W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC40","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Głównym celem projektu ustawy o zdrowiu zwierząt jest przygotowanie rozwiązań prawnych służących stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniającego i uchylającego niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz. Urz. UE L 84 z 31.03.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2016/429”. \nAktualnie zagadnienie szeroko rozumianego zwalczania chorób zwierząt, w tym ich likwidacji i zapobiegania rozprzestrzenianiu się, rejestracji podmiotów i zakładów oraz zatwierdzania zakładów zajmujących się utrzymywaniem zwierząt i produktami, warunków przemieszczania i przywozu zwierząt i produktów w zakresie istotnym z punktu widzenia zwalczania chorób zwierząt, jest regulowane przepisami rozporządzenia (UE) 2016/429.\nPowyższe rozporządzenie ma bezpośrednie zastosowanie w polskim porządku prawnym, niemniej jednak wymaga wprowadzenia na poziomie krajowym odpowiednich regulacji, które w szczególności usystematyzują kompetencje poszczególnych organów urzędowej kontroli w procesie jego stosowania oraz usprawnią ten proces na poziomie krajowym. \nRozporządzenie (UE) 2016/429 uchyla kilkadziesiąt dyrektyw i decyzji regulujących uprzednio szeroko pojęte zwalczanie chorób zwierząt, ujednolicając ich postanowienia w jednym akcie o charakterze podstawowym oraz w szeregu aktów delegowanych i wykonawczych uzupełniających jego przepisy. Koncepcją nowego Prawa o zdrowiu zwierząt jest przy tym związanie jego postanowieniami wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej w całości, tak aby jego zasady były bezpośrednio stosowane na terytorium Unii Europejskiej w co do zasady analogiczny sposób. \nZ uwagi na fakt, że do tej pory postanowienia uchylonych dyrektyw i decyzji zostały zaimplementowane ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1075) oraz aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, jest konieczne odpowiednie dostosowanie tego aktu prawnego do nowych rozwiązań unijnych. \nZakres zmian, z uwagi na rozległy charakter, wymaga przy tym znacznego uchylenia obowiązującej ustawy i przygotowania nowego aktu prawnego – o charakterze ustawowym.\nPoza zmianami wynikającymi z rozporządzenia (UE) 2016/429 projektowana ustawa, tak jak uprzednio, obejmie swym zakresem postanowienia:\n1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.),\n2) rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 328) oraz \n3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.) oraz będzie aktem transponującym postanowienia dyrektywy 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającej decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 92/117/EWG (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 31; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 344).\nPrzy czym przepisy implementujące rozporządzenia: (WE) 999/2001, (WE) nr 2160/2003, (WE) nr 1069/2009 oraz transponujące postanowienia dyrektywy 2003/99/WE nie ulegną zasadniczej zmianie. \nProjektowane przepisy obejmą także konieczne z punktu widzenia efektywności zwalczania chorób zakaźnych zwierząt modyfikacje związane z: organizacją i wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii, przeciwdziałaniem oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz organizacją systemu laboratoriów urzędowych. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt ustawy o zdrowiu zwierząt służy stosowaniu rozporządzenia (UE) 2016/429, w szczególności przez określenie:\n1) właściwość krajowych organów istotnych dla ochrony zdrowia zwierząt, w tym w zakresie zwalczania chorób zwierząt, z punktu widzenia obowiązków i uprawnień wynikających z ww. rozporządzenia;\n2) zasad szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt – w zakresie nieuregulowanym w przepisach unijnych rozporządzeń; \n3) kar pieniężnych za naruszenie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych na jego podstawie.\nProjekt ustawy zawiera także regulacje w zakresie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego oraz monitorowania chorób odzwierzęcych – analogiczne do dotychczas przyjętych rozwiązań oraz konieczne z punktu widzenia efektywności zwalczania chorób zakaźnych zwierząt modyfikacje związane z: organizacją i wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii, przeciwdziałaniem oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz organizacją systemu laboratoriów urzędowych.\nWejście w życie projektowanej ustawy umożliwi bezkolizyjne stosowanie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych na podstawie tego rozporządzenia oraz zminimalizuje potencjalne wątpliwości interpretacyjne.\nZgodnie z projektowaną regulacją zadania z zakresu szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt będą wykonywane, tak jak dotychczas, przez organy Inspekcji Weterynaryjnej.\nNajistotniejsze rozwiązania proponowane w projektowanej ustawie.\nW związku z tym, że projektowana regulacja, w porównaniu do obecnie obowiązujących krajowych przepisów w zakresie ochrony zdrowia zwierząt oraz zwalczania chorób zwierząt, służy stosowaniu rozporządzenia (UE) 2016/429, które określa środki i tryb zwalczania chorób zwierząt, warunki i wymagania przy przemieszczaniu zwierząt i produktów oraz wymagania i warunki w zakresie utrzymywania zwierząt obowiązujące bezpośrednio i stosowane wprost, projektowane przepisy określają w szczególności sposób:\n1) realizacji obowiązków podmiotów i innych osób fizycznych lub prawnych wynikających bezpośrednio z rozporządzenia (UE) 2016/429 i przepisów Unii Europejskiej wydanych na jego podstawie;\n2) wprowadzania środków przy podejrzeniu lub stwierdzeniu choroby kat. A, kat. B oraz kat. C, przez powiatowego lekarza weterynarii, wojewodę, granicznego lekarza weterynarii oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa;\nPowiatowy lekarz weterynarii, tak jak dotychczas, w drodze decyzji administracyjnej lub rozporządzenia – aktu prawa miejscowego, w razie podejrzenia lub stwierdzenia choroby zwierząt, będzie wprowadzał środki, w tym bezpośrednio wskazane w rozporządzeniu (UE) 2016/429 oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych na jego podstawie.\nAnalogicznie jak dotychczas, wojewoda oraz minister właściwy do spraw rolnictwa w sytuacji, gdy jest wymagane ustanowienie obszaru przekraczającego obszar powiatu i wprowadzenie na nim ograniczeń, zgodnie z właściwością miejscową, będą posiadać upoważnienie do wprowadzania takich rozwiązań odpowiednio w drodze rozporządzenia – aktu prawa miejscowego albo rozporządzenia ministra właściwego do spraw rolnictwa; \n3) przygotowania i aktualizacji planów gotowości oraz przeprowadzania ćwiczeń symulacyjnych, które odpowiadają przepisom dotychczasowym, tj. art. 54 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;\n4) opracowania i realizacji programów w zakresie likwidacji, kontroli lub monitorowania chorób zwierząt;\n5) opracowania programu nadzoru, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) 2016/429 w oparciu o przyjętą koncepcję w odniesieniu do umieszczonych w wykazie i nowo występujących chorób, w szczególności w celu oceny lub utrzymania statusu obszaru wolnego od danej choroby oraz w związku z przemieszczaniem zwierząt. Projektowane rozwiązanie uwzględnia między innymi dotychczasowe regulacje odnoszące się do przeprowadzania badań kontrolnych zakażeń zwierząt w celu oceny stanu epizootycznego;\n6) przekazywania informacji o chorobach, który odpowiada sposobowi i trybowi określonemu w art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.\nZgodnie z projektowaną ustawą, tak jak dotychczas, Główny Lekarz Weterynarii zostanie upoważniony do występowania z wnioskiem do Komisji Europejskiej o uznanie statusu obszaru wolnego od danej choroby oraz prowadzenia i aktualizacji wykaz takich obszarów.\nZasady szczepienia zwierząt przeciwko wściekliźnie zaproponowane w projekcie ustawy nie ulegną zasadniczej zmianie w stosunku do przepisów art. 56 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. \nW zakresie nieuregulowanym w przepisach unijnych rozporządzeń projektowane przepisy przewidują regulacje krajowe o odszkodowaniach przyznawanych w związku ze zwalczaniem chorób zwierząt, a także rozwiązania w odniesieniu do zwierząt dzikich podejmowane w ramach zwalczania chorób zwierząt. Regulacje te pozostaną niezmienione w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów krajowych.\nProjektowana ustawa, w zakresie w jakim rozporządzenie (UE) 2016/429 pozostawia państwom członkowskim swobodę do wprowadzenia dodatkowych krajowych regulacji, umożliwia określenie dodatkowych środków w zakresie nadzoru nad zdrowiem zwierząt, krajowych środków stosowanych w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia u zwierząt choroby z kat. C na obszarach nieobjętych programem likwidacji takiej choroby oraz choroby kat. D lub E innej niż choroba kat. A–C, choroby niewymienionej w wykazie stwarzającej istotne ryzyko dla zdrowia zwierząt, a także zwolnienia z rejestracji niektórych podmiotów lub zakładów lub wystąpienia z wnioskiem o zatwierdzenie zakładów oraz określenia dodatkowych środków w zakresie utrzymywania zwierząt.\nProponuje się, aby tak jak dotychczas, co do zasady organem właściwym do rejestracji podmiotów i zakładów oraz zatwierdzania zakładów, a także do nadawania weterynaryjnych numerów identyfikacyjnych i prowadzenia i aktualizacji rejestrów podmiotów i zakładów zarejestrowanych oraz zatwierdzonych zakładów, był powiatowy lekarz weterynarii.\nW projektowanych regulacjach zaproponowano, oprócz powiatowego lekarza weterynarii, także wojewódzkiego lekarza weterynarii i Głównego Lekarza Weterynarii do rejestracji oraz zatwierdzania grup zakładów oraz kompartmentów zlokalizowanych na obszarze przekraczającym obszar jednego powiatu. W konsekwencji proponuje się upoważnienie wojewódzkiego lekarza weterynarii i Głównego Lekarza Weterynarii do nadawania weterynaryjnych numerów identyfikacyjnych grupom zakładów oraz do prowadzenia rejestru takich grup zakładów. \nZ uwagi na to, że wymagania dla przesyłek zwierząt i materiału biologicznego wprowadzanych do Unii Europejskiej są uregulowane bezpośrednio w przepisach rozporządzenia (UE) 2016/429 w projektowanej określono zasady i tryb wydawania pozwoleń na wprowadzanie na terytorium kraju, jako państwa końcowego przeznaczenia, z państw trzecich lub terytoriów przesyłek zwierząt lub materiału biologicznego, dla których nie zostały określone wymagania w prawie Unii Europejskiej. Powyższa regulacja w odniesieniu do zwierząt odpowiada regulacji art. 13 ust. 49 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Na podstawie projektowanych przepisów minister właściwy ds. rolnictwa będzie mógł określić wymagania dla niektórych gatunków zwierząt lub kategorii materiału biologicznego, dla których nie ma określonych wymagań w przepisach UE, w przypadku, gdy ich import odbywać się będzie w sposób regularny.\nZaproponowano również wprowadzenie przepisów umożliwiających funkcjonowanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej alternatywnego systemu przemieszczania świń (bez świadectw zdrowia wymaganych prawem Unii Europejskiej).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jacek Czerniak Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC40
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Głównym celem projektu ustawy o zdrowiu zwierząt jest przygotowanie rozwiązań prawnych służących stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniającego i uchylającego niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt („Prawo o zdrowiu zwierząt”) (Dz. Urz. UE L 84 z 31.03.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem (UE) 2016/429”. Aktualnie zagadnienie szeroko rozumianego zwalczania chorób zwierząt, w tym ich likwidacji i zapobiegania rozprzestrzenianiu się, rejestracji podmiotów i zakładów oraz zatwierdzania zakładów zajmujących się utrzymywaniem zwierząt i produktami, warunków przemieszczania i przywozu zwierząt i produktów w zakresie istotnym z punktu widzenia zwalczania chorób zwierząt, jest regulowane przepisami rozporządzenia (UE) 2016/429. Powyższe rozporządzenie ma bezpośrednie zastosowanie w polskim porządku prawnym, niemniej jednak wymaga wprowadzenia na poziomie krajowym odpowiednich regulacji, które w szczególności usystematyzują kompetencje poszczególnych organów urzędowej kontroli w procesie jego stosowania oraz usprawnią ten proces na poziomie krajowym. Rozporządzenie (UE) 2016/429 uchyla kilkadziesiąt dyrektyw i decyzji regulujących uprzednio szeroko pojęte zwalczanie chorób zwierząt, ujednolicając ich postanowienia w jednym akcie o charakterze podstawowym oraz w szeregu aktów delegowanych i wykonawczych uzupełniających jego przepisy. Koncepcją nowego Prawa o zdrowiu zwierząt jest przy tym związanie jego postanowieniami wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej w całości, tak aby jego zasady były bezpośrednio stosowane na terytorium Unii Europejskiej w co do zasady analogiczny sposób. Z uwagi na fakt, że do tej pory postanowienia uchylonych dyrektyw i decyzji zostały zaimplementowane ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1075) oraz aktami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie, jest konieczne odpowiednie dostosowanie tego aktu prawnego do nowych rozwiązań unijnych. Zakres zmian, z uwagi na rozległy charakter, wymaga przy tym znacznego uchylenia obowiązującej ustawy i przygotowania nowego aktu prawnego – o charakterze ustawowym. Poza zmianami wynikającymi z rozporządzenia (UE) 2016/429 projektowana ustawa, tak jak uprzednio, obejmie swym zakresem postanowienia: 1) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającego zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii (Dz. Urz. WE L 147 z 31.05.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 32, str. 289, z późn. zm.), 2) rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 328) oraz 3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz. Urz. UE L 300 z 14.11.2009, str. 1, z późn. zm.) oraz będzie aktem transponującym postanowienia dyrektywy 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającej decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającej dyrektywę Rady 92/117/EWG (Dz. Urz. UE L 325 z 12.12.2003, str. 31; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 344). Przy czym przepisy implementujące rozporządzenia: (WE) 999/2001, (WE) nr 2160/2003, (WE) nr 1069/2009 oraz transponujące postanowienia dyrektywy 2003/99/WE nie ulegną zasadniczej zmianie. Projektowane przepisy obejmą także konieczne z punktu widzenia efektywności zwalczania chorób zakaźnych zwierząt modyfikacje związane z: organizacją i wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii, przeciwdziałaniem oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz organizacją systemu laboratoriów urzędowych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt ustawy o zdrowiu zwierząt służy stosowaniu rozporządzenia (UE) 2016/429, w szczególności przez określenie: 1) właściwość krajowych organów istotnych dla ochrony zdrowia zwierząt, w tym w zakresie zwalczania chorób zwierząt, z punktu widzenia obowiązków i uprawnień wynikających z ww. rozporządzenia; 2) zasad szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt – w zakresie nieuregulowanym w przepisach unijnych rozporządzeń; 3) kar pieniężnych za naruszenie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych na jego podstawie. Projekt ustawy zawiera także regulacje w zakresie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego oraz monitorowania chorób odzwierzęcych – analogiczne do dotychczas przyjętych rozwiązań oraz konieczne z punktu widzenia efektywności zwalczania chorób zakaźnych zwierząt modyfikacje związane z: organizacją i wykonywaniem zawodu lekarza weterynarii, przeciwdziałaniem oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe oraz organizacją systemu laboratoriów urzędowych. Wejście w życie projektowanej ustawy umożliwi bezkolizyjne stosowanie przepisów rozporządzenia (UE) 2016/429 oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych na podstawie tego rozporządzenia oraz zminimalizuje potencjalne wątpliwości interpretacyjne. Zgodnie z projektowaną regulacją zadania z zakresu szeroko pojętego zwalczania chorób zwierząt będą wykonywane, tak jak dotychczas, przez organy Inspekcji Weterynaryjnej. Najistotniejsze rozwiązania proponowane w projektowanej ustawie. W związku z tym, że projektowana regulacja, w porównaniu do obecnie obowiązujących krajowych przepisów w zakresie ochrony zdrowia zwierząt oraz zwalczania chorób zwierząt, służy stosowaniu rozporządzenia (UE) 2016/429, które określa środki i tryb zwalczania chorób zwierząt, warunki i wymagania przy przemieszczaniu zwierząt i produktów oraz wymagania i warunki w zakresie utrzymywania zwierząt obowiązujące bezpośrednio i stosowane wprost, projektowane przepisy określają w szczególności sposób: 1) realizacji obowiązków podmiotów i innych osób fizycznych lub prawnych wynikających bezpośrednio z rozporządzenia (UE) 2016/429 i przepisów Unii Europejskiej wydanych na jego podstawie; 2) wprowadzania środków przy podejrzeniu lub stwierdzeniu choroby kat. A, kat. B oraz kat. C, przez powiatowego lekarza weterynarii, wojewodę, granicznego lekarza weterynarii oraz ministra właściwego do spraw rolnictwa; Powiatowy lekarz weterynarii, tak jak dotychczas, w drodze decyzji administracyjnej lub rozporządzenia – aktu prawa miejscowego, w razie podejrzenia lub stwierdzenia choroby zwierząt, będzie wprowadzał środki, w tym bezpośrednio wskazane w rozporządzeniu (UE) 2016/429 oraz w przepisach Unii Europejskiej wydanych na jego podstawie. Analogicznie jak dotychczas, wojewoda oraz minister właściwy do spraw rolnictwa w sytuacji, gdy jest wymagane ustanowienie obszaru przekraczającego obszar powiatu i wprowadzenie na nim ograniczeń, zgodnie z właściwością miejscową, będą posiadać upoważnienie do wprowadzania takich rozwiązań odpowiednio w drodze rozporządzenia – aktu prawa miejscowego albo rozporządzenia ministra właściwego do spraw rolnictwa; 3) przygotowania i aktualizacji planów gotowości oraz przeprowadzania ćwiczeń symulacyjnych, które odpowiadają przepisom dotychczasowym, tj. art. 54 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; 4) opracowania i realizacji programów w zakresie likwidacji, kontroli lub monitorowania chorób zwierząt; 5) opracowania programu nadzoru, o którym mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) 2016/429 w oparciu o przyjętą koncepcję w odniesieniu do umieszczonych w wykazie i nowo występujących chorób, w szczególności w celu oceny lub utrzymania statusu obszaru wolnego od danej choroby oraz w związku z przemieszczaniem zwierząt. Projektowane rozwiązanie uwzględnia między innymi dotychczasowe regulacje odnoszące się do przeprowadzania badań kontrolnych zakażeń zwierząt w celu oceny stanu epizootycznego; 6) przekazywania informacji o chorobach, który odpowiada sposobowi i trybowi określonemu w art. 51 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Zgodnie z projektowaną ustawą, tak jak dotychczas, Główny Lekarz Weterynarii zostanie upoważniony do występowania z wnioskiem do Komisji Europejskiej o uznanie statusu obszaru wolnego od danej choroby oraz prowadzenia i aktualizacji wykaz takich obszarów. Zasady szczepienia zwierząt przeciwko wściekliźnie zaproponowane w projekcie ustawy nie ulegną zasadniczej zmianie w stosunku do przepisów art. 56 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. W zakresie nieuregulowanym w przepisach unijnych rozporządzeń projektowane przepisy przewidują regulacje krajowe o odszkodowaniach przyznawanych w związku ze zwalczaniem chorób zwierząt, a także rozwiązania w odniesieniu do zwierząt dzikich podejmowane w ramach zwalczania chorób zwierząt. Regulacje te pozostaną niezmienione w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów krajowych. Projektowana ustawa, w zakresie w jakim rozporządzenie (UE) 2016/429 pozostawia państwom członkowskim swobodę do wprowadzenia dodatkowych krajowych regulacji, umożliwia określenie dodatkowych środków w zakresie nadzoru nad zdrowiem zwierząt, krajowych środków stosowanych w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia u zwierząt choroby z kat. C na obszarach nieobjętych programem likwidacji takiej choroby oraz choroby kat. D lub E innej niż choroba kat. A–C, choroby niewymienionej w wykazie stwarzającej istotne ryzyko dla zdrowia zwierząt, a także zwolnienia z rejestracji niektórych podmiotów lub zakładów lub wystąpienia z wnioskiem o zatwierdzenie zakładów oraz określenia dodatkowych środków w zakresie utrzymywania zwierząt. Proponuje się, aby tak jak dotychczas, co do zasady organem właściwym do rejestracji podmiotów i zakładów oraz zatwierdzania zakładów, a także do nadawania weterynaryjnych numerów identyfikacyjnych i prowadzenia i aktualizacji rejestrów podmiotów i zakładów zarejestrowanych oraz zatwierdzonych zakładów, był powiatowy lekarz weterynarii. W projektowanych regulacjach zaproponowano, oprócz powiatowego lekarza weterynarii, także wojewódzkiego lekarza weterynarii i Głównego Lekarza Weterynarii do rejestracji oraz zatwierdzania grup zakładów oraz kompartmentów zlokalizowanych na obszarze przekraczającym obszar jednego powiatu. W konsekwencji proponuje się upoważnienie wojewódzkiego lekarza weterynarii i Głównego Lekarza Weterynarii do nadawania weterynaryjnych numerów identyfikacyjnych grupom zakładów oraz do prowadzenia rejestru takich grup zakładów. Z uwagi na to, że wymagania dla przesyłek zwierząt i materiału biologicznego wprowadzanych do Unii Europejskiej są uregulowane bezpośrednio w przepisach rozporządzenia (UE) 2016/429 w projektowanej określono zasady i tryb wydawania pozwoleń na wprowadzanie na terytorium kraju, jako państwa końcowego przeznaczenia, z państw trzecich lub terytoriów przesyłek zwierząt lub materiału biologicznego, dla których nie zostały określone wymagania w prawie Unii Europejskiej. Powyższa regulacja w odniesieniu do zwierząt odpowiada regulacji art. 13 ust. 49 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt. Na podstawie projektowanych przepisów minister właściwy ds. rolnictwa będzie mógł określić wymagania dla niektórych gatunków zwierząt lub kategorii materiału biologicznego, dla których nie ma określonych wymagań w przepisach UE, w przypadku, gdy ich import odbywać się będzie w sposób regularny. Zaproponowano również wprowadzenie przepisów umożliwiających funkcjonowanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej alternatywnego systemu przemieszczania świń (bez świadectw zdrowia wymaganych prawem Unii Europejskiej).