W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz ustawy o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD129","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"1. Najwyższa Izba Kontroli (NIK) w uwagach, zawartych w wystąpieniu pokontrolnym P/24/001 „Wykonanie budżetu państwa w 2023 r., w części 22 – Gospodarka wodna”, znak: KSI.410.1.2.2024, wskazała na występowanie nieprawidłowości w zakresie dotyczącym zapewnienia przyznawania w odpowiedniej formie dotacji (oprócz celowej także podmiotowej) dla państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej, państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz państwowej służby geologicznej, zwanych dalej „służbami państwowymi”. \nNIK wskazała, że w ramach umowy dotacji celowej (nr MI/DGWiŻŚ/2023/03/03/WF z 31 marca 2023 r.) zawartej z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowym Instytutem Badawczym (IMGW – PIB) na wykonanie zadań państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej zostało sfinansowane m.in. utrzymywanie bieżącej działalności tej służby. Jednak przedmiotowa działalność nie mieściła się w katalogu zadań, które mogą być finansowane lub dofinansowane z dotacji celowej. Taki katalog działań określa art. 127 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) i obejmuje m.in.:\n1) koszty realizacji inwestycji;\n2) współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.\nW opinii NIK, z uwagi na fakt, że dotacja celowa służy pokryciu wydatków realizowanych w związku z osiągnięciem konkretnego rezultatu, właściwą formą dofinansowania wydatków na działalność bieżącą jest dotacja podmiotowa, na co uwagę zwróciła również Prokuratoria Generalna Rzeczpospolitej Polskiej opiniując projekt przedmiotowej umowy dotacji celowej. W wskazaniach i uwagach z wystąpienia pokontrolnego P/24/001 „Wykonanie budżetu państwa \nw 2023 r., w części 22 – Gospodarka wodna”, NIK wskazała na zasadność podjęcia przez Ministra Infrastruktury działań mających na celu zapewnienie możliwości finansowania utrzymywania bieżącej działalności służby hydrologiczno-meteorologicznej inną formą dotacji niż dotacja celowa, tj. dotacją podmiotową, w sposób analogiczny do rozwiązania przyjętego w art. 256 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087, z późn. zm.).\nWarto dodać, że IMGW – PIB pełni także funkcje państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, której także dotyczą zastrzeżenia NIK. Należy wskazać, że analogiczny problem dotyczy także trzeciej służby państwowej - państwowej służby geologicznej, która także w celu prawidłowego dofinansowania jej zadań powinna mieć możliwość uzyskiwania, oprócz dotacji celowej, także dotację podmiotową.\n2. Zwiększenie limitów wydatków z budżetu państwa dla służb państwowych na lata 2025–2028, z jednoczesnym uwzględnieniem w przepisach ustawy faktu utworzenia państwowej służby geologicznej (której także dotyczą przedmiotowe limity).\nLimity środków, które mogą być przeznaczone na finansowanie służb państwowych zostały ujęte w art. 17 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2170, z późn. zm.). Ustawodawca pierwotnie założył coroczny wzrost limitu wydatków jedynie o 2,5% wskaźnika inflacji. Obecnie przedmiotowe limity wynoszą:\n1) w 2020 r. - 120,562 mln zł, \n2) w 2021 r. - 123,576 mln zł, \n3) w 2022 - 126,666 mln zł,\n4) w 2023 r. - 179,040 mln zł (w 2022 r. zwiększono ten limit z poziomu 129,832 mln zł – ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (Dz. U. poz. 2666, z późn. zm.))\n5) w 2024 r. - 199,117 mln zł (w 2023 r. zwiększono ten limit z poziomu 129,832 mln zł – ustawą z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz. U. poz. 123, z późn. zm.))\n6) 2025 r. - 136,405 mln zł;\n7) 2026 r. - 139,815 mln zł;\n9) 2027 r. - 143,310 mln zł;\n10) 2028 r. - 146,893 mln zł.\nW związku z powyższym od 2023 r., okresu w którym nastąpił znaczny wzrost inflacji znacznie przekraczający zakładany poziom 2,5%, występuje konieczność zwiększania limitów wydatków. Obecnie wprowadzanie zmian w tym zakresie następowało przez wprowadzenie rozwiązań tymczasowych rocznych – przez wprowadzanie odpowiednich zmian w tzw. ustawach okołobudżetowych (które ze swej istoty nie mogły dotyczyć rozwiązań na następne lata).\nTym samym występuje potrzeba wprowadzenia odpowiednich rozwiązań systemowych, które uwzględnią zmiany wprowadzane w latach 2022 i 2023, a także dalszy stały wzrost inflacji i potrzeb służb państwowych. Analogicznie do rozwiązań z lat ubiegłych zwiększeniu powinny ulec limity określone na lata 2025–2028. Pozostawienie limitów w obecnie obowiązujących kwotach na lata 2025–2028 doprowadziłoby do braku możliwości realizacji przez służby państwowe ustawowych zadań. Zwiększenie limitu wydatków na lata 2025–2028 jest niezbędne dla zapewnienia ciągłości wykonywania przez służby państwowe powierzonych zadań ustawowych, przy zapewnieniu dotychczasowego poziomu jakości. Pozostawienie limitów w obecnie obowiązujących kwotach oznaczałoby finansowanie wyżej wymienionych służb państwowych w roku 2025 na poziomie niższym niż w 2024 roku.\nPonadto, wejście w życie ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2029) doprowadziło do zmiany przepisów regulujących działalność państwowej służby geologicznej poprzez zniesienie państwowej służby hydrogeologicznej i włączenia jej zadań do państwowej służby geologicznej.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Osiągnięciu celów planowanej regulacji będą służyć następujące rozwiązania.\n1. Zakłada się wprowadzenie zmian w odpowiednich przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. Przewiduje się dodać przepis wprowadzający możliwość uzyskiwania także dotacji podmiotowych przez służby państwowe. \n2. Zwiększenie limitu dla służb państwowych.\nZakłada się wprowadzenie zmian w art. 17 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw w celu zwiększenia limitów wydatków z budżetu państwa dla służb państwowych na lata 2025-2028.\nPonadto zakłada się wyodrębnienia limitu wydatków budżetu państwa na finansowanie poszczególnych służb państwowych, tj. państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej, państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, których wydatki będzie monitorował minister właściwy do spraw gospodarki wodnej oraz państwowej służby geologicznej, której wydatki będzie monitorował minister właściwy do spraw środowiska.\nOsiągnięcie celu tej regulacji nie jest możliwe bez interwencji legislacyjnej na poziomie ustawowym.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Przemysław Koperski Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MI","value":"MI"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 3 grudnia 2024 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD129
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
1. Najwyższa Izba Kontroli (NIK) w uwagach, zawartych w wystąpieniu pokontrolnym P/24/001 „Wykonanie budżetu państwa w 2023 r., w części 22 – Gospodarka wodna”, znak: KSI.410.1.2.2024, wskazała na występowanie nieprawidłowości w zakresie dotyczącym zapewnienia przyznawania w odpowiedniej formie dotacji (oprócz celowej także podmiotowej) dla państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej, państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących oraz państwowej służby geologicznej, zwanych dalej „służbami państwowymi”. NIK wskazała, że w ramach umowy dotacji celowej (nr MI/DGWiŻŚ/2023/03/03/WF z 31 marca 2023 r.) zawartej z Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowym Instytutem Badawczym (IMGW – PIB) na wykonanie zadań państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej zostało sfinansowane m.in. utrzymywanie bieżącej działalności tej służby. Jednak przedmiotowa działalność nie mieściła się w katalogu zadań, które mogą być finansowane lub dofinansowane z dotacji celowej. Taki katalog działań określa art. 127 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270, z późn. zm.) i obejmuje m.in.: 1) koszty realizacji inwestycji; 2) współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. W opinii NIK, z uwagi na fakt, że dotacja celowa służy pokryciu wydatków realizowanych w związku z osiągnięciem konkretnego rezultatu, właściwą formą dofinansowania wydatków na działalność bieżącą jest dotacja podmiotowa, na co uwagę zwróciła również Prokuratoria Generalna Rzeczpospolitej Polskiej opiniując projekt przedmiotowej umowy dotacji celowej. W wskazaniach i uwagach z wystąpienia pokontrolnego P/24/001 „Wykonanie budżetu państwa w 2023 r., w części 22 – Gospodarka wodna”, NIK wskazała na zasadność podjęcia przez Ministra Infrastruktury działań mających na celu zapewnienie możliwości finansowania utrzymywania bieżącej działalności służby hydrologiczno-meteorologicznej inną formą dotacji niż dotacja celowa, tj. dotacją podmiotową, w sposób analogiczny do rozwiązania przyjętego w art. 256 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087, z późn. zm.). Warto dodać, że IMGW – PIB pełni także funkcje państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, której także dotyczą zastrzeżenia NIK. Należy wskazać, że analogiczny problem dotyczy także trzeciej służby państwowej - państwowej służby geologicznej, która także w celu prawidłowego dofinansowania jej zadań powinna mieć możliwość uzyskiwania, oprócz dotacji celowej, także dotację podmiotową. 2. Zwiększenie limitów wydatków z budżetu państwa dla służb państwowych na lata 2025–2028, z jednoczesnym uwzględnieniem w przepisach ustawy faktu utworzenia państwowej służby geologicznej (której także dotyczą przedmiotowe limity). Limity środków, które mogą być przeznaczone na finansowanie służb państwowych zostały ujęte w art. 17 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2170, z późn. zm.). Ustawodawca pierwotnie założył coroczny wzrost limitu wydatków jedynie o 2,5% wskaźnika inflacji. Obecnie przedmiotowe limity wynoszą: 1) w 2020 r. - 120,562 mln zł, 2) w 2021 r. - 123,576 mln zł, 3) w 2022 - 126,666 mln zł, 4) w 2023 r. - 179,040 mln zł (w 2022 r. zwiększono ten limit z poziomu 129,832 mln zł – ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023 (Dz. U. poz. 2666, z późn. zm.)) 5) w 2024 r. - 199,117 mln zł (w 2023 r. zwiększono ten limit z poziomu 129,832 mln zł – ustawą z dnia 16 stycznia 2024 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024 (Dz. U. poz. 123, z późn. zm.)) 6) 2025 r. - 136,405 mln zł; 7) 2026 r. - 139,815 mln zł; 9) 2027 r. - 143,310 mln zł; 10) 2028 r. - 146,893 mln zł. W związku z powyższym od 2023 r., okresu w którym nastąpił znaczny wzrost inflacji znacznie przekraczający zakładany poziom 2,5%, występuje konieczność zwiększania limitów wydatków. Obecnie wprowadzanie zmian w tym zakresie następowało przez wprowadzenie rozwiązań tymczasowych rocznych – przez wprowadzanie odpowiednich zmian w tzw. ustawach okołobudżetowych (które ze swej istoty nie mogły dotyczyć rozwiązań na następne lata). Tym samym występuje potrzeba wprowadzenia odpowiednich rozwiązań systemowych, które uwzględnią zmiany wprowadzane w latach 2022 i 2023, a także dalszy stały wzrost inflacji i potrzeb służb państwowych. Analogicznie do rozwiązań z lat ubiegłych zwiększeniu powinny ulec limity określone na lata 2025–2028. Pozostawienie limitów w obecnie obowiązujących kwotach na lata 2025–2028 doprowadziłoby do braku możliwości realizacji przez służby państwowe ustawowych zadań. Zwiększenie limitu wydatków na lata 2025–2028 jest niezbędne dla zapewnienia ciągłości wykonywania przez służby państwowe powierzonych zadań ustawowych, przy zapewnieniu dotychczasowego poziomu jakości. Pozostawienie limitów w obecnie obowiązujących kwotach oznaczałoby finansowanie wyżej wymienionych służb państwowych w roku 2025 na poziomie niższym niż w 2024 roku. Ponadto, wejście w życie ustawy z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2029) doprowadziło do zmiany przepisów regulujących działalność państwowej służby geologicznej poprzez zniesienie państwowej służby hydrogeologicznej i włączenia jej zadań do państwowej służby geologicznej.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Osiągnięciu celów planowanej regulacji będą służyć następujące rozwiązania. 1. Zakłada się wprowadzenie zmian w odpowiednich przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne. Przewiduje się dodać przepis wprowadzający możliwość uzyskiwania także dotacji podmiotowych przez służby państwowe. 2. Zwiększenie limitu dla służb państwowych. Zakłada się wprowadzenie zmian w art. 17 ustawy z dnia 11 września 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw w celu zwiększenia limitów wydatków z budżetu państwa dla służb państwowych na lata 2025-2028. Ponadto zakłada się wyodrębnienia limitu wydatków budżetu państwa na finansowanie poszczególnych służb państwowych, tj. państwowej służby hydrologiczno-meteorologicznej, państwowej służby do spraw bezpieczeństwa budowli piętrzących, których wydatki będzie monitorował minister właściwy do spraw gospodarki wodnej oraz państwowej służby geologicznej, której wydatki będzie monitorował minister właściwy do spraw środowiska. Osiągnięcie celu tej regulacji nie jest możliwe bez interwencji legislacyjnej na poziomie ustawowym.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Przemysław Koperski Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 3 grudnia 2024 r.