W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC44","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanej zmiany ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307), zwanej dalej „ustawą o informatyzacji”, jest wprowadzenie rozwiązań wspierających transformację cyfrową państwa, które służyć będą zapewnieniu koordynacji rozwoju cyfrowego administracji publicznej oraz harmonizacji i komplementarności działań zmierzających w tym kierunku.\nRozwiązania zaproponowane w projekcie mają na celu także wdrożenie rozwiązań z zakresu kamienia milowego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). KPO jest planem rozwojowym określającym cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy i inwestycje. Kamienie milowe natomiast to wskazane w KPO zadania i ich założenia, stanowiące wytyczne do realizacji reform. Projekt ustawy ma na celu wdrożenie kamienia milowego C7G, przewidującego wdrożenie reformy C2.1 Zwiększenie skali zastosowań cyfrowych w sferze publicznej, gospodarce i społeczeństwie. W ww. zakresie planowane jest wejście w życie przepisów dotyczących powołania w ustawie Komitetu do spraw Cyfryzacji oraz rozwiązań z zakresu Architektury Informacyjnej Państwa (AIP), które będą wspierać całościowe zarządzanie rozwojem cyfrowym państwa. Wprowadzenie do porządku prawnego Architektury Informacyjnej Państwa jest wymagane także dla realizacji rozwiązań wdrażanych w ramach projektów Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC). \nZe względu na planowane wejście w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz zapewnienia wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego w całej Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy), zwany dalej „aktem w sprawie Interoperacyjnej Europy”, wymagane jest ponadto zaadresowanie w projektowanych przepisach kwestii wynikających z ww. dokumentu. \nDodatkowo niezbędne jest ustawowe uregulowanie rozwiązań z obszaru interoperacyjności krajowej oraz minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi regulacjami podmioty realizujące zadania publiczne powinny udostępniać dane z systemów teleinformatycznych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, do tej pory jednak nie zostały określone wymagania dla interfejsu programistycznego aplikacji (API) systemu teleinformatycznego używanego do realizacji zadań publicznych. \nZe względu na konieczność podniesienia jakości informacji zawartych w narzędziu służącym do inwentaryzacji systemów teleinformatycznych (System Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych – SIST) niezbędne jest ustawowe uregulowanie prowadzenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji inwentaryzacji publicznych systemów teleinformatycznych. Konieczność takiego uregulowania inwentaryzacji wynika również z dyskusji prowadzonych podczas posiedzeń Rady Dyrektorów IT i wniosków po ewaluacji Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (stanowiącego załącznik do uchwały nr 1/2014 Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia programu rozwoju „Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa”, zmienionego uchwałą nr 117/2016 Rady Ministrów z dnia 27 września 2016 r., uchwałą nr 109/2019 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r., uchwałą nr 255/2022 Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2022 r. oraz uchwałą nr 232/2023 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2023 r.).","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Planowane rozwiązania:\n1. Rozwiązania z zakresu Architektury Informacyjnej Państwa.\nW projekcie przewiduje się wprowadzenie definicji Architektury Informacyjnej Państwa. Proponuje się także umocowanie repozytorium Architektury Informacyjnej Państwa jako narzędzia wymaganego do prowadzenia prac z zakresu AIP. Zgodność z AIP będzie stanowić podstawę do oceny przez Komitet do spraw Cyfryzacji przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu. \n2.\tRozwiązania z obszaru interoperacyjności krajowej i europejskiej, a także minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych.\nW projekcie przewidziano wprowadzenie repozytorium interoperacyjności - na ministra właściwego do spraw informatyzacji nałożony zostanie obowiązek prowadzenia takiego repozytorium. Obowiązek dostarczania do repozytorium odpowiednich danych dotyczących rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych zostanie nałożony na podmioty prowadzące rejestry publiczne. W projektowanych przepisach planuje się także wprowadzenie obowiązku udostępniania danych z systemów teleinformatycznych służących do realizacji zadań publicznych przez API. Zaproponowano również zmianę delegacji ustawowej do wydania aktu wykonawczego, zawartej w art. 18 ustawy o informatyzacji. Zmiany dotyczące wymagań dla wymiany informacji w postaci elektronicznej skutkować będą dodatkowo zmianą delegacji do wydania rozporządzenia, zawartej w art. 16 ustawy o informatyzacji. Planowane jest również zaadresowanie kwestii wynikających z aktu w sprawie Interoperacyjnej Europy i związanych z tym nowych obowiązków ministra właściwego do spraw informatyzacji. \n3. Komitet do spraw Cyfryzacji\nProjekt wprowadza podstawę prawną dla utworzenia Komitetu do spraw Cyfryzacji, który zastąpi dotychczas funkcjonujący Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji. Zadaniem Komitetu będzie zapewnienie koordynacji działań i sprawne podejmowanie decyzji w zakresie informatyzacji. Projekt określi zadania, cele oraz skład i podstawowe zasady funkcjonowania Komitetu.\n4. Przyjęcie dokumentu o charakterze strategicznym w dziedzinie informatyzacji państwa (strategii)\nW projekcie przewidziano wprowadzenie upoważnienia ustawowego dla ministra właściwego do spraw informatyzacji do opracowania dokumentu strategicznego w dziedzinie informatyzacji państwa. Celem dokumentu będzie określenie kierunków procesu informatyzacji państwa. \n5. System Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych\nProjekt wprowadza podstawę prawną dla ministra właściwego do spraw informatyzacji do prowadzenia inwentaryzacji systemów teleinformatycznych. Inwentaryzacja będzie prowadzona przy użyciu Systemu Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych (SIST) i obejmie zbieranie informacji o istniejących i planowanych systemach teleinformatycznych i rejestrach publicznych.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Dariusz Standerski Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MC","value":"MC"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC44
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanej zmiany ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 307), zwanej dalej „ustawą o informatyzacji”, jest wprowadzenie rozwiązań wspierających transformację cyfrową państwa, które służyć będą zapewnieniu koordynacji rozwoju cyfrowego administracji publicznej oraz harmonizacji i komplementarności działań zmierzających w tym kierunku. Rozwiązania zaproponowane w projekcie mają na celu także wdrożenie rozwiązań z zakresu kamienia milowego Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). KPO jest planem rozwojowym określającym cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy i inwestycje. Kamienie milowe natomiast to wskazane w KPO zadania i ich założenia, stanowiące wytyczne do realizacji reform. Projekt ustawy ma na celu wdrożenie kamienia milowego C7G, przewidującego wdrożenie reformy C2.1 Zwiększenie skali zastosowań cyfrowych w sferze publicznej, gospodarce i społeczeństwie. W ww. zakresie planowane jest wejście w życie przepisów dotyczących powołania w ustawie Komitetu do spraw Cyfryzacji oraz rozwiązań z zakresu Architektury Informacyjnej Państwa (AIP), które będą wspierać całościowe zarządzanie rozwojem cyfrowym państwa. Wprowadzenie do porządku prawnego Architektury Informacyjnej Państwa jest wymagane także dla realizacji rozwiązań wdrażanych w ramach projektów Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC). Ze względu na planowane wejście w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz zapewnienia wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego w całej Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy), zwany dalej „aktem w sprawie Interoperacyjnej Europy”, wymagane jest ponadto zaadresowanie w projektowanych przepisach kwestii wynikających z ww. dokumentu. Dodatkowo niezbędne jest ustawowe uregulowanie rozwiązań z obszaru interoperacyjności krajowej oraz minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi regulacjami podmioty realizujące zadania publiczne powinny udostępniać dane z systemów teleinformatycznych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, do tej pory jednak nie zostały określone wymagania dla interfejsu programistycznego aplikacji (API) systemu teleinformatycznego używanego do realizacji zadań publicznych. Ze względu na konieczność podniesienia jakości informacji zawartych w narzędziu służącym do inwentaryzacji systemów teleinformatycznych (System Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych – SIST) niezbędne jest ustawowe uregulowanie prowadzenia przez ministra właściwego do spraw informatyzacji inwentaryzacji publicznych systemów teleinformatycznych. Konieczność takiego uregulowania inwentaryzacji wynika również z dyskusji prowadzonych podczas posiedzeń Rady Dyrektorów IT i wniosków po ewaluacji Programu Zintegrowanej Informatyzacji Państwa (stanowiącego załącznik do uchwały nr 1/2014 Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia programu rozwoju „Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa”, zmienionego uchwałą nr 117/2016 Rady Ministrów z dnia 27 września 2016 r., uchwałą nr 109/2019 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r., uchwałą nr 255/2022 Rady Ministrów z dnia 16 grudnia 2022 r. oraz uchwałą nr 232/2023 Rady Ministrów z dnia 23 listopada 2023 r.).
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Planowane rozwiązania: 1. Rozwiązania z zakresu Architektury Informacyjnej Państwa. W projekcie przewiduje się wprowadzenie definicji Architektury Informacyjnej Państwa. Proponuje się także umocowanie repozytorium Architektury Informacyjnej Państwa jako narzędzia wymaganego do prowadzenia prac z zakresu AIP. Zgodność z AIP będzie stanowić podstawę do oceny przez Komitet do spraw Cyfryzacji przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu. 2. Rozwiązania z obszaru interoperacyjności krajowej i europejskiej, a także minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych. W projekcie przewidziano wprowadzenie repozytorium interoperacyjności - na ministra właściwego do spraw informatyzacji nałożony zostanie obowiązek prowadzenia takiego repozytorium. Obowiązek dostarczania do repozytorium odpowiednich danych dotyczących rejestrów publicznych oraz systemów teleinformatycznych zostanie nałożony na podmioty prowadzące rejestry publiczne. W projektowanych przepisach planuje się także wprowadzenie obowiązku udostępniania danych z systemów teleinformatycznych służących do realizacji zadań publicznych przez API. Zaproponowano również zmianę delegacji ustawowej do wydania aktu wykonawczego, zawartej w art. 18 ustawy o informatyzacji. Zmiany dotyczące wymagań dla wymiany informacji w postaci elektronicznej skutkować będą dodatkowo zmianą delegacji do wydania rozporządzenia, zawartej w art. 16 ustawy o informatyzacji. Planowane jest również zaadresowanie kwestii wynikających z aktu w sprawie Interoperacyjnej Europy i związanych z tym nowych obowiązków ministra właściwego do spraw informatyzacji. 3. Komitet do spraw Cyfryzacji Projekt wprowadza podstawę prawną dla utworzenia Komitetu do spraw Cyfryzacji, który zastąpi dotychczas funkcjonujący Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji. Zadaniem Komitetu będzie zapewnienie koordynacji działań i sprawne podejmowanie decyzji w zakresie informatyzacji. Projekt określi zadania, cele oraz skład i podstawowe zasady funkcjonowania Komitetu. 4. Przyjęcie dokumentu o charakterze strategicznym w dziedzinie informatyzacji państwa (strategii) W projekcie przewidziano wprowadzenie upoważnienia ustawowego dla ministra właściwego do spraw informatyzacji do opracowania dokumentu strategicznego w dziedzinie informatyzacji państwa. Celem dokumentu będzie określenie kierunków procesu informatyzacji państwa. 5. System Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych Projekt wprowadza podstawę prawną dla ministra właściwego do spraw informatyzacji do prowadzenia inwentaryzacji systemów teleinformatycznych. Inwentaryzacja będzie prowadzona przy użyciu Systemu Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych (SIST) i obejmie zbieranie informacji o istniejących i planowanych systemach teleinformatycznych i rejestrach publicznych.