W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD134","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektu ustawy jest zmiana ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2117) polegająca w szczególności na dostosowaniu obowiązujących regulacji dotyczących doradztwa podatkowego do obecnych uwarunkowań prawnych i rynkowych. Przemiany, jakie w okresie minionych kilkunastu lat dokonały się w systemie prawa (nie tylko podatkowego), na rynku pracy, w poziomie automatyzacji i cyfryzacji szeregu procesów, determinują potrzebę zmian zarówno w zakresie świadczonych przez doradców podatkowych czynności, podstaw prawnych ich wykonywania, zasadach nabywania uprawnień zawodowych w zakresie doradztwa podatkowego, czy realizacji zadań należących do kompetencji organów Krajowej Izby Doradców Podatkowych (zwanej dalej „KIDP”). Potrzebę zmian w niektórych obszarach sygnalizował także samorząd zawodowy doradców podatkowych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym jest odpowiedzią na wskazane wyżej potrzeby. \nNowelizacja ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym zmierza do dostosowania zakresu usług doradztwa podatkowego do obowiązujących uwarunkowań prawnych, uelastycznienia podstaw prawnych ich wykonywania, a także poprawy skuteczności egzekwowania przez organy KIDP wykonywania przez doradców podatkowych ich ustawowych obowiązków. Celem nowelizacji jest również zbliżenie zasad wykonywania tego zawodu do zasad wykonywania innych funkcjonujących na tym samym rynku wolnych zawodów, których przedstawiciele uprawnieni są do wykonywania czynności doradztwa podatkowego. W zakresie postępowań kwalifikacyjnych do egzaminu na doradcę podatkowego projektowane rozwiązania służą usprawnieniu prowadzonej procedury egzaminacyjnej poprzez m.in. umożliwienie wykorzystania narzędzi informatycznych do organizacji i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego, zmianę systemu dokonywania opłat za egzamin i ich zwrotu. Dodatkowo projekt ustawy przewiduje zmiany w funkcjonowaniu Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego, zwanej dalej „PKE”, polegające m.in. na zwiększeniu jej składu i wzmocnieniu jej kompetencji. Przewiduje się, że nowe rozwiązania pozytywnie wpłyną na poziom merytorycznego przygotowania kandydatów na doradców podatkowych do egzaminu zawodowego, a w konsekwencji do wykonywania tego zawodu.\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie zmian w następujących obszarach:\n1. wykonywania zawodu doradcy podatkowego, w tym przede wszystkim:\n- rozszerzenie zakresu spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie i wyjaśnienia o opłaty, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 879), a także wspierać podmioty w wykonywaniu dodatkowo ich obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych i raportowych i reprezentować ich w postępowaniach przed organami administracji publicznej i sądami,\n- umożliwienie wykonywania czynności doradztwa podatkowego na podstawie umowy cywilnoprawnej,\n- wprowadzenie obowiązku używania przez doradców podatkowych uczestniczących w rozprawach sądowych strojów urzędowych (togi),\n- umożliwienie wykorzystania narzędzi informatycznych w komunikacji pomiędzy doradcami podatkowymi a organami samorządu zawodowego, \n- usprawnienie czynności organów samorządu zawodowego dotyczących członkostwa w samorządzie, w tym aktualizacji danych osób wpisanych na listę doradców podatkowych poprzez włączenie bezpośrednio do katalogu przesłanek skreślenia z listy doradców podatkowych uporczywego nieopłacania składek członkowskich;\n2. kompetencji organów KIDP, w tym przede wszystkim:\n- wyposażenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych w kompetencję publikowania prowadzonej przez ten organ listy doradców podatkowych, w miejsce dotychczasowej kompetencji do publikacji danych dotyczących osób wpisanych na listę doradców podatkowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych,\n- usprawnienie prowadzenia postępowań dyscyplinarnych poprzez m.in. wprowadzenie:\n- zryczałtowanych kosztów postępowania dyscyplinarnego, do określania wysokości których organem właściwym będzie Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych,\n- do katalogu kar dyscyplinarnych kary pieniężnej,\n- modyfikacji dotyczącej przedawnienia wszczęcia postępowania dyscyplinarnego, \n- uregulowania kwestii przedawnienia karalności,\n- możliwości wymierzania kary łącznej i wyroku łącznego;\n3.\tegzaminu na doradcę podatkowego i PKE, w tym przede wszystkim:\n- uzupełnienie katalogu dziedzin objętych egzaminem na doradcę podatkowego w związku ze zmianami dotyczącymi zakresu spraw realizowanych przez doradców podatkowych,\n- zastąpienie publikacji wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych publikacją wykazu tytułów aktów prawnych, które stanowić będą podstawę do opracowania pytań i zadań egzaminacyjnych, z równoczesnym umożliwieniem korzystania przez kandydatów podczas egzaminów z tekstów aktów prawnych,\n- powiązanie wysokości opłat za egzamin z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę (na wzór zasad funkcjonujących w zawodach prawniczych) oraz zmiana zasad dokonywania zwrotu tych opłat,\n- wprowadzenie możliwości korzystania przez PKE z systemu teleinformatycznego przy wykonywaniu przez nią zadań, \n- zwiększenie składu PKE o 10 członków, podyktowane koniecznością zapewnienia większej dostępności PKE wobec rosnącej liczby kandydatów przystępujących do egzaminu i liczby przeprowadzanych egzaminów, oraz podwyższenie wymogów dla kandydatów na członków PKE dla poszczególnych grup zawodowych,\n- modyfikacja zasad powoływania do składu PKE w tym ograniczenie okresu członkostwa w tym gremium do dwóch kolejnych kadencji,\n- uzupełnienie katalogu zadań przewodniczącego PKE,\n- dookreślenie procedury zawierania przez PKE z uczelniami umów określających kierunek studiów, którego ukończenie uprawniać ma ich absolwentów do uzyskania zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego.\nProjekt ustawy – w ramach przepisów przejściowych – zapewnić ma m.in. odłożenie w czasie stosowanie nowych zasad przeprowadzania egzaminu dla kandydatów będących w trakcie rocznego okresu na przystąpienie do części ustnej egzaminu (w tych przypadkach obowiązywać będą przepisy dotychczasowe), możliwie szybkie wdrożenie założeń usprawniających pracę Komisji Egzaminacyjnej, zapewnienie uczelniom okresu przejściowego na dostosowanie programów studiów do minimalnych standardów, które zostaną określone na podstawie ustawy, a także odsunięcie w czasie rozwiązań związanych z system teleinformatycznym wykorzystywanym do organizacji egzaminu.\n\n","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MF","value":"MF"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD134
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu ustawy jest zmiana ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 2117) polegająca w szczególności na dostosowaniu obowiązujących regulacji dotyczących doradztwa podatkowego do obecnych uwarunkowań prawnych i rynkowych. Przemiany, jakie w okresie minionych kilkunastu lat dokonały się w systemie prawa (nie tylko podatkowego), na rynku pracy, w poziomie automatyzacji i cyfryzacji szeregu procesów, determinują potrzebę zmian zarówno w zakresie świadczonych przez doradców podatkowych czynności, podstaw prawnych ich wykonywania, zasadach nabywania uprawnień zawodowych w zakresie doradztwa podatkowego, czy realizacji zadań należących do kompetencji organów Krajowej Izby Doradców Podatkowych (zwanej dalej „KIDP”). Potrzebę zmian w niektórych obszarach sygnalizował także samorząd zawodowy doradców podatkowych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym jest odpowiedzią na wskazane wyżej potrzeby.
Nowelizacja ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym zmierza do dostosowania zakresu usług doradztwa podatkowego do obowiązujących uwarunkowań prawnych, uelastycznienia podstaw prawnych ich wykonywania, a także poprawy skuteczności egzekwowania przez organy KIDP wykonywania przez doradców podatkowych ich ustawowych obowiązków. Celem nowelizacji jest również zbliżenie zasad wykonywania tego zawodu do zasad wykonywania innych funkcjonujących na tym samym rynku wolnych zawodów, których przedstawiciele uprawnieni są do wykonywania czynności doradztwa podatkowego. W zakresie postępowań kwalifikacyjnych do egzaminu na doradcę podatkowego projektowane rozwiązania służą usprawnieniu prowadzonej procedury egzaminacyjnej poprzez m.in. umożliwienie wykorzystania narzędzi informatycznych do organizacji i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego, zmianę systemu dokonywania opłat za egzamin i ich zwrotu. Dodatkowo projekt ustawy przewiduje zmiany w funkcjonowaniu Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego, zwanej dalej „PKE”, polegające m.in. na zwiększeniu jej składu i wzmocnieniu jej kompetencji. Przewiduje się, że nowe rozwiązania pozytywnie wpłyną na poziom merytorycznego przygotowania kandydatów na doradców podatkowych do egzaminu zawodowego, a w konsekwencji do wykonywania tego zawodu.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie zmian w następujących obszarach:
1. wykonywania zawodu doradcy podatkowego, w tym przede wszystkim:
- rozszerzenie zakresu spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie i wyjaśnienia o opłaty, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 i 2760 oraz z 2024 r. poz. 879), a także wspierać podmioty w wykonywaniu dodatkowo ich obowiązków informacyjnych, sprawozdawczych i raportowych i reprezentować ich w postępowaniach przed organami administracji publicznej i sądami,
- umożliwienie wykonywania czynności doradztwa podatkowego na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- wprowadzenie obowiązku używania przez doradców podatkowych uczestniczących w rozprawach sądowych strojów urzędowych (togi),
- umożliwienie wykorzystania narzędzi informatycznych w komunikacji pomiędzy doradcami podatkowymi a organami samorządu zawodowego,
- usprawnienie czynności organów samorządu zawodowego dotyczących członkostwa w samorządzie, w tym aktualizacji danych osób wpisanych na listę doradców podatkowych poprzez włączenie bezpośrednio do katalogu przesłanek skreślenia z listy doradców podatkowych uporczywego nieopłacania składek członkowskich;
2. kompetencji organów KIDP, w tym przede wszystkim:
- wyposażenie Krajowej Rady Doradców Podatkowych w kompetencję publikowania prowadzonej przez ten organ listy doradców podatkowych, w miejsce dotychczasowej kompetencji do publikacji danych dotyczących osób wpisanych na listę doradców podatkowych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
- usprawnienie prowadzenia postępowań dyscyplinarnych poprzez m.in. wprowadzenie:
- zryczałtowanych kosztów postępowania dyscyplinarnego, do określania wysokości których organem właściwym będzie Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych,
- do katalogu kar dyscyplinarnych kary pieniężnej,
- modyfikacji dotyczącej przedawnienia wszczęcia postępowania dyscyplinarnego,
- uregulowania kwestii przedawnienia karalności,
- możliwości wymierzania kary łącznej i wyroku łącznego;
3. egzaminu na doradcę podatkowego i PKE, w tym przede wszystkim:
- uzupełnienie katalogu dziedzin objętych egzaminem na doradcę podatkowego w związku ze zmianami dotyczącymi zakresu spraw realizowanych przez doradców podatkowych,
- zastąpienie publikacji wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych publikacją wykazu tytułów aktów prawnych, które stanowić będą podstawę do opracowania pytań i zadań egzaminacyjnych, z równoczesnym umożliwieniem korzystania przez kandydatów podczas egzaminów z tekstów aktów prawnych,
- powiązanie wysokości opłat za egzamin z wysokością minimalnego wynagrodzenia za pracę (na wzór zasad funkcjonujących w zawodach prawniczych) oraz zmiana zasad dokonywania zwrotu tych opłat,
- wprowadzenie możliwości korzystania przez PKE z systemu teleinformatycznego przy wykonywaniu przez nią zadań,
- zwiększenie składu PKE o 10 członków, podyktowane koniecznością zapewnienia większej dostępności PKE wobec rosnącej liczby kandydatów przystępujących do egzaminu i liczby przeprowadzanych egzaminów, oraz podwyższenie wymogów dla kandydatów na członków PKE dla poszczególnych grup zawodowych,
- modyfikacja zasad powoływania do składu PKE w tym ograniczenie okresu członkostwa w tym gremium do dwóch kolejnych kadencji,
- uzupełnienie katalogu zadań przewodniczącego PKE,
- dookreślenie procedury zawierania przez PKE z uczelniami umów określających kierunek studiów, którego ukończenie uprawniać ma ich absolwentów do uzyskania zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego.
Projekt ustawy – w ramach przepisów przejściowych – zapewnić ma m.in. odłożenie w czasie stosowanie nowych zasad przeprowadzania egzaminu dla kandydatów będących w trakcie rocznego okresu na przystąpienie do części ustnej egzaminu (w tych przypadkach obowiązywać będą przepisy dotychczasowe), możliwie szybkie wdrożenie założeń usprawniających pracę Komisji Egzaminacyjnej, zapewnienie uczelniom okresu przejściowego na dostosowanie programów studiów do minimalnych standardów, które zostaną określone na podstawie ustawy, a także odsunięcie w czasie rozwiązań związanych z system teleinformatycznym wykorzystywanym do organizacji egzaminu.

Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r.