W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o Radzie Fiskalnej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC48","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Z końcem kwietnia weszła w życie zmiana przepisów Unii Europejskiej (UE) (zmiana dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 41, z późn. zm.), uchylenie rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz. Urz. WE L 209 z 02.08.1997, s. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10, t. 1, s. 84, z późn. zm.) oraz zmiana rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz. Urz. WE L 209 z 2 sierpnia 1997 r., s. 6, z późn. zm.). Nowe regulacje mają na celu wzmocnienie stabilności finansów publicznych, stworzenie warunków sprzyjających wysokiemu i zrównoważonemu wzrostowi gospodarczemu państw członkowskich i zwiększenie odporności gospodarki UE.\nJednym z wymogów nowych przepisów unijnych będzie obowiązek posiadania przez państwa członkowskie niezależnych instytucji fiskalnych. Instytucje te mają mieć charakter ekspercko-doradczy i służyć poprawie jakości zarządzania finansami publicznymi przez opiniowanie najważniejszych dokumentów budżetowych. Rzeczpospolita Polska (RP) jako jedyny kraj UE nie posiada obecnie instytucji spełniającej wymogi dotyczące niezależnych instytucji fiskalnych wymaganej w ramach nowych regulacji UE. \nGłównym celem projektu jest powołanie Rady Fiskalnej, zwanej dalej ,,Radą”, która będzie pełniła funkcję polskiej niezależnej instytucji fiskalnej w rozumieniu dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich. \nDodatkowo z końcem kwietnia weszła życie zmiana przepisów UE dotyczących zarządzania gospodarczego (tj. nadzoru nad finansami publicznymi państw członkowskich i koordynacji ich polityk gospodarczych) mająca w swoich założeniach zwiększyć stabilność finansów publicznych oraz wzmacniać zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy. Prawo UE nie będzie już wymagać opracowania przez państwa członkowskie programów stabilności lub konwergencji oraz przesyłania tych programów do instytucji UE.\nW związku z powyższym oraz z faktem, że do zakresu zadań Rady będzie należało m.in. opiniowanie projektów dokumentów budżetowych konieczne jest również dokonanie odpowiednich zmian wynikowych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), zwanej dalej ,,ustawą o finansach publicznych”, uchylających odwołania do „Programu konwergencji” i prawa UE, które zobowiązywało do jego przygotowania. \nNowelizacja ww. przepisów UE będzie miała również istotny wpływ na kształt krajowych ram fiskalnych. W projekcie zostaną więc zaproponowane zmiany w ustawie o finansach publicznych dotyczące stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) w zakresie kompetencji Rady w tej kwestii.\nDodatkowo projekt przewiduje odpowiednie zmiany wynikowe, m.in. w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z późn. zm.).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projektowana ustawa tworzy Radę oraz określa zakres jej działania i zasady funkcjonowania.\nCelem działalności Rady będzie realizacja następujących zadań, zgodnie z dyrektywą Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich w szczególności przez:\n1. Ocenę rocznych i wieloletnich prognoz makroekonomicznych, używanych na potrzeby ustawy budżetowej oraz średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych.\n2. Opiniowanie zgodności ustawy budżetowej oraz średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi.\n3. Ocenę spójności i efektywności krajowych ram budżetowych.\n\nTym samym mandat Rady będzie spełniać zakres zadań nakreślony w nowych przepisach UE. \nSkład Rady będzie liczył 7 osób. Na czele Rady stać będzie Przewodniczący Rady, posiadający jednego zastępcę. Skład Rady będzie wybierany przez zróżnicowany krąg podmiotów, tj. po jednym członku wyznaczonym przez Prezydenta RP, kolegium NIK, sejmową komisję właściwą do spraw budżetu, Ministra Finansów, przedstawicieli organizacji związkowych, przedstawicieli organizacji pracodawców oraz przedstawicieli organizacji jednostek samorządu terytorialnego. Członkiem Rady będzie mogła zostać osoba na podstawie kryteriów niezależności i kompetencji wynikających z wykształcenia oraz doświadczenia w zakresie finansów publicznych, makroekonomii lub zarządzania finansami jednostek sektora finansów. Rada będzie realizować swoje zadania przy pomocy Biura, które będzie wspierało Radę w zakresie analitycznym oraz administracyjnym.\nRozpoczęcie funkcjonowania Rady planuje się na 2026 r., przy czym do tego czasu zorganizowanie Biura Rady, zatrudnienie pracowników oraz podjęcie innych czynności niezbędnych do rozpoczęcia działalności przez Biuro Rady będzie stanowiło zadanie powołanego Pełnomocnika do spraw organizacji Biura Rady Fiskalnej. Nie jest możliwe utworzenie Rady w terminie dopuszczającym wpływ na ustawę budżetową na 2025 r.\nPonadto, projekt wprowadza zmiany w ustawie o finansach publicznych, obejmujące w szczególności:\n1. Usunięcie z polskiego systemu prawnego regulacji prawnych dotyczących aktualizacji Programu Konwergencji, opracowywanego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych w związku z uchyleniem tego rozporządzenia.\nZgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o finansach publicznych Wieloletni Plan Finansowy Państwa zawiera Program Konwergencji, opracowany zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych. Przedmiotowe rozporządzenie Rady zostało uchylone z końcem kwietnia br., tym samym ustawa o finansach publicznych zawiera odwołanie do nieistniejącego aktu prawnego. Dodatkowo, unijny przepis prawny, który zastąpił rozporządzenie Rady nie przewiduje opracowywania dokumentu takiego jak ,,Program konwergencji”. Zmiana ta ma zatem charakter techniczny wynikający z prawa europejskiego – dostosowanie do zmian w przepisach.\n2. Zmiany w klauzuli wyjścia z SRW obejmujące wprowadzenie opiniowania przez Radę wpływu zastosowania klauzuli wyjścia i powrotu na długookresową stabilność finansów publicznych oraz sytuację makroekonomiczną.\nW celu lepszego dostosowania przepisów do zmiennych okoliczności gospodarczych wprowadzono rozwiązanie pozwalające na zwrócenie się do Rady z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie zawieszenie stosowania SRW (w przypadku zaistnienia ustawowych przesłanek zawieszenia stosowania SRW) lub opinii w zakresie klauzuli powrotu. Opinia Rady będzie podstawą do zastosowania klauzuli wyjścia/powrotu zgodnie z zaleceniami Rady. Oznacza to, że w takich sytuacjach projekt ustawy budżetowej będzie mógł być opracowany albo zgodnie z parametrami określonymi w ustawie o finansach publicznych lub parametrami zawartymi w opinii Rady. Wprowadzone rozwiązanie pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacjach kryzysowych, przy zachowaniu stabilności finansów publicznych.\n3. Wprowadzenie możliwości – po zasięgnięciu opinii Rady – przekroczenia limitu wydatków w przypadku wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych, będących poza kontrolą Rady Ministrów, powodujących znaczące skutki gospodarcze, ekonomiczne lub społeczne. W sprawozdaniu z wykonania ustawy budżetowej będzie zamieszczana informacja na temat przyczyn i skali tego przekroczenia.\nW wyjątkowych sytuacjach, będzie możliwe przekroczenie limitu wydatków SRW wynikowego z formuły określonej w art. 112aa ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Rozwiązanie to pozwoli na sprawniejsze działanie w sytuacjach kryzysowych i przeciwdziałanie negatywnym konsekwencjom tych zdarzeń na stabilność makroekonomiczną. Rozwiązanie będzie mogło być stosowane pod warunkiem, że nie zagrozi to stabilności finansów publicznych.\n4. Objęcie wydatków Narodowego Funduszu Zdrowia, Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 oraz Funduszu Pomocy kwotą limitu w ramach SRW (wcześniej wydatki tych funduszy objęte były kwotą wydatków SRW, ale nie limitem wydatków w ramach SRW).\n5. Wprowadzenie możliwości zastosowania innej niż standardowa wartość korekty wydatków SRW (Kn we wzorze określonym w art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach publicznych) w przypadku gdy opinia Rady określa inną wartość (Rada wydaje opinię na wniosek).\n6. Wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą Minister Finansów zobowiązany będzie do dokonywania regularnych, okresowych przeglądów funkcjonowania SRW (nie rzadziej niż co 5 lat). Wyniki tego przeglądu będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Rozwiązanie to, rekomendowane przez MFW, ma na celu wprowadzenie instrumentu polegającego na cyklicznym (co 5 lat) dokonywaniu przeglądu funkcjonowania przepisów regulujących SRW. Przyczyni się ono do zwiększenia skuteczności i przejrzystości SRW.\nSkutkiem wprowadzonych zmian w SRW będzie lepsze zarządzanie finansami publicznymi oraz zwiększenie nadzoru nad finansami jednostek publicznych oraz włączenie w ten proces Rady. Zmiany spowodują lepsze dostosowanie polskich ram fiskalnych w sytuacjach nadzwyczajnych, pozostających poza kontrolą rządu. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jurand Drop Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC48
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Z końcem kwietnia weszła w życie zmiana przepisów Unii Europejskiej (UE) (zmiana dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 41, z późn. zm.), uchylenie rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych (Dz. Urz. WE L 209 z 02.08.1997, s. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10, t. 1, s. 84, z późn. zm.) oraz zmiana rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu (Dz. Urz. WE L 209 z 2 sierpnia 1997 r., s. 6, z późn. zm.). Nowe regulacje mają na celu wzmocnienie stabilności finansów publicznych, stworzenie warunków sprzyjających wysokiemu i zrównoważonemu wzrostowi gospodarczemu państw członkowskich i zwiększenie odporności gospodarki UE.
Jednym z wymogów nowych przepisów unijnych będzie obowiązek posiadania przez państwa członkowskie niezależnych instytucji fiskalnych. Instytucje te mają mieć charakter ekspercko-doradczy i służyć poprawie jakości zarządzania finansami publicznymi przez opiniowanie najważniejszych dokumentów budżetowych. Rzeczpospolita Polska (RP) jako jedyny kraj UE nie posiada obecnie instytucji spełniającej wymogi dotyczące niezależnych instytucji fiskalnych wymaganej w ramach nowych regulacji UE.
Głównym celem projektu jest powołanie Rady Fiskalnej, zwanej dalej ,,Radą”, która będzie pełniła funkcję polskiej niezależnej instytucji fiskalnej w rozumieniu dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich.
Dodatkowo z końcem kwietnia weszła życie zmiana przepisów UE dotyczących zarządzania gospodarczego (tj. nadzoru nad finansami publicznymi państw członkowskich i koordynacji ich polityk gospodarczych) mająca w swoich założeniach zwiększyć stabilność finansów publicznych oraz wzmacniać zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy. Prawo UE nie będzie już wymagać opracowania przez państwa członkowskie programów stabilności lub konwergencji oraz przesyłania tych programów do instytucji UE.
W związku z powyższym oraz z faktem, że do zakresu zadań Rady będzie należało m.in. opiniowanie projektów dokumentów budżetowych konieczne jest również dokonanie odpowiednich zmian wynikowych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.), zwanej dalej ,,ustawą o finansach publicznych”, uchylających odwołania do „Programu konwergencji” i prawa UE, które zobowiązywało do jego przygotowania.
Nowelizacja ww. przepisów UE będzie miała również istotny wpływ na kształt krajowych ram fiskalnych. W projekcie zostaną więc zaproponowane zmiany w ustawie o finansach publicznych dotyczące stabilizującej reguły wydatkowej (SRW) w zakresie kompetencji Rady w tej kwestii.
Dodatkowo projekt przewiduje odpowiednie zmiany wynikowe, m.in. w ustawie z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z późn. zm.).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projektowana ustawa tworzy Radę oraz określa zakres jej działania i zasady funkcjonowania.
Celem działalności Rady będzie realizacja następujących zadań, zgodnie z dyrektywą Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich w szczególności przez:
1. Ocenę rocznych i wieloletnich prognoz makroekonomicznych, używanych na potrzeby ustawy budżetowej oraz średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych.
2. Opiniowanie zgodności ustawy budżetowej oraz średniookresowego planu budżetowo-strukturalnego z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi.
3. Ocenę spójności i efektywności krajowych ram budżetowych.

Tym samym mandat Rady będzie spełniać zakres zadań nakreślony w nowych przepisach UE.
Skład Rady będzie liczył 7 osób. Na czele Rady stać będzie Przewodniczący Rady, posiadający jednego zastępcę. Skład Rady będzie wybierany przez zróżnicowany krąg podmiotów, tj. po jednym członku wyznaczonym przez Prezydenta RP, kolegium NIK, sejmową komisję właściwą do spraw budżetu, Ministra Finansów, przedstawicieli organizacji związkowych, przedstawicieli organizacji pracodawców oraz przedstawicieli organizacji jednostek samorządu terytorialnego. Członkiem Rady będzie mogła zostać osoba na podstawie kryteriów niezależności i kompetencji wynikających z wykształcenia oraz doświadczenia w zakresie finansów publicznych, makroekonomii lub zarządzania finansami jednostek sektora finansów. Rada będzie realizować swoje zadania przy pomocy Biura, które będzie wspierało Radę w zakresie analitycznym oraz administracyjnym.
Rozpoczęcie funkcjonowania Rady planuje się na 2026 r., przy czym do tego czasu zorganizowanie Biura Rady, zatrudnienie pracowników oraz podjęcie innych czynności niezbędnych do rozpoczęcia działalności przez Biuro Rady będzie stanowiło zadanie powołanego Pełnomocnika do spraw organizacji Biura Rady Fiskalnej. Nie jest możliwe utworzenie Rady w terminie dopuszczającym wpływ na ustawę budżetową na 2025 r.
Ponadto, projekt wprowadza zmiany w ustawie o finansach publicznych, obejmujące w szczególności:
1. Usunięcie z polskiego systemu prawnego regulacji prawnych dotyczących aktualizacji Programu Konwergencji, opracowywanego zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych w związku z uchyleniem tego rozporządzenia.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o finansach publicznych Wieloletni Plan Finansowy Państwa zawiera Program Konwergencji, opracowany zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1466/97/WE z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych. Przedmiotowe rozporządzenie Rady zostało uchylone z końcem kwietnia br., tym samym ustawa o finansach publicznych zawiera odwołanie do nieistniejącego aktu prawnego. Dodatkowo, unijny przepis prawny, który zastąpił rozporządzenie Rady nie przewiduje opracowywania dokumentu takiego jak ,,Program konwergencji”. Zmiana ta ma zatem charakter techniczny wynikający z prawa europejskiego – dostosowanie do zmian w przepisach.
2. Zmiany w klauzuli wyjścia z SRW obejmujące wprowadzenie opiniowania przez Radę wpływu zastosowania klauzuli wyjścia i powrotu na długookresową stabilność finansów publicznych oraz sytuację makroekonomiczną.
W celu lepszego dostosowania przepisów do zmiennych okoliczności gospodarczych wprowadzono rozwiązanie pozwalające na zwrócenie się do Rady z wnioskiem o wydanie opinii w sprawie zawieszenie stosowania SRW (w przypadku zaistnienia ustawowych przesłanek zawieszenia stosowania SRW) lub opinii w zakresie klauzuli powrotu. Opinia Rady będzie podstawą do zastosowania klauzuli wyjścia/powrotu zgodnie z zaleceniami Rady. Oznacza to, że w takich sytuacjach projekt ustawy budżetowej będzie mógł być opracowany albo zgodnie z parametrami określonymi w ustawie o finansach publicznych lub parametrami zawartymi w opinii Rady. Wprowadzone rozwiązanie pozwoli na szybsze reagowanie w sytuacjach kryzysowych, przy zachowaniu stabilności finansów publicznych.
3. Wprowadzenie możliwości – po zasięgnięciu opinii Rady – przekroczenia limitu wydatków w przypadku wystąpienia zdarzeń nadzwyczajnych, będących poza kontrolą Rady Ministrów, powodujących znaczące skutki gospodarcze, ekonomiczne lub społeczne. W sprawozdaniu z wykonania ustawy budżetowej będzie zamieszczana informacja na temat przyczyn i skali tego przekroczenia.
W wyjątkowych sytuacjach, będzie możliwe przekroczenie limitu wydatków SRW wynikowego z formuły określonej w art. 112aa ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Rozwiązanie to pozwoli na sprawniejsze działanie w sytuacjach kryzysowych i przeciwdziałanie negatywnym konsekwencjom tych zdarzeń na stabilność makroekonomiczną. Rozwiązanie będzie mogło być stosowane pod warunkiem, że nie zagrozi to stabilności finansów publicznych.
4. Objęcie wydatków Narodowego Funduszu Zdrowia, Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 oraz Funduszu Pomocy kwotą limitu w ramach SRW (wcześniej wydatki tych funduszy objęte były kwotą wydatków SRW, ale nie limitem wydatków w ramach SRW).
5. Wprowadzenie możliwości zastosowania innej niż standardowa wartość korekty wydatków SRW (Kn we wzorze określonym w art. 112aa ust. 1 ustawy o finansach publicznych) w przypadku gdy opinia Rady określa inną wartość (Rada wydaje opinię na wniosek).
6. Wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą Minister Finansów zobowiązany będzie do dokonywania regularnych, okresowych przeglądów funkcjonowania SRW (nie rzadziej niż co 5 lat). Wyniki tego przeglądu będą publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej. Rozwiązanie to, rekomendowane przez MFW, ma na celu wprowadzenie instrumentu polegającego na cyklicznym (co 5 lat) dokonywaniu przeglądu funkcjonowania przepisów regulujących SRW. Przyczyni się ono do zwiększenia skuteczności i przejrzystości SRW.
Skutkiem wprowadzonych zmian w SRW będzie lepsze zarządzanie finansami publicznymi oraz zwiększenie nadzoru nad finansami jednostek publicznych oraz włączenie w ten proces Rady. Zmiany spowodują lepsze dostosowanie polskich ram fiskalnych w sytuacjach nadzwyczajnych, pozostających poza kontrolą rządu.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jurand Drop Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2024 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: