W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o podatkowych obowiązkach sprawozdawczych operatorów platform cyfrowych

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC136","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W ostatnich latach Komisja monitorowała stosowanie dyrektywy 2011/16/UE, a w 2019 r. zakończyła jej ocenę. Mimo, że wprowadzono znaczące usprawnienia w dziedzinie automatycznej wymiany informacji, wciąż jest konieczna poprawa przepisów, które odnoszą się do wszystkich form wymiany informacji i współpracy administracyjnej.\nPlanowane w projekcie rozwiązania są wprowadzane w celu transpozycji regulacji prawnych zawartych w dyrektywie Rady (UE) zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania - COM(2021)514 (dalej jako: DAC7). Wprowadzane przepisy mają na celu intensyfikację działań w obszarze zwalczania oszustw podatkowych poprzez zlikwidowanie problemu ograniczonej sprawozdawczości finansowej dotyczącej dochodów uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych. Brak ww. sprawozdawczości oraz zbyt niska skuteczność współpracy administracji podatkowych, jak również przeszkody w zakresie uzyskania informacji o dochodach uzyskiwanych przez sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych skutkują omijaniem obowiązku płacenia podatku w państwie rezydencji. Proponowane przepisy są odpowiedzią na te problemy. Uregulowanie kwestii sprawozdawczości operatorów platform cyfrowych pozwoli m. in. generować dochody podatkowe niezbędne do reagowania na bieżące i przyszłe wyzwania związane z obecnym kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Istotą zmian ujętych w proponowanej ustawie jest udoskonalenie i rozszerzenie obowiązujących przepisów dotyczących zakresu wymiany informacji i współpracy administracyjnej w sprawach podatkowych, poprzez:\n1. nałożenie na operatorów platform cyfrowych obowiązku sprawozdawczego dotyczącego sprzedawców działających za pośrednictwem tych platform,\n2. zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o sprzedawcach pomiędzy państwami członkowskimi oraz\n3. poprawę obecnych mechanizmów współpracy między administracjami, np. poprzez wprowadzenie możliwości przeprowadzania wspólnych kontroli.\nKluczowe znaczenie ma wzmocnienie współpracy administracyjnej i wymiany informacji. Dzięki temu, zwiększy się skuteczność poboru sprawiedliwej części obciążenia podatkowego w stosunku do większej liczby podatników. Bez względu na ich rezydencję podatkową, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce pobierania emerytury, czy też gdzie posiadają konto bankowe, inwestują lub są zatrudnieni.\nBy osiągnąć powyższe cele, projekt przewiduje nakłada na operatorów platform cyfrowych obowiązki sprawozdawcze wobec organów KAS oraz dostosowuje ustawę o wymianie informacji podatkowych oraz niektóre inne ustawy do obecnych przepisów dyrektywy DAC7.\nImplementacja ww. rozwiązań do krajowego porządku prawnego pozwoli zrealizować jeden z podstawowych celów Dyrektywy DAC7, którym jest uzyskanie informacji o podatnikach uzyskujących dochód ze świadczenia usług i sprzedaży towarów za pośrednictwem platform cyfrowych.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Artur Soboń Sekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC136
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
W ostatnich latach Komisja monitorowała stosowanie dyrektywy 2011/16/UE, a w 2019 r. zakończyła jej ocenę. Mimo, że wprowadzono znaczące usprawnienia w dziedzinie automatycznej wymiany informacji, wciąż jest konieczna poprawa przepisów, które odnoszą się do wszystkich form wymiany informacji i współpracy administracyjnej.
Planowane w projekcie rozwiązania są wprowadzane w celu transpozycji regulacji prawnych zawartych w dyrektywie Rady (UE) zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania - COM(2021)514 (dalej jako: DAC7). Wprowadzane przepisy mają na celu intensyfikację działań w obszarze zwalczania oszustw podatkowych poprzez zlikwidowanie problemu ograniczonej sprawozdawczości finansowej dotyczącej dochodów uzyskanych za pośrednictwem platform cyfrowych. Brak ww. sprawozdawczości oraz zbyt niska skuteczność współpracy administracji podatkowych, jak również przeszkody w zakresie uzyskania informacji o dochodach uzyskiwanych przez sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych skutkują omijaniem obowiązku płacenia podatku w państwie rezydencji. Proponowane przepisy są odpowiedzią na te problemy. Uregulowanie kwestii sprawozdawczości operatorów platform cyfrowych pozwoli m. in. generować dochody podatkowe niezbędne do reagowania na bieżące i przyszłe wyzwania związane z obecnym kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Istotą zmian ujętych w proponowanej ustawie jest udoskonalenie i rozszerzenie obowiązujących przepisów dotyczących zakresu wymiany informacji i współpracy administracyjnej w sprawach podatkowych, poprzez:
1. nałożenie na operatorów platform cyfrowych obowiązku sprawozdawczego dotyczącego sprzedawców działających za pośrednictwem tych platform,
2. zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o sprzedawcach pomiędzy państwami członkowskimi oraz
3. poprawę obecnych mechanizmów współpracy między administracjami, np. poprzez wprowadzenie możliwości przeprowadzania wspólnych kontroli.
Kluczowe znaczenie ma wzmocnienie współpracy administracyjnej i wymiany informacji. Dzięki temu, zwiększy się skuteczność poboru sprawiedliwej części obciążenia podatkowego w stosunku do większej liczby podatników. Bez względu na ich rezydencję podatkową, miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, miejsce pobierania emerytury, czy też gdzie posiadają konto bankowe, inwestują lub są zatrudnieni.
By osiągnąć powyższe cele, projekt przewiduje nakłada na operatorów platform cyfrowych obowiązki sprawozdawcze wobec organów KAS oraz dostosowuje ustawę o wymianie informacji podatkowych oraz niektóre inne ustawy do obecnych przepisów dyrektywy DAC7.
Implementacja ww. rozwiązań do krajowego porządku prawnego pozwoli zrealizować jeden z podstawowych celów Dyrektywy DAC7, którym jest uzyskanie informacji o podatnikach uzyskujących dochód ze świadczenia usług i sprzedaży towarów za pośrednictwem platform cyfrowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Artur Soboń Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2023 r.
Status realizacji: