W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw

20.08.2024

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury.

Rząd przyspiesza wejście w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT). Dotyczy to przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Rozwiązanie to pozwoli na skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie przewoźników zagranicznych. Przyczyni się tym samym do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE.

Nowe przepisy są odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez przedstawicieli środowiska przewoźników drogowych, w tym przewoźników, którzy organizowali protesty przed drogowymi przejściami granicznymi z Ukrainą. Obecnie polska branża transportu drogowego boryka się z wieloma problemami. Wynika to nie tylko z sytuacji w Ukrainie, lecz także ze spowolnienia gospodarczego, jakie obserwujemy w Europie.

W przypadku Polski, sytuacja ta nakłada się na generowany od wielu lat wzrost branży międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy w naszym kraju. Dotyczy to również systematycznie rosnącej liczby przewoźników drogowych oraz posiadanych przez nich pojazdów ciężarowych. Dlatego konieczne jest wzmocnienie kontroli przewoźników z państw trzecich, aby wyeliminować zjawisko nieuczciwej konkurencji i ochronić rodzimy rynek transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych.

Najważniejsze rozwiązania

  • Przyspieszenie wejścia w życie przepisów o elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT).
    • Rozwiązanie będzie dotyczyć przewoźników zagranicznych, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy.
  • Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
    • od 1 listopada 2024 r. – przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
    • od 1 stycznia 2025 r. – przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
  • O 3 lata (do 31.08.2027 r.) będzie przedłużony okres przejściowy na spełnienie warunku posiadania akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.
    • Pozwoli to na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów, które są uprawnione do:
      • prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy,
      • prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców nauki jazdy;
      • wydawania nieodpłatnie kart rowerowych;
      • prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość.
{"register":{"columns":[]}}