W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustaw w celu wsparcia odbiorców energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD510","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Wybuch pandemii Covid-19 w marcu 2020 r., wzrost cen energii i jej nośników na rynkach światowych oraz rosyjska inwazja na Ukrainę w lutym 2022 r. zachwiały światową gospodarką powodując niepokój społeczny. Wiele państw, włączając w to Polskę zdecydowało się na wprowadzenie działań osłonowych celem łagodzenia skutków kryzysu energetycznego i pomoc obywatelom w pokrywaniu wzrostu kosztów nośników energii. Aktualnie sytuacja na rynku energii uległa poprawie i względnej stabilizacji, niemniej skutki negatywnych wydarzeń z ostatnich dwóch lat, do których zaliczyć należy utrzymujące się podwyższone ceny nośników energii, odczuwane są przez społeczeństwo, w szczególności\nprzez gospodarstwa domowe o najniższych dochodach. Kolejną grupą, poza odbiorcami w gospodarstwach domowych, wrażliwą na wzrost cen nośników energii są szeroko rozumiane podmioty użyteczności publicznej, do której należą placówki służby zdrowia, szkoły i uczelnie wyższe, placówki zajmujące się szeroko rozumianą opieką nad różnymi grupami społecznymi (jednostki pomocy społecznej, jednostki systemu oświaty). Przedmiotowa grupa odbiorców w dużej mierze podlega organizacyjnie jednostkom samorządu terytorialnego, ponadto wzrost cen odczuwają tzw. odbiorcy wrażliwi, jak i mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.\nCelem przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu obywateli i polskich rodzin będących w trudnej sytuacji ekonomicznej, których budżety są obciążone w dużym stopniu kosztami nośników energii, oraz celem ochrony tych gospodarstw domowych przed kolejnymi potencjalnymi zawirowaniami na rynkach energii, jak również celem łagodzenia skutków kryzysu energetycznego dla podmiotów użyteczności publicznej, tzw. odbiorców wrażliwych oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zasadne jest wprowadzenie adekwatnych do sytuacji działań osłonowych obejmujących 2024 r.\nProponowane w zmianie ustawy przedłużenie funkcjonowania mechanizmów osłonowych oddziałuje na jedną z najbardziej podstawowych potrzeb współczesnych społeczeństw, jaką jest dostęp do nośników energii. Przygotowane w projekcie ustawy rozwiązania zapewnią w 2024 r. ochronę szerokiej grupy beneficjentów przed wzrostem kosztów energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła przy jednoczesnym zachowaniu równowagi pomiędzy zdolnością finansową gospodarstw domowych, cenami nośników energii na rynkach a łącznymi kosztami systemu wsparcia obciążających budżet państwa.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Energia elektryczna – mrożenie cen i stawek opłat dla gospodarstw domowych.\nProjektowane rozwiązanie jest zmodyfikowaną kontynuacją dotychczasowego wsparcia odbiorców w gospodarstwach domowych, w tym wsparcia zużycia energii na potrzeby zbliżone do zużycia w gospodarstw domowych (np. części wspólne budynków, garaże, domy letniskowe, lokali o charakterze zbiorowego zamieszkania). „Mrożenie” cen i stawek opłat dystrybucyjnych zakłada, że niezależnie od wzrostu cen energii elektrycznej i stawek opłat dystrybucyjnych w taryfach na rok 2024 w rozliczeniach z odbiorcami przewidziana jest stabilizacja ich rachunków za obrót i dystrybucję energii na poziomie cen i stawek opłat taryfowych z 2022 r., w szczególności poprzez:\n- Obowiązek stosowania w rozliczeniach w roku 2024 z odbiorcami w gospodarstwach domowych przez przedsiębiorstwa energetyczne cen energii elektrycznej obowiązujących w taryfach zatwierdzanych na rok 2022 dla tych przedsiębiorstw, względnie – w przypadku braku zatwierdzonych taryf na rok 2022 – średnich cen z zatwierdzonych taryf do stosowania na rok 2022 dla czterech sprzedawców z urzędu, w zakresie limitu.\n- Obowiązek stosowania przez operatorów systemów dystrybucyjnych w rozliczeniach w roku 2024 z odbiorcami z grupy gospodarstw domowych stawek obowiązujących w taryfach zatwierdzanych na rok 2022, w zakresie limitu.\n- Wprowadzenie systemu rekompensat dla przedsiębiorstw obrotu i dystrybucji, gdzie podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę rekompensat będzie Zarządca Rozliczeń S.A.\nW przedmiotowej regulacji zagwarantowano stosowanie cen energii elektrycznej i opłat dystrybucyjnych z roku 2022 w rozliczeniach z odbiorcami za dostawy w 2024 r. w ramach limitu wynoszącego 3 MWh.\nZastosowano również dodatkowe wsparcie dla gospodarstw domowych prowadzących działalność rolną, rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny, a także osób niepełnosprawnych, dla których zwiększono limit preferencyjnego zużycia energii elektrycznej z 3 do odpowiednio 4 MWh albo 3,6 MWh, uwzględniając ich zwiększone potrzeby dotyczące zużycia energii elektrycznej. Jeśli ww. odbiorcy nabędą uprawnienia do zwiększonego limitu preferencyjnego zużycia energii elektrycznej (4 MWh albo 3,6 MWh) w trakcie 2024 r., limit ten stosuje się proporcjonalnie do liczby miesięcy w 2024 r., w których spełniali wymogi dotyczące nabycia tychże uprawnień.\n\nEnergia elektryczna – cena maksymalna\nProjektowane rozwiązania w zakresie ochrony podmiotów użyteczności publicznej wykonujących kluczowe role władz publicznych w szczególności z zakresu polityki zdrowotnej, edukacyjnej i rodzinno-opiekuńczej, jednostek samorządu\nterytorialnego w zakresie w jakim zużywają energię elektryczną na realizację zadań publicznych, producentów rolnych, tzw. odbiorców wrażliwych oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zakładają, że niezależnie od wzrostu cen energii\nelektrycznej na rynku hurtowym w roku 2024 w rozliczeniach z tymi odbiorcami stosuje się cenę za obrót energią elektryczną nie wyższą niż tzw. cena maksymalna ustalona na poziomie 693 zł/MWh.\nCena maksymalna 693 zł/MWh będzie również miała zastosowanie do rozliczeń dla odbiorców w gospodarstwach domowych po przekroczeniu przez nich ustawowych limitów.\nProjekt zmiany ustawy zakłada:\n- Obowiązek stosowania w rozliczeniach z ww. odbiorcami cen nie wyższych niż cena maksymalna w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. za zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii we wskazanym zakresie.\n- Wprowadzenie systemu rekompensat dla przedsiębiorstw obrotu, gdzie podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę rekompensat będzie Zarządca Rozliczeń S.A.\nWysokość rekompensat będzie obliczana przez sprzedawców energii. Będą one przysługiwały za każdy miesiąc kalendarzowy od dnia rozpoczęcia stosowania przez podmiot uprawniony w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi maksymalnych cen za obrót energią elektryczną.\nProjektowana regulacja zawiera również procedurę określającą m.in. termin, zakres i tryb składania wniosków o wypłatę rekompensaty oraz zasady ich weryfikacji przez Zarządcę Rozliczeń S.A.\nWsparcie przyczyni się do złagodzenia rosnących kosztów zakupu energii elektrycznej ww. podmiotów wynikających w szczególności ze wzrostu cen zakupu energii na rynku hurtowym, co przekłada się na wysokość cen w zawieranych przez te podmioty kontraktach ze sprzedawcami na sprzedaż energii elektrycznej.\n\nPaliwa gazowe – cena maksymalna\nPrzedkładany projekt ustawy pozwoli zapewnić w 2024 r. odbiorcom paliw gazowych w gospodarstwach domowych oraz podmiotom świadczącym kluczowe usługi publiczne dostawy paliw gazowych na stabilnym poziomie cenowym, na zasadach obowiązujących w 2023 r. Projekt przedłuża również mechanizmy służące zabezpieczeniu i utrzymaniu płynności finansowej przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się obrotem paliwami gazowymi oraz ich dystrybucją. W konsekwencji, projektowane zmiany wpłyną pozytywnie na stabilność finansową gospodarstw domowych oraz przedsiębiorstw energetycznych w sektorze gazu ziemnego.\nProjekt ustawy zakłada przedłużenie funkcjonującego w 2023 r. mechanizmu obejmującego:\n- Zagwarantowanie ceny maksymalnej paliw gazowych oraz stawek opłat usług dystrybucji paliw gazowych na niezmienionym względem 2023 r. poziomie dla odbiorców objętych ochroną taryfową.\n- Utrzymanie mechanizmu rekompensat dla sprzedawców paliw gazowych oraz operatorów systemu dystrybucyjnego, służącego zrekompensowaniu im skutków przedłużenia obowiązywania na 2024 r. ceny maksymalnej paliw gazowych oraz zamrożonych stawek i opłat związanych z dystrybucją paliw gazowych.\n\nCiepło – stabilizacja cen\nZaproponowane w projekcie ustawy regulacje zapewnią przedłużenie funkcjonowania wsparcia dla odbiorców ciepła przez cały 2024 rok na dotychczasowych zasadach. Oznacza to ograniczenie negatywnych skutków społecznych i ryzyka znaczącego wzrostu ubóstwa energetycznego wywołanych kryzysem energetycznym powodującym dynamiczne wzrosty cen ciepła. Zamiarem ustawodawcy jest bowiem ograniczenie opłat wynikających z zaspokojenia podstawowej potrzeby, jaką jest ogrzanie gospodarstw domowych i obiektów, w których swą działalność prowadzą podmioty użyteczności publicznej. \nProponowana ustawa przewiduje utrzymanie wysokości ponoszonych przez tych odbiorców cen i stawek opłat za dostarczone ciepło systemowe na poziomie nie wyższym niż ceny i stawki opłat stosowane wobec odbiorców ciepła w dniu 30 września\n2022 r. powiększone o 40% w każdej grupie taryfowej w danym systemie ciepłowniczym. Dla odbiorcy ciepła będącego podmiotem uprawnionym oznacza to zachowanie przez cały rok 2024 cen i stawek za dostarczone ciepło na poziomie nie wyższym niż określony przepisami ustawy pułap. Zgodnie z zaproponowanymi przepisami, sprzedawca ciepła, we\nwskazanym w projekcie ustawy okresie, przyjmuje i wprowadza do stosowania w rozliczeniach z uprawnionymi odbiorcami, ceny i stawki opłat w każdej grupie taryfowej stosowanej taryfy dla ciepła albo ceny i stawki opłat w każdej grupie taryfowej\nstosowanego cennika. W przypadku gdy ceny i stawki przedsiębiorstwa energetycznego będą niższe niż wskazany w ustawie poziom maksymalny, odbiorca zostanie obciążony tymi stawkami niższymi. Przedsiębiorstwa energetyczne sprzedające ciepło będą obowiązkowo stosować wobec uprawnionych odbiorców ceny i stawki za dostarczane ciepło nie wyższe niż wskazany pułap w zamian za co otrzymają wyrównanie , co pozwoli aby projektowany mechanizm był finansowo neutralny dla tych przedsiębiorstw.\nWzrost cen ciepła dla odbiorców na cele mieszkaniowe i użyteczności publicznej ulegnie więc ograniczeniu do ustalonego w ustawie poziomu, bez względu na fakt, czy przedsiębiorstwo podlega obowiązkowi zatwierdzenia taryfy czy też jest z niego\nzwolnione.\nWyrównanie będzie wypłacane przez:\n1) Zarządcę Rozliczeń S.A. – w przypadku przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesję i wykonującego działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży ciepła;\n2) wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce siedziby podmiotu uprawnionego – w przypadku przedsiębiorstwa energetycznego, które prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży ciepła, które nie wymaga uzyskania koncesji lub zwolnione jest z obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzania Prezesowi\nUrzędu Regulacji Energetyki.\nOtrzymanie wyrównania będzie wiązać się z obowiązkiem dokonania rozliczenia z podmiotem, który je wypłacił. W przypadku niezłożenia wniosku o rozliczenie w terminie wypłacone wyrównanie zostanie uznane za otrzymana nienależnie i sprzedawca ciepła będzie obowiązany do jej zwrotu wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych.\nPonadto, z uwagi na złożony model rozliczania kosztów zakupu ciepła, najczęściej za pośrednictwem zarządów spółdzielni i wspólnot zarządzających budynkami wielolokalowymi, projekt ustawy przewiduje zaangażowanie wszystkich odpowiedzialnych podmiotów w niezwłocznym przeniesieniu pełnej wysokości wszelkich korzyści wynikających z mechanizmu wsparcia na lokatorów, którzy są właściwymi beneficjentami przyjętych rozwiązań. W tym celu podmioty zarządzające budynkami wielolokalowymi oraz odpowiedzialne za rozliczanie kosztów ogrzewania zostały zobowiązane do niezwłocznego informowania lokatorów o zastosowanych zmianach w rozliczeniach oraz uwzględnieniu tych mian w przesyłanych do mieszkańców zawiadomieniach. Wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe i inne podmioty, które na mocy ustawy, umowy lub innego tytułu prawnego są uprawnione lub zobowiązane do zapewnienia dostaw ciepła do lokali mieszkalnych, zostaną zobowiązane do niezwłocznego zastosowania obniżonych cen i stawek opłat za ciepło w wysokości pobieranych od mieszkańców zaliczek a następnie w ramach rozliczeń kosztów zakupu ciepła oraz do przedstawienia zawiadomienia o tej zmianie właścicielom lokali w budynkach wielolokalowych wraz z informacją o\nwysokości zmniejszenia rachunku za ciepło w wyniku zastosowania obniżonej opłaty za ciepło. W ten sposób uda się zapewnić bezpieczeństwo energetyczne dostaw ciepła, bowiem zmniejszy się ryzyko wystąpienia zjawiska zatorów płatniczych, które mogłyby nastąpić w przypadku nadmiernego obciążenia odbiorców rachunkami za dostarczone ciepło.\nNiewykonanie tego obowiązku skutkować będzie odpowiedzialnością karną.\nPodstawą zastosowania wsparcia dla uprawnionych odbiorców będzie oświadczenie składane do sprzedawcy ciepła.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Adam Guibourgé-Czetwertyński Podsekretarz Stanu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 listopada 2023 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD510
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Wybuch pandemii Covid-19 w marcu 2020 r., wzrost cen energii i jej nośników na rynkach światowych oraz rosyjska inwazja na Ukrainę w lutym 2022 r. zachwiały światową gospodarką powodując niepokój społeczny. Wiele państw, włączając w to Polskę zdecydowało się na wprowadzenie działań osłonowych celem łagodzenia skutków kryzysu energetycznego i pomoc obywatelom w pokrywaniu wzrostu kosztów nośników energii. Aktualnie sytuacja na rynku energii uległa poprawie i względnej stabilizacji, niemniej skutki negatywnych wydarzeń z ostatnich dwóch lat, do których zaliczyć należy utrzymujące się podwyższone ceny nośników energii, odczuwane są przez społeczeństwo, w szczególności
przez gospodarstwa domowe o najniższych dochodach. Kolejną grupą, poza odbiorcami w gospodarstwach domowych, wrażliwą na wzrost cen nośników energii są szeroko rozumiane podmioty użyteczności publicznej, do której należą placówki służby zdrowia, szkoły i uczelnie wyższe, placówki zajmujące się szeroko rozumianą opieką nad różnymi grupami społecznymi (jednostki pomocy społecznej, jednostki systemu oświaty). Przedmiotowa grupa odbiorców w dużej mierze podlega organizacyjnie jednostkom samorządu terytorialnego, ponadto wzrost cen odczuwają tzw. odbiorcy wrażliwi, jak i mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa.
Celem przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu obywateli i polskich rodzin będących w trudnej sytuacji ekonomicznej, których budżety są obciążone w dużym stopniu kosztami nośników energii, oraz celem ochrony tych gospodarstw domowych przed kolejnymi potencjalnymi zawirowaniami na rynkach energii, jak również celem łagodzenia skutków kryzysu energetycznego dla podmiotów użyteczności publicznej, tzw. odbiorców wrażliwych oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zasadne jest wprowadzenie adekwatnych do sytuacji działań osłonowych obejmujących 2024 r.
Proponowane w zmianie ustawy przedłużenie funkcjonowania mechanizmów osłonowych oddziałuje na jedną z najbardziej podstawowych potrzeb współczesnych społeczeństw, jaką jest dostęp do nośników energii. Przygotowane w projekcie ustawy rozwiązania zapewnią w 2024 r. ochronę szerokiej grupy beneficjentów przed wzrostem kosztów energii elektrycznej, paliw gazowych i ciepła przy jednoczesnym zachowaniu równowagi pomiędzy zdolnością finansową gospodarstw domowych, cenami nośników energii na rynkach a łącznymi kosztami systemu wsparcia obciążających budżet państwa.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Energia elektryczna – mrożenie cen i stawek opłat dla gospodarstw domowych.
Projektowane rozwiązanie jest zmodyfikowaną kontynuacją dotychczasowego wsparcia odbiorców w gospodarstwach domowych, w tym wsparcia zużycia energii na potrzeby zbliżone do zużycia w gospodarstw domowych (np. części wspólne budynków, garaże, domy letniskowe, lokali o charakterze zbiorowego zamieszkania). „Mrożenie” cen i stawek opłat dystrybucyjnych zakłada, że niezależnie od wzrostu cen energii elektrycznej i stawek opłat dystrybucyjnych w taryfach na rok 2024 w rozliczeniach z odbiorcami przewidziana jest stabilizacja ich rachunków za obrót i dystrybucję energii na poziomie cen i stawek opłat taryfowych z 2022 r., w szczególności poprzez:
- Obowiązek stosowania w rozliczeniach w roku 2024 z odbiorcami w gospodarstwach domowych przez przedsiębiorstwa energetyczne cen energii elektrycznej obowiązujących w taryfach zatwierdzanych na rok 2022 dla tych przedsiębiorstw, względnie – w przypadku braku zatwierdzonych taryf na rok 2022 – średnich cen z zatwierdzonych taryf do stosowania na rok 2022 dla czterech sprzedawców z urzędu, w zakresie limitu.
- Obowiązek stosowania przez operatorów systemów dystrybucyjnych w rozliczeniach w roku 2024 z odbiorcami z grupy gospodarstw domowych stawek obowiązujących w taryfach zatwierdzanych na rok 2022, w zakresie limitu.
- Wprowadzenie systemu rekompensat dla przedsiębiorstw obrotu i dystrybucji, gdzie podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę rekompensat będzie Zarządca Rozliczeń S.A.
W przedmiotowej regulacji zagwarantowano stosowanie cen energii elektrycznej i opłat dystrybucyjnych z roku 2022 w rozliczeniach z odbiorcami za dostawy w 2024 r. w ramach limitu wynoszącego 3 MWh.
Zastosowano również dodatkowe wsparcie dla gospodarstw domowych prowadzących działalność rolną, rodzin posiadających Kartę Dużej Rodziny, a także osób niepełnosprawnych, dla których zwiększono limit preferencyjnego zużycia energii elektrycznej z 3 do odpowiednio 4 MWh albo 3,6 MWh, uwzględniając ich zwiększone potrzeby dotyczące zużycia energii elektrycznej. Jeśli ww. odbiorcy nabędą uprawnienia do zwiększonego limitu preferencyjnego zużycia energii elektrycznej (4 MWh albo 3,6 MWh) w trakcie 2024 r., limit ten stosuje się proporcjonalnie do liczby miesięcy w 2024 r., w których spełniali wymogi dotyczące nabycia tychże uprawnień.

Energia elektryczna – cena maksymalna
Projektowane rozwiązania w zakresie ochrony podmiotów użyteczności publicznej wykonujących kluczowe role władz publicznych w szczególności z zakresu polityki zdrowotnej, edukacyjnej i rodzinno-opiekuńczej, jednostek samorządu
terytorialnego w zakresie w jakim zużywają energię elektryczną na realizację zadań publicznych, producentów rolnych, tzw. odbiorców wrażliwych oraz mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zakładają, że niezależnie od wzrostu cen energii
elektrycznej na rynku hurtowym w roku 2024 w rozliczeniach z tymi odbiorcami stosuje się cenę za obrót energią elektryczną nie wyższą niż tzw. cena maksymalna ustalona na poziomie 693 zł/MWh.
Cena maksymalna 693 zł/MWh będzie również miała zastosowanie do rozliczeń dla odbiorców w gospodarstwach domowych po przekroczeniu przez nich ustawowych limitów.
Projekt zmiany ustawy zakłada:
- Obowiązek stosowania w rozliczeniach z ww. odbiorcami cen nie wyższych niż cena maksymalna w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. za zużycie energii elektrycznej w punkcie poboru energii we wskazanym zakresie.
- Wprowadzenie systemu rekompensat dla przedsiębiorstw obrotu, gdzie podmiotem odpowiedzialnym za wypłatę rekompensat będzie Zarządca Rozliczeń S.A.
Wysokość rekompensat będzie obliczana przez sprzedawców energii. Będą one przysługiwały za każdy miesiąc kalendarzowy od dnia rozpoczęcia stosowania przez podmiot uprawniony w rozliczeniach z odbiorcami uprawnionymi maksymalnych cen za obrót energią elektryczną.
Projektowana regulacja zawiera również procedurę określającą m.in. termin, zakres i tryb składania wniosków o wypłatę rekompensaty oraz zasady ich weryfikacji przez Zarządcę Rozliczeń S.A.
Wsparcie przyczyni się do złagodzenia rosnących kosztów zakupu energii elektrycznej ww. podmiotów wynikających w szczególności ze wzrostu cen zakupu energii na rynku hurtowym, co przekłada się na wysokość cen w zawieranych przez te podmioty kontraktach ze sprzedawcami na sprzedaż energii elektrycznej.

Paliwa gazowe – cena maksymalna
Przedkładany projekt ustawy pozwoli zapewnić w 2024 r. odbiorcom paliw gazowych w gospodarstwach domowych oraz podmiotom świadczącym kluczowe usługi publiczne dostawy paliw gazowych na stabilnym poziomie cenowym, na zasadach obowiązujących w 2023 r. Projekt przedłuża również mechanizmy służące zabezpieczeniu i utrzymaniu płynności finansowej przedsiębiorstw energetycznych zajmujących się obrotem paliwami gazowymi oraz ich dystrybucją. W konsekwencji, projektowane zmiany wpłyną pozytywnie na stabilność finansową gospodarstw domowych oraz przedsiębiorstw energetycznych w sektorze gazu ziemnego.
Projekt ustawy zakłada przedłużenie funkcjonującego w 2023 r. mechanizmu obejmującego:
- Zagwarantowanie ceny maksymalnej paliw gazowych oraz stawek opłat usług dystrybucji paliw gazowych na niezmienionym względem 2023 r. poziomie dla odbiorców objętych ochroną taryfową.
- Utrzymanie mechanizmu rekompensat dla sprzedawców paliw gazowych oraz operatorów systemu dystrybucyjnego, służącego zrekompensowaniu im skutków przedłużenia obowiązywania na 2024 r. ceny maksymalnej paliw gazowych oraz zamrożonych stawek i opłat związanych z dystrybucją paliw gazowych.

Ciepło – stabilizacja cen
Zaproponowane w projekcie ustawy regulacje zapewnią przedłużenie funkcjonowania wsparcia dla odbiorców ciepła przez cały 2024 rok na dotychczasowych zasadach. Oznacza to ograniczenie negatywnych skutków społecznych i ryzyka znaczącego wzrostu ubóstwa energetycznego wywołanych kryzysem energetycznym powodującym dynamiczne wzrosty cen ciepła. Zamiarem ustawodawcy jest bowiem ograniczenie opłat wynikających z zaspokojenia podstawowej potrzeby, jaką jest ogrzanie gospodarstw domowych i obiektów, w których swą działalność prowadzą podmioty użyteczności publicznej.
Proponowana ustawa przewiduje utrzymanie wysokości ponoszonych przez tych odbiorców cen i stawek opłat za dostarczone ciepło systemowe na poziomie nie wyższym niż ceny i stawki opłat stosowane wobec odbiorców ciepła w dniu 30 września
2022 r. powiększone o 40% w każdej grupie taryfowej w danym systemie ciepłowniczym. Dla odbiorcy ciepła będącego podmiotem uprawnionym oznacza to zachowanie przez cały rok 2024 cen i stawek za dostarczone ciepło na poziomie nie wyższym niż określony przepisami ustawy pułap. Zgodnie z zaproponowanymi przepisami, sprzedawca ciepła, we
wskazanym w projekcie ustawy okresie, przyjmuje i wprowadza do stosowania w rozliczeniach z uprawnionymi odbiorcami, ceny i stawki opłat w każdej grupie taryfowej stosowanej taryfy dla ciepła albo ceny i stawki opłat w każdej grupie taryfowej
stosowanego cennika. W przypadku gdy ceny i stawki przedsiębiorstwa energetycznego będą niższe niż wskazany w ustawie poziom maksymalny, odbiorca zostanie obciążony tymi stawkami niższymi. Przedsiębiorstwa energetyczne sprzedające ciepło będą obowiązkowo stosować wobec uprawnionych odbiorców ceny i stawki za dostarczane ciepło nie wyższe niż wskazany pułap w zamian za co otrzymają wyrównanie , co pozwoli aby projektowany mechanizm był finansowo neutralny dla tych przedsiębiorstw.
Wzrost cen ciepła dla odbiorców na cele mieszkaniowe i użyteczności publicznej ulegnie więc ograniczeniu do ustalonego w ustawie poziomu, bez względu na fakt, czy przedsiębiorstwo podlega obowiązkowi zatwierdzenia taryfy czy też jest z niego
zwolnione.
Wyrównanie będzie wypłacane przez:
1) Zarządcę Rozliczeń S.A. – w przypadku przedsiębiorstwa energetycznego posiadającego koncesję i wykonującego działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży ciepła;
2) wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na miejsce siedziby podmiotu uprawnionego – w przypadku przedsiębiorstwa energetycznego, które prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży ciepła, które nie wymaga uzyskania koncesji lub zwolnione jest z obowiązku przedkładania taryf do zatwierdzania Prezesowi
Urzędu Regulacji Energetyki.
Otrzymanie wyrównania będzie wiązać się z obowiązkiem dokonania rozliczenia z podmiotem, który je wypłacił. W przypadku niezłożenia wniosku o rozliczenie w terminie wypłacone wyrównanie zostanie uznane za otrzymana nienależnie i sprzedawca ciepła będzie obowiązany do jej zwrotu wraz z odsetkami liczonymi jak dla zaległości podatkowych.
Ponadto, z uwagi na złożony model rozliczania kosztów zakupu ciepła, najczęściej za pośrednictwem zarządów spółdzielni i wspólnot zarządzających budynkami wielolokalowymi, projekt ustawy przewiduje zaangażowanie wszystkich odpowiedzialnych podmiotów w niezwłocznym przeniesieniu pełnej wysokości wszelkich korzyści wynikających z mechanizmu wsparcia na lokatorów, którzy są właściwymi beneficjentami przyjętych rozwiązań. W tym celu podmioty zarządzające budynkami wielolokalowymi oraz odpowiedzialne za rozliczanie kosztów ogrzewania zostały zobowiązane do niezwłocznego informowania lokatorów o zastosowanych zmianach w rozliczeniach oraz uwzględnieniu tych mian w przesyłanych do mieszkańców zawiadomieniach. Wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe i inne podmioty, które na mocy ustawy, umowy lub innego tytułu prawnego są uprawnione lub zobowiązane do zapewnienia dostaw ciepła do lokali mieszkalnych, zostaną zobowiązane do niezwłocznego zastosowania obniżonych cen i stawek opłat za ciepło w wysokości pobieranych od mieszkańców zaliczek a następnie w ramach rozliczeń kosztów zakupu ciepła oraz do przedstawienia zawiadomienia o tej zmianie właścicielom lokali w budynkach wielolokalowych wraz z informacją o
wysokości zmniejszenia rachunku za ciepło w wyniku zastosowania obniżonej opłaty za ciepło. W ten sposób uda się zapewnić bezpieczeństwo energetyczne dostaw ciepła, bowiem zmniejszy się ryzyko wystąpienia zjawiska zatorów płatniczych, które mogłyby nastąpić w przypadku nadmiernego obciążenia odbiorców rachunkami za dostarczone ciepło.
Niewykonanie tego obowiązku skutkować będzie odpowiedzialnością karną.
Podstawą zastosowania wsparcia dla uprawnionych odbiorców będzie oświadczenie składane do sprzedawcy ciepła.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Adam Guibourgé-Czetwertyński Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2023 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 21 listopada 2023 r.
Status realizacji:
Zrealizowany