W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji rządowej

Numer projektu:
UD9
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem proponowanych zmian jest dostosowanie struktury i zadań administracji rządowej do wyzwań i priorytetów Rady Ministrów wynikających z obecnego otoczenia ekonomicznego i politycznego, wymagających sprawnego reagowania w sprawach dotyczących surowców energetycznych, paliw i energetyki jądrowej. Dlatego też projektowaną ustawą wprowadza się zmiany w ustawie z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej oraz wynikające z nich zmiany w przepisach innych ustaw.
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 13 stycznia 2023 r. o Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego Spółki Akcyjnej mają na celu dostosowanie kwestii organu właściwego do wykonywania prawa z akcji należących do Skarbu Państwa w Funduszu oraz składu rady nadzorczej Funduszu do zmian w strukturze administracji rządowej, w tym powołaniu Ministra Przemysłu oraz dokonywanych zmian w działach administracji rządowej.
Ponadto projektowana ustawa służy uporządkowaniu i usystematyzowaniu wykonywania zadań dotyczących pomocy Polakom i Polonii w zakresie administracji rządowej.
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej mają na celu przeniesienie zadań dotyczących przemocy domowej z właściwości ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do właściwości Ministra do spraw Równości, a także wprowadzenie zmian mających na celu określenie Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej jako organu opiniodawczo-doradczego Ministra do spraw Równości i określenie, że funkcję Krajowego Koordynatora Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej będzie pełnił Minister do spraw Równości.
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy mają na celu dostosowanie brzmienia art. 14 ust. 1 tej ustawy do propozycji wykonywania dotychczasowych zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania przez Ministra do spraw Równości.
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania mają na celu przeniesienie zadań dotyczących realizacji zasady równego traktowania, obecnie należących do Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania, na Ministra do spraw Równości.
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 11 września 2015 r. o osobach starszych mają na celu dostosowanie brzmienia art. 6 ust. 2 tej ustawy do propozycji wykonywania dotychczasowych zadań ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w obszarze polityki senioralnej przez Ministra do spraw Polityki Senioralnej.
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 17 sierpnia 2023 r. o szczególnej opiece geriatrycznej mają na celu uwzględnienie w składzie Krajowej Rady do Spraw Opieki Geriatrycznej, o której mowa w art. 43 ww. ustawy Ministra do Spraw Polityki Senioralnej.
Celem projektowanej ustawy jest ponadto uregulowanie kwestii kompetencji w zakresie funkcjonowania systemu rezerw strategicznych oraz nadzoru nad Rządową Agencją Rezerw Strategicznych, zwanej dalej „Agencją”.
Projektowane zmiany w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym mają na celu dostosowanie jej przepisów do struktury administracji rządowej.
Zmiana ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym wynika z utraty mocy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87), która to z dniem 1 października 2018 r. na podstawie art. 169 pkt 4 ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U.2018.1669) przestała obowiązywać. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem art. 37a ust. 2 pkt 2 ustawy o dozorze technicznym UDT mógł udzielać wsparcia jednostkom naukowym w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Po utracie mocy obowiązującej ustawy przesłanka podmiotowa określona w art. 37a ust. 2 pkt 2 ustawy o dozorze technicznym przestała mieć zastosowanie. W związku z powyższym proponowana zmiana ma na celu dostosowanie zmian do ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, umożliwiając jednocześnie UDT wsparcie niektórych podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
1. W ramach ustawy o działach administracji rządowej utworzony zostanie, w oparciu o dotychczasowe zadania przypisane do działów administracji rządowej – gospodarka złożami kopalin i energia, dział administracji rządowej – gospodarka surowcami energetycznymi. Objęte nim zostaną dotychczasowe sprawy dotyczące gospodarki złożami kopalin, kwalifikacji w zakresie górnictwa oraz sprawy dotyczące surowców energetycznych, paliw, rozwoju i wykorzystania energii jądrowej na potrzeby społeczno-gospodarcze, a także współpracy międzynarodowej i unijnej w zakresie surowców energetycznych, paliw i energii jądrowej wykorzystywanej na cele społeczno-gospodarcze. Obszar ten zostanie usunięty z zakresu kompetencji ministra właściwego do spraw energii, aby nie doprowadzić do nakładania się zadań w tym obszarze między dwoma działam
Skutkiem wprowadzenia wyżej wymienionych zmian w ustawie o działach będzie także dokonanie nowelizacji szeregu ustaw ustalających kompetencje ministra właściwego do spraw energii i ich przeniesienie na ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, z uwzględnieniem współdziałania z ministrem właściwym do spraw energii, tam gdzie jest to, z uwagi na jego zadania, uzasadnione.
W ustawie o działach administracji rządowej wprowadzona zostanie także zmiana zakresu spraw przypisanych do działu gospodarka, dotyczących rozwoju i wykorzystaniu energetyki prosumenckiej i rozproszonej, poprzez ich wskazanie w dziale administracji rządowej klimat w ramach spraw rozwoju i wykorzystania odnawialnych źródeł energii, co zapewni spójność realizacji zadań administracji rządowej w tym zakresie. Oznaczać to będzie także zmianę w wyżej wymienionym zakresie ustawy o odnawialnych źródłach energii.
2. Projekt przewiduje zwiększenie liczby członków rady nadzorczej Banku Gospodarstwa Krajowego do 15, co wiąże się z ustaleniem działu gospodarka surowcami energetycznymi oraz zadaniami ministra kierującego tym działem, a w konsekwencji włączeniem w skład rady jego przedstawiciela.
3. Proponuje się zmianę art. 18 ustawy o Funduszu Transformacji Województwa Śląskiego Spółki Akcyjnej przez określenie, że prawa z akcji należących do Skarbu Państwa w Funduszu będzie wykonywał minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, a nie tak jak dotychczas Prezes Rady Ministrów. Ponadto proponuje się rozszerzenie składu rady nadzorczej Funduszu o przedstawiciela ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi (art. 20 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy).
4. Proponuje się, aby zadania dotyczące pomocy Polakom i Polonii były realizowane nadal przez Senat oraz Ministra Spraw Zagranicznych jako właściwego do spraw m.in. współpracy z Polakami zamieszkałymi za granicą, w tym wspierania polskich instytucji kulturalnych i oświatowych za granicą. W celu jak najszybszego i sprawnego przejęcia zadań przez Ministra Spraw Zagranicznych proponuje się wstąpienie przez niego we wszystkie prawa i obowiązki Prezesa Rady Ministrów, przejęcie należności i zobowiązań, kontynuację rozpoczętych i niezakończonych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów konkursów oraz postępowań.
5. Dotychczasowe zadania ministra do spraw zabezpieczenia społecznego, określone w ustawie o przeciwdziałaniu przemocy domowej planuje się przenieść na Ministra do spraw Równości.
Dodatkowo proponuje się modyfikację zadań w zakresie funkcji Krajowego Koordynatora Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej. W projekcie ustawy proponuje się, aby funkcję tę pełnił Minister do spraw Równości. Jednocześnie zadaniem Ministra do spraw Równości będzie monitorowanie realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej.
Projekt zakłada również zmiany dotyczące Zespołu Monitorującego do spraw Przeciwdziałania Przemocy Domowej. Są one konsekwencją planowanego przeniesienia zadań na Ministra do spraw Równości. Zespół będzie organem opiniodawczo- doradczym Ministra do spraw Równości. Członków Zespołu będzie powoływał i odwoływał Minister do spraw Równości. Skład Zespołu zostanie zmodyfikowany w celu uwzględnienia projektowanego pełnienia funkcji Krajowego Koordynatora Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej przez Ministra do spraw Równości, tj. w skład Zespołu w miejsce Krajowego Koordynatora wejdzie jego przedstawiciel. Przedstawiciel Krajowego Koordynatora będzie również przewodniczącym Zespołu. Obsługę administracyjno-biurową Zespołu zapewni urząd obsługujący Ministra do spraw Równości, tj. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Zwrot kosztów podróży przysługujący członkom Zespołu będzie finansowany ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Ponadto proponuje się, aby Państwowa Inspekcja Pracy przy realizacji zadań współdziała z Ministrem do spraw Równości.
Proponuje się znieść Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania. Tym samym proponuje się uchylić art. 20 ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania, określający zasady powoływania i odwoływania Pełnomocnika, organ któremu Pełnomocnik podlega oraz podmiot zapewniający Pełnomocnikowi obsługę.
W art. 18 ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania proponuje się wskazać, iż wykonywanie zadań dotyczących realizacji zasady równego traktowania powierza się Rzecznikowi Praw Obywatelskich oraz Ministrowi do spraw Równości.
Dotychczasowe zadania Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania, określone w art. 21 ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania planuje się przenieść na Ministra do spraw Równości oraz dostosować przepisy do pozycji ustrojowej ministra – członka Rady Ministrów i przysługujących mu na mocy odrębnych przepisów kompetencji.
Planuje się, aby Minister do spraw Równości opracowywał i przedkładał Radzie Ministrów Krajowy Program Działań na rzecz Równego Traktowania oraz coroczne sprawozdanie. Przy czym ze względu na pozycję ustrojową ministra i jego zadania określone w rozporządzeniu atrybucyjnym, proponuje się, aby sprawozdanie nie uwzględniało - tak jak obecnie - informacji o prowadzonej działalności w zakresie równego traktowania oraz jej wynikach.
6. Proponuje się, aby za przygotowanie corocznej informacji o sytuacji osób starszych, o której mowa w art. 5 ustawy o osobach starszych, odpowiedzialny był Minister do spraw Polityki Senioralnej, a nie tak jak obecnie minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego.
Z uwagi na przejęcie dotychczasowych zadań ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego w obszarze polityki senioralnej przez Ministra do spraw Polityki Senioralnej proponuje się, aby przedstawiciel Ministra do spraw Polityki Senioralnej zastąpił w składzie Rady przedstawiciela ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
7. Proponuje się wprowadzenie zmian systemowych w ustawie z dnia 17 grudnia 2020 r. o rezerwach strategicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 294) i powierzenie ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych nadzoru nad Agencją oraz realizację wszystkich zadań związanych z funkcjonowaniem Agencji oraz zasobami rezerw strategicznych.
8. Centralny Port Komunikacyjny to przede wszystkim planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Dla osiągnięcia przedstawionego wyżej celu niezbędne jest dokonanie przesunięć niektórych spraw między działami administracji rządowej – transport i rozwój regionalny.
9. Zmiana dotycząca udzielanego przez Urząd Dozoru Technicznego wsparcia ma charakter dostosowujący do zmian, które zaszły w organizacji szkolnictwa wyższego oraz wynikających z przepisów wprowadzających ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
Minister - Członek RM Maciej Berek
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Maciej Berek Minister – Członek Rady Ministrów
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
Minister - Członek RM Maciej Berek
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 kwietnia 2024 r. z autopoprawką w trybie obiegowym
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji:
Zrealizowany