W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD152","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Cele projektu ustawy:\n\nZwiększenie bezpieczeństwa obrotu prawno-gospodarczego: Jednym z głównych celów projektu ustawy jest dalsze wzmocnienie ochrony akcjonariuszy i uczestników rynku poprzez zwiększenie transparentności i dostępności informacji o podmiotach prowadzących rejestr akcjonariuszy lub rejestrujących akcje w depozycie papierów wartościowych.\nDostosowanie regulacji do zmian wynikających z dematerializacji akcji: Reforma ma na celu ujednolicenie i usprawnienie istniejących ram prawnych w zakresie obrotu akcjami spółek niepublicznych. Projekt zakłada uwzględnienie nowych form rejestrowania akcji, takich jak rejestracja na rachunkach DLT, co ma zapewnić pełną identyfikację podmiotów posiadających informacje o akcjonariuszach.\nZwiększenie obowiązków informacyjnych: Projekt ustawy przewiduje zwiększenie obowiązków informacyjnych spółek oraz podmiotów prowadzących rejestr akcjonariuszy, co ma na celu podniesienie poziomu ochrony akcjonariuszy i innych uczestników obrotu akcjami spółek niepublicznych. Ma to także usprawnić procesy związane z wpisami w rejestrach.\nWzmocnienie nadzoru sądowego: Projekt zakłada powiązanie obowiązku rejestracji akcji z obowiązkiem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, co umożliwi sądom rejestrowym podejmowanie działań nadzorczych w przypadku niewykonania obowiązku przez osoby zobowiązane. Pozwoli to na bieżące monitorowanie i egzekwowanie zgodności z przepisami.\nUproszczenie systemu prawnego: Projekt przewiduje likwidację podziału akcji na akcje imienne oraz akcje na okaziciela. \n\nPrzyczyny i potrzeby rozwiązań planowanych w projekcie:\n\nProblemy z rejestracją akcji i brak pełnej transparentności: Dotychczasowa praktyka wykazała, że nie wszystkie spółki dopełniły obowiązku rejestracji akcji, co stwarzało ryzyko dla bezpieczeństwa obrotu akcjami. Brak odpowiednich wpisów w Krajowym Rejestrze Sądowym uniemożliwiał pełną identyfikację podmiotów posiadających informacje o akcjonariuszach, co mogło prowadzić do niepewności prawnej i ryzyka związanego z obrotem akcjami.\nNiepełna identyfikacja podmiotów rejestrujących akcje: Wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji o podmiocie prowadzącym rejestr akcjonariuszy w Krajowym Rejestrze Sądowym jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia przejrzystości. Ma to szczególne znaczenie w kontekście akcji rejestrowanych na rachunkach DLT, które dotychczas nie były objęte pełnym zakresem ujawnień.\nBrak narzędzi nadzoru nad wykonaniem obowiązków rejestracyjnych: Obecny system nie zapewniał wystarczających mechanizmów nadzorczych, co prowadziło do przypadków braku rejestracji akcji lub niepełnych wpisów w rejestrze akcjonariuszy. Nowe przepisy mają na celu usprawnienie nadzoru sądowego poprzez wprowadzenie możliwości wszczęcia postępowania przymuszającego.\nZapewnienie ciągłości i poprawności rejestracji akcji: Projekt zakłada wprowadzenie obowiązku zgłoszenia do sądu rejestrowego faktu wygaśnięcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy lub rejestracji akcji w depozycie papierów wartościowych. Ma to na celu zapewnienie aktualności i prawidłowości danych ujawnianych w rejestrach, co z kolei przyczyni się do stabilności i przewidywalności obrotu prawno-gospodarczego.\nDezaktualizacja klasyfikacji akcji jako akcji imiennych oraz na okaziciela:\nKonsekwencją zmian z 2019 r. wdrażających obligatoryjną, powszechną dematerializację akcji było wprowadzenie do polskiego prawa spółek pojęcia akcji rejestrowej, przy jednoczesnym utrzymaniu klasyfikacji akcji na okaziciela i akcji imiennej. Obligatoryjna dematerializacja akcji spowodowała jednak, że każda akcja – bez względu na to, czy jest akcją na okaziciela czy akcją imienną – ma status akcji rejestrowej, umożliwiającej identyfikację także akcjonariusza uprawnionego do praw z akcji na okaziciela. Wobec tego utrzymanie obecnej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela nie ma uzasadnienia.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Projekt ustawy ma na celu dalsze usprawnienie dematerializacji akcji spółek niepublicznych oraz poprawę bezpieczeństwa obrotu prawno-gospodarczego. Kluczowe rozwiązania dotyczą zwiększenia obowiązków informacyjnych, poprawy nadzoru nad rejestracją akcji, oraz zapewnienia aktualności i transparentności danych dotyczących podmiotów rejestrujących akcje.\n\nProponowane środki realizacji:\n\nZwiększenie obowiązków informacyjnych: Projekt wprowadza obowiązek ujawniania informacji o podmiotach prowadzących rejestr akcjonariuszy lub rejestrujących akcje w depozycie papierów wartościowych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ma to na celu zapewnienie pełnej transparentności i dostępności danych dla akcjonariuszy oraz innych uczestników rynku.\n\nPowiązanie rejestracji akcji z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego: Spółki będą zobowiązane do zgłaszania zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy do sądu rejestrowego. W przypadku wygaśnięcia umowy, podmiot prowadzący rejestr będzie musiał zgłosić ten fakt do sądu, co umożliwi bieżącą aktualizację danych i nadzór sądowy.\n\nMożliwość wszczęcia postępowania przymuszającego przez sąd rejestrowy: W przypadku niewykonania obowiązku rejestracji akcji, sąd rejestrowy będzie mógł podjąć działania nadzorcze, w tym wszcząć postępowanie przymuszające. Pozwoli to na szybką reakcję w sytuacjach niezgodności z przepisami, w tym nałożenie grzywien na podmioty, które nie dopełniają obowiązków.\n\nUwzględnienie akcji rejestrowanych na rachunkach DLT: Projekt przewiduje, że informacje o akcjach rejestrowanych na rachunkach DLT będą również ujawniane w Krajowym Rejestrze Sądowym, co zapewni pełną identyfikację podmiotów mających informacje o akcjonariuszach i poprawi bezpieczeństwo obrotu akcjami.\n\nTe środki mają na celu poprawę efektywności, zgodności z przepisami, oraz zwiększenie ochrony akcjonariuszy i uczestników rynku poprzez jednoznaczne wymagania dotyczące rejestracji i ujawniania informacji o akcjach spółek niepublicznych.\n\nSzczegółowy opis poszczególnych rozwiązań wraz z proponowanymi środkami ich realizacji:\n\n1.\tW art. 1 pkt 2 lit. a (art. 300[32]) doprecyzowano, że zarząd zgłasza zawarcie umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy do sądu rejestrowego, określając zakres informacji w zgłoszeniu. W przypadku wygaśnięcia umowy, podmiot prowadzący rejestr ma siedem dni na zgłoszenie tego faktu do sądu (art. 1 pkt 2 lit. b oraz pkt 9 lit. b). Sąd rejestrowy, na podstawie zgłoszenia, może wszcząć postępowanie przymuszające do złożenia wniosku o zmianę danych w Krajowym Rejestrze Sądowym.\n2.\tW art. 1 pkt 3 i 10 przewiduje, że podmiot prowadzący rejestr po wykreśleniu spółki z Krajowego Rejestru Sądowego przekazuje rejestr akcjonariuszy do sądu rejestrowego właściwego dla ostatniej siedziby spółki, co umożliwi jego archiwizację.\n3.\tW celu identyfikacji akcjonariuszy projekt rozszerza informacje w rejestrze (art. 300[33] § 1), dodając numery PESEL lub daty urodzenia. Wpisy muszą być dokonywane po jednoznacznej identyfikacji osoby, co zmniejszy ryzyko nabycia akcji od osób nieuprawnionych.\n4.\tAby zapewnić aktualność danych, zarząd spółki ma obowiązek zgłaszania ich zmian w ciągu 7 dni (art. 303[3] § 3). Dotychczas zdarzały się sytuacje, w których spółki nie informowały o zmianach, co uniemożliwiało aktualizację rejestru 5.\tPrzepis art. 300[34] zwiększa bezpieczeństwo obrotu, wprowadzając wymóg, aby oświadczenie o zgodzie na wpis miało formę kwalifikowaną. To zmniejsza ryzyko nadużyć.\n6.\tArt. 300[35] przewiduje, że informacje o akcjonariuszach będą dostępne dla uprawnionych podmiotów, jeżeli zostanie usprawiedliwiona potrzeba dostępu.\n7.\tZ uwagi na możliwość skutecznego zablokowania akcji przez zastawnika mimo wygaśnięcia zastawu na skutek wygaśnięcia zobowiązania bez zaspokojenia wierzyciela, projekt przewiduje utratę ważności świadectwa rejestrowego wydanego zastawnikowi w przypadku wygaśnięcia zastawu z innych przyczyn niż wskazana w art. 328[8] § 1 pkt 2 k.s.h. (art. 1 pkt 14 projektu ustawy).\n8.\tZ uwagi na występujące w praktyce wątpliwości interpretacyjne w odniesieniu do relacji pomiędzy wpisem zastawu rejestrowego na akcjach do rejestru zastawów oraz wpisem rozporządzenia akcją w postaci jej obciążenia zastawem rejestrowym do rejestru akcjonariuszy, projekt przewiduje nowelizację art. 328[9] § 2 k.s.h. \n9.\tW projektowanym art. 594 k.s.h. przewiduje się kary dla członków zarządu za niedopełnienie obowiązków zgłaszania danych.\n\nArt. 4. wprowadza zmiany w art. 38 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 979)\n\nZmiany w art. 38 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym mają na celu ujawnienie informacji o podmiocie prowadzącym rejestr akcjonariuszy.\n\nArt. 15 wprowadza zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722)\nProjekt zmienia również przepisy dotyczące archiwizowania rejestru akcjonariuszy, w przypadku zmiany podmiotu prowadzącego rejestr.\n\nArt. 26 wprowadza zmiany w ustawie z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1798, z późn. zm. )\nZ uwagi na zgłaszane problemy związane z utratą dokumentów akcji lub ich zniszczeniem, o których mowa w pkt 1 OSR, przewidziano wydłużenie mocy dowodowej dokumentów akcji o dwa lata w stosunku do obecnie obowiązującej regulacji.\n\nArt. 27 w celu wzmocnienia ochrony uprawnień akcjonariuszy w art. 5 projektu ustawy przewidziano nałożenie na spółki emitujące akcje obowiązku złożenia do sądu rejestrowego wniosku o wpis w rejestrze przedsiębiorców informacji, \no których mowa w art. 38 pkt 7 lit. h, pkt 8a lit. j, pkt 9 lit. l, pkt 9a lit. k ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym,\nw terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, który przewiduje ujawnianie w Krajowym Rejestrze Sądowym informacji o podmiocie prowadzącym rejestr akcjonariuszy lub rejestrującym akcje w depozycie papierów wartościowych. \n\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Arkadiusz Myrcha Sekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD152
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Cele projektu ustawy:

Zwiększenie bezpieczeństwa obrotu prawno-gospodarczego: Jednym z głównych celów projektu ustawy jest dalsze wzmocnienie ochrony akcjonariuszy i uczestników rynku poprzez zwiększenie transparentności i dostępności informacji o podmiotach prowadzących rejestr akcjonariuszy lub rejestrujących akcje w depozycie papierów wartościowych.
Dostosowanie regulacji do zmian wynikających z dematerializacji akcji: Reforma ma na celu ujednolicenie i usprawnienie istniejących ram prawnych w zakresie obrotu akcjami spółek niepublicznych. Projekt zakłada uwzględnienie nowych form rejestrowania akcji, takich jak rejestracja na rachunkach DLT, co ma zapewnić pełną identyfikację podmiotów posiadających informacje o akcjonariuszach.
Zwiększenie obowiązków informacyjnych: Projekt ustawy przewiduje zwiększenie obowiązków informacyjnych spółek oraz podmiotów prowadzących rejestr akcjonariuszy, co ma na celu podniesienie poziomu ochrony akcjonariuszy i innych uczestników obrotu akcjami spółek niepublicznych. Ma to także usprawnić procesy związane z wpisami w rejestrach.
Wzmocnienie nadzoru sądowego: Projekt zakłada powiązanie obowiązku rejestracji akcji z obowiązkiem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, co umożliwi sądom rejestrowym podejmowanie działań nadzorczych w przypadku niewykonania obowiązku przez osoby zobowiązane. Pozwoli to na bieżące monitorowanie i egzekwowanie zgodności z przepisami.
Uproszczenie systemu prawnego: Projekt przewiduje likwidację podziału akcji na akcje imienne oraz akcje na okaziciela.

Przyczyny i potrzeby rozwiązań planowanych w projekcie:

Problemy z rejestracją akcji i brak pełnej transparentności: Dotychczasowa praktyka wykazała, że nie wszystkie spółki dopełniły obowiązku rejestracji akcji, co stwarzało ryzyko dla bezpieczeństwa obrotu akcjami. Brak odpowiednich wpisów w Krajowym Rejestrze Sądowym uniemożliwiał pełną identyfikację podmiotów posiadających informacje o akcjonariuszach, co mogło prowadzić do niepewności prawnej i ryzyka związanego z obrotem akcjami.
Niepełna identyfikacja podmiotów rejestrujących akcje: Wprowadzenie obowiązku ujawniania informacji o podmiocie prowadzącym rejestr akcjonariuszy w Krajowym Rejestrze Sądowym jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia przejrzystości. Ma to szczególne znaczenie w kontekście akcji rejestrowanych na rachunkach DLT, które dotychczas nie były objęte pełnym zakresem ujawnień.
Brak narzędzi nadzoru nad wykonaniem obowiązków rejestracyjnych: Obecny system nie zapewniał wystarczających mechanizmów nadzorczych, co prowadziło do przypadków braku rejestracji akcji lub niepełnych wpisów w rejestrze akcjonariuszy. Nowe przepisy mają na celu usprawnienie nadzoru sądowego poprzez wprowadzenie możliwości wszczęcia postępowania przymuszającego.
Zapewnienie ciągłości i poprawności rejestracji akcji: Projekt zakłada wprowadzenie obowiązku zgłoszenia do sądu rejestrowego faktu wygaśnięcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy lub rejestracji akcji w depozycie papierów wartościowych. Ma to na celu zapewnienie aktualności i prawidłowości danych ujawnianych w rejestrach, co z kolei przyczyni się do stabilności i przewidywalności obrotu prawno-gospodarczego.
Dezaktualizacja klasyfikacji akcji jako akcji imiennych oraz na okaziciela:
Konsekwencją zmian z 2019 r. wdrażających obligatoryjną, powszechną dematerializację akcji było wprowadzenie do polskiego prawa spółek pojęcia akcji rejestrowej, przy jednoczesnym utrzymaniu klasyfikacji akcji na okaziciela i akcji imiennej. Obligatoryjna dematerializacja akcji spowodowała jednak, że każda akcja – bez względu na to, czy jest akcją na okaziciela czy akcją imienną – ma status akcji rejestrowej, umożliwiającej identyfikację także akcjonariusza uprawnionego do praw z akcji na okaziciela. Wobec tego utrzymanie obecnej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela nie ma uzasadnienia.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt ustawy ma na celu dalsze usprawnienie dematerializacji akcji spółek niepublicznych oraz poprawę bezpieczeństwa obrotu prawno-gospodarczego. Kluczowe rozwiązania dotyczą zwiększenia obowiązków informacyjnych, poprawy nadzoru nad rejestracją akcji, oraz zapewnienia aktualności i transparentności danych dotyczących podmiotów rejestrujących akcje.

Proponowane środki realizacji:

Zwiększenie obowiązków informacyjnych: Projekt wprowadza obowiązek ujawniania informacji o podmiotach prowadzących rejestr akcjonariuszy lub rejestrujących akcje w depozycie papierów wartościowych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ma to na celu zapewnienie pełnej transparentności i dostępności danych dla akcjonariuszy oraz innych uczestników rynku.

Powiązanie rejestracji akcji z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego: Spółki będą zobowiązane do zgłaszania zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy do sądu rejestrowego. W przypadku wygaśnięcia umowy, podmiot prowadzący rejestr będzie musiał zgłosić ten fakt do sądu, co umożliwi bieżącą aktualizację danych i nadzór sądowy.

Możliwość wszczęcia postępowania przymuszającego przez sąd rejestrowy: W przypadku niewykonania obowiązku rejestracji akcji, sąd rejestrowy będzie mógł podjąć działania nadzorcze, w tym wszcząć postępowanie przymuszające. Pozwoli to na szybką reakcję w sytuacjach niezgodności z przepisami, w tym nałożenie grzywien na podmioty, które nie dopełniają obowiązków.

Uwzględnienie akcji rejestrowanych na rachunkach DLT: Projekt przewiduje, że informacje o akcjach rejestrowanych na rachunkach DLT będą również ujawniane w Krajowym Rejestrze Sądowym, co zapewni pełną identyfikację podmiotów mających informacje o akcjonariuszach i poprawi bezpieczeństwo obrotu akcjami.

Te środki mają na celu poprawę efektywności, zgodności z przepisami, oraz zwiększenie ochrony akcjonariuszy i uczestników rynku poprzez jednoznaczne wymagania dotyczące rejestracji i ujawniania informacji o akcjach spółek niepublicznych.

Szczegółowy opis poszczególnych rozwiązań wraz z proponowanymi środkami ich realizacji:

1. W art. 1 pkt 2 lit. a (art. 300[32]) doprecyzowano, że zarząd zgłasza zawarcie umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy do sądu rejestrowego, określając zakres informacji w zgłoszeniu. W przypadku wygaśnięcia umowy, podmiot prowadzący rejestr ma siedem dni na zgłoszenie tego faktu do sądu (art. 1 pkt 2 lit. b oraz pkt 9 lit. b). Sąd rejestrowy, na podstawie zgłoszenia, może wszcząć postępowanie przymuszające do złożenia wniosku o zmianę danych w Krajowym Rejestrze Sądowym.
2. W art. 1 pkt 3 i 10 przewiduje, że podmiot prowadzący rejestr po wykreśleniu spółki z Krajowego Rejestru Sądowego przekazuje rejestr akcjonariuszy do sądu rejestrowego właściwego dla ostatniej siedziby spółki, co umożliwi jego archiwizację.
3. W celu identyfikacji akcjonariuszy projekt rozszerza informacje w rejestrze (art. 300[33] § 1), dodając numery PESEL lub daty urodzenia. Wpisy muszą być dokonywane po jednoznacznej identyfikacji osoby, co zmniejszy ryzyko nabycia akcji od osób nieuprawnionych.
4. Aby zapewnić aktualność danych, zarząd spółki ma obowiązek zgłaszania ich zmian w ciągu 7 dni (art. 303[3] § 3). Dotychczas zdarzały się sytuacje, w których spółki nie informowały o zmianach, co uniemożliwiało aktualizację rejestru 5. Przepis art. 300[34] zwiększa bezpieczeństwo obrotu, wprowadzając wymóg, aby oświadczenie o zgodzie na wpis miało formę kwalifikowaną. To zmniejsza ryzyko nadużyć.
6. Art. 300[35] przewiduje, że informacje o akcjonariuszach będą dostępne dla uprawnionych podmiotów, jeżeli zostanie usprawiedliwiona potrzeba dostępu.
7. Z uwagi na możliwość skutecznego zablokowania akcji przez zastawnika mimo wygaśnięcia zastawu na skutek wygaśnięcia zobowiązania bez zaspokojenia wierzyciela, projekt przewiduje utratę ważności świadectwa rejestrowego wydanego zastawnikowi w przypadku wygaśnięcia zastawu z innych przyczyn niż wskazana w art. 328[8] § 1 pkt 2 k.s.h. (art. 1 pkt 14 projektu ustawy).
8. Z uwagi na występujące w praktyce wątpliwości interpretacyjne w odniesieniu do relacji pomiędzy wpisem zastawu rejestrowego na akcjach do rejestru zastawów oraz wpisem rozporządzenia akcją w postaci jej obciążenia zastawem rejestrowym do rejestru akcjonariuszy, projekt przewiduje nowelizację art. 328[9] § 2 k.s.h.
9. W projektowanym art. 594 k.s.h. przewiduje się kary dla członków zarządu za niedopełnienie obowiązków zgłaszania danych.

Art. 4. wprowadza zmiany w art. 38 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 979)

Zmiany w art. 38 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym mają na celu ujawnienie informacji o podmiocie prowadzącym rejestr akcjonariuszy.

Art. 15 wprowadza zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2024 r. poz. 722)
Projekt zmienia również przepisy dotyczące archiwizowania rejestru akcjonariuszy, w przypadku zmiany podmiotu prowadzącego rejestr.

Art. 26 wprowadza zmiany w ustawie z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r. poz. 1798, z późn. zm. )
Z uwagi na zgłaszane problemy związane z utratą dokumentów akcji lub ich zniszczeniem, o których mowa w pkt 1 OSR, przewidziano wydłużenie mocy dowodowej dokumentów akcji o dwa lata w stosunku do obecnie obowiązującej regulacji.

Art. 27 w celu wzmocnienia ochrony uprawnień akcjonariuszy w art. 5 projektu ustawy przewidziano nałożenie na spółki emitujące akcje obowiązku złożenia do sądu rejestrowego wniosku o wpis w rejestrze przedsiębiorców informacji,
o których mowa w art. 38 pkt 7 lit. h, pkt 8a lit. j, pkt 9 lit. l, pkt 9a lit. k ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym,
w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, który przewiduje ujawnianie w Krajowym Rejestrze Sądowym informacji o podmiocie prowadzącym rejestr akcjonariuszy lub rejestrującym akcje w depozycie papierów wartościowych.

Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Arkadiusz Myrcha Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
I kwartał 2025 r.
Status realizacji: