W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o Krajowej Sieci Kardiologicznej

04.03.2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o Krajowej Sieci Kardiologicznej, przedłożony przez Minister Zdrowia.

Rząd wprowadza nową organizację opieki zdrowotnej związanej z chorobami układu krążenia. Przyjęte rozwiązania zapewnią pacjentom ciągłość opieki kardiologicznej – od etapu diagnostyki, przez fazę leczenia i rehabilitacji, po dalsze leczenie w ambulatoryjnej lub podstawowej opiece zdrowotnej albo opiece długoterminowej. Funkcjonować będzie także Elektroniczna Karta Opieki Kardiologicznej.

Choroby układu krążenia są główną przyczyną zgonów w Polsce, a ich liczba rośnie z powodu starzenia się społeczeństwa i złego stylu życia. Ustanowienie przez rząd Krajowej Sieci Kardiologicznej (KSK) ma poprawić efektywność leczenia pacjentów. Będzie to możliwe dzięki standaryzacji, ujednoliceniu procedur oraz monitorowaniu jakości świadczeń kardiologicznej opieki zdrowotnej.

Zakładane efekty powstania KSK

  • Zmniejszy się liczba zgonów i powikłań związanych z chorobami układu krążenia. Skróci się także czas oczekiwania na leczenie.
  • Pacjenci będą mieli łatwiejszy dostęp do specjalistycznej opieki, dzięki dobrze działającej sieci ośrodków kardiologicznych i wsparciu koordynatorów opieki kardiologicznej.
  • Standardy diagnostyki i terapii leczenia zostaną ujednolicone w całym kraju.
  • Dostęp do skoordynowanej opieki kardiologicznej będzie bardziej dostępny także w mniejszych miejscowościach – głównie w poradniach specjalistycznych i szpitalach powiatowych.
  • Ograniczone zostanie dublowanie badań i świadczeń oraz poprawi się zarządzanie miejscami w szpitalach i poradniach.

Najważniejsze rozwiązania

  • Podmioty lecznicze, które spełniają kryteria określone w ustawie utworzą Krajową Sieć Kardiologiczną.
  • KSK zostanie podzielona na trzy poziomy zabezpieczenia opieki kardiologicznej.
    • Na I poziomie zapewniona będzie podstawowa diagnostyka kardiologiczna.
    • Na II poziomie funkcjonować będzie koordynacja i ciągłość opieki kardiologicznej, czyli m.in. kompleksowa diagnostyka kardiologiczna oraz  leczenie, w tym kardiologia interwencyjna i leczenie ostrych zespołów wieńcowych, a także dostęp do rehabilitacji kardiologicznej.
    • Na III poziomie zapewniona będzie koordynacja i ciągłość opieki kardiologicznej oraz realizowane będą najbardziej skomplikowane procedury medyczne, np. kardiochirurgia, rehabilitacja i leczenie powikłań ChUK.
    • Prezes NFZ będzie przyznawał zakwalifikowanym podmiotom leczniczym status Centrum Doskonałości Kardiologicznej. Będą to jednostki wyspecjalizowane w diagnostyce i leczeniu określonego rodzaju lub grupy jednostek chorobowych ChUK, np. wrodzonych wad serca.
  • Podmioty lecznicze będą miały 3 lata na spełnienie wymagań przystąpienia do KSK na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki kardiologicznej.
    • Pierwsza kwalifikacja zostanie przeprowadzona nie później niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
    • Kwalifikacji ośrodków kardiologicznych będzie dokonywał Prezes NFZ.
  • Kwalifikacja na poszczególne poziomy KSK będzie procesem wystandaryzowanym, opartym na obiektywnych kryteriach, odnoszących się m.in. do liczby i kwalifikacji personelu medycznego oraz potencjału diagnostycznego i terapeutycznego.
  • Wprowadzona zostanie Elektroniczna Karta Opieki Kardiologicznej (e-KOK).
    • Pozwoli ona na monitorowanie i standaryzację przebiegu leczenia pacjentów.
    • Dokument generowany będzie przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej oraz specjalistów i zastępować będzie skierowanie.
    • Wprowadzenie e-KOK usprawni przepływ informacji między lekarzami i wyeliminuje zbędne biurokratyczne procedury.
  • Monitorowanie jakości opieki kardiologicznej w ramach KSK będzie prowadzić Narodowy Fundusz Zdrowia.
    • Każdy ośrodek kardiologiczny będzie oceniany na podstawie wskaźników jakości i skuteczności leczenia.
    • Ośrodki kardiologiczne będą publikować roczne raporty dotyczące jakości opieki kardiologicznej.
    • Spełnienie docelowych wskaźników jakości opieki kardiologicznej (najwyższa jakość opieki) będzie wiązało się ze zwiększonym finansowaniem z NFZ.
  • Utworzona zostaje Krajowa Rada Kardiologiczna, która będzie pełniła funkcję opiniodawczo-doradczą dla Ministra Zdrowia i Prezesa NFZ.
  • Projekt ustawy o Krajowej Sieci Kardiologicznej realizuje reformę zapisaną w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).