W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o szczególnej ochronie odbiorców paliw gazowych w 2023 r. związku z sytuacją na rynku gazu
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD462","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu dla roku 2023 jest jednym ze środków zaradczych służących stabilizacji trudnej sytuacji na rynku paliw gazowych.\nW wyniku zaburzeń wywołanych na europejskim rynku gazu ziemnego agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, państwa członkowskie stanęły przed koniecznością zmierzenia się z bezprecedensową sytuacją, w której wywołany kryzys energetyczny doprowadził do destabilizacji zasad na jakich funkcjonował dotychczas rynek paliw gazowych. Ceny zaczęły osiągać niespotykany dotychczas poziom, który jest kreowany w oparciu przede wszystkim o braki surowca wywołane działaniami spółki Gazprom, które stały się elementem polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej, obliczonej na wywarcie presji na Unię Europejską, która okazała solidarność z Ukrainą.\nJakkolwiek prowadzona dotychczas polityka surowcowa oparta na konsekwentnie rozbudowywanym połączniom międzysystemowym, postępującej dywersyfikacji dostaw, jak i dbaniu o odpowiedni stan napełnienia krajowych instalacji magazynowych, pozwoliła uchronić odbiorców przed znaczną częścią ryzyk, jakie zmaterializowały się w pozostałych państwach członkowskich, eliminując tym samym niebezpieczeństwo związane z brakiem surowca w nadchodzącym sezonie grzewczym, tak jednak krajowy rynek, jako część wewnętrznego rynku energii, nie pozostał obojętny na radykalnie zmieniającą się sytuację geopolityczną, co musiało znaleźć przełożenie na wzrosty cen surowców energetycznych.\nPowyższa sytuacja generuje znaczące koszty dla odbiorców w gospodarstwach domowych oraz podmiotów z sektora użyteczności publicznej. Zaproponowana i wdrażana w 2023 r. regulacja stanowi kontynuację ochrony odbiorców w gospodarstwach domowych, jak również odbiorców realizujących ważne zadania z zakresu użyteczności publicznej przy jednoczesnym wprowadzeniu ekwiwalentu finansowego dla przedsiębiorstw energetycznych. Mechanizm rekompensat ukształtowany jest jako jeden z elementów ochrony podmiotów szczególnie wrażliwych na zmiany cen paliw gazowych oraz odbiorców realizujących kluczowe zadania z zakresu użyteczności publicznej. W związku z powyższym projektowana regulacja służy zabezpieczeniu odbiorców gazu ziemnego w Polsce przed ewentualnymi skutkami kryzysu gazowego, którego rozmiary oraz ramy czasowe przybierają na sile, a ich oddziaływanie w sposób istotny ma wpływ na funkcjonowanie gospodarki krajowej.\nMając na względzie, że aktualna sytuacja rynkowa jest wynikiem zdarzeń o szczególnym charakterze, a usunięcie ich efektów może okazać się procesem wieloletnim, istnieje pilna potrzeba wdrożenia specjalnych rozwiązań, których celem jest ochrona tych grup odbiorców, które są najbardziej narażone na ryzyko braku możliwości poniesienia rosnących kosztów zakupu paliw gazowych, gwarantując tym samym możliwość pokrycia zapotrzebowania na paliwa gazowe na niezmiennym poziomie oraz zapewniając ciągłość funkcjonowania instytucji świadczących usługi użyteczności publicznej.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Projektowane rozwiązania w zakresie ochrony odbiorców paliw gazowych zakładają:\n- zagwarantowanie w 2023 r. maksymalnej ceny paliw gazowych dla odbiorców, o których mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 i 1723),\n- utrzymanie mechanizmu rekompensat dla sprzedawców gazu ziemnego do odbiorców taryfowych, który służyłby zrekompensowaniu skutków stabilizacji cen dla odbiorców taryfowych.\nProjektowane przepisy:\n1) ustalają maksymalną cenę paliw gazowych;\n2) określają sposób kalkulacji rekompensat i zaliczek na ich poczet przysługujących przedsiębiorstwom energetycznym zajmującym się obrotem paliwami gazowymi, które stosuje w rozliczeniach z odbiorcami o których mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo energetyczne, ceny paliw gazowych w wysokości wskazanej w projekcie ustawy;\n3) wyznaczają Zarządcę Rozliczeń S.A. jako podmiot odpowiedzialny za wypłatę rekompensat.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 listopada 2022 r. z autopoprawką w trybie obiegowym","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD462
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych w związku z sytuacją na rynku gazu dla roku 2023 jest jednym ze środków zaradczych służących stabilizacji trudnej sytuacji na rynku paliw gazowych. W wyniku zaburzeń wywołanych na europejskim rynku gazu ziemnego agresją Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, państwa członkowskie stanęły przed koniecznością zmierzenia się z bezprecedensową sytuacją, w której wywołany kryzys energetyczny doprowadził do destabilizacji zasad na jakich funkcjonował dotychczas rynek paliw gazowych. Ceny zaczęły osiągać niespotykany dotychczas poziom, który jest kreowany w oparciu przede wszystkim o braki surowca wywołane działaniami spółki Gazprom, które stały się elementem polityki zagranicznej Federacji Rosyjskiej, obliczonej na wywarcie presji na Unię Europejską, która okazała solidarność z Ukrainą. Jakkolwiek prowadzona dotychczas polityka surowcowa oparta na konsekwentnie rozbudowywanym połączniom międzysystemowym, postępującej dywersyfikacji dostaw, jak i dbaniu o odpowiedni stan napełnienia krajowych instalacji magazynowych, pozwoliła uchronić odbiorców przed znaczną częścią ryzyk, jakie zmaterializowały się w pozostałych państwach członkowskich, eliminując tym samym niebezpieczeństwo związane z brakiem surowca w nadchodzącym sezonie grzewczym, tak jednak krajowy rynek, jako część wewnętrznego rynku energii, nie pozostał obojętny na radykalnie zmieniającą się sytuację geopolityczną, co musiało znaleźć przełożenie na wzrosty cen surowców energetycznych. Powyższa sytuacja generuje znaczące koszty dla odbiorców w gospodarstwach domowych oraz podmiotów z sektora użyteczności publicznej. Zaproponowana i wdrażana w 2023 r. regulacja stanowi kontynuację ochrony odbiorców w gospodarstwach domowych, jak również odbiorców realizujących ważne zadania z zakresu użyteczności publicznej przy jednoczesnym wprowadzeniu ekwiwalentu finansowego dla przedsiębiorstw energetycznych. Mechanizm rekompensat ukształtowany jest jako jeden z elementów ochrony podmiotów szczególnie wrażliwych na zmiany cen paliw gazowych oraz odbiorców realizujących kluczowe zadania z zakresu użyteczności publicznej. W związku z powyższym projektowana regulacja służy zabezpieczeniu odbiorców gazu ziemnego w Polsce przed ewentualnymi skutkami kryzysu gazowego, którego rozmiary oraz ramy czasowe przybierają na sile, a ich oddziaływanie w sposób istotny ma wpływ na funkcjonowanie gospodarki krajowej. Mając na względzie, że aktualna sytuacja rynkowa jest wynikiem zdarzeń o szczególnym charakterze, a usunięcie ich efektów może okazać się procesem wieloletnim, istnieje pilna potrzeba wdrożenia specjalnych rozwiązań, których celem jest ochrona tych grup odbiorców, które są najbardziej narażone na ryzyko braku możliwości poniesienia rosnących kosztów zakupu paliw gazowych, gwarantując tym samym możliwość pokrycia zapotrzebowania na paliwa gazowe na niezmiennym poziomie oraz zapewniając ciągłość funkcjonowania instytucji świadczących usługi użyteczności publicznej.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Projektowane rozwiązania w zakresie ochrony odbiorców paliw gazowych zakładają: - zagwarantowanie w 2023 r. maksymalnej ceny paliw gazowych dla odbiorców, o których mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1385 i 1723), - utrzymanie mechanizmu rekompensat dla sprzedawców gazu ziemnego do odbiorców taryfowych, który służyłby zrekompensowaniu skutków stabilizacji cen dla odbiorców taryfowych. Projektowane przepisy: 1) ustalają maksymalną cenę paliw gazowych; 2) określają sposób kalkulacji rekompensat i zaliczek na ich poczet przysługujących przedsiębiorstwom energetycznym zajmującym się obrotem paliwami gazowymi, które stosuje w rozliczeniach z odbiorcami o których mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo energetyczne, ceny paliw gazowych w wysokości wskazanej w projekcie ustawy; 3) wyznaczają Zarządcę Rozliczeń S.A. jako podmiot odpowiedzialny za wypłatę rekompensat.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anna Łukaszewska-Trzeciakowska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 25 listopada 2022 r. z autopoprawką w trybie obiegowym