W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw

Numer projektu:
UC89
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektu jest implementacja dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2010/40/UE w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu (Dz. Urz. UE L 2661 z 30.11.2023, str.1) (zwana dalej dyrektywą ITS), w powiązaniu z uzupełniającymi ją rozporządzeniami delegowanymi Komisji (UE):
1. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 885/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do zapewniania usług informacyjnych o bezpiecznych i chronionych parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych (Dz. Urz. UE L 247 z 18.09.2013, str. 1-5),
2. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 886/2013 z dnia 15 maja 2013 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do danych i procedur dotyczących dostarczania bezpłatnie użytkownikom, w miarę możliwości, minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym (Dz. Urz. UE L 247 z 18.09.2013, str. 6-10),
3. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 2022/670 z dnia 2 lutego 2022 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług informacyjnych w czasie rzeczywistym dotyczących ruchu (Dz.U. L 122 z 25.4.2022, str. 1–16 )
4. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 2017/1926 z dnia 31 maja 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/WE w odniesieniu do świadczenia ogólnounijnych usług w zakresie informacji o podróżach multimodalnych (Dz. Urz. UE L 272 z 21.10.2017, str. 1, Dz. Urz. UE L 125 z 14.05.2019, str. 24 oraz Dz. Urz. UE L 490 z 13.02.2024, str. 1).
Istnieje potrzeba przyśpieszenia procesów wdrażania nowoczesnego zarządzania mobilnością, w tym stosowania technologii informatycznych w transporcie drogowym i drogownictwie. Cyfryzacja informacji transportowych, pomimo obowiązywania przepisów ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524) oraz ww. rozporządzeń delegowanych wydanych w trybie dyrektywy ITS, postępuje wolno m.in. z powodu braku systemowego zapewnienia dostępności danych oraz rozproszonego wdrażania usług ITS. Proponowany projekt ma na celu usunięcie lub ograniczenie tych barier – zgodnie z celem wskazanym przez rewizję dyrektywy ITS (dyrektywa (UE) 2023/2661).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Rozwiązania planowane w projekcie będą służyły zapewnieniu świadczenia usługi minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym, cyfryzacji wybranych informacji podstawowych oraz publikacji poprzez krajowe punkty dostępu niezbędnych do tego danych – w wersjach odczytywalnych maszyno. Przykładową kategorią danych wymagających ustandaryzowanej publikacji, o których mowa w Załączniku III. dyrektywy ITS, są dane dotyczące lokalizacji (przestrzennej) zidentyfikowanych węzłów dostępu dla wszystkich rodzajów pasażerskich przewozów regularnych, w tym informacji o dostępności (architektonicznej) tych węzłów oraz ścieżkach transportowych w ich obrębie (tj. wyposażenie w windy, schody ruchome).
Planuje się dokonanie zmian w następujących ustawach:
- ustawie o drogach publicznych, poprzez którą wdrożone zostaną do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy ITS w zakresie regulującym zadania zarządców dróg w odniesieniu do wdrażania usług ITS oraz cyfryzacji informacji i udostępniania danych poprzez właściwy krajowy punkt dostępu (KPD);
- ustawie o publicznym transporcie zbiorowym – w zakresie:
a) obowiązku udostępniania przez organizatorów publicznego transportu zbiorowego danych dotyczących organizowania przez nich przewozów o charakterze użyteczności publicznej w zakresie informacji o podróży, takich jak rozkład jazdy i cennik,
b) obowiązku właścicieli lub zarządzających przystankami komunikacyjnymi i dworcami autobusowymi udostępniania do właściwego KPD danych umożliwiających ich lokalizację przestrzenną oraz informacji o dostępności tych obiektów;
ustawie o transporci
W projekcie przewiduje się :
- zobowiązanie podmiotów zarządzających infrastrukturą drogową oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego i przewoźników drogowych wykonujących przewozy regularne w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym do sukcesywnej cyfryzacji informacji i udostępniania danych w formatach nadających się do odczytu maszynowego poprzez KPD – w zakresie i terminach przewidzianych w załączniku III dyrektywy ITS – dla wszystkich interesariuszy;
- wyznaczenie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do prowadzenia KPD przewidzianych w rozporządzeniach delegowanych 885/2013, 886/2013 i 2022/670;
- prowadzenie przez ministra właściwego ds. transportu KPD w rozumieniu rozporządzenia delegowanego 2017/1926 lub wyznaczenie podmiotu prowadzącego ten punkt w trybie rozporządzenia wykonawczego;
- zobowiązanie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do świadczenia usługi ITS w zakresie minimalnych powszechnych informacji o ruchu związanych z bezpieczeństwem drogowym, w związku z prowadzonymi przez niego KPD oraz jego zadaniami jako zarządcy dróg;
- zobowiązanie Głównego Inspektora Transportu Drogowego do dokonywania oceny zgodności, w rozumieniu rozporządzeń delegowanych 885/2013, 886/2013, 2017/1926 i 2022/670.
- e drogowym – w zakresie obowiązków przewoźników świadczących usługi w ramach regularnych przewozów w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym osób – poprzez zobowiązanie ich do udostępniania do KPD danych dot. informacji o podróży tj. informacji takich jak rozkłady jazdy, cenniki.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MI
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Piotr Malepszak Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MI
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r.
Status realizacji: