W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne oraz ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD141","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Z dniem 31 grudnia 2024 r. upływa termin, w którym dopuszczona została możliwość prowadzenia przez starostów mapy zasadniczej w postaci wektorowej lub w postaci rastrowej uzupełnianej systematycznie danymi wektorowymi, na zasadach stosowanych przed dniem 1 stycznia 2014 r., wynikający z art. 53b ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1151) – dalej jako „ustawa PGiK”. \nOrgany Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, które przed upływem ww. okresu przejściowego nie przekształcą mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i nie utworzą baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 i 12 ustawy PGiK, nie będą miały podstawy prawnej do prowadzenia mapy zasadniczej. Brak możliwości udostępniania mapy zasadniczej, stanowiącej podstawę planowania i projektowania dużej części obiektów budowlanych, będzie miało natomiast negatywny wpływ na cały proces inwestycyjno-budowlany i jego uczestników. \nZgodnie z informacją przekazaną przez Głównego Geodetę Kraju, który jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach geodezji i kartografii, nadzorującym realizację polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii, o czym stanowi art. 6 ust. 1 i art. 7a ust. 1 pkt 1 ustawy PGiK – organy administracji geodezyjnej i kartograficznej odpowiedzialne za realizację obowiązku utworzenia baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 i 12 ustawy PGiK (starostowie) nie dotrzymają ustawowego terminu utworzenia przedmiotowych baz danych. \nZ pozyskanych przez Głównego Geodetę Kraju od wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego informacji wynika, że na dzień 12 czerwca 2024 r. bazy danych zostały utworzone w pełni w 232 powiatach, w tym:\n1) baza danych ewidencji gruntów i budynków (art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy PGiK) – w 325 powiatach;\n2) baza danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (art. 4 ust. 1a pkt 3 ustawy PGiK) – w 265 powiatach;\n3) baza danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (art. 4 ust. 1a pkt 12 ustawy PGiK) – w 275 powiatach;\n4) baza danych szczegółowych osnów geodezyjnych art. 4 ust. 1a pkt 10 ustawy Pgik – w 377 powiatach.\nBiorąc pod uwagę powyższe zachodzi konieczność wydłużenia terminu na zakończenie prac nad utworzeniem baz danych tworzących mapę zasadniczą, o którym mowa w art. 53b ust. 2 ustawy PGiK. Pozwoli to na prowadzenie przez organy map zasadniczych na zasadach dotychczasowych, do momentu utworzenia przez starostów odpowiednich baz danych tworzących mapę zasadniczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.\nW ramach niniejszego projektu wprowadzona zostanie również zmiana w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1688), wynikająca z konieczności poprawy zdublowania przepisu o wejściu w życie obowiązku sporządzania zwiększonego zakresu danych przestrzennych dla planów miejscowych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projektowana ustawa zakłada wydłużenie, zawartego w art. 53b ust. 2 ustawy PGiK terminu przejściowego, w którym dopuszczona została możliwość prowadzenia przez starostów mapy zasadniczej w postaci wektorowej lub w postaci rastrowej uzupełnianej systematycznie danymi wektorowymi, na zasadach stosowanych przed dniem 1 stycznia 2014 r. – do dnia 31 grudnia 2027 r.\nZgodnie z informacją przekazaną przez Głównego Geodetę Kraju realnym terminem przejściowym na utworzenie przez starostów baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 i 12 ustawy PGiK jest 31 grudnia 2027 r. Najpóźniej do końca 2027 r. utworzenie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 i 12 ustawy PGiK deklaruje \n(z uwzględnieniem powiatów, które już utworzyły bazy danych):\n1) dla bazy danych ewidencji gruntów i budynków (art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy PGiK) – 370 powiatów (97,37% powiatów);\n2) dla bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (art. 4 ust. 1a pkt 3 ustawy PGiK) – 365 powiatów (96,05% powiatów);\n3) dla bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (art. 4 ust. 1a pkt 12 ustawy PGiK) – 365 powiatów (96,05% powiatów);\n4) dla bazy danych szczegółowych osnów geodezyjnych art. 4 ust. 1a pkt 10 ustawy Pgik – 380 powiatów (100% powiatów) utworzy bazę danych do końca 2024 r.\nZ informacji zebranej przez GGK w przedmiotowym terminie 361 starostów (95%) w pełni utworzy bazy danych, m.in. poprzez finansowanie zadania ze środków pochodzących z programów regionalnych i projektu FERC pn. „Integracja państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego” prowadzonego przeze Główny Urząd Geodezji i Kartografii, których zakończenie perspektywy finansowania przypada właśnie na koniec 2027 r. Zakłada się, że dla pozostałych 19 powiatów będą prowadzone działania wspierające i motywujące utworzenie przedmiotowych baz danych.\nNależy wskazać, że brak możliwości prowadzenia po 31 grudnia 2024 r. przez 148 starostów (którzy nie utworzyli baz danych) mapy zasadniczej na zasadach dotychczasowych (prawie 40% kraju), oznacza, że organy te nie będą miały od 1 stycznia 2025 r. podstaw prawnych do jej udostępniania, w tym m.in. na potrzeby projektowania i realizacji inwestycji budowlanych. Brak zatem możliwości udostępniania mapy zasadniczej spowoduje zablokowanie wielu procesów inwestycyjno-budowlanych, w tym przede wszystkim budowy przyłączy, dla których co do zasady sporządza się plan sytuacyjny na kopii aktualnej mapy zasadniczej. Brak wydłużenia terminu przejściowego spowoduje zatem negatywne skutki dla uczestników procesu inwestycyjnego, których skala na ten moment jest niemożliwa do oszacowania.\nProjektowana ustawa zakłada również zmianę w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, która zmierza do wyeliminowania zdublowanego przepisu o wejściu w życie obowiązku sporządzania zwiększonego zakresu danych przestrzennych dla planów miejscowych. Zmiana uwzględnia jednocześnie sugestie samorządów lokalnych związane z przesunięciem terminu wprowadzenia zmian w zakresie rozszerzania zakresu danych dla planów miejscowych.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Krzysztof Paszyk Minister Rozwoju i Technologii","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiT","value":"MRiT"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 listopada 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD141
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Z dniem 31 grudnia 2024 r. upływa termin, w którym dopuszczona została możliwość prowadzenia przez starostów mapy zasadniczej w postaci wektorowej lub w postaci rastrowej uzupełnianej systematycznie danymi wektorowymi, na zasadach stosowanych przed dniem 1 stycznia 2014 r., wynikający z art. 53b ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1151) – dalej jako „ustawa PGiK”. Organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, które przed upływem ww. okresu przejściowego nie przekształcą mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i nie utworzą baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 i 12 ustawy PGiK, nie będą miały podstawy prawnej do prowadzenia mapy zasadniczej. Brak możliwości udostępniania mapy zasadniczej, stanowiącej podstawę planowania i projektowania dużej części obiektów budowlanych, będzie miało natomiast negatywny wpływ na cały proces inwestycyjno-budowlany i jego uczestników. Zgodnie z informacją przekazaną przez Głównego Geodetę Kraju, który jest centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach geodezji i kartografii, nadzorującym realizację polityki państwa w zakresie geodezji i kartografii, o czym stanowi art. 6 ust. 1 i art. 7a ust. 1 pkt 1 ustawy PGiK – organy administracji geodezyjnej i kartograficznej odpowiedzialne za realizację obowiązku utworzenia baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 i 12 ustawy PGiK (starostowie) nie dotrzymają ustawowego terminu utworzenia przedmiotowych baz danych. Z pozyskanych przez Głównego Geodetę Kraju od wojewódzkich inspektorów nadzoru geodezyjnego i kartograficznego informacji wynika, że na dzień 12 czerwca 2024 r. bazy danych zostały utworzone w pełni w 232 powiatach, w tym: 1) baza danych ewidencji gruntów i budynków (art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy PGiK) – w 325 powiatach; 2) baza danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (art. 4 ust. 1a pkt 3 ustawy PGiK) – w 265 powiatach; 3) baza danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (art. 4 ust. 1a pkt 12 ustawy PGiK) – w 275 powiatach; 4) baza danych szczegółowych osnów geodezyjnych art. 4 ust. 1a pkt 10 ustawy Pgik – w 377 powiatach. Biorąc pod uwagę powyższe zachodzi konieczność wydłużenia terminu na zakończenie prac nad utworzeniem baz danych tworzących mapę zasadniczą, o którym mowa w art. 53b ust. 2 ustawy PGiK. Pozwoli to na prowadzenie przez organy map zasadniczych na zasadach dotychczasowych, do momentu utworzenia przez starostów odpowiednich baz danych tworzących mapę zasadniczą zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W ramach niniejszego projektu wprowadzona zostanie również zmiana w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1688), wynikająca z konieczności poprawy zdublowania przepisu o wejściu w życie obowiązku sporządzania zwiększonego zakresu danych przestrzennych dla planów miejscowych.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projektowana ustawa zakłada wydłużenie, zawartego w art. 53b ust. 2 ustawy PGiK terminu przejściowego, w którym dopuszczona została możliwość prowadzenia przez starostów mapy zasadniczej w postaci wektorowej lub w postaci rastrowej uzupełnianej systematycznie danymi wektorowymi, na zasadach stosowanych przed dniem 1 stycznia 2014 r. – do dnia 31 grudnia 2027 r. Zgodnie z informacją przekazaną przez Głównego Geodetę Kraju realnym terminem przejściowym na utworzenie przez starostów baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 i 12 ustawy PGiK jest 31 grudnia 2027 r. Najpóźniej do końca 2027 r. utworzenie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 10 i 12 ustawy PGiK deklaruje (z uwzględnieniem powiatów, które już utworzyły bazy danych): 1) dla bazy danych ewidencji gruntów i budynków (art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy PGiK) – 370 powiatów (97,37% powiatów); 2) dla bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (art. 4 ust. 1a pkt 3 ustawy PGiK) – 365 powiatów (96,05% powiatów); 3) dla bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500-1:5000 (art. 4 ust. 1a pkt 12 ustawy PGiK) – 365 powiatów (96,05% powiatów); 4) dla bazy danych szczegółowych osnów geodezyjnych art. 4 ust. 1a pkt 10 ustawy Pgik – 380 powiatów (100% powiatów) utworzy bazę danych do końca 2024 r. Z informacji zebranej przez GGK w przedmiotowym terminie 361 starostów (95%) w pełni utworzy bazy danych, m.in. poprzez finansowanie zadania ze środków pochodzących z programów regionalnych i projektu FERC pn. „Integracja państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego” prowadzonego przeze Główny Urząd Geodezji i Kartografii, których zakończenie perspektywy finansowania przypada właśnie na koniec 2027 r. Zakłada się, że dla pozostałych 19 powiatów będą prowadzone działania wspierające i motywujące utworzenie przedmiotowych baz danych. Należy wskazać, że brak możliwości prowadzenia po 31 grudnia 2024 r. przez 148 starostów (którzy nie utworzyli baz danych) mapy zasadniczej na zasadach dotychczasowych (prawie 40% kraju), oznacza, że organy te nie będą miały od 1 stycznia 2025 r. podstaw prawnych do jej udostępniania, w tym m.in. na potrzeby projektowania i realizacji inwestycji budowlanych. Brak zatem możliwości udostępniania mapy zasadniczej spowoduje zablokowanie wielu procesów inwestycyjno-budowlanych, w tym przede wszystkim budowy przyłączy, dla których co do zasady sporządza się plan sytuacyjny na kopii aktualnej mapy zasadniczej. Brak wydłużenia terminu przejściowego spowoduje zatem negatywne skutki dla uczestników procesu inwestycyjnego, których skala na ten moment jest niemożliwa do oszacowania. Projektowana ustawa zakłada również zmianę w ustawie z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, która zmierza do wyeliminowania zdublowanego przepisu o wejściu w życie obowiązku sporządzania zwiększonego zakresu danych przestrzennych dla planów miejscowych. Zmiana uwzględnia jednocześnie sugestie samorządów lokalnych związane z przesunięciem terminu wprowadzenia zmian w zakresie rozszerzania zakresu danych dla planów miejscowych.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MRiT
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Krzysztof Paszyk Minister Rozwoju i Technologii
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MRiT
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 5 listopada 2024 r.