ministerstw oraz urzędów centralnych i wojewódzkich. Zwiększony zostanie także fundusz wynagrodzeń pracowników ZUS i KRUS.
- Na cele związane z mieszkalnictwem rząd zaplanował ok. 4,2 mld zł.
- To o ok. 1,4 mld zł, czyli o ponad 50% więcej niż w 2024 roku.
- Na realizację tzw. urlopu dla przedsiębiorców, czyli zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu w roku, przeznaczonych jest 1,6 mld zł.
- Zabezpieczone zostały środki na wypłatę tzw. renty wdowiej, czyli możliwości pobierania łącznie renty rodzinnej oraz innego świadczenia emerytalno-rentowego, np. emerytury.
- Na ten cel przeznaczone jest 3,2 mld zł.
- W 2025 roku zaplanowane jest zwiększenie rezerwy na inwestycje z Krajowego Planu Odbudowy o 1,9 mld zł (do 4,7 mld zł).
- Jednocześnie, w budżecie na 2025 rok rząd zabezpieczył środki na kontynuację działań społeczno-gospodarczych, w tym w szczególności na finansowanie:
- programu „Rodzina 800+” (62,8 mld zł);
- wypłaty 13. i 14. emerytury (31,5 mld zł);
- zadań drogowych i kolejowych, które realizowane są w ramach programów wieloletnich (16,6 mld zł);
- świadczenia wspierającego, którego celem jest pomoc osobom z niepełnosprawnościami (z największymi trudnościami w samodzielnym funkcjonowaniu), jeśli chodzi o częściowe pokrycie wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób (7,1 mld zł, czyli więcej o 3,4 mld zł w stosunku do 2024 roku);
- składek na ubezpieczenie społeczne za osoby, które przebywają na urlopach wychowawczych i macierzyńskich (4,8 mld zł);
- programu „Dobry start”, czyli 300 zł jednorazowego wsparcia dla uczniów, którzy rozpoczynają rok szkolny (1,4 mld zł).
Budżet na 2025 rok obejmuje ponadto:
- spłatę 63,2 mld zł zobowiązań z tytułu obligacji wraz z odsetkami Polskiego Funduszu Rozwoju S. A. (34,7 mld zł) wyemitowanych w 2020 roku na sfinansowanie rządowego programu „Tarcz Finansowych” oraz przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 w latach 2020-2023 (28,5 mld zł), bez narażania Skarbu Państwa na wyższe koszty pozyskania finansowania dłużnego niż koszty pozyskania kapitału przez Skarb Państwa.
- skutki reformy dochodów jednostek samorządu terytorialnego, w efekcie której samorządy otrzymają o 24,8 mld zł większe dochody z udziałów w podatkach PIT i CIT (w stosunku do dochodów, jakie wynikałyby dla samorządów z dotychczasowych przepisów).
Dane makroekonomiczne
- Produkt Krajowy Brutto – w przyszłym roku nastąpi dalsze ożywienie gospodarcze, a PKB wzrośnie o 3,9% (w 2024 roku o 3,1%). Czynnikami pobudzającymi wzrost gospodarczy będą m.in. inwestycje w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
- Spożycie prywatne – w 2025 roku dynamika spożycia prywatnego osiągnie poziom 4,3%.
- Inwestycje – w 2025 roku inwestycje ogółem zwiększą się o 6,4%.
- Stopa bezrobocia – oczekuje się, że w 2025 roku, ze względu na dalszą poprawę tempa wzrostu gospodarczego, zwiększy się popyt na pracę. W efekcie, zatrudnienie w gospodarce narodowej wzrośnie o 0,4%, a stopa bezrobocia na koniec roku spadnie do 4,9%.
- Przeciętne wynagrodzenie – prognozuje się, że w 2025 roku wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wyniesie 7,1%, czyli o 2,1 pkt. proc. powyżej prognozowanej inflacji.
- Inflacja – oczekuje się, że w 2025 roku inflacja wyniesie 5%.
Pozostałe dane
- Rząd prognozuje, że w 2025 roku deficyt sektora GG (general government) wyniesie 5,5% PKB.
- Przewidywana relacja do PKB długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (wg definicji UE) wyniesie 54,6% na koniec 2024 roku i 59,8% na koniec 2025 roku, czyli poniżej wartości referencyjnej, która zawarta jest w traktacie o funkcjonowaniu UE na poziomie 60%.
- Relacja państwowego długu publicznego do PKB wyniesie 43,3% w 2024 roku oraz 47,9% w 2025 roku, pozostając bezpiecznie poniżej progu ostrożnościowego 55%, który określony jest w ustawie o finansach publicznych.
Projekt ustawy budżetowej na 2025 rok zostanie skierowany do Rady Dialogu Społecznego.