W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw

07.01.2025

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Minister Klimatu i Środowiska.

Projekt dostosowuje polskie prawo do dyrektywy UE, która dotyczy promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE. Dzięki temu będzie można ograniczyć negatywny wpływ sektora paliw i transportu na środowisko, co jest kluczowe dla poprawy jakości powietrza w Polsce.

Najważniejsze rozwiązania

  • Na kolejne lata określone zostają poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW).
    • NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu, w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym.
  • Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść:
    • w 2025 roku – 9,2%;
    • w latach od 2026 do 2029 – 10%;
    • w 2030 roku – 14,9%.
  • Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:
    • biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych;
    • biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości;
    • odnawialnej energii elektrycznej.
  • Uzupełniony zostaje katalog paliw, którymi można realizować NCW.
    • Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną.
    • Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG.
  • Przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.

Zaproponowane przepisy mają wejść w życie zasadniczo od 1 kwietnia 2025 roku.

{"register":{"columns":[]}}