Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
07.01.2025
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Minister Klimatu i Środowiska.
Projekt dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE, która dotyczy promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE. Dzięki temu będzie można ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza w Polsce.
Najważniejsze rozwiązania
- Na kolejne lata określone zostają poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW).
- NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.
- Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść:
- w 2025 roku – 9,2%;
- w latach od 2026 do 2029 – 10%;
- w 2030 roku – 14,9%.
- Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:
- biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych;
- biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości;
- odnawialnej energii elektrycznej.
- Uzupełniony zostaje katalog paliw, którymi można realizować NCW.
- Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną.
- Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG.
- Przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.
Zaproponowane przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 kwietnia 2025 roku.