W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz zmianie niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC147","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Udział wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia, prowadzonego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (DZ. U. z 2021 r. poz. 1129 z późn. zm.) (dalej: Pzp), uzależniony jest od spełnienia określonych wymagań, których celem jest zagwarantowanie, że zamówienie zostanie zrealizowane przez wykonawcę dającego rękojmię jego należytego wykonania. \nNa wymagania te składają się ściśle sprecyzowane w art. 108 i 109 Pzp podstawy wykluczenia z udziału w postępowaniu. Z postępowań wyklucza się wykonawcę, który m.in.: został skazany za określone przestępstwa, zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji; naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne. \nOdrębną kategorię wymagań stanowią warunki udziału w postępowaniu, które są kształtowane przez zamawiających stosownie do specyfiki udzielanego zamówienia. Zamawiający mogą podjąć decyzję o nieprecyzowaniu w danym postępowaniu powyższych warunków. Warunki udziału w postępowaniu mają na celu weryfikację zdolności oraz zasobów posiadanych przez wykonawców niezbędnych do realizacji zamówienia. Mogą one odnosić się do następujących obszarów (art. 112 ust. 2 Pzp): zdolności do występowania w obrocie gospodarczym, uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej; sytuacji ekonomicznej lub finansowej oraz zdolności technicznej lub zawodowej.\nWeryfikacja spełniania przez wykonawców obydwu powyższych kategorii wymagań dokonywana jest przez zamawiającego w toku postępowania o udzielenie zamówienia, w oparciu o wymagane od wykonawców dokumenty (podmiotowe środki dowodowe). Przy czym, do złożenia podmiotowych środków dowodowych wzywany jest wykonawca, którego oferta została uprzednio (po weryfikacji merytorycznych aspektów oferty) najwyżej oceniona. Wykonawca ma obowiązek złożyć wszystkie podmiotowe środki dowodowe wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia (np. specyfikacja warunków zamówienia). Zakres podmiotowych środków dowodowych może być określony przez zamawiającego dość szeroko. Należy to do wyłącznej decyzji zamawiających. \nNa gruncie aktualnych regulacji wykonawca, w sytuacji wystąpienia obowiązku złożenia podmiotowych środków dowodowych, nie ma możliwości wykazania spełniania wspomnianych wymogów w inny sposób, tzn. w sposób bardziej uproszczony, niż poprzez złożenie wszystkich dokumentów (podmiotowych środków dowodowych) wymaganych przez zamawiającego. Oznacza to, że wykonawcy każdorazowo zobowiązani są do gromadzenia i składania dokumentów wymaganych przez zamawiającego, co stanowi dla nich istotne obciążenie formalne. Należy w tym miejscu podkreślić, że występowanie dodatkowych obowiązków o charakterze formalnym stanowi jedną z najczęściej wskazywanych przez wykonawców barier w dostępie do rynku zamówień publicznych. \nAktualne krajowe ramy prawne udzielania zamówień publicznych nie przewidują również rozwiązań, których istota polegałaby na wsparciu zamawiających przez inne (zewnętrzne) podmioty w procesie weryfikacji spełniania przez wykonawców wspomnianych na wstępie wymagań. Inaczej mówiąc, to na zamawiających spoczywa cały ciężar weryfikacji wykonawców w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, i nie mają oni możliwości polegania w tym zakresie na ustaleniach innych podmiotów. Otrzymując od wykonawców wymagane podmiotowe środki dowodowe zamawiający musi samodzielnie dokonać ich analizy, tzn. dokonać oceny, czy rzeczywiście potwierdzają one określone wymagania stawiane przed wykonawcami, co często wymaga wiedzy nie tylko z obszaru zamówień publicznych. Zapewnienie odpowiedniego wsparcia zamawiającym w zakresie weryfikacji wykonawców nie tylko ograniczyłoby występujące po ich stronie ryzyko związane z udzielaniem zamówień (np. naruszenie dyscypliny finansów publicznych na skutek naruszenia przepisów Pzp), ale również podniosło efektywność procesów zakupowych (np. przyśpieszenie postępowań).\nOdpowiedzią na powyższe zagadnienia ma być rozwiązanie w postaci certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.\nRozwiązanie w postaci certyfikacji wykonawców zostało przewidziane w regulacjach w art. 64 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE oraz w art. 46 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE .\nWprowadzenie mechanizmu certyfikacji do polskiego systemu zamówień publicznych zostało uwzględnione w przyjętej na podstawie art. 21 Pzp Polityce zakupowej państwa (M.P. z 2022 r. poz. 125). Certyfikacja została ujęta w priorytecie Rozwój potencjału MŚP, jako element dalszego otwierania rynku zamówień publicznych na wykonawców należących do tego sektora przedsiębiorców. Certyfikacja wiąże się bowiem ze zmniejszeniem obciążeń formalnych po stronie MŚP w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Zgodnie z Polityką Zakupową Państwa certyfikacja powinna zostać wprowadzona do krajowego systemu zamówień publicznych do końca 2024 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Wprowadzenie do polskiego systemu zamówień publicznych certyfikacji wykonawców ma zapewniać wykonawcom krajowym oraz pochodzącym z innych państw członkowskich UE możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą określone podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. niezbędne doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) niezbędne do realizacji wskazanej w certyfikacie kategorii zamówień publicznych.\nZgodnie z projektowaną ustawą wykonawca będzie uprawniony do posługiwania się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań o udzielenie zamówienia, bez potrzeby każdorazowego gromadzenia i składania dokumentów oraz oświadczeń (podmiotowych środków dowodowych) w zakresie sprecyzowanych przez zamawiających podstaw wykluczenia oraz warunków udziału w postępowaniu. Certyfikat będzie zastępował wspomniane dokumenty oraz oświadczenia. \nCertyfikat będzie stanowił podstawę domniemania spełniania przez wykonawcę wymogów kwalifikacji podmiotowej w zakresie wskazanym w certyfikacie. Oznacza to, że informacje wynikające z certyfikatu będą mogły być, co do zasady, kwestionowane przez zamawiającego na gruncie konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, ale wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. gdy zamawiający dysponuje wiarygodnymi przesłankami do uznania, że informacje wynikające z certyfikatu są nieprawdziwe).\nGłównym założeniem certyfikacji jest ograniczenie obowiązków, zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających, związanych z weryfikacją podmiotową wykonawców (główne założenie: weryfikacja dokonywana jednokrotnie poza konkretnym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego). Przyczyni się ona do dalszego ułatwienia wykonawcom, szczególnie z sektora MŚP, dostępu do rynku zamówień publicznych, a w konsekwencji podniesienia konkurencyjności postępowań. Jest to o tyle istotne, że wzrost konkurencyjności postępowań, a więc większa liczba składanych ofert, oznacza wymierne korzyści dla zamawiających, w tym te o charakterze ekonomiczno-finansowym. \nDla zamawiających mechanizm certyfikacji będzie oznaczał kolejne usprawnienie procesu weryfikacji podmiotowej wykonawców poprzez stworzenie możliwości dokonania jej bezpośrednio w oparciu o informacje wynikające z przedłożonego przez wykonawcę certyfikatu, a w konsekwencji ograniczenie czasu trwania postępowań. \nCertyfikacja dla wykonawców będzie miała charakter fakultatywny. Tym samym, złożenie wniosku o wydanie certyfikatu, czy też posłużenie się certyfikatem w toku konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia będzie leżało w sferze wyłącznej decyzji wykonawców. Inaczej mówiąc, wykonawcy nie będą mieli obowiązku uzyskiwania i posługiwania się certyfikatem. Będzie to ich uprawnienie. Z uprawnieniem tym skorelowany będzie jednak obowiązek zamawiających uznawania certyfikatów w prowadzonych postępowaniach o udzielenie zamówienia. \nWykonawcy niedysponujący certyfikatem będą mogli wykazać brak podstaw wykluczenia z postępowania lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu w „klasyczny” sposób. Istotę mechanizmu certyfikacji stanowi bowiem wprowadzenie dodatkowych możliwości, a nie zastąpienie dotychczasowych rozwiązań nowymi.\nCertyfikaty wydawane będą przez akredytowane jednostki certyfikujące spełniające wymagania wynikające z właściwych norm europejskich. \nProjekt przewiduje zatem:\n- stworzenie systemu instytucjonalnego: I. w zakresie podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu; II. w zakresie warunków udziału w postępowaniu;\n- stworzenie możliwości uzyskania certyfikatu przez wykonawców, a następnie posługiwania się nim w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia z postępowania lub posiadania określonych zdolności i zasobów;\nKorzyści płynące z certyfikacji:\nI. dla wykonawców:\na) ograniczenie formalności związanych z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia: \n- brak konieczności gromadzenia dokumentów oraz oświadczeń na potrzeby jednostkowych postępowań\n- ograniczenie liczby wyjaśnień odnośnie do dokumentów składanych zamawiającemu \nb) wstępne potwierdzenie sytuacji wykonawcy, a więc większa przewidywalność działalności na rynku zamówień publicznych \nc) podniesienie poziomu profesjonalizacji oraz przejrzystości procesu weryfikacji wykonawcy (weryfikacja dokonywana przez wyspecjalizowany i niezainteresowany wynikiem postępowania podmiot; \nII. dla zamawiających:\na) przyśpieszenie procesu kwalifikacji podmiotowej wykonawców \nb) możliwość polegania na ustaleniach jednostki certyfikującej:\n- wsparcie merytoryczne zamawiających \n- skuteczniejsza weryfikacja wykonawców \nc) możliwość przeznaczenia większej ilości czasu na analizę merytoryczną oferty\nd) ograniczenie ryzyka związanego z błędną weryfikacją wykonawców\ne) mniejsza liczba odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Kamila Król Podsekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC147
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Udział wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia, prowadzonego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (DZ. U. z 2021 r. poz. 1129 z późn. zm.) (dalej: Pzp), uzależniony jest od spełnienia określonych wymagań, których celem jest zagwarantowanie, że zamówienie zostanie zrealizowane przez wykonawcę dającego rękojmię jego należytego wykonania.
Na wymagania te składają się ściśle sprecyzowane w art. 108 i 109 Pzp podstawy wykluczenia z udziału w postępowaniu. Z postępowań wyklucza się wykonawcę, który m.in.: został skazany za określone przestępstwa, zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji; naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne.
Odrębną kategorię wymagań stanowią warunki udziału w postępowaniu, które są kształtowane przez zamawiających stosownie do specyfiki udzielanego zamówienia. Zamawiający mogą podjąć decyzję o nieprecyzowaniu w danym postępowaniu powyższych warunków. Warunki udziału w postępowaniu mają na celu weryfikację zdolności oraz zasobów posiadanych przez wykonawców niezbędnych do realizacji zamówienia. Mogą one odnosić się do następujących obszarów (art. 112 ust. 2 Pzp): zdolności do występowania w obrocie gospodarczym, uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej; sytuacji ekonomicznej lub finansowej oraz zdolności technicznej lub zawodowej.
Weryfikacja spełniania przez wykonawców obydwu powyższych kategorii wymagań dokonywana jest przez zamawiającego w toku postępowania o udzielenie zamówienia, w oparciu o wymagane od wykonawców dokumenty (podmiotowe środki dowodowe). Przy czym, do złożenia podmiotowych środków dowodowych wzywany jest wykonawca, którego oferta została uprzednio (po weryfikacji merytorycznych aspektów oferty) najwyżej oceniona. Wykonawca ma obowiązek złożyć wszystkie podmiotowe środki dowodowe wskazane w ogłoszeniu o zamówieniu lub dokumentach zamówienia (np. specyfikacja warunków zamówienia). Zakres podmiotowych środków dowodowych może być określony przez zamawiającego dość szeroko. Należy to do wyłącznej decyzji zamawiających.
Na gruncie aktualnych regulacji wykonawca, w sytuacji wystąpienia obowiązku złożenia podmiotowych środków dowodowych, nie ma możliwości wykazania spełniania wspomnianych wymogów w inny sposób, tzn. w sposób bardziej uproszczony, niż poprzez złożenie wszystkich dokumentów (podmiotowych środków dowodowych) wymaganych przez zamawiającego. Oznacza to, że wykonawcy każdorazowo zobowiązani są do gromadzenia i składania dokumentów wymaganych przez zamawiającego, co stanowi dla nich istotne obciążenie formalne. Należy w tym miejscu podkreślić, że występowanie dodatkowych obowiązków o charakterze formalnym stanowi jedną z najczęściej wskazywanych przez wykonawców barier w dostępie do rynku zamówień publicznych.
Aktualne krajowe ramy prawne udzielania zamówień publicznych nie przewidują również rozwiązań, których istota polegałaby na wsparciu zamawiających przez inne (zewnętrzne) podmioty w procesie weryfikacji spełniania przez wykonawców wspomnianych na wstępie wymagań. Inaczej mówiąc, to na zamawiających spoczywa cały ciężar weryfikacji wykonawców w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, i nie mają oni możliwości polegania w tym zakresie na ustaleniach innych podmiotów. Otrzymując od wykonawców wymagane podmiotowe środki dowodowe zamawiający musi samodzielnie dokonać ich analizy, tzn. dokonać oceny, czy rzeczywiście potwierdzają one określone wymagania stawiane przed wykonawcami, co często wymaga wiedzy nie tylko z obszaru zamówień publicznych. Zapewnienie odpowiedniego wsparcia zamawiającym w zakresie weryfikacji wykonawców nie tylko ograniczyłoby występujące po ich stronie ryzyko związane z udzielaniem zamówień (np. naruszenie dyscypliny finansów publicznych na skutek naruszenia przepisów Pzp), ale również podniosło efektywność procesów zakupowych (np. przyśpieszenie postępowań).
Odpowiedzią na powyższe zagadnienia ma być rozwiązanie w postaci certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.
Rozwiązanie w postaci certyfikacji wykonawców zostało przewidziane w regulacjach w art. 64 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE oraz w art. 46 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE .
Wprowadzenie mechanizmu certyfikacji do polskiego systemu zamówień publicznych zostało uwzględnione w przyjętej na podstawie art. 21 Pzp Polityce zakupowej państwa (M.P. z 2022 r. poz. 125). Certyfikacja została ujęta w priorytecie Rozwój potencjału MŚP, jako element dalszego otwierania rynku zamówień publicznych na wykonawców należących do tego sektora przedsiębiorców. Certyfikacja wiąże się bowiem ze zmniejszeniem obciążeń formalnych po stronie MŚP w toku postępowania o udzielenie zamówienia. Zgodnie z Polityką Zakupową Państwa certyfikacja powinna zostać wprowadzona do krajowego systemu zamówień publicznych do końca 2024 r.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Wprowadzenie do polskiego systemu zamówień publicznych certyfikacji wykonawców ma zapewniać wykonawcom krajowym oraz pochodzącym z innych państw członkowskich UE możliwość uzyskania certyfikatu potwierdzającego, że wobec danego wykonawcy nie zachodzą określone podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, lub że posiada on zdolności i zasoby (np. niezbędne doświadczenie, wykwalifikowaną kadrę) niezbędne do realizacji wskazanej w certyfikacie kategorii zamówień publicznych.
Zgodnie z projektowaną ustawą wykonawca będzie uprawniony do posługiwania się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań o udzielenie zamówienia, bez potrzeby każdorazowego gromadzenia i składania dokumentów oraz oświadczeń (podmiotowych środków dowodowych) w zakresie sprecyzowanych przez zamawiających podstaw wykluczenia oraz warunków udziału w postępowaniu. Certyfikat będzie zastępował wspomniane dokumenty oraz oświadczenia.
Certyfikat będzie stanowił podstawę domniemania spełniania przez wykonawcę wymogów kwalifikacji podmiotowej w zakresie wskazanym w certyfikacie. Oznacza to, że informacje wynikające z certyfikatu będą mogły być, co do zasady, kwestionowane przez zamawiającego na gruncie konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia, ale wyłącznie w uzasadnionych przypadkach (np. gdy zamawiający dysponuje wiarygodnymi przesłankami do uznania, że informacje wynikające z certyfikatu są nieprawdziwe).
Głównym założeniem certyfikacji jest ograniczenie obowiązków, zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających, związanych z weryfikacją podmiotową wykonawców (główne założenie: weryfikacja dokonywana jednokrotnie poza konkretnym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego). Przyczyni się ona do dalszego ułatwienia wykonawcom, szczególnie z sektora MŚP, dostępu do rynku zamówień publicznych, a w konsekwencji podniesienia konkurencyjności postępowań. Jest to o tyle istotne, że wzrost konkurencyjności postępowań, a więc większa liczba składanych ofert, oznacza wymierne korzyści dla zamawiających, w tym te o charakterze ekonomiczno-finansowym.
Dla zamawiających mechanizm certyfikacji będzie oznaczał kolejne usprawnienie procesu weryfikacji podmiotowej wykonawców poprzez stworzenie możliwości dokonania jej bezpośrednio w oparciu o informacje wynikające z przedłożonego przez wykonawcę certyfikatu, a w konsekwencji ograniczenie czasu trwania postępowań.
Certyfikacja dla wykonawców będzie miała charakter fakultatywny. Tym samym, złożenie wniosku o wydanie certyfikatu, czy też posłużenie się certyfikatem w toku konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia będzie leżało w sferze wyłącznej decyzji wykonawców. Inaczej mówiąc, wykonawcy nie będą mieli obowiązku uzyskiwania i posługiwania się certyfikatem. Będzie to ich uprawnienie. Z uprawnieniem tym skorelowany będzie jednak obowiązek zamawiających uznawania certyfikatów w prowadzonych postępowaniach o udzielenie zamówienia.
Wykonawcy niedysponujący certyfikatem będą mogli wykazać brak podstaw wykluczenia z postępowania lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu w „klasyczny” sposób. Istotę mechanizmu certyfikacji stanowi bowiem wprowadzenie dodatkowych możliwości, a nie zastąpienie dotychczasowych rozwiązań nowymi.
Certyfikaty wydawane będą przez akredytowane jednostki certyfikujące spełniające wymagania wynikające z właściwych norm europejskich.
Projekt przewiduje zatem:
- stworzenie systemu instytucjonalnego: I. w zakresie podstaw wykluczenia z udziału w postępowaniu; II. w zakresie warunków udziału w postępowaniu;
- stworzenie możliwości uzyskania certyfikatu przez wykonawców, a następnie posługiwania się nim w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego w celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia z postępowania lub posiadania określonych zdolności i zasobów;
Korzyści płynące z certyfikacji:
I. dla wykonawców:
a) ograniczenie formalności związanych z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia:
- brak konieczności gromadzenia dokumentów oraz oświadczeń na potrzeby jednostkowych postępowań
- ograniczenie liczby wyjaśnień odnośnie do dokumentów składanych zamawiającemu
b) wstępne potwierdzenie sytuacji wykonawcy, a więc większa przewidywalność działalności na rynku zamówień publicznych
c) podniesienie poziomu profesjonalizacji oraz przejrzystości procesu weryfikacji wykonawcy (weryfikacja dokonywana przez wyspecjalizowany i niezainteresowany wynikiem postępowania podmiot;
II. dla zamawiających:
a) przyśpieszenie procesu kwalifikacji podmiotowej wykonawców
b) możliwość polegania na ustaleniach jednostki certyfikującej:
- wsparcie merytoryczne zamawiających
- skuteczniejsza weryfikacja wykonawców
c) możliwość przeznaczenia większej ilości czasu na analizę merytoryczną oferty
d) ograniczenie ryzyka związanego z błędną weryfikacją wykonawców
e) mniejsza liczba odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Kamila Król Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: