W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o likwidacji Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD115","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanych przepisów jest likwidacja Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (dalej: FPPP lub Platforma), o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. z 2023 r. poz. 489 oraz z 2024 r. poz. 834 zwanej dalej „ustawą o fppp”) oraz alokowanie części jej zadań oraz zaoszczędzonych środków i zasobów do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP lub Agencja). Projekt określi zasady likwidacji FPPP oraz ureguluje kwestie przejęcia realizacji dotychczasowych zadań Platformy przez PARP, co będzie wiązało się z koniecznością zapewnienia finansowania realizacji tych zadań z budżetu państwa.\nUzasadnieniem decyzji o likwidacji FPPP jest zarówno negatywna ocena efektów działań tego podmiotu, nakładanie się zadań FPPP z zadaniami innych instytucji w systemie wsparcia przedsiębiorstw, jak i względy formalne.\nZgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o fppp celem Platformy jest działanie na rzecz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorców przez wspieranie ich transformacji cyfrowej w zakresie procesów, produktów i modeli biznesowych, wykorzystujących najnowsze osiągnięcia z dziedziny automatyzacji, sztucznej inteligencji, technologii teleinformatycznych oraz komunikacji pomiędzy maszynami oraz człowiekiem a maszynami, z uwzględnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań. Platforma realizuje zadania związane ze wzmocnieniem digitalizacji klastrów, rozwojem wiedzy i przekazywaniem tej wiedzy z zakresu przemysłu 4.0 oraz gospodarki cyfrowej przedsiębiorcom, zwłaszcza z sektora MŚP. Zadaniem Platformy jest również prowadzenie działalności szkoleniowej oraz popularyzującej wiedzę z zakresu cyfryzacji przedsiębiorstw.\nAnaliza wykazała ograniczoną efektywność realizacji przez Platformę zadań ustawowych. \nW latach 2019–2023 Platforma otrzymała ze środków budżetu państwa ponad 60 mln zł. Jednakże skala działalności Platformy świadczy o znikomej efektywności zaangażowanych środków publicznych. Platforma w latach 2020–2022 współpracowała lub świadczyła usługi jedynie dla 53 podmiotów. Powyższe niezadowalające efekty działalności oraz stwierdzone istotne nieprawidłowości w funkcjonowaniu tego podmiotu spowodowały m.in. brak zatwierdzenia przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej sprawozdania finansowego Platformy za 2023 r. W tej sytuacji nie jest zasadne dalsze utrzymywanie działalności Platformy m.in. z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi oraz optymalnej i skutecznej realizacji zadań (osiągania najlepszych efektów z poniesionych nakładów).\nJednocześnie należy zauważyć, że cele Platformy dot. wspierania transformacji przedsiębiorstw w kierunku przemysłu 4.0. wpisują się w obszar działań realizowanych przez PARP – instytucję dysponującą silniejszym potencjałem oraz doświadczeniem we wdrażaniu przedsięwzięć służących wspieraniu innowacyjności przedsiębiorstw. Warto podkreślić, że w ramach swojej działalności PARP realizuje zadania związane z rozwojem i finansowaniem klastrów m.in. w obszarze cyfryzacji, objęte finansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Skala działalności, jak również doświadczenie PARP związane ze wspieraniem przedsiębiorców z sektora MŚP, w tym wsparcie w ramach działającego w PARP Centrum Rozwoju MŚP wzmocnionego dodatkowo zasobami zlikwidowanej Platformy umożliwią wsparcie przedsiębiorstw nie tylko w obszarze cyfryzacji, ale również w pozostałych obszarach istotnych z punktu widzenia ich rozwoju, choćby takich jak technologie zielone czy internacjonalizacja. \nW tej sytuacji decyzję o likwidacji Platformy jako odrębnego podmiotu należy uznać za w pełni uzasadnioną, a część środków planowanych na finansowanie działalności Platformy w latach 2024–2028 należy przeznaczyć na wzmocnienie PARP, która stanie się następcą prawnym Platformy i przejmie realizację jej zadań. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projektowane przepisy określą zasady likwidacji Platformy oraz sposób alokowania części środków i zasobów przeznaczonych dotychczas na realizację zadań przez Platformę do PARP. Projekt zakłada uregulowanie kwestii związanych z likwidacją Platformy, w tym dotyczących jej mienia oraz zobowiązań istniejących w momencie otwarcia likwidacji, w sposób analogiczny do przyjętego w ustawie z dnia 8 maja 2002 r. o likwidacji Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego i ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. poz. 596).\nLikwidacja Platformy nastąpi z mocy prawa wraz z wejściem w życie przepisów projektowanej ustawy. Zadania Platformy przejmie PARP, działająca na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2024 r. poz. 419). Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego powoła likwidatora Platformy i będzie nadzorował jego działalność. Likwidator sporządzi bilans zamknięcia na dzień likwidacji Platformy. Likwidator przejmie zadania i kompetencje organów Platformy.\nProjektowana ustawa określi, że PARP przejmie mienie Platformy oraz jej zobowiązania i należności. PARP stanie się także stroną umów i porozumień zawartych przez Platformę. Wartość księgowa netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników mienia przejętego od Platformy powiększy fundusz statutowy PARP. Postępowania administracyjne prowadzone wobec Platformy będące w toku w dniu wejścia w życie projektowanej ustawy będą z tym dniem podlegały umorzeniu.\nCo do zasady pracownicy Platformy staną się pracownikami PARP. Natomiast przyjęty zostanie mechanizm, zgodnie z którym stosunki pracy z ww. pracownikami wygasną po upływie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy albo w razie nieprzyjęcia nowych warunków pracy lub płacy, co pozwoli na optymalne i efektywne wykorzystanie potencjału kadrowego Platformy (wiedza merytoryczna oraz know-how pracowników Platformy będą mogły zostać wykorzystane w ramach PARP, w zakresie uzasadnionym potrzebami dalszej realizacji przez PARP zadań zbieżnych z profilem działalności Platformy).\nProjektowana ustawa dokona wygaszenia kadencji organów Platformy.\nW związku z likwidacją Platformy uchylony zostanie pkt 32 w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 125, z późn. zm.), w którym wskazano, że Platforma zaliczana jest do państwowych osób prawnych.\nW konsekwencji planowanych rozwiązań przewiduje się uchylenie ustawy o fppp.\nProponuje się, aby przepisy dotyczące likwidacji Platformy oraz uchylenia ustawy o fppp weszły w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MFiPR","value":"MFiPR"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD115
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanych przepisów jest likwidacja Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (dalej: FPPP lub Platforma), o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 stycznia 2019 r. o Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości (Dz. U. z 2023 r. poz. 489 oraz z 2024 r. poz. 834 zwanej dalej „ustawą o fppp”) oraz alokowanie części jej zadań oraz zaoszczędzonych środków i zasobów do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP lub Agencja). Projekt określi zasady likwidacji FPPP oraz ureguluje kwestie przejęcia realizacji dotychczasowych zadań Platformy przez PARP, co będzie wiązało się z koniecznością zapewnienia finansowania realizacji tych zadań z budżetu państwa.
Uzasadnieniem decyzji o likwidacji FPPP jest zarówno negatywna ocena efektów działań tego podmiotu, nakładanie się zadań FPPP z zadaniami innych instytucji w systemie wsparcia przedsiębiorstw, jak i względy formalne.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o fppp celem Platformy jest działanie na rzecz wzrostu konkurencyjności przedsiębiorców przez wspieranie ich transformacji cyfrowej w zakresie procesów, produktów i modeli biznesowych, wykorzystujących najnowsze osiągnięcia z dziedziny automatyzacji, sztucznej inteligencji, technologii teleinformatycznych oraz komunikacji pomiędzy maszynami oraz człowiekiem a maszynami, z uwzględnieniem odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa tych rozwiązań. Platforma realizuje zadania związane ze wzmocnieniem digitalizacji klastrów, rozwojem wiedzy i przekazywaniem tej wiedzy z zakresu przemysłu 4.0 oraz gospodarki cyfrowej przedsiębiorcom, zwłaszcza z sektora MŚP. Zadaniem Platformy jest również prowadzenie działalności szkoleniowej oraz popularyzującej wiedzę z zakresu cyfryzacji przedsiębiorstw.
Analiza wykazała ograniczoną efektywność realizacji przez Platformę zadań ustawowych.
W latach 2019–2023 Platforma otrzymała ze środków budżetu państwa ponad 60 mln zł. Jednakże skala działalności Platformy świadczy o znikomej efektywności zaangażowanych środków publicznych. Platforma w latach 2020–2022 współpracowała lub świadczyła usługi jedynie dla 53 podmiotów. Powyższe niezadowalające efekty działalności oraz stwierdzone istotne nieprawidłowości w funkcjonowaniu tego podmiotu spowodowały m.in. brak zatwierdzenia przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej sprawozdania finansowego Platformy za 2023 r. W tej sytuacji nie jest zasadne dalsze utrzymywanie działalności Platformy m.in. z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi oraz optymalnej i skutecznej realizacji zadań (osiągania najlepszych efektów z poniesionych nakładów).
Jednocześnie należy zauważyć, że cele Platformy dot. wspierania transformacji przedsiębiorstw w kierunku przemysłu 4.0. wpisują się w obszar działań realizowanych przez PARP – instytucję dysponującą silniejszym potencjałem oraz doświadczeniem we wdrażaniu przedsięwzięć służących wspieraniu innowacyjności przedsiębiorstw. Warto podkreślić, że w ramach swojej działalności PARP realizuje zadania związane z rozwojem i finansowaniem klastrów m.in. w obszarze cyfryzacji, objęte finansowaniem ze środków Unii Europejskiej. Skala działalności, jak również doświadczenie PARP związane ze wspieraniem przedsiębiorców z sektora MŚP, w tym wsparcie w ramach działającego w PARP Centrum Rozwoju MŚP wzmocnionego dodatkowo zasobami zlikwidowanej Platformy umożliwią wsparcie przedsiębiorstw nie tylko w obszarze cyfryzacji, ale również w pozostałych obszarach istotnych z punktu widzenia ich rozwoju, choćby takich jak technologie zielone czy internacjonalizacja.
W tej sytuacji decyzję o likwidacji Platformy jako odrębnego podmiotu należy uznać za w pełni uzasadnioną, a część środków planowanych na finansowanie działalności Platformy w latach 2024–2028 należy przeznaczyć na wzmocnienie PARP, która stanie się następcą prawnym Platformy i przejmie realizację jej zadań.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projektowane przepisy określą zasady likwidacji Platformy oraz sposób alokowania części środków i zasobów przeznaczonych dotychczas na realizację zadań przez Platformę do PARP. Projekt zakłada uregulowanie kwestii związanych z likwidacją Platformy, w tym dotyczących jej mienia oraz zobowiązań istniejących w momencie otwarcia likwidacji, w sposób analogiczny do przyjętego w ustawie z dnia 8 maja 2002 r. o likwidacji Polskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz o zmianie ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego i ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. poz. 596).
Likwidacja Platformy nastąpi z mocy prawa wraz z wejściem w życie przepisów projektowanej ustawy. Zadania Platformy przejmie PARP, działająca na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. z 2024 r. poz. 419). Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego powoła likwidatora Platformy i będzie nadzorował jego działalność. Likwidator sporządzi bilans zamknięcia na dzień likwidacji Platformy. Likwidator przejmie zadania i kompetencje organów Platformy.
Projektowana ustawa określi, że PARP przejmie mienie Platformy oraz jej zobowiązania i należności. PARP stanie się także stroną umów i porozumień zawartych przez Platformę. Wartość księgowa netto środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz innych składników mienia przejętego od Platformy powiększy fundusz statutowy PARP. Postępowania administracyjne prowadzone wobec Platformy będące w toku w dniu wejścia w życie projektowanej ustawy będą z tym dniem podlegały umorzeniu.
Co do zasady pracownicy Platformy staną się pracownikami PARP. Natomiast przyjęty zostanie mechanizm, zgodnie z którym stosunki pracy z ww. pracownikami wygasną po upływie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, jeżeli przed upływem tego terminu nie zostaną im zaproponowane nowe warunki pracy lub płacy albo w razie nieprzyjęcia nowych warunków pracy lub płacy, co pozwoli na optymalne i efektywne wykorzystanie potencjału kadrowego Platformy (wiedza merytoryczna oraz know-how pracowników Platformy będą mogły zostać wykorzystane w ramach PARP, w zakresie uzasadnionym potrzebami dalszej realizacji przez PARP zadań zbieżnych z profilem działalności Platformy).
Projektowana ustawa dokona wygaszenia kadencji organów Platformy.
W związku z likwidacją Platformy uchylony zostanie pkt 32 w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 125, z późn. zm.), w którym wskazano, że Platforma zaliczana jest do państwowych osób prawnych.
W konsekwencji planowanych rozwiązań przewiduje się uchylenie ustawy o fppp.
Proponuje się, aby przepisy dotyczące likwidacji Platformy oraz uchylenia ustawy o fppp weszły w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MFiPR
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz Minister Funduszy i Polityki Regionalnej
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MFiPR
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2024 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: