Projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności, ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw
06.07.2021
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o dowodach osobistych, ustawy o ewidencji ludności, ustawy – Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra cyfryzacji.
Rząd chce umożliwić obywatelom załatwianie podstawowych spraw urzędowych zdalnie – przy pomocy prostych, intuicyjnych i dedykowanych konkretnym czynnościom usług elektronicznych. Zaproponowane rozwiązania przyspieszą załatwianie spraw oraz zredukują ilość papierowej dokumentacji. Wśród nowych usług on-line będzie m.in. możliwość zameldowania się czy pobrania zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego.
Ostatnie kilka lat to przełomowe zmiany w zakresie usług cyfrowych. Zainteresowanie e-usługami jest rekordowe – tylko w 2020 r. ponad 4 mln osób założyło profil zaufany, dzięki któremu można potwierdzić swoją tożsamość w Internecie. Obecnie z profilu zaufanego korzysta ponad 11 mln Polaków. Wśród nowoczesnych rozwiązań cyfrowych, które do tej pory rząd udostępnił obywatelom są m.in.: e-PIT, e-zwolnienia, e-recepty, zgłoszenie narodzin dziecka, dowód z warstwą elektroniczną, elektroniczne wnioski „500+” i „300+” czy pełna obsługa pomocy dla przedsiębiorców w ramach tarczy Antykryzysowej.
Najważniejsze rozwiązania
- Przyjęto podstawy prawne do stworzenia usług elektronicznych dostępnych po uwierzytelnieniu obywatela w systemie teleinformatycznym.
- Usługi zostaną zaimplementowane w witrynie gov.pl. Do skorzystania z usług potrzebne będzie posiadanie np. profilu zaufanego lub profilu osobistego (wydawanego z dowodem osobistym).
- Przy pomocy nowych usług możliwe będzie:
- pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z rejestru PESEL;
- zameldowanie oraz wymeldowanie się;
- zgłoszenie wyjazdu z kraju oraz powrotu;
- pobranie z rejestru PESEL zaświadczenia zawierającego pełny lub częściowy odpis danych dotyczących danej osoby oraz jej dzieci;
- pobranie dokumentu zawierającego informację o odbiorcach, którym dane osobowe osoby korzystającej z usługi lub jej dzieci zostały udostępnione z Rejestru Dowodów Osobistych;
- złożenie wniosku o udostępnienie danych z rejestru PESEL, zarówno w trybie jednostkowym jak i teletransmisji oraz przedkładanie w formie elektronicznej dokumentów potwierdzających spełnienie ustawowych warunków do przyznania dostępu;
- pobranie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych danych w rejestrze stanu cywilnego;
- pobranie zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego o stanie cywilnym.
Nowe usługi zaczną wchodzić w życie sekwencyjnie od 3 marca 2022 r.