W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD493","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Wsparcie osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin stanowi jeden z kierunków działań rządu. Budowa i zapewnienie funkcjonowania odpowiedniego systemu wsparcia jest zadaniem trudnym, wymagającym odpowiednich nakładów i struktur, niemniej konieczność jego zapewnienia nie ulega wątpliwości. System wsparcia powinien mieć na celu pomoc osobom, które jej najbardziej wymagają ze względu na ich indywidualną sytuację. \nProjekt ustawy o świadczeniu wspierającym jest między innymi realizacją jednego z priorytetów Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 przyjętej przez Radę Ministrów 16 lutego 2021 r. (M.P. poz. 218). \nW dokumencie tym, zapowiedziano modyfikację systemu świadczeń dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami. \nW priorytecie V ww. Strategii, w działaniu o nazwie „system wsparcia finansowego osób z niepełnosprawnościami” założono, że zostanie przygotowana zmiana dotychczasowego systemu świadczeń dla opiekunów osób \nz niepełnosprawnościami, a pomoc zostanie uzależniona od stopnia wsparcia potrzebnego osobie z niepełnosprawnością. Ponadto wskazano, że polityka świadczeń będzie ukierunkowana na upodmiotowienie osoby z niepełnosprawnością tak, aby wsparcie było kierowane do samej osoby z niepełnosprawnością.\nProjekt ustawy realizuje ww. wskazania przez wprowadzenie nowego świadczenia – świadczenia wspierającego, adresowanego bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością. Ponadto projekt ustawy wpisuje się również \nw oczekiwania i potrzeby środowisk skupiających osoby z niepełnosprawnościami, ponieważ brak różnicowania wsparcia w odniesieniu do indywidualnych potrzeb związanych z opieką poddawane były krytycznym ocenom ze strony niektórych środowisk opiekunów osób z niepełnosprawnościami. Projekt ustawy, dzięki zmianom w ustawie \no świadczeniach rodzinnych umożliwiających podejmowanie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przez opiekunów osób z niepełnosprawnościami pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy, stanowi również realizację kolejnego postulatu środowisk skupiających osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Wprowadzenie świadczenia wspierającego realizuje również wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. sygn. K38/13, w którym TK zakwestionował przepisy różnicujące prawo do wsparcia ze względu na datę powstania niepełnosprawności.\n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowana ustawa wprowadza do systemu prawnego nowy rodzaj świadczenia - świadczenie wspierające. \nUstawa określa warunki nabywania prawa do świadczenia kierowanego do osób z niepełnosprawnościami mających największą potrzebę wsparcia, zwanego dalej „świadczeniem wspierającym”, oraz zasady przyznawania i wypłacania tego świadczenia. \nCelem świadczenia wspierającego jest udzielenie osobom z największymi trudnościami w samodzielnym funkcjonowaniu pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób. Świadczenie wspierające w odróżnieniu od świadczeń opiekuńczych (świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna) przeznaczonych dla opiekuna osoby wymagającej opieki będzie świadczeniem kierowanym bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnościami. Uprawnionymi do świadczenia będą osoby legitymujące się decyzją ustalającą odpowiedni poziom potrzeby wsparcia.\nŚwiadczenie wspierające będzie przysługiwało osobie posiadającej decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, w której potrzebę wsparcia określono na poziomie:\n1) od 1 do 3 punktów w skali potrzeby wsparcia – w przypadku dzieci poniżej 3. roku życia,\n2) od 70 do 100 punktów w skali potrzeby wsparcia – w przypadku dzieci i osób powyżej 3. roku życia. \nDecyzje ustalające poziom potrzebny wsparcia będą wydawane przez wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności na wniosek osób z niepełnosprawnościami. \nKwota otrzymywanego świadczenia wspierającego będzie powiązana z wysokością renty socjalnej, której aktualna wysokość w roku 2023 po waloryzacji wynosi 1588,44 zł miesięcznie brutto. \nProjektowana ustawa zakłada, że świadczenie wspierające przysługiwać będzie, w wysokości od 50% do 200% renty socjalnej w zależności od określonego w decyzji poziomu potrzeby wsparcia.\nRealizacja świadczenia wspierającego będzie stanowiła zadanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. \nW ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, 173 i 240) zaproponowano zmiany polegające na wprowadzeniu regulacji dotyczącej wydawania decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, a także zdefiniowaniu potrzeby wsparcia oraz sposobu jej ustalania. Potrzeba wsparcia jest to stan, w którym w celu zapewnienia, zwiększenia lub utrzymania niezależności osoby z niepełnosprawnościami, w związku z brakiem lub utratą autonomii fizycznej, psychicznej, intelektualnej lub sensorycznej, wymagane jest wsparcie jednej lub więcej osób albo technologii wspomagających. Ustalając osobie z niepełnosprawnościami poziom potrzeby wsparcia, bierze się pod uwagę zdolność tej osoby do samodzielnego wykonywania określonych czynności lub zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem oraz rodzaj wymaganego wsparcia. Osobom z niepełnosprawnościami powyżej 3. roku życia ustala się poziom potrzeby wsparcia wyrażony w wartościach punktowych w skali od 0 do 100. Osobom z niepełnosprawnościami do ukończenia 3. roku życia ustala się poziom potrzeby wsparcia, biorącą pod uwagę normy rozwojowe dziecka oraz potrzeby wsparcia zdrowotnego, wyrażony w wartościach punktowych w skali od 0 do 3. Poziom potrzeby wsparcia ustalany jest na podstawie oceny funkcjonalnej opartej na wywiadzie bezpośrednim z osobą ubiegającą się o ustalenie potrzeby wsparcia oraz obserwacji tej osoby. W przypadku osób do ukończenia 3. roku życia, przy ocenie poziomu potrzeby wsparcia, badanie lekarskie jest obligatoryjne.\nPoziom potrzeby wsparcia będzie określany w decyzji wydawanej przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, od której będzie przysługiwał wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.\nProjekt ustawy jest między innymi realizacją jednego z priorytetów Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 przyjętej przez Radę Ministrów 16 lutego 2021 r. (M.P. poz. 218). W dokumencie tym, zapowiedziano modyfikację systemu świadczeń dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami. W priorytecie V ww. Strategii, w działaniu o nazwie „system wsparcia finansowego osób z niepełnosprawnościami” założono, że zostanie przygotowana zmiana dotychczasowego systemu świadczeń dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami, a pomoc zostanie uzależniona od poziomu potrzeby wsparcia potrzebnego osobie z niepełnosprawnością ze strony opiekuna. \nCelem projektowanych zmian w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390) jest umożliwienie podejmowania aktywności zawodowej przez opiekunów osób z niepełnosprawnościami uprawnionych do otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz zasiłku dla opiekuna. W obowiązującym stanie prawnym ww. świadczenia opiekuńcze przysługują jeżeli opiekun niepełnosprawnego członka rodziny nie podejmuje lub rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Zgodnie ze zmienianym art. 16a ust. 1 oraz 17 ust. 1, specjalny zasiłek opiekuńczy i świadczenie pielęgnacyjne będą przysługiwać uprawnionemu opiekunowi osoby z niepełnosprawnościami jeżeli podjęcie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej jest utrudnione albo niemożliwe w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad osobą posiadającą decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia. Zmiana ta oznacza, że opiekun osoby z niepełnosprawnościami, będzie mógł podejmować zatrudnienie lub inną pracę zarobkową i jednocześnie pobierać specjalny zasiłek opiekuńczy lub świadczenie pielęgnacyjne. Wysokość osiągniętych przez opiekuna dochodów z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w danym roku kalendarzowym nie będzie mogła przekroczyć poziomu sześciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. W związku z tym, osiągnięcie przez opiekuna osoby z niepełnosprawnościami w danym roku kalendarzowym poziomu dochodów z zatrudnienia wyższego niż sześciokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę oznaczać będzie uchylenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego albo zasiłku dla opiekuna W stosunku do osób, które nabyły lub nabędą prawo do świadczenia pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego na podstawie obowiązujących ocenie przepisów do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, stosować się będzie nadal przepisy dotychczasowe (ochrona praw nabytych). \nProjektowane przepisy przewidują, że świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz zasiłek dla opiekuna nie będą przysługiwać opiekunowi jeżeli osobie z niepełnosprawnościami w związku z opieką, nad którą otrzymywali ww. świadczenia opiekuńcze, przyznano świadczenie wspierające. W związku z tym, projekt ustawy przewiduje również wprowadzenie szeregu regulacji w innych ustawach o charakterze osłonowym dla tych opiekunów osób \nz niepełnosprawnościami, którzy zaprzestaną pobierać ww. świadczenia opiekuńcze w związku z wyborem przez osobę z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego. \n","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Paweł Wdówik Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MRiPS","value":"MRiPS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 4 kwietnia 2023 r. ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD493
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Wsparcie osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin stanowi jeden z kierunków działań rządu. Budowa i zapewnienie funkcjonowania odpowiedniego systemu wsparcia jest zadaniem trudnym, wymagającym odpowiednich nakładów i struktur, niemniej konieczność jego zapewnienia nie ulega wątpliwości. System wsparcia powinien mieć na celu pomoc osobom, które jej najbardziej wymagają ze względu na ich indywidualną sytuację. Projekt ustawy o świadczeniu wspierającym jest między innymi realizacją jednego z priorytetów Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 przyjętej przez Radę Ministrów 16 lutego 2021 r. (M.P. poz. 218). W dokumencie tym, zapowiedziano modyfikację systemu świadczeń dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami. W priorytecie V ww. Strategii, w działaniu o nazwie „system wsparcia finansowego osób z niepełnosprawnościami” założono, że zostanie przygotowana zmiana dotychczasowego systemu świadczeń dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami, a pomoc zostanie uzależniona od stopnia wsparcia potrzebnego osobie z niepełnosprawnością. Ponadto wskazano, że polityka świadczeń będzie ukierunkowana na upodmiotowienie osoby z niepełnosprawnością tak, aby wsparcie było kierowane do samej osoby z niepełnosprawnością. Projekt ustawy realizuje ww. wskazania przez wprowadzenie nowego świadczenia – świadczenia wspierającego, adresowanego bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością. Ponadto projekt ustawy wpisuje się również w oczekiwania i potrzeby środowisk skupiających osoby z niepełnosprawnościami, ponieważ brak różnicowania wsparcia w odniesieniu do indywidualnych potrzeb związanych z opieką poddawane były krytycznym ocenom ze strony niektórych środowisk opiekunów osób z niepełnosprawnościami. Projekt ustawy, dzięki zmianom w ustawie o świadczeniach rodzinnych umożliwiających podejmowanie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej przez opiekunów osób z niepełnosprawnościami pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy, stanowi również realizację kolejnego postulatu środowisk skupiających osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. Wprowadzenie świadczenia wspierającego realizuje również wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 21 października 2014 r. sygn. K38/13, w którym TK zakwestionował przepisy różnicujące prawo do wsparcia ze względu na datę powstania niepełnosprawności.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowana ustawa wprowadza do systemu prawnego nowy rodzaj świadczenia - świadczenie wspierające. Ustawa określa warunki nabywania prawa do świadczenia kierowanego do osób z niepełnosprawnościami mających największą potrzebę wsparcia, zwanego dalej „świadczeniem wspierającym”, oraz zasady przyznawania i wypłacania tego świadczenia. Celem świadczenia wspierającego jest udzielenie osobom z największymi trudnościami w samodzielnym funkcjonowaniu pomocy służącej częściowemu pokryciu wydatków związanych z zaspokojeniem szczególnych potrzeb życiowych tych osób. Świadczenie wspierające w odróżnieniu od świadczeń opiekuńczych (świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna) przeznaczonych dla opiekuna osoby wymagającej opieki będzie świadczeniem kierowanym bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnościami. Uprawnionymi do świadczenia będą osoby legitymujące się decyzją ustalającą odpowiedni poziom potrzeby wsparcia. Świadczenie wspierające będzie przysługiwało osobie posiadającej decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, w której potrzebę wsparcia określono na poziomie: 1) od 1 do 3 punktów w skali potrzeby wsparcia – w przypadku dzieci poniżej 3. roku życia, 2) od 70 do 100 punktów w skali potrzeby wsparcia – w przypadku dzieci i osób powyżej 3. roku życia. Decyzje ustalające poziom potrzebny wsparcia będą wydawane przez wojewódzkie zespoły ds. orzekania o niepełnosprawności na wniosek osób z niepełnosprawnościami. Kwota otrzymywanego świadczenia wspierającego będzie powiązana z wysokością renty socjalnej, której aktualna wysokość w roku 2023 po waloryzacji wynosi 1588,44 zł miesięcznie brutto. Projektowana ustawa zakłada, że świadczenie wspierające przysługiwać będzie, w wysokości od 50% do 200% renty socjalnej w zależności od określonego w decyzji poziomu potrzeby wsparcia. Realizacja świadczenia wspierającego będzie stanowiła zadanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, 173 i 240) zaproponowano zmiany polegające na wprowadzeniu regulacji dotyczącej wydawania decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, a także zdefiniowaniu potrzeby wsparcia oraz sposobu jej ustalania. Potrzeba wsparcia jest to stan, w którym w celu zapewnienia, zwiększenia lub utrzymania niezależności osoby z niepełnosprawnościami, w związku z brakiem lub utratą autonomii fizycznej, psychicznej, intelektualnej lub sensorycznej, wymagane jest wsparcie jednej lub więcej osób albo technologii wspomagających. Ustalając osobie z niepełnosprawnościami poziom potrzeby wsparcia, bierze się pod uwagę zdolność tej osoby do samodzielnego wykonywania określonych czynności lub zadań związanych z codziennym funkcjonowaniem oraz rodzaj wymaganego wsparcia. Osobom z niepełnosprawnościami powyżej 3. roku życia ustala się poziom potrzeby wsparcia wyrażony w wartościach punktowych w skali od 0 do 100. Osobom z niepełnosprawnościami do ukończenia 3. roku życia ustala się poziom potrzeby wsparcia, biorącą pod uwagę normy rozwojowe dziecka oraz potrzeby wsparcia zdrowotnego, wyrażony w wartościach punktowych w skali od 0 do 3. Poziom potrzeby wsparcia ustalany jest na podstawie oceny funkcjonalnej opartej na wywiadzie bezpośrednim z osobą ubiegającą się o ustalenie potrzeby wsparcia oraz obserwacji tej osoby. W przypadku osób do ukończenia 3. roku życia, przy ocenie poziomu potrzeby wsparcia, badanie lekarskie jest obligatoryjne. Poziom potrzeby wsparcia będzie określany w decyzji wydawanej przez wojewódzkie zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności, od której będzie przysługiwał wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy oraz odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Projekt ustawy jest między innymi realizacją jednego z priorytetów Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami 2021-2030 przyjętej przez Radę Ministrów 16 lutego 2021 r. (M.P. poz. 218). W dokumencie tym, zapowiedziano modyfikację systemu świadczeń dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami. W priorytecie V ww. Strategii, w działaniu o nazwie „system wsparcia finansowego osób z niepełnosprawnościami” założono, że zostanie przygotowana zmiana dotychczasowego systemu świadczeń dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami, a pomoc zostanie uzależniona od poziomu potrzeby wsparcia potrzebnego osobie z niepełnosprawnością ze strony opiekuna. Celem projektowanych zmian w ustawie z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390) jest umożliwienie podejmowania aktywności zawodowej przez opiekunów osób z niepełnosprawnościami uprawnionych do otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego oraz zasiłku dla opiekuna. W obowiązującym stanie prawnym ww. świadczenia opiekuńcze przysługują jeżeli opiekun niepełnosprawnego członka rodziny nie podejmuje lub rezygnuje z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad osobą legitymującą się odpowiednim orzeczeniem o niepełnosprawności lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Zgodnie ze zmienianym art. 16a ust. 1 oraz 17 ust. 1, specjalny zasiłek opiekuńczy i świadczenie pielęgnacyjne będą przysługiwać uprawnionemu opiekunowi osoby z niepełnosprawnościami jeżeli podjęcie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej jest utrudnione albo niemożliwe w związku z koniecznością sprawowania stałej opieki nad osobą posiadającą decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia. Zmiana ta oznacza, że opiekun osoby z niepełnosprawnościami, będzie mógł podejmować zatrudnienie lub inną pracę zarobkową i jednocześnie pobierać specjalny zasiłek opiekuńczy lub świadczenie pielęgnacyjne. Wysokość osiągniętych przez opiekuna dochodów z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w danym roku kalendarzowym nie będzie mogła przekroczyć poziomu sześciokrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę. W związku z tym, osiągnięcie przez opiekuna osoby z niepełnosprawnościami w danym roku kalendarzowym poziomu dochodów z zatrudnienia wyższego niż sześciokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę oznaczać będzie uchylenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego albo zasiłku dla opiekuna W stosunku do osób, które nabyły lub nabędą prawo do świadczenia pielęgnacyjnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego na podstawie obowiązujących ocenie przepisów do dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, stosować się będzie nadal przepisy dotychczasowe (ochrona praw nabytych). Projektowane przepisy przewidują, że świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy oraz zasiłek dla opiekuna nie będą przysługiwać opiekunowi jeżeli osobie z niepełnosprawnościami w związku z opieką, nad którą otrzymywali ww. świadczenia opiekuńcze, przyznano świadczenie wspierające. W związku z tym, projekt ustawy przewiduje również wprowadzenie szeregu regulacji w innych ustawach o charakterze osłonowym dla tych opiekunów osób z niepełnosprawnościami, którzy zaprzestaną pobierać ww. świadczenia opiekuńcze w związku z wyborem przez osobę z niepełnosprawnościami świadczenia wspierającego.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiPS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Paweł Wdówik Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiPS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 4 kwietnia 2023 r.