W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o systemach sztucznej inteligencji

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC71","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy ma na celu wprowadzenie do krajowego porządku prawnego regulacji służących stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji), zwanego dalej „rozporządzeniem 2024/1869” albo „Aktem o AI”. Projektowana ustawa ma na celu umożliwienie bezpośredniego stosowania niektórych przepisów (Rozdział I, II, III sekcja 4, V, VII, IX, XII) rozporządzenia 2024/1689.\nNa podstawie przepisów rozporządzenia 2024/1689 państwa członkowskie obowiązane są do:\n1) wskazania właściwych organów krajowych, tj.:\n- organu nadzoru rynku,\n- organu notyfikującego odpowiedzialnego za opracowanie i stosowanie procedur koniecznych do oceny, wyznaczania i notyfikowania jednostek oceniających zgodność systemów AI, jak również za ich monitorowanie;\n2) przyjęcia przepisów umożliwiających nakładanie administracyjnych kar finansowych za naruszenia przepisów rozporządzenia 2024/1689;\n3) określenia procedury umożliwiającej egzekwowanie zakazu stosowania systemów spełniających kryteria zakazanych praktyk AI, w tym umożliwienie złożenia skargi do właściwych organów krajowych na naruszenie art. 5 rozporządzenia 2024/1689.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponowana ustawa wprowadzi do polskiego prawa niektóre obowiązki związane z wejściem w życie przepisów rozporządzenia 2024/1689 określonych w rozdziałach I, II, III sekcja 4, V, VII, IX, XI.\nW szczególności przedmiotem projektowanej ustawy są kwestie dotyczące krajowego organu nadzoru, postępowania przed tym organem, postępowania kontrolnego, organu notyfikującego, certyfikacji, sądowej ochrony praw przysługujących obywatelom, jak również wszczynanie postępowań i nakładanie administracyjnych kar finansowych za naruszenie przepisów art. 5 rozporządzenia 2024/1689. \n\n1. Właściwe organy krajowe\n1) Organ nadzoru rynku oraz punkt kontaktowy\n\nPrzewiduje się powołanie nowego organu nadzoru rynku dla modeli i systemów sztucznej inteligencji, którym będzie Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, dalej zwana „Komisją”.\nPracami Komisji będzie kierował Przewodniczący powoływany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. W skład Komisji będą także wchodzili Zastępcy Przewodniczącego oraz członkowie – przedstawiciele organów i urzędów właściwych ze względu na przedmiot regulacji. Proponuje się, aby członkami Komisji byli przedstawiciele instytucji kluczowych dla rozwoju sektora technologii sztucznej inteligencji. Dodatkowo, w posiedzeniach Komisji bez prawa głosu będą mogli uczestniczyć przedstawiciele innych podmiotów. W celu umożliwienia realizacji zadań organu nadzoru rynku wynikających z rozporządzenia 2024/1689 konieczne jest również utworzenie Biura Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji.\nZadania nowego organu będą obejmowały nadzór nad rynkiem systemów sztucznej inteligencji w zakresie określonym w art. 2 rozporządzenia 2024/1689, realizację zadań pojedynczego punktu kontaktowego w rozumieniu art. 70 ust. 1 rozporządzenia 2024/1689, współpracę z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz innymi organami właściwymi w zakresie realizacji zadań określonych rozporządzeniem 2024/1689, współpracę z właściwymi organami i instytucjami Unii Europejskiej oraz państw członkowskich.\nPowołanie nowego organu umożliwi również docelowo pełnienie innych, przewidzianych w rozporządzeniu 2024/1689 funkcji, takich jak: nadzór nad ustanowieniem i działaniem piaskownic regulacyjnych, które mają pozwolić na testowanie innowacyjnych systemów AI w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach, realizację przez Komisję obowiązku informacyjnego związanego z podejmowanymi działaniami oraz spełnieniem innych obowiązków ustawowych; działania monitorujące, komunikacyjne i edukacyjne wspierające rozwój sektora sztucznej inteligencji w Polsce.\nJako organ nadzoru rynku Komisja będzie rozpatrywała wnioski dotyczące zezwolenia na wprowadzenie do obrotu lub oddanie do użytku systemów AI wysokiego ryzyka, przyjmowała zgłoszenia dotyczące poważnych incydentów, rozpatrywała skargi składane przez osoby poddane działaniom systemów AI oraz współpracowała z instytucjami publicznymi, w tym organami nadzoru rynku, w postępowaniach związanych z wykorzystaniem takich systemów. \nPrzewidziano także wyznaczenie dodatkowego właściwego organu krajowego w zakresie nadzoru rynku nad systemami sztucznej inteligencji w zakresie, w jakim systemy AI wysokiego ryzyka wymienione w załączniku III pkt 1 do rozporządzenia 2024/1689 są wykorzystywane do celów ścigania przestępstw, kontroli granicznej oraz w kontekście wymiaru sprawiedliwości i demokracji, jak również w odniesieniu do systemów AI wysokiego ryzyka wymienionych w załączniku III pkt 6, 7 i 8 rozporządzenia 2024/1689. Będzie nim Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, będący jednocześnie członkiem Komisji.\nProponuje się przyznanie Komisji uprawnień w zakresie wszczynania z urzędu spraw w przypadku uzyskania informacji o możliwości naruszenia przepisów rozporządzenia 2024/1689. W ramach prowadzonego postępowania organ nadzoru będzie mógł przeprowadzać kontrole podmiotu, wobec którego zostało wszczęte postępowanie. \n\n2) Organ notyfikujący\nProponuje się wskazanie ministra właściwego do spraw informatyzacji jako organu właściwego w zakresie notyfikacji jednostek oceniających zgodność oraz jako organu notyfikującego. Dla spójności z przepisami prawa oraz praktyką rynkową sprawy związane z akredytacją, o których mowa w art. 28 ust. 2 rozporządzenia 2024/1689 r., powierzone zostaną Polskiemu Centrum Akredytacji w oparciu o przepisy ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1854 oraz z 2024 r. poz. 1089).\n\n2. Tryb postępowania w sprawach naruszenia przepisów art. 5 rozporządzenia 2024/1689 – skargi\nW celu zapewnienia właściwego stosowania przepisów rozporządzenia 2024/1689 projekt ustawy umożliwia złożenie skargi na naruszenie art. 5 rozporządzenia 2024/1689. Organem właściwym w tym zakresie będzie Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji. Projektowane przepisy przesądzają, że postępowanie skargowe zakończone będzie wydaniem decyzji. Proponuje się, aby od decyzji właściwego organu krajowego przysługiwało odwołanie do właściwego sądu, którym ze względu na potrzebę specjalizacji oraz wysokich wymagań co do znajomości spraw z zakresu technologii cyfrowych oraz nadzoru rynku będzie Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.\n\n3. Kary administracyjne\nUregulowania w przepisach polskiego prawa wymagają także kwestie możliwości nakładania przez organ nadzoru administracyjnych kar pieniężnych. Zgodnie z projektem ustawy środki z administracyjnej kary pieniężnej powinny stanowić przychód budżetu państwa. Administracyjne kary pieniężne będą podlegały egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. Proponuje się, aby ustawowo określone przypadki, w których właściwy organ może nałożyć w drodze decyzji karę, jak również jej wysokość dotyczyły naruszeń przepisów art. 5 rozporządzenia 2024/1689. Postępowanie w sprawie wydania decyzji w sprawie nałożenia kar będzie jednoinstancyjne. Od decyzji w sprawie nałożenia kar wydanych przez właściwy organ ma przysługiwać odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Standerski Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC71
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy ma na celu wprowadzenie do krajowego porządku prawnego regulacji służących stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji), zwanego dalej „rozporządzeniem 2024/1869” albo „Aktem o AI”. Projektowana ustawa ma na celu umożliwienie bezpośredniego stosowania niektórych przepisów (Rozdział I, II, III sekcja 4, V, VII, IX, XII) rozporządzenia 2024/1689.
Na podstawie przepisów rozporządzenia 2024/1689 państwa członkowskie obowiązane są do:
1) wskazania właściwych organów krajowych, tj.:
- organu nadzoru rynku,
- organu notyfikującego odpowiedzialnego za opracowanie i stosowanie procedur koniecznych do oceny, wyznaczania i notyfikowania jednostek oceniających zgodność systemów AI, jak również za ich monitorowanie;
2) przyjęcia przepisów umożliwiających nakładanie administracyjnych kar finansowych za naruszenia przepisów rozporządzenia 2024/1689;
3) określenia procedury umożliwiającej egzekwowanie zakazu stosowania systemów spełniających kryteria zakazanych praktyk AI, w tym umożliwienie złożenia skargi do właściwych organów krajowych na naruszenie art. 5 rozporządzenia 2024/1689.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponowana ustawa wprowadzi do polskiego prawa niektóre obowiązki związane z wejściem w życie przepisów rozporządzenia 2024/1689 określonych w rozdziałach I, II, III sekcja 4, V, VII, IX, XI.
W szczególności przedmiotem projektowanej ustawy są kwestie dotyczące krajowego organu nadzoru, postępowania przed tym organem, postępowania kontrolnego, organu notyfikującego, certyfikacji, sądowej ochrony praw przysługujących obywatelom, jak również wszczynanie postępowań i nakładanie administracyjnych kar finansowych za naruszenie przepisów art. 5 rozporządzenia 2024/1689.

1. Właściwe organy krajowe
1) Organ nadzoru rynku oraz punkt kontaktowy

Przewiduje się powołanie nowego organu nadzoru rynku dla modeli i systemów sztucznej inteligencji, którym będzie Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji, dalej zwana „Komisją”.
Pracami Komisji będzie kierował Przewodniczący powoływany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru. W skład Komisji będą także wchodzili Zastępcy Przewodniczącego oraz członkowie – przedstawiciele organów i urzędów właściwych ze względu na przedmiot regulacji. Proponuje się, aby członkami Komisji byli przedstawiciele instytucji kluczowych dla rozwoju sektora technologii sztucznej inteligencji. Dodatkowo, w posiedzeniach Komisji bez prawa głosu będą mogli uczestniczyć przedstawiciele innych podmiotów. W celu umożliwienia realizacji zadań organu nadzoru rynku wynikających z rozporządzenia 2024/1689 konieczne jest również utworzenie Biura Komisji Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji.
Zadania nowego organu będą obejmowały nadzór nad rynkiem systemów sztucznej inteligencji w zakresie określonym w art. 2 rozporządzenia 2024/1689, realizację zadań pojedynczego punktu kontaktowego w rozumieniu art. 70 ust. 1 rozporządzenia 2024/1689, współpracę z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych oraz innymi organami właściwymi w zakresie realizacji zadań określonych rozporządzeniem 2024/1689, współpracę z właściwymi organami i instytucjami Unii Europejskiej oraz państw członkowskich.
Powołanie nowego organu umożliwi również docelowo pełnienie innych, przewidzianych w rozporządzeniu 2024/1689 funkcji, takich jak: nadzór nad ustanowieniem i działaniem piaskownic regulacyjnych, które mają pozwolić na testowanie innowacyjnych systemów AI w bezpiecznych, kontrolowanych warunkach, realizację przez Komisję obowiązku informacyjnego związanego z podejmowanymi działaniami oraz spełnieniem innych obowiązków ustawowych; działania monitorujące, komunikacyjne i edukacyjne wspierające rozwój sektora sztucznej inteligencji w Polsce.
Jako organ nadzoru rynku Komisja będzie rozpatrywała wnioski dotyczące zezwolenia na wprowadzenie do obrotu lub oddanie do użytku systemów AI wysokiego ryzyka, przyjmowała zgłoszenia dotyczące poważnych incydentów, rozpatrywała skargi składane przez osoby poddane działaniom systemów AI oraz współpracowała z instytucjami publicznymi, w tym organami nadzoru rynku, w postępowaniach związanych z wykorzystaniem takich systemów.
Przewidziano także wyznaczenie dodatkowego właściwego organu krajowego w zakresie nadzoru rynku nad systemami sztucznej inteligencji w zakresie, w jakim systemy AI wysokiego ryzyka wymienione w załączniku III pkt 1 do rozporządzenia 2024/1689 są wykorzystywane do celów ścigania przestępstw, kontroli granicznej oraz w kontekście wymiaru sprawiedliwości i demokracji, jak również w odniesieniu do systemów AI wysokiego ryzyka wymienionych w załączniku III pkt 6, 7 i 8 rozporządzenia 2024/1689. Będzie nim Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, będący jednocześnie członkiem Komisji.
Proponuje się przyznanie Komisji uprawnień w zakresie wszczynania z urzędu spraw w przypadku uzyskania informacji o możliwości naruszenia przepisów rozporządzenia 2024/1689. W ramach prowadzonego postępowania organ nadzoru będzie mógł przeprowadzać kontrole podmiotu, wobec którego zostało wszczęte postępowanie.

2) Organ notyfikujący
Proponuje się wskazanie ministra właściwego do spraw informatyzacji jako organu właściwego w zakresie notyfikacji jednostek oceniających zgodność oraz jako organu notyfikującego. Dla spójności z przepisami prawa oraz praktyką rynkową sprawy związane z akredytacją, o których mowa w art. 28 ust. 2 rozporządzenia 2024/1689 r., powierzone zostaną Polskiemu Centrum Akredytacji w oparciu o przepisy ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1854 oraz z 2024 r. poz. 1089).

2. Tryb postępowania w sprawach naruszenia przepisów art. 5 rozporządzenia 2024/1689 – skargi
W celu zapewnienia właściwego stosowania przepisów rozporządzenia 2024/1689 projekt ustawy umożliwia złożenie skargi na naruszenie art. 5 rozporządzenia 2024/1689. Organem właściwym w tym zakresie będzie Komisja Rozwoju i Bezpieczeństwa Sztucznej Inteligencji. Projektowane przepisy przesądzają, że postępowanie skargowe zakończone będzie wydaniem decyzji. Proponuje się, aby od decyzji właściwego organu krajowego przysługiwało odwołanie do właściwego sądu, którym ze względu na potrzebę specjalizacji oraz wysokich wymagań co do znajomości spraw z zakresu technologii cyfrowych oraz nadzoru rynku będzie Sąd Okręgowy w Warszawie – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

3. Kary administracyjne
Uregulowania w przepisach polskiego prawa wymagają także kwestie możliwości nakładania przez organ nadzoru administracyjnych kar pieniężnych. Zgodnie z projektem ustawy środki z administracyjnej kary pieniężnej powinny stanowić przychód budżetu państwa. Administracyjne kary pieniężne będą podlegały egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym. Proponuje się, aby ustawowo określone przypadki, w których właściwy organ może nałożyć w drodze decyzji karę, jak również jej wysokość dotyczyły naruszeń przepisów art. 5 rozporządzenia 2024/1689. Postępowanie w sprawie wydania decyzji w sprawie nałożenia kar będzie jednoinstancyjne. Od decyzji w sprawie nałożenia kar wydanych przez właściwy organ ma przysługiwać odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie – Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MC
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Dariusz Standerski Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MC
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: