W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wyeliminowania nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD126","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"TU_PODAJ_PREFIX{#ZA_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanej ustawy jest wyeliminowanie nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej. Identyfikacja tych nieprawidłowości jest efektem:\n1) prac Grupy Roboczej powołanej dnia 8 marca 2024 r. decyzją nr 1/2024 Przewodniczącego Międzyresortowego Zespołu do Spraw Migracji [1];\n2) kontroli Najwyższej Izby Kontroli pt.: „Nadzór Ministra Spraw Zagranicznych nad działalnością konsularną [2]” , która obejmowała okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 17 maja 2024 r.\nNieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej są wynikiem bezprecedensowej i niekontrolowanej migracji od 2015 r., która ma trzy zasadnicze przyczyny.\nPo pierwsze, deficyt systemowych rozwiązań w zakresie polityki migracyjnej państwa (tj. brak dokumentu rządowego, który normowałby w sposób całościowy problematykę koordynacji działań państwa wobec procesów migracyjnych) oraz praktyka quasi-automatycznego wydawania dokumentów uprawniających cudzoziemców do podjęcia pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w oderwaniu od priorytetów polskiej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz rzeczywistych potrzeb gospodarki zaowocowały wysoką liczbą zezwoleń na pracę dla niewykwalifikowanych pracowników pochodzących z państw charakteryzujących się najwyższym ryzykiem migracyjnym (tj. Bangladeszu, Filipin, Indii, Kenii, Nepalu, Nigerii, Pakistanu, Rwandy, Tanzanii, Turkmenistanu, Uzbekistanu i Zimbabwe). Polska wiza stała się też łatwym środkiem poruszania się po strefie Schengen i potencjalnej nielegalnej emigracji do wybranych państw trzecich.\nPo drugie, wystąpiło zjawisko nadużywania łatwej rekrutacji na studia i ścieżki uzyskania wizy studenckiej przez cudzoziemców, których rzeczywistym celem wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej było świadczenie pracy lub emigracja do innych państw strefy Schengen. Niektóre uczelnie rekrutują studentów z państw podwyższonego ryzyka migracyjnego, mimo że ich poziom wiedzy i znajomości języka wykładowego nie pozwala – w ocenie polskich konsulów rozpatrujących wnioski wizowe – na faktyczne podjęcie studiów na wybranym kierunku.\nPo trzecie, legalizacja pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej napotyka trudności o charakterze organizacyjnym. Niedrożność urzędów wojewódzkich i przeciągające się postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt (wedle dostępnych danych wnioskodawcy oczekują na zezwolenie nawet kilkanaście miesięcy, a dodatkowo na wydruk samej karty pobytu nawet około 6 miesięcy) negatywnie oddziałują na zdolności polskich konsulatów do zapewnienia obsługi rosnącego zapotrzebowania na polskie wizy. Studenci i pracownicy, zamiast wystąpić do właściwego wojewody o legalizację pobytu bezpośrednio po przyjeździe do Polski, wolą co roku wracać do kraju pochodzenia w celu wystąpienia o kolejną wizę, ponieważ ta procedura wydaje im się łatwiejsza, szybsza i tańsza.\nPowyższe zjawiska przyczyniły się do niedrożności polskich urzędów konsularnych w państwach pochodzenia kandydatów na często rzekomych studentów i ponadwymiarowych pracowników, nieprzydatnych polskiej gospodarce, na czym skorzystali przede wszystkim pośrednicy, oferujący cudzoziemcom odpłatną pomoc w uzyskaniu terminu spotkania wizowego z wykorzystaniem automatycznych skryptów. Reputacja instytucji publicznych i zaufanie do państwa zostały narażone na istotny uszczerbek, a ich odbudowa i odzyskanie kontroli nad procesem wizowym są obecnie jednym z najpilniejszych zadań rządu i administracji publicznej, także ze względu na zobowiązania, jakie ciążą na Polsce jako wiarygodnym partnerze w ramach współpracy między państwami członkowskimi strefy Schengen.\n\n[1] Przewodniczącą Grupy Roboczej była Henryka Mościcka-Dendys – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, a w jej skład weszli eksperci reprezentujący Ministra Sprawiedliwości, ministrów właściwych do spraw: gospodarki, oświaty i wychowania, pracy, szkolnictwa wyższego i nauki, wewnętrznych oraz zagranicznych, a także przedstawiciele: Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Komendanta Głównego Straży Granicznej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Głównego Inspektora Pracy.\n[2] Wystąpienie pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli z dnia 16 lipca 2024 r. nr KST.411.3.1.2023.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Proponuje się wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa unormowań(*) zmierzających do:\n1) reformy systemu wydawania wizy krajowej w celu odbycia studiów (pierwszego stopnia, drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), z adnotacją „student”, oraz systemu wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach (pierwszego stopnia, drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich), w drodze nowelizacji ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w szczególności poprzez:\na) ustanowienie zasady, w myśl której cudzoziemiec, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP z mocy prawa na podstawie art. 93 ust. 1 i 2 ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zostać przyjęty na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, jeżeli podczas rekrutacji:\n- przedłożył świadectwo lub inny dokument uznany, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA), za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie,\n- wykazał znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2,\n- złożył z wynikiem pozytywnym egzamin wstępny przeprowadzony przez jednostkę prowadzącą studia albo odbył z wynikiem pozytywnym rozmowę kwalifikacyjną zorganizowaną przez tę jednostkę – w celu sprawdzenia:\n- wiedzy – w zakresie niezbędnym do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu albo\n- uzdolnień artystycznych, sprawności fizycznej lub szczególnych predyspozycji do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu,\nb) ustanowienie zasady, w myśl której cudzoziemiec, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP z mocy prawa na podstawie art. 93 ust. 1 i 2 ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zostać przyjęty na studia drugiego stopnia, jeżeli podczas rekrutacji:\n- przedłożył dyplom ukończenia studiów uznany, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora NAWA, za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia,\n- wykazał znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2,\nc) upoważnienie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów dokumentów poświadczających znajomość:\n- języka polskiego – jeżeli kształcenie na określonym kierunku, poziomie i profilu odbywa się w języku polskim,\n- języka obcego – jeżeli kształcenie na określonym kierunku, poziomie i profilu odbywa się w języku obcym\n– przez cudzoziemca, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP, na ustalonym przez uczelnię poziomie biegłości językowej, nie niższym niż B2,\nd) rozszerzenie zakresu Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on o bazę danych obejmującą wykaz osób przyjętych na studia,\ne) przyznanie ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych oraz konsulom dostępu do danych zawartych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on – w zakresie dotyczącym baz danych obejmujących wykaz osób przyjętych na studia oraz wykaz studentów,\nf) wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą rektor uczelni lub kierownik innej jednostki prowadzącej studia niezwłocznie zawiadamia pisemnie konsula, który wydał cudzoziemcowi wizę krajową w celu odbycia studiów, o niepodjęciu studiów przez tego cudzoziemca,\ng) sprecyzowanie, że przesłanka odmowy wydania cudzoziemcowi wizy krajowej w celu odbycia studiów albo zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach, polegająca na tym, że jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zachodzi w szczególności w przypadku, gdy jednostka ta oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców,\nh) sprecyzowanie, że przesłanka cofnięcia z urzędu wizy krajowej wydanej cudzoziemcowi w celu odbycia studiów albo zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach, polegająca na tym, że jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zachodzi w szczególności w przypadku, gdy jednostka ta oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców,\ni) rozszerzenie warunków zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych jednostki prowadzącej studia na potrzeby przyjmowania cudzoziemców na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie o wymóg uwzględniania zasady, w myśl której cudzoziemiec, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP, może zostać przyjęty na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, jeżeli podczas rekrutacji:\n- przedłożył świadectwo lub inny dokument uznany, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora NAWA, za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie,\n- wykazał znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2,\n- złożył z wynikiem pozytywnym egzamin wstępny przeprowadzony przez jednostkę prowadzącą studia albo odbył z wynikiem pozytywnym rozmowę kwalifikacyjną zorganizowaną przez tę jednostkę – w celu sprawdzenia:\n- wiedzy – w zakresie niezbędnym do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu albo\n- uzdolnień artystycznych, sprawności fizycznej lub szczególnych predyspozycji do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu,\nj) rozszerzenie warunków zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych jednostki prowadzącej studia na potrzeby przyjmowania cudzoziemców na studia drugiego stopnia o wymóg uwzględniania zasady, w myśl której cudzoziemiec, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP, może zostać przyjęty na studia drugiego stopnia, jeżeli podczas rekrutacji:\n- przedłożył dyplom ukończenia studiów uznany, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora NAWA, za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia,\n- wykazał znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2,\nk) uwzględnienie niepublicznych uczelni akademickich w systemie zatwierdzania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów,\nl) rozszerzenie katalogu podmiotów, do których zwraca się minister właściwy do spraw wewnętrznych w sprawie przekazania informacji, czy w postępowaniu dotyczącym zatwierdzenia jednostki prowadzącej studia na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów zachodzą okoliczności istotne dla oceny spełnienia warunków dotyczących względów obronności lub bezpieczeństwa państwa, o MON, Szefa SKW, Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców (UdSC) oraz właściwego wojewodę,\nm) sprecyzowanie, że przesłanka odmowy zatwierdzenia, odmowy przedłużenia okresu zatwierdzenia lub cofnięcia zatwierdzenia jednostki prowadzącej studia na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów, polegająca na tym, że jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zachodzi w szczególności w przypadku, gdy jednostka ta oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców,\nn) rozszerzenie katalogu podmiotów, które mogą złożyć wniosek o wydanie przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych decyzji o zakazie przyjmowania cudzoziemców przez jednostkę prowadzącą studia na okres do 5 lat, o ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, MON, Szefa SKW, Szefa UdSC oraz właściwego wojewodę,\no) sprecyzowanie, że przesłanka wydania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych decyzji o zakazie przyjmowania cudzoziemców przez jednostkę prowadzącą studia na okres do 5 lat, polegająca na tym, że jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Polski, zachodzi w szczególności w przypadku, gdy jednostka ta oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców,\np) ustanowienie zasady, że wnioski o wydanie wizy krajowej w celu odbycia studiów są rozpatrywane z uwzględnieniem pierwszeństwa cudzoziemców mających wykonywać pracę u przedsiębiorców określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 88cb ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,\nq) wyłączenie:\n- świadectwa ukończenia w Rzeczypospolitej Polskiej szkoły policealnej, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wykładowym językiem polskim,\n- świadectwa ukończenia za granicą z wykładowym językiem polskim szkoły odpowiadającej szkole policealnej, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe\n– jako dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego przez cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie na czas nieoznaczony zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;\n2) reformy systemu wydawania wizy krajowej w celu wykonywania pracy przez cudzoziemca oraz systemu wykonywania pracy przez cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze nowelizacji ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, w szczególności poprzez:\na) ustanowienie zasady obligatoryjnej odmowy wydania przez wojewodę (lub odpowiednio starostę) zezwolenia na pracę cudzoziemca (lub odpowiednio pracę sezonową), jeżeli z okoliczności wynika, że wniosek o wydanie zezwolenia został złożony dla pozoru, zezwolenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom,\nb) uzupełnienie przykładowego katalogu przypadków, w których następuje ziszczenie się przesłanek odmowy wydania przez wojewodę (lub odpowiednio starostę) zezwolenia na pracę cudzoziemca (lub odpowiednio pracę sezonową) z uwagi na wystąpienie okoliczności, z których wynika, że wniosek o wydanie zezwolenia na pracę został złożony dla pozoru, zezwolenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom, o przypadek wystąpienia uzasadnionych wątpliwości względem pracodawcy co do wiarygodności złożonych przez niego oświadczeń odnośnie do liczby cudzoziemców, którym zamierza powierzyć pracę, z uwagi na dostępne organowi dowody lub obiektywne okoliczności wskazujące na to, że liczba ta mogłaby być mniejsza niż deklarowana,\nc) ustanowienie zasady obligatoryjnej odmowy wpisania przez starostę oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, jeżeli z okoliczności wynika, że oświadczenie zostało złożone dla pozoru, oświadczenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom,\nd) uzupełnienie przykładowego katalogu przypadków, w których następuje ziszczenie się przesłanek odmowy wpisania przez starostę oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń z uwagi na wystąpienie okoliczności, z których wynika, że oświadczenie zostało złożone dla pozoru, oświadczenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom, o przypadek wystąpienia uzasadnionych wątpliwości względem pracodawcy co do wiarygodności złożonych przez niego oświadczeń odnośnie do liczby cudzoziemców, którym zamierza powierzyć pracę, z uwagi na dostępne organowi dowody lub obiektywne okoliczności wskazujące na to, że liczba ta mogłaby być mniejsza niż deklarowana,\ne) wprowadzenie obowiązku pisemnego powiadamiania wojewody, w terminie 7 dni, przez podmiot powierzający cudzoziemcowi wykonywanie pracy o tym, że cudzoziemiec ten:\n- nie podjął pracy w okresie miesiąca od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę,\n- przerwał pracę na okres przekraczający miesiąc,\n- zakończył pracę wcześniej niż miesiąc przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę,\nf) modyfikację przepisów karnych odnoszących się do zatrudniania cudzoziemców, w szczególności ustanowienie zasady, że wysokość kary grzywny za niektóre wykroczenia jest uzależniona od liczby nielegalnie zatrudnionych cudzoziemców,\ng) uchylenie fakultatywnego upoważnienia ministra właściwego do spraw zagranicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, zawodów, rodzajów umów, na podstawie których cudzoziemcowi może zostać powierzone wykonywanie pracy, lub rodzajów działalności podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi według klasyfikacji określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, w przypadku których obowiązuje przyjmowanie wniosków o wydanie wizy krajowej w celu wykonywania pracy, poza kolejnością, z możliwością wskazania państwa, w których wnioski o wydanie tej wizy są przyjmowane od obywateli tych państw poza kolejnością,\nh) ustanowienie zasady, że wnioski o wydanie wizy krajowej w celu wykonywania pracy są rozpatrywane z uwzględnieniem pierwszeństwa cudzoziemców mających wykonywać pracę u przedsiębiorców określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 88cb ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,\ni) modyfikacja brzmienia ww. delegacji ustawowej dla ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia określającego wykaz przedsiębiorców prowadzących działalność o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej w kierunku uwzględnienia kryteriów oceny wniosku o wpis do przedmiotowego wykazu,\nj) ustanowienie zasady, w myśl której przy rozpatrywaniu przez ministra wniosku o wpis do wykazu będą obowiązywały kryteria tj. przedmiot działalności i znaczenie przedsiębiorcy dla gospodarki narodowej, charakter, zasięg i wartość projektowanych lub realizowanych przez niego inwestycji mogących przysłużyć rozwojowi gospodarki narodowej w aspekcie globalnym, potrzeby przedsiębiorcy w zakresie dopuszczenia cudzoziemców do wykonywania pracy na rzecz tego podmiotu i realizowanych przez niego inwestycji, liczby zrealizowanych przez podmiot inwestycji, które przyczyniły się do rozwoju gospodarki narodowej lub jej poszczególnych sektorów, ich charakteru, zasięgu i wartości oraz określenie, iż minister właściwy do spraw gospodarki może także ustanowić kontyngenty na rzecz poszczególnych przedsiębiorców obejmujące liczbę wydawanych zezwoleń na pracę oraz liczbę wniosków wizowych do rozpatrzenia, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnej obsługi cudzoziemców, w szczególności w warunkach braku możliwości albo znacznego ograniczenia możliwości wydawania wiz krajowych przez konsulów w jednym lub większej liczbie państw na skutek zdarzeń nagłych jak działania wojenne, klęska żywiołowa czy ograniczenie liczebności personelu urzędów konsularnych na skutek działań organów władzy publicznej tych państw lub uwarunkowań krajowych.\n\n(*) Projekt ustawy wymaga uspójnienia z innymi inicjatywami legislacyjnymi procedowanymi przez Ministra Nauki oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSZ","value":"MSZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Henryka Mościcka-Dendys Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MSZ","value":"MSZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 grudnia 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD126
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanej ustawy jest wyeliminowanie nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej. Identyfikacja tych nieprawidłowości jest efektem:
1) prac Grupy Roboczej powołanej dnia 8 marca 2024 r. decyzją nr 1/2024 Przewodniczącego Międzyresortowego Zespołu do Spraw Migracji [1];
2) kontroli Najwyższej Izby Kontroli pt.: „Nadzór Ministra Spraw Zagranicznych nad działalnością konsularną [2]” , która obejmowała okres od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 17 maja 2024 r.
Nieprawidłowości w systemie wizowym Rzeczypospolitej Polskiej są wynikiem bezprecedensowej i niekontrolowanej migracji od 2015 r., która ma trzy zasadnicze przyczyny.
Po pierwsze, deficyt systemowych rozwiązań w zakresie polityki migracyjnej państwa (tj. brak dokumentu rządowego, który normowałby w sposób całościowy problematykę koordynacji działań państwa wobec procesów migracyjnych) oraz praktyka quasi-automatycznego wydawania dokumentów uprawniających cudzoziemców do podjęcia pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w oderwaniu od priorytetów polskiej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz rzeczywistych potrzeb gospodarki zaowocowały wysoką liczbą zezwoleń na pracę dla niewykwalifikowanych pracowników pochodzących z państw charakteryzujących się najwyższym ryzykiem migracyjnym (tj. Bangladeszu, Filipin, Indii, Kenii, Nepalu, Nigerii, Pakistanu, Rwandy, Tanzanii, Turkmenistanu, Uzbekistanu i Zimbabwe). Polska wiza stała się też łatwym środkiem poruszania się po strefie Schengen i potencjalnej nielegalnej emigracji do wybranych państw trzecich.
Po drugie, wystąpiło zjawisko nadużywania łatwej rekrutacji na studia i ścieżki uzyskania wizy studenckiej przez cudzoziemców, których rzeczywistym celem wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej było świadczenie pracy lub emigracja do innych państw strefy Schengen. Niektóre uczelnie rekrutują studentów z państw podwyższonego ryzyka migracyjnego, mimo że ich poziom wiedzy i znajomości języka wykładowego nie pozwala – w ocenie polskich konsulów rozpatrujących wnioski wizowe – na faktyczne podjęcie studiów na wybranym kierunku.
Po trzecie, legalizacja pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej napotyka trudności o charakterze organizacyjnym. Niedrożność urzędów wojewódzkich i przeciągające się postępowania w sprawie udzielenia zezwolenia na pobyt (wedle dostępnych danych wnioskodawcy oczekują na zezwolenie nawet kilkanaście miesięcy, a dodatkowo na wydruk samej karty pobytu nawet około 6 miesięcy) negatywnie oddziałują na zdolności polskich konsulatów do zapewnienia obsługi rosnącego zapotrzebowania na polskie wizy. Studenci i pracownicy, zamiast wystąpić do właściwego wojewody o legalizację pobytu bezpośrednio po przyjeździe do Polski, wolą co roku wracać do kraju pochodzenia w celu wystąpienia o kolejną wizę, ponieważ ta procedura wydaje im się łatwiejsza, szybsza i tańsza.
Powyższe zjawiska przyczyniły się do niedrożności polskich urzędów konsularnych w państwach pochodzenia kandydatów na często rzekomych studentów i ponadwymiarowych pracowników, nieprzydatnych polskiej gospodarce, na czym skorzystali przede wszystkim pośrednicy, oferujący cudzoziemcom odpłatną pomoc w uzyskaniu terminu spotkania wizowego z wykorzystaniem automatycznych skryptów. Reputacja instytucji publicznych i zaufanie do państwa zostały narażone na istotny uszczerbek, a ich odbudowa i odzyskanie kontroli nad procesem wizowym są obecnie jednym z najpilniejszych zadań rządu i administracji publicznej, także ze względu na zobowiązania, jakie ciążą na Polsce jako wiarygodnym partnerze w ramach współpracy między państwami członkowskimi strefy Schengen.

[1] Przewodniczącą Grupy Roboczej była Henryka Mościcka-Dendys – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, a w jej skład weszli eksperci reprezentujący Ministra Sprawiedliwości, ministrów właściwych do spraw: gospodarki, oświaty i wychowania, pracy, szkolnictwa wyższego i nauki, wewnętrznych oraz zagranicznych, a także przedstawiciele: Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, Komendanta Głównego Straży Granicznej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Głównego Inspektora Pracy.
[2] Wystąpienie pokontrolne Najwyższej Izby Kontroli z dnia 16 lipca 2024 r. nr KST.411.3.1.2023.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Proponuje się wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa unormowań(*) zmierzających do:
1) reformy systemu wydawania wizy krajowej w celu odbycia studiów (pierwszego stopnia, drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich), z adnotacją „student”, oraz systemu wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach (pierwszego stopnia, drugiego stopnia lub jednolitych studiach magisterskich), w drodze nowelizacji ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach oraz ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w szczególności poprzez:
a) ustanowienie zasady, w myśl której cudzoziemiec, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP z mocy prawa na podstawie art. 93 ust. 1 i 2 ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zostać przyjęty na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, jeżeli podczas rekrutacji:
- przedłożył świadectwo lub inny dokument uznany, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA), za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie,
- wykazał znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2,
- złożył z wynikiem pozytywnym egzamin wstępny przeprowadzony przez jednostkę prowadzącą studia albo odbył z wynikiem pozytywnym rozmowę kwalifikacyjną zorganizowaną przez tę jednostkę – w celu sprawdzenia:
- wiedzy – w zakresie niezbędnym do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu albo
- uzdolnień artystycznych, sprawności fizycznej lub szczególnych predyspozycji do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu,
b) ustanowienie zasady, w myśl której cudzoziemiec, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP z mocy prawa na podstawie art. 93 ust. 1 i 2 ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty, może zostać przyjęty na studia drugiego stopnia, jeżeli podczas rekrutacji:
- przedłożył dyplom ukończenia studiów uznany, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora NAWA, za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia,
- wykazał znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2,
c) upoważnienie ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki do określenia, w drodze rozporządzenia, rodzajów dokumentów poświadczających znajomość:
- języka polskiego – jeżeli kształcenie na określonym kierunku, poziomie i profilu odbywa się w języku polskim,
- języka obcego – jeżeli kształcenie na określonym kierunku, poziomie i profilu odbywa się w języku obcym
– przez cudzoziemca, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP, na ustalonym przez uczelnię poziomie biegłości językowej, nie niższym niż B2,
d) rozszerzenie zakresu Zintegrowanego Systemu Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on o bazę danych obejmującą wykaz osób przyjętych na studia,
e) przyznanie ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych oraz konsulom dostępu do danych zawartych w Zintegrowanym Systemie Informacji o Szkolnictwie Wyższym i Nauce POL-on – w zakresie dotyczącym baz danych obejmujących wykaz osób przyjętych na studia oraz wykaz studentów,
f) wprowadzenie regulacji, zgodnie z którą rektor uczelni lub kierownik innej jednostki prowadzącej studia niezwłocznie zawiadamia pisemnie konsula, który wydał cudzoziemcowi wizę krajową w celu odbycia studiów, o niepodjęciu studiów przez tego cudzoziemca,
g) sprecyzowanie, że przesłanka odmowy wydania cudzoziemcowi wizy krajowej w celu odbycia studiów albo zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach, polegająca na tym, że jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zachodzi w szczególności w przypadku, gdy jednostka ta oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców,
h) sprecyzowanie, że przesłanka cofnięcia z urzędu wizy krajowej wydanej cudzoziemcowi w celu odbycia studiów albo zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach, polegająca na tym, że jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zachodzi w szczególności w przypadku, gdy jednostka ta oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców,
i) rozszerzenie warunków zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych jednostki prowadzącej studia na potrzeby przyjmowania cudzoziemców na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie o wymóg uwzględniania zasady, w myśl której cudzoziemiec, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP, może zostać przyjęty na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie, jeżeli podczas rekrutacji:
- przedłożył świadectwo lub inny dokument uznany, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora NAWA, za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie,
- wykazał znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2,
- złożył z wynikiem pozytywnym egzamin wstępny przeprowadzony przez jednostkę prowadzącą studia albo odbył z wynikiem pozytywnym rozmowę kwalifikacyjną zorganizowaną przez tę jednostkę – w celu sprawdzenia:
- wiedzy – w zakresie niezbędnym do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu albo
- uzdolnień artystycznych, sprawności fizycznej lub szczególnych predyspozycji do podjęcia studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu,
j) rozszerzenie warunków zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych jednostki prowadzącej studia na potrzeby przyjmowania cudzoziemców na studia drugiego stopnia o wymóg uwzględniania zasady, w myśl której cudzoziemiec, którego wykształcenie oraz uprawnienie do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe nie jest uznane w RP, może zostać przyjęty na studia drugiego stopnia, jeżeli podczas rekrutacji:
- przedłożył dyplom ukończenia studiów uznany, w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez Dyrektora NAWA, za dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia,
- wykazał znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2,
k) uwzględnienie niepublicznych uczelni akademickich w systemie zatwierdzania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów,
l) rozszerzenie katalogu podmiotów, do których zwraca się minister właściwy do spraw wewnętrznych w sprawie przekazania informacji, czy w postępowaniu dotyczącym zatwierdzenia jednostki prowadzącej studia na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów zachodzą okoliczności istotne dla oceny spełnienia warunków dotyczących względów obronności lub bezpieczeństwa państwa, o MON, Szefa SKW, Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców (UdSC) oraz właściwego wojewodę,
m) sprecyzowanie, że przesłanka odmowy zatwierdzenia, odmowy przedłużenia okresu zatwierdzenia lub cofnięcia zatwierdzenia jednostki prowadzącej studia na potrzeby przyjmowania cudzoziemców w celu podjęcia lub kontynuacji studiów, polegająca na tym, że jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zachodzi w szczególności w przypadku, gdy jednostka ta oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców,
n) rozszerzenie katalogu podmiotów, które mogą złożyć wniosek o wydanie przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych decyzji o zakazie przyjmowania cudzoziemców przez jednostkę prowadzącą studia na okres do 5 lat, o ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, MON, Szefa SKW, Szefa UdSC oraz właściwego wojewodę,
o) sprecyzowanie, że przesłanka wydania przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych decyzji o zakazie przyjmowania cudzoziemców przez jednostkę prowadzącą studia na okres do 5 lat, polegająca na tym, że jednostka prowadząca studia działa głównie w celu ułatwiania studentom niezgodnego z prawem wjazdu lub pobytu na terytorium Polski, zachodzi w szczególności w przypadku, gdy jednostka ta oferuje i świadczy usługi edukacyjne związane wyłącznie z kształceniem cudzoziemców,
p) ustanowienie zasady, że wnioski o wydanie wizy krajowej w celu odbycia studiów są rozpatrywane z uwzględnieniem pierwszeństwa cudzoziemców mających wykonywać pracę u przedsiębiorców określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 88cb ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
q) wyłączenie:
- świadectwa ukończenia w Rzeczypospolitej Polskiej szkoły policealnej, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wykładowym językiem polskim,
- świadectwa ukończenia za granicą z wykładowym językiem polskim szkoły odpowiadającej szkole policealnej, o której mowa w art. 18 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
– jako dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego przez cudzoziemca ubiegającego się o udzielenie na czas nieoznaczony zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej;
2) reformy systemu wydawania wizy krajowej w celu wykonywania pracy przez cudzoziemca oraz systemu wykonywania pracy przez cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w drodze nowelizacji ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach, w szczególności poprzez:
a) ustanowienie zasady obligatoryjnej odmowy wydania przez wojewodę (lub odpowiednio starostę) zezwolenia na pracę cudzoziemca (lub odpowiednio pracę sezonową), jeżeli z okoliczności wynika, że wniosek o wydanie zezwolenia został złożony dla pozoru, zezwolenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom,
b) uzupełnienie przykładowego katalogu przypadków, w których następuje ziszczenie się przesłanek odmowy wydania przez wojewodę (lub odpowiednio starostę) zezwolenia na pracę cudzoziemca (lub odpowiednio pracę sezonową) z uwagi na wystąpienie okoliczności, z których wynika, że wniosek o wydanie zezwolenia na pracę został złożony dla pozoru, zezwolenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom, o przypadek wystąpienia uzasadnionych wątpliwości względem pracodawcy co do wiarygodności złożonych przez niego oświadczeń odnośnie do liczby cudzoziemców, którym zamierza powierzyć pracę, z uwagi na dostępne organowi dowody lub obiektywne okoliczności wskazujące na to, że liczba ta mogłaby być mniejsza niż deklarowana,
c) ustanowienie zasady obligatoryjnej odmowy wpisania przez starostę oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń, jeżeli z okoliczności wynika, że oświadczenie zostało złożone dla pozoru, oświadczenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom,
d) uzupełnienie przykładowego katalogu przypadków, w których następuje ziszczenie się przesłanek odmowy wpisania przez starostę oświadczenia o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń z uwagi na wystąpienie okoliczności, z których wynika, że oświadczenie zostało złożone dla pozoru, oświadczenie będzie wykorzystane przez cudzoziemca w celu innym niż wykonywanie pracy dla danego podmiotu lub podmiot powierzający wykonywanie pracy cudzoziemcowi nie dopełnia obowiązków związanych z prowadzeniem działalności lub powierzaniem pracy innym osobom, o przypadek wystąpienia uzasadnionych wątpliwości względem pracodawcy co do wiarygodności złożonych przez niego oświadczeń odnośnie do liczby cudzoziemców, którym zamierza powierzyć pracę, z uwagi na dostępne organowi dowody lub obiektywne okoliczności wskazujące na to, że liczba ta mogłaby być mniejsza niż deklarowana,
e) wprowadzenie obowiązku pisemnego powiadamiania wojewody, w terminie 7 dni, przez podmiot powierzający cudzoziemcowi wykonywanie pracy o tym, że cudzoziemiec ten:
- nie podjął pracy w okresie miesiąca od początkowej daty ważności zezwolenia na pracę,
- przerwał pracę na okres przekraczający miesiąc,
- zakończył pracę wcześniej niż miesiąc przed upływem okresu ważności zezwolenia na pracę,
f) modyfikację przepisów karnych odnoszących się do zatrudniania cudzoziemców, w szczególności ustanowienie zasady, że wysokość kary grzywny za niektóre wykroczenia jest uzależniona od liczby nielegalnie zatrudnionych cudzoziemców,
g) uchylenie fakultatywnego upoważnienia ministra właściwego do spraw zagranicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, zawodów, rodzajów umów, na podstawie których cudzoziemcowi może zostać powierzone wykonywanie pracy, lub rodzajów działalności podmiotu powierzającego wykonywanie pracy cudzoziemcowi według klasyfikacji określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej, w przypadku których obowiązuje przyjmowanie wniosków o wydanie wizy krajowej w celu wykonywania pracy, poza kolejnością, z możliwością wskazania państwa, w których wnioski o wydanie tej wizy są przyjmowane od obywateli tych państw poza kolejnością,
h) ustanowienie zasady, że wnioski o wydanie wizy krajowej w celu wykonywania pracy są rozpatrywane z uwzględnieniem pierwszeństwa cudzoziemców mających wykonywać pracę u przedsiębiorców określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 88cb ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
i) modyfikacja brzmienia ww. delegacji ustawowej dla ministra właściwego do spraw gospodarki do wydania rozporządzenia określającego wykaz przedsiębiorców prowadzących działalność o istotnym znaczeniu dla gospodarki narodowej w kierunku uwzględnienia kryteriów oceny wniosku o wpis do przedmiotowego wykazu,
j) ustanowienie zasady, w myśl której przy rozpatrywaniu przez ministra wniosku o wpis do wykazu będą obowiązywały kryteria tj. przedmiot działalności i znaczenie przedsiębiorcy dla gospodarki narodowej, charakter, zasięg i wartość projektowanych lub realizowanych przez niego inwestycji mogących przysłużyć rozwojowi gospodarki narodowej w aspekcie globalnym, potrzeby przedsiębiorcy w zakresie dopuszczenia cudzoziemców do wykonywania pracy na rzecz tego podmiotu i realizowanych przez niego inwestycji, liczby zrealizowanych przez podmiot inwestycji, które przyczyniły się do rozwoju gospodarki narodowej lub jej poszczególnych sektorów, ich charakteru, zasięgu i wartości oraz określenie, iż minister właściwy do spraw gospodarki może także ustanowić kontyngenty na rzecz poszczególnych przedsiębiorców obejmujące liczbę wydawanych zezwoleń na pracę oraz liczbę wniosków wizowych do rozpatrzenia, uwzględniając konieczność zapewnienia sprawnej obsługi cudzoziemców, w szczególności w warunkach braku możliwości albo znacznego ograniczenia możliwości wydawania wiz krajowych przez konsulów w jednym lub większej liczbie państw na skutek zdarzeń nagłych jak działania wojenne, klęska żywiołowa czy ograniczenie liczebności personelu urzędów konsularnych na skutek działań organów władzy publicznej tych państw lub uwarunkowań krajowych.

(*) Projekt ustawy wymaga uspójnienia z innymi inicjatywami legislacyjnymi procedowanymi przez Ministra Nauki oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MSZ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Henryka Mościcka-Dendys Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MSZ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 18 grudnia 2024 r.
Status realizacji:
Zrealizowany