W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD430","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Przedłożenie projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw jest związane z potrzebą wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji ich zadań publicznych, w tym szczególnie istotnych obecnie, zadań z zakresu poprawy efektywności energetycznej oraz ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców. Ważne znaczenie ma też potrzeba wzmocnienia jednostek samorządu terytorialnego w obszarze inwestycyjnym.\nSamorządy będą mogły dysponować dodatkowymi środkami już w 2022 r., co jest istotne biorąc pod uwagę obserwowany wzrost cen, który jest wynikiem odziaływania wielu czynników nakładających się na siebie, w szczególności pandemii COVID-19 oraz inwazji zbrojnej Rosji na Ukrainę. Te czynniki wpływają na sytuację ekonomiczno-finansową nie tylko gospodarstw domowych, ale również na sektor finansów publicznych, w tym jednostki samorządu terytorialnego.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań ujętych w projekcie","value":"Proponowane rozwiązania obejmują przede wszystkim:\n1. Wprowadzenie możliwości przekazania jednostkom samorządu terytorialnego w roku 2022 dodatkowych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 13,673 mld zł. Środki te byłyby wsparciem finansowym w realizacji zadań własnych samorządu terytorialnego, w tym szczególnie istotnych obecnie zadań z zakresu poprawy efektywności energetycznej oraz ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców.\nPoprawa efektywności energetycznej jest jednym z głównych celów Państwa, dlatego też przekazanie tak znacznych środków finansowych dla samorządów ma na celu zwiększenie udziału samorządu terytorialnego w tych działaniach. Obecnie bardziej efektywne wykorzystywanie energii i sama perspektywa długofalowego efektu w postaci zastosowania energooszczędnych technologii z korzyścią dla samorządu - a w konsekwencji dla mieszkańców – w postaci mniejszych rachunków za zużycie prądu i za wytwarzane ciepło - nabiera istotnego znaczenia.\nDzięki tym zmianom jednostki samorządu terytorialnego otrzymają jeszcze w tym roku dodatkowe środki, ponad te gwarantowane w 2023 r. zgodnie obecnymi przepisami (czyli ponad część rozwojową subwencji ogólnej). Wcześniejsze przekazanie środków finansowych oraz ich zwiększenie jest korzystne dla samorządów szczególnie w związku z inflacją.\nZ uwagi na wcześniejsze zasilenie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, w roku 2023 nie otrzymają one części rozwojowej subwencji ogólnej. Nie zostanie ona zaplanowana w projekcie ustawy budżetowej na rok 2023.\nMając na uwadze znaczną kwotę wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego oraz uwzględniając cel wsparcia, w szczególności związany z zadaniami zmierzającymi do poprawy efektywności energetycznej oraz wspomaganiem ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców, projekt zakłada rozwiązania obligujące jednostki samorządu terytorialnego do przeznaczenia w latach 2022–2025 na wymienione wyżej zadania wydatków w kwocie nie mniejszej niż równowartość 15% kwoty otrzymanych w 2022 r. dodatkowych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.\nKonsekwencją proponowanego rozwiązania jest konieczność wprowadzenia dodatkowych przepisów w zakresie danych uwzględnianych przy ustalaniu na rok 2023 subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, na rok 2024 korekty dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, o której w art. 9c ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz w zakresie ustalania na rok 2023 części stałej składki rocznej gmin wchodzących w skład związku metropolitalnego w województwie śląskim.\n2. Dostosowanie reguł fiskalnych obowiązujących jednostki samorządu terytorialnego do obecnej sytuacji ekonomiczno-finansowej, tj. wprowadzenie czasowych preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz limitu długu. Efektem tych rozwiązań ma być usprawnienie prowadzenia gospodarki przez jednostki samorządu terytorialnego oraz maksymalizacja wykorzystania możliwości inwestycyjnych samorządu terytorialnego.\nProponowane zmiany przewidują przedłużenie możliwości bilansowania części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego na lata 2023-2025 wolnymi środkami będącymi w dyspozycji jednostki. Dodatkowo proponuje się możliwość niespełnienia przez jednostkę samorządu terytorialnego relacji ograniczającej wysokość spłaty długu, czyli indywidualnego limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pod warunkiem gdy łączna kwota długu jednostki nie przekroczy 100% jej dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze ( czyli co do których organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie ma swobody podejmowania decyzji o ich przeznaczeniu) oraz powiększonych o planowane przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego. Dodatkowym zabezpieczeniem samorządu terytorialnego będzie rozwiązanie, zgodnie z którym jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przekroczyć indywidualny limit spłaty zobowiązań wyłącznie w przypadku gdy taka sytuacji nie zagrozi realizacji zadań publicznych.\n3. Uelastycznienie wykorzystania i wydłużenie okresu o rok wydatkowania środków otrzymanych z budżetu państwa przez gminy w roku 2021 z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz w zakresie kanalizacji. Zaproponowane zmiany dają jednostkom samorządu terytorialnego możliwość efektywniejszego, z punktu widzenia potrzeb społecznych, wykorzystania otrzymanych środków.\nPozostałe zmiany mają charakter doprecyzowujący.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Sebastian Skuza Sekretarz Stanu ","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 sierpnia 2022 r.","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20476989,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20476989,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD430
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Informacje o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie:
Przedłożenie projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw jest związane z potrzebą wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji ich zadań publicznych, w tym szczególnie istotnych obecnie, zadań z zakresu poprawy efektywności energetycznej oraz ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców. Ważne znaczenie ma też potrzeba wzmocnienia jednostek samorządu terytorialnego w obszarze inwestycyjnym.
Samorządy będą mogły dysponować dodatkowymi środkami już w 2022 r., co jest istotne biorąc pod uwagę obserwowany wzrost cen, który jest wynikiem odziaływania wielu czynników nakładających się na siebie, w szczególności pandemii COVID-19 oraz inwazji zbrojnej Rosji na Ukrainę. Te czynniki wpływają na sytuację ekonomiczno-finansową nie tylko gospodarstw domowych, ale również na sektor finansów publicznych, w tym jednostki samorządu terytorialnego.
Istota rozwiązań ujętych w projekcie:
Proponowane rozwiązania obejmują przede wszystkim:
1. Wprowadzenie możliwości przekazania jednostkom samorządu terytorialnego w roku 2022 dodatkowych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 13,673 mld zł. Środki te byłyby wsparciem finansowym w realizacji zadań własnych samorządu terytorialnego, w tym szczególnie istotnych obecnie zadań z zakresu poprawy efektywności energetycznej oraz ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców.
Poprawa efektywności energetycznej jest jednym z głównych celów Państwa, dlatego też przekazanie tak znacznych środków finansowych dla samorządów ma na celu zwiększenie udziału samorządu terytorialnego w tych działaniach. Obecnie bardziej efektywne wykorzystywanie energii i sama perspektywa długofalowego efektu w postaci zastosowania energooszczędnych technologii z korzyścią dla samorządu - a w konsekwencji dla mieszkańców – w postaci mniejszych rachunków za zużycie prądu i za wytwarzane ciepło - nabiera istotnego znaczenia.
Dzięki tym zmianom jednostki samorządu terytorialnego otrzymają jeszcze w tym roku dodatkowe środki, ponad te gwarantowane w 2023 r. zgodnie obecnymi przepisami (czyli ponad część rozwojową subwencji ogólnej). Wcześniejsze przekazanie środków finansowych oraz ich zwiększenie jest korzystne dla samorządów szczególnie w związku z inflacją.
Z uwagi na wcześniejsze zasilenie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, w roku 2023 nie otrzymają one części rozwojowej subwencji ogólnej. Nie zostanie ona zaplanowana w projekcie ustawy budżetowej na rok 2023.
Mając na uwadze znaczną kwotę wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego oraz uwzględniając cel wsparcia, w szczególności związany z zadaniami zmierzającymi do poprawy efektywności energetycznej oraz wspomaganiem ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców, projekt zakłada rozwiązania obligujące jednostki samorządu terytorialnego do przeznaczenia w latach 2022–2025 na wymienione wyżej zadania wydatków w kwocie nie mniejszej niż równowartość 15% kwoty otrzymanych w 2022 r. dodatkowych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Konsekwencją proponowanego rozwiązania jest konieczność wprowadzenia dodatkowych przepisów w zakresie danych uwzględnianych przy ustalaniu na rok 2023 subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, na rok 2024 korekty dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, o której w art. 9c ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz w zakresie ustalania na rok 2023 części stałej składki rocznej gmin wchodzących w skład związku metropolitalnego w województwie śląskim.
2. Dostosowanie reguł fiskalnych obowiązujących jednostki samorządu terytorialnego do obecnej sytuacji ekonomiczno-finansowej, tj. wprowadzenie czasowych preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz limitu długu. Efektem tych rozwiązań ma być usprawnienie prowadzenia gospodarki przez jednostki samorządu terytorialnego oraz maksymalizacja wykorzystania możliwości inwestycyjnych samorządu terytorialnego.
Proponowane zmiany przewidują przedłużenie możliwości bilansowania części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego na lata 2023-2025 wolnymi środkami będącymi w dyspozycji jednostki. Dodatkowo proponuje się możliwość niespełnienia przez jednostkę samorządu terytorialnego relacji ograniczającej wysokość spłaty długu, czyli indywidualnego limitu spłaty zobowiązań, o którym mowa w art. 243 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, pod warunkiem gdy łączna kwota długu jednostki nie przekroczy 100% jej dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym charakterze ( czyli co do których organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie ma swobody podejmowania decyzji o ich przeznaczeniu) oraz powiększonych o planowane przychody z tytułów określonych w art. 217 ust. 2 pkt 4-8 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego. Dodatkowym zabezpieczeniem samorządu terytorialnego będzie rozwiązanie, zgodnie z którym jednostka samorządu terytorialnego będzie mogła przekroczyć indywidualny limit spłaty zobowiązań wyłącznie w przypadku gdy taka sytuacji nie zagrozi realizacji zadań publicznych.
3. Uelastycznienie wykorzystania i wydłużenie okresu o rok wydatkowania środków otrzymanych z budżetu państwa przez gminy w roku 2021 z przeznaczeniem na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz w zakresie kanalizacji. Zaproponowane zmiany dają jednostkom samorządu terytorialnego możliwość efektywniejszego, z punktu widzenia potrzeb społecznych, wykorzystania otrzymanych środków.
Pozostałe zmiany mają charakter doprecyzowujący.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Sebastian Skuza Sekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2022 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 23 sierpnia 2022 r.
Status realizacji:
Zrealizowany