W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo pocztowe

06.09.2022

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo pocztowe, przedłożony przez ministra aktywów państwowych.

Rząd chce zmienić przepisy dotyczące funkcjonowania usług pocztowych w Polsce, tak aby stanowiły one pełnowartościowy element działalności e-commerce. Dlatego upowszechnione zostaną usługi i komunikacja cyfrowa. Ponadto, zapewniony zostanie skuteczny mechanizm finansowania tzw. kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych, który wykonywany jest przez Pocztę Polską.

Najważniejsze rozwiązania

  • Przepisy Prawa pocztowego zostaną dostosowane do zmieniającego się rynku usług pocztowych.
    • Upowszechnione zostaną nowoczesne rozwiązania technologiczne, w tym usługi i komunikacja cyfrowa. Chodzi m.in. o:
      • zmianę definicji przesyłki kurierskiej – uwzględniającą jej obsługę za pomocą paczkomatów,
      • nadanie mocy dokumentu urzędowego wydrukowi potwierdzenia nadania pobranego samodzielnie z systemu teleinformatycznego Poczty Polskiej (operatora wyznaczonego).
      • wprowadzenie elektronicznej formy udzielania pełnomocnictwa pocztowego i składania reklamacji z wykorzystaniem usługi elektronicznej, udostępnionej przez operatora pocztowego.
  • Zwiększą się prawa odbiorców, jeśli chodzi o doręczenia. Chodzi m.in. o usankcjonowanie praktyki uzgodnienia miejsca doręczenia z odbiorcą – np. w ramach przekierowania przesyłki.
  • Uproszczone zostaną procedury stosowane przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz zmniejszą się obciążenia administracyjne operatorów pocztowych.
  • Zapewniony zostanie skuteczny mechanizm finansowania tzw. kosztu netto obowiązku świadczenia usług powszechnych.
    • Dotychczasowe przepisy przewidują możliwość udzielenia operatorowi wyznaczonemu (Poczcie Polskiej) rekompensaty, w przypadku, gdy świadczenie usług powszechnych w danym roku obrotowym przyniosło stratę. Obecne obowiązuje mieszany mechanizm finasowania, w ramach którego rekompensata powinna być finansowana przede wszystkim z udziałów operatorów pocztowych objętych obowiązkiem udziału w dopłacie, a z budżetu państwa dopiero – gdy kwota pochodząca od operatorów nie wystarczy na pełne sfinansowanie rekompensaty.
    • Po zmianie, podstawową formą dofinansowania tzw. kosztu netto będzie dopłata z budżetu państwa. Rozwiązanie to zapewni operatorowi wyznaczonemu rzeczywistą rekompensatę obciążenia finansowego, związanego z realizacją publicznej misji świadczenia usług powszechnych. Zapewnienie tych usług leży  w interesie społecznym, a bez interwencji państwa nie byłyby świadczone na rynku lub odbywałoby się to na znacznie mniej korzystnych warunkach.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po upływie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem jednego przepisu, który ma obowiązywać po 4 miesiącach od ogłoszenia.

{"register":{"columns":[]}}