Projekt ustawy o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych
29.10.2024
Projekt przewiduje wprowadzenie okresu przejściowego do 31 grudnia 2025 roku, który pozwoli podmiotom publicznym lepiej dostosować się do prowadzenia korespondencji przez system e-Doręczeń. System jest elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, firmy i obywatele będą mogli korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych, prawnie równoważnych z tradycyjną przesyłką poleconą za potwierdzeniem odbioru.
Jednocześnie projekt nie zmienia terminu wejścia w życie obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, który został wyznaczony w komunikacie Ministra Cyfryzacji na 1 stycznia 2025 r. dla podmiotów określonych w ustawie o doręczeniach elektronicznych.
Najważniejsze rozwiązania
- Skuteczne wdrożenie e-Doręczeń wymaga wprowadzenia znacznych zmian organizacyjnych w funkcjonowaniu podmiotów publicznych. Dlatego wprowadzony zostanie okres przejściowy w stosowaniu nowego rozwiązania – do 31 grudnia 2025 roku.
- Do tego czasu podmioty publiczne będą mogły stopniowo dostosowywać się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji, tj. dostosować się organizacyjnie oraz wprowadzić systemy elektronicznego obiegu dokumentów (systemy klasy EZD), które ułatwią prowadzenie korespondencji przez e-Doręczenia.
- W okresie przejściowym przeprowadzona zostanie kampania informacyjna w celu promocji e-Doręczeń, w szczególności wśród pracowników jednostek samorządów terytorialnych oraz pozostałych podmiotów publicznych. Chodzi także o wsparcie szkoleniowe dotyczące obsługi e-Doręczeń oraz systemów klasy EZD.
- Kampania informacyjna zostanie również skierowana do obywateli. Dzięki temu zwiększy się ich świadomość na temat systemu e-Doręczeń, z którego będą mogli korzystać w kontaktach z podmiotami publicznymi.