W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o ochronie małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych w internecie

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD179","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Dzieci i młodzież w Polsce mają zbyt łatwy dostęp do treści uznawanych powszechnie za szkodliwe. Szczególnie zbyt łatwy jest dostęp do pornografii w sieci. Treści uznawane powszechnie za szkodliwe są coraz częściej dostępne i oglądane przez dzieci i młodzież. Przeprowadzone w Polsce badania [1] wykazują bardzo dużą skalę problemu, zwłaszcza w odniesieniu do chłopców. Zgodnie z tymi badaniami dostęp do treści szkodliwych, w szczególności pornografii w Polsce pozostaje zbyt łatwy – wskazuje na to 73,0% dzieci i 71,1% młodzieży w odniesieniu do dostępności treści w internecie. Niepokojąca jest przy tym średnia wieku, w którym dzieci pierwszy raz widziały treści pornograficzne, wynosząca niespełna 11 lat, natomiast wśród starszej młodzieży – 12 lat. Prawie co piąty (18,5%) z ankietowanych miał mniej niż 10 lat, kiedy po raz pierwszy zetknął się w internecie z treściami o charakterze seksualnym.\nDwa razy częściej na treści pornograficzne trafiają dzieci, których rodzice nie ustalili zasad korzystania z internetu. Oznacza to, że tylko rodzice co drugiego dziecka rozmawiają z nim o tym, na jakie strony wchodzi w internecie. Badania wskazują również, że najczęściej młodzi ludzie doświadczają kontaktu z treściami pornograficznymi za pośrednictwem telefonów komórkowych. Równocześnie aż 80% dzieci deklaruje, że nie ma na swoich urządzeniach końcowych zainstalowanych programów kontroli rodzicielskiej. Zgodnie z diagnozą ujętą w dokumencie „Negatywne konsekwencje korzystania z pornografii” [2] masowość zjawiska dawno już urosła do takich rozmiarów, iż należy uznać, że pornografia, przez jej łatwą dostępność dla dzieci i młodzieży, stanowi poważny problem z zakresu zdrowia publicznego. Treści pornograficzne, w przeważającej części dostępne bezpłatnie w internecie, wymieniane są jako jeden z głównych czynników przyczyniających się do destabilizacji psychiki i zdrowia małoletnich. Należy mieć również na uwadze, iż dla wielu małoletnich pornografia pozostaje jedynym źródłem informacji o seksualności człowieka, co w połączeniu z brakiem należytego nadzoru nad korzystaniem z internetu przez dzieci skutkować może zachwianym postrzeganiem seksualności i ról płciowych w okresie dojrzewania i utrwaleniem potencjalnie patologicznych poglądów po wejściu w dorosłość. \nDotychczasowe rozwiązania stosowane do ochrony małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych, a zwłaszcza pornograficznych, w tym kampanie edukacyjne kierowane do rodziców, wymagają wsparcia w postaci systemu środków technicznych i organizacyjnych ze strony podmiotów umożliwiających uzyskanie dostępu do takich treści. Skuteczność obecnie stosowanych działań ograniczona jest przez zróżnicowanie i rozproszenie procedur, a zwłaszcza ze względu na pozostającą na zbyt niskim poziomie odpowiedzialność ze strony dostawców treści szkodliwych za rozpowszechnianie tych treści w internecie. Przywołane badania obrazują rosnący problem zbyt łatwego dostępu małoletnich do treści szkodliwych, braku lub niedostatecznej skuteczności mechanizmów ograniczania dostępu do takich treści. Treści pornograficzne nie są nielegalne w przypadku dostępu do nich przez osoby dorosłe. Jednakże w przypadku osób małoletnich, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozwój dzieci, uwzględniając ich niedojrzałość emocjonalną, niewykształconą umiejętność krytycznego myślenia oraz ograniczoną wiedzę o świecie, konieczne jest wprowadzenie mechanizmów ograniczających kontakt dzieci z nieodpowiednimi dla nich treściami. Z uwagi na negatywny wpływ, jaki na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci i młodzieży mają treści szkodliwe, niezbędne jest działanie zwłaszcza w przypadku treści pornograficznych, których wyjątkowo negatywny wpływ na dzieci został udowodniony w wielu badaniach, w tym w przywołanych wcześniej analizach.\nOdpowiednie przepisy dotyczące ochrony małoletnich przed dostępem do treści pornograficznych w internecie pozwolą w znacznie większym stopniu ograniczyć skalę problemu, jakim jest negatywny wpływ tych treści na osoby małoletnie. \nWdrożone rozwiązania ułatwią skuteczny nadzór nad treściami, do których dzieci nie powinny uzyskiwać dostępu, pomogą zapobiegać zwłaszcza przypadkowemu, pierwszemu kontaktowi z treściami pornograficznymi. Możliwe jest to wyłącznie poprzez wprowadzenie regulacji prawnych, które zwiększą odpowiedzialność dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną, w tym zwłaszcza stron internetowych, za zamieszczane na tych stronach treści.\n------------------------------------------------\n[1] https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5077,Raport-Nastolatki-wobec-pornografii-cyfrowej.html\nhttps://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html\n[2] https://twojasprawa.org.pl/files/attachments/daaf07a3-2d4c-11ea-9e0e-02000025f0dd/raport-sts-badania-naukowe-o-pornografii.pdf\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W związku ze wskazanymi problemami z niekontrolowanym dostępem małoletnich do treści szkodliwych w internecie, celem wzmocnienia ochrony małoletnich proponuje się wprowadzenie przepisów rangi ustawowej, które uzupełnią inne metody ochrony małoletnich, takie jak kampanie edukacyjne czy publiczne lub komercyjne narzędzia kontroli rodzicielskiej.\nUstawa przewiduje nałożenie nowych obowiązków na dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną, w tym przede wszystkim na dostawców stron internetowych (gdzie są lub potencjalnie mogą być prezentowanie treści szkodliwe dla małoletnich). Dostawcy zobowiązani zostaną do przeprowadzenia analizy ryzyka, jakie wiąże się z uzyskiwaniem przez małoletnich dostępu do treści w ramach usługi. Analiza ryzyka powinna być należycie dokumentowana, co podlegać będzie kontroli podejmowanej przez uprawniony do tego organ administracji publicznej. \nNależy zwrócić uwagę, iż w przypadku treści pornograficznych, czyli treści, które zgodnie z wieloma badaniami są najczęstszym powodem wielu problemów wśród małoletnich, w tym zwłaszcza ze względu na charakter silnie uzależniający, przewidziano restrykcyjne przepisy względem usługodawców oferujących tego typu treści.\nObowiązkowa będzie weryfikacja wieku, celem uniemożliwienia małoletnim dostępu do takich usług. W przypadku niewywiązywania się z powyższych obowiązków, organ nadzorczy – Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – uprawniony będzie do przeprowadzania kontroli, a w tym do nałożenia kary.\nNaukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy prowadzić będzie rejestr domen umożliwiających dostęp do treści pornograficznych bez uprzedniej weryfikacji wieku. Dostęp do domeny wpisanej do rejestru podlegać będzie blokowaniu przez dostawców usługi dostępu do sieci internet. \nDo zadań NASK-PIB należeć będzie również analiza zagrożeń związanych z bezpieczeństwem dzieci w internecie i publikowanie komunikatów dotyczących tych zagrożeń.\nUstawa nie będzie szczegółowo określać mechanizmów weryfikacji wieku, zobowiązując Ministra Cyfryzacji do wydania, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wytycznych w zakresie wymogów jakie muszą spełniać te mechanizmy, przy zapewnieniu skuteczności weryfikacji wieku, poszanowania ochrony danych osobowych oraz uwzględniając możliwości techniczne usługodawców. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Michał Gramatyka Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD179
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Dzieci i młodzież w Polsce mają zbyt łatwy dostęp do treści uznawanych powszechnie za szkodliwe. Szczególnie zbyt łatwy jest dostęp do pornografii w sieci. Treści uznawane powszechnie za szkodliwe są coraz częściej dostępne i oglądane przez dzieci i młodzież. Przeprowadzone w Polsce badania [1] wykazują bardzo dużą skalę problemu, zwłaszcza w odniesieniu do chłopców. Zgodnie z tymi badaniami dostęp do treści szkodliwych, w szczególności pornografii w Polsce pozostaje zbyt łatwy – wskazuje na to 73,0% dzieci i 71,1% młodzieży w odniesieniu do dostępności treści w internecie. Niepokojąca jest przy tym średnia wieku, w którym dzieci pierwszy raz widziały treści pornograficzne, wynosząca niespełna 11 lat, natomiast wśród starszej młodzieży – 12 lat. Prawie co piąty (18,5%) z ankietowanych miał mniej niż 10 lat, kiedy po raz pierwszy zetknął się w internecie z treściami o charakterze seksualnym.
Dwa razy częściej na treści pornograficzne trafiają dzieci, których rodzice nie ustalili zasad korzystania z internetu. Oznacza to, że tylko rodzice co drugiego dziecka rozmawiają z nim o tym, na jakie strony wchodzi w internecie. Badania wskazują również, że najczęściej młodzi ludzie doświadczają kontaktu z treściami pornograficznymi za pośrednictwem telefonów komórkowych. Równocześnie aż 80% dzieci deklaruje, że nie ma na swoich urządzeniach końcowych zainstalowanych programów kontroli rodzicielskiej. Zgodnie z diagnozą ujętą w dokumencie „Negatywne konsekwencje korzystania z pornografii” [2] masowość zjawiska dawno już urosła do takich rozmiarów, iż należy uznać, że pornografia, przez jej łatwą dostępność dla dzieci i młodzieży, stanowi poważny problem z zakresu zdrowia publicznego. Treści pornograficzne, w przeważającej części dostępne bezpłatnie w internecie, wymieniane są jako jeden z głównych czynników przyczyniających się do destabilizacji psychiki i zdrowia małoletnich. Należy mieć również na uwadze, iż dla wielu małoletnich pornografia pozostaje jedynym źródłem informacji o seksualności człowieka, co w połączeniu z brakiem należytego nadzoru nad korzystaniem z internetu przez dzieci skutkować może zachwianym postrzeganiem seksualności i ról płciowych w okresie dojrzewania i utrwaleniem potencjalnie patologicznych poglądów po wejściu w dorosłość.
Dotychczasowe rozwiązania stosowane do ochrony małoletnich przed dostępem do treści szkodliwych, a zwłaszcza pornograficznych, w tym kampanie edukacyjne kierowane do rodziców, wymagają wsparcia w postaci systemu środków technicznych i organizacyjnych ze strony podmiotów umożliwiających uzyskanie dostępu do takich treści. Skuteczność obecnie stosowanych działań ograniczona jest przez zróżnicowanie i rozproszenie procedur, a zwłaszcza ze względu na pozostającą na zbyt niskim poziomie odpowiedzialność ze strony dostawców treści szkodliwych za rozpowszechnianie tych treści w internecie. Przywołane badania obrazują rosnący problem zbyt łatwego dostępu małoletnich do treści szkodliwych, braku lub niedostatecznej skuteczności mechanizmów ograniczania dostępu do takich treści. Treści pornograficzne nie są nielegalne w przypadku dostępu do nich przez osoby dorosłe. Jednakże w przypadku osób małoletnich, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozwój dzieci, uwzględniając ich niedojrzałość emocjonalną, niewykształconą umiejętność krytycznego myślenia oraz ograniczoną wiedzę o świecie, konieczne jest wprowadzenie mechanizmów ograniczających kontakt dzieci z nieodpowiednimi dla nich treściami. Z uwagi na negatywny wpływ, jaki na rozwój emocjonalny, poznawczy i społeczny dzieci i młodzieży mają treści szkodliwe, niezbędne jest działanie zwłaszcza w przypadku treści pornograficznych, których wyjątkowo negatywny wpływ na dzieci został udowodniony w wielu badaniach, w tym w przywołanych wcześniej analizach.
Odpowiednie przepisy dotyczące ochrony małoletnich przed dostępem do treści pornograficznych w internecie pozwolą w znacznie większym stopniu ograniczyć skalę problemu, jakim jest negatywny wpływ tych treści na osoby małoletnie.
Wdrożone rozwiązania ułatwią skuteczny nadzór nad treściami, do których dzieci nie powinny uzyskiwać dostępu, pomogą zapobiegać zwłaszcza przypadkowemu, pierwszemu kontaktowi z treściami pornograficznymi. Możliwe jest to wyłącznie poprzez wprowadzenie regulacji prawnych, które zwiększą odpowiedzialność dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną, w tym zwłaszcza stron internetowych, za zamieszczane na tych stronach treści.
------------------------------------------------
[1] https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/5077,Raport-Nastolatki-wobec-pornografii-cyfrowej.html
https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html
[2] https://twojasprawa.org.pl/files/attachments/daaf07a3-2d4c-11ea-9e0e-02000025f0dd/raport-sts-badania-naukowe-o-pornografii.pdf
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W związku ze wskazanymi problemami z niekontrolowanym dostępem małoletnich do treści szkodliwych w internecie, celem wzmocnienia ochrony małoletnich proponuje się wprowadzenie przepisów rangi ustawowej, które uzupełnią inne metody ochrony małoletnich, takie jak kampanie edukacyjne czy publiczne lub komercyjne narzędzia kontroli rodzicielskiej.
Ustawa przewiduje nałożenie nowych obowiązków na dostawców usług świadczonych drogą elektroniczną, w tym przede wszystkim na dostawców stron internetowych (gdzie są lub potencjalnie mogą być prezentowanie treści szkodliwe dla małoletnich). Dostawcy zobowiązani zostaną do przeprowadzenia analizy ryzyka, jakie wiąże się z uzyskiwaniem przez małoletnich dostępu do treści w ramach usługi. Analiza ryzyka powinna być należycie dokumentowana, co podlegać będzie kontroli podejmowanej przez uprawniony do tego organ administracji publicznej.
Należy zwrócić uwagę, iż w przypadku treści pornograficznych, czyli treści, które zgodnie z wieloma badaniami są najczęstszym powodem wielu problemów wśród małoletnich, w tym zwłaszcza ze względu na charakter silnie uzależniający, przewidziano restrykcyjne przepisy względem usługodawców oferujących tego typu treści.
Obowiązkowa będzie weryfikacja wieku, celem uniemożliwienia małoletnim dostępu do takich usług. W przypadku niewywiązywania się z powyższych obowiązków, organ nadzorczy – Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – uprawniony będzie do przeprowadzania kontroli, a w tym do nałożenia kary.
Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - Państwowy Instytut Badawczy prowadzić będzie rejestr domen umożliwiających dostęp do treści pornograficznych bez uprzedniej weryfikacji wieku. Dostęp do domeny wpisanej do rejestru podlegać będzie blokowaniu przez dostawców usługi dostępu do sieci internet.
Do zadań NASK-PIB należeć będzie również analiza zagrożeń związanych z bezpieczeństwem dzieci w internecie i publikowanie komunikatów dotyczących tych zagrożeń.
Ustawa nie będzie szczegółowo określać mechanizmów weryfikacji wieku, zobowiązując Ministra Cyfryzacji do wydania, w porozumieniu z Prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wytycznych w zakresie wymogów jakie muszą spełniać te mechanizmy, przy zapewnieniu skuteczności weryfikacji wieku, poszanowania ochrony danych osobowych oraz uwzględniając możliwości techniczne usługodawców.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Michał Gramatyka Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: