W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD94","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Celem projektowanej ustawy jest odejście od papierowych wniosków oraz papierowych akt rejestrowych i zastąpienie fakultatywności obecnej drogi obowiązkiem składania wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej: rejestr stowarzyszeń). Dzięki takiemu rozwiązaniu nastąpi w ramach Krajowego\nRejestru Sądowego zrównanie rejestru stowarzyszeń z rejestrem przedsiębiorców, podmioty z obu tych rejestrów będą mogły korzystać z takich samych możliwości i czerpać z takich samych korzyści, poczynając od dostępu online do akt rejestrowych i akt sprawy (zbiorów dokumentów), przez komunikowanie się z sądem i z uczestnikami, czy doręczenia dokonywane w toku postępowań rejestrowych, a kończąc na przyszłościowym trybie S24 dla składania i rozpoznawania wniosków rejestrowych. Efektem zamierzonym będzie eliminacja lub zminimalizowanie mankamentów związanych ze składaniem wniosków w postaci papierowej, widocznych m.in. na płaszczyźnie bardzo dużej liczby wniosków nieprawidłowo wypełnianych i przez to (nawet wielokrotnie) zwracanych, czy na płaszczyźnie długiego czasu oczekiwania na rozpoznanie wniosku.\nNa mocy ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 398; dalej: ustawa UA27) od 1 lipca 2021 r. wszystkie postępowania rejestrowe dotyczące rejestru przedsiębiorców odbywają się już wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, natomiast postępowania rejestrowe dotyczące rejestru stowarzyszeń odbywają się w taki sposób wyłącznie gdy wnioskodawca (i\ntylko on) dokonał wyboru systemu teleinformatycznego na potrzeby danej sprawy. W związku z dokonanym przez niego wyborem wszyscy pozostali uczestnicy takiego postępowania są już zobligowani do korzystania z tego systemu. Jednak pozostaje nadal dostępny równolegle tryb, w którym wnioskodawca może zdecydować się na złożenie wniosku wszczynającego postępowanie rejestrowe dotyczące podmiotu z rejestru stowarzyszeń przy wykorzystaniu papierowych\nformularzach urzędowych. Docelowo jednak oba rejestry wchodzące w skład Krajowego Rejestru Sądowego (rejestr przedsiębiorców i rejestr stowarzyszeń) mają funkcjonować wyłącznie w oparciu o system teleinformatyczny.\nSystem teleinformatyczny obsługujący postępowanie rejestrowe w zakresie Krajowego Rejestru Sądowego został zatem tak przygotowany i udostępniony na dzień 1 lipca 2021 r., aby wszelkie wnioski (o wpis oraz inne niż o wpis) w takim postępowaniu mogły być składane za pośrednictwem tego systemu – zarówno te dotyczące podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców (obligatoryjnie), jak i te dotyczące podmiotów podlegających wpisowi do rejestru\nstowarzyszeń (fakultatywnie – prawo wyboru ma wyłącznie wnioskodawca). Dla tych drugich podmiotów pozostawiono jeszcze po tej dacie równoległą drogę „papierową”, z którą wiążą się wszelkie mankamenty, wady i niedogodności, jakie wyeliminowano lub istotnie zminimalizowano przy składaniu wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.\nTaki sam efekt eliminacji lub zminimalizowania wad procesu składania wniosków rejestrowych w odniesieniu do podmiotów z rejestru stowarzyszeń jest założeniem niniejszego projektu ustawy zmieniającej.\nZestawienie liczby wniosków, które wpłynęły do rejestru stowarzyszeń, ale zostały zwrócone jako nieprawidłowo złożone, ukazuje, jak liczba ta wygląda na tle analogicznych danych w tym samym okresie w odniesieniu do rejestru przedsiębiorców (gdzie wnioski składane są wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego):\n1) wnioski o rejestrację (pierwszy wpis do Krajowego Rejestru Sądowego):\n- w okresie od 1 lipca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 2 841 takich wniosków, z czego zwróconych zostało 936, które stanowią aż 33% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 12%;\n- w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 6 078 takich wniosków, z czego zwróconych zostały 2 003, które stanowią aż 33% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 11,7%;\n- w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 7 590 takich wniosków, z czego zwróconych zostało 2 591, które stanowią aż 34,1% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 11,5%.\n2) wnioski o zmianę wpisu (w tym wnioski o wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego):\n- w okresie od 1 lipca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęły 27 285 takie wnioski, z czego zwróconych zostały 6 042, które stanowią aż 22,1% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 13,2%;\n- w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 39 379 takich wniosków, z czego zwróconych zostało 10 466, które stanowią aż 26,6% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 13,3%;\n- w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 40 138 takich wniosków, z czego zwróconych zostało 10 108, które stanowią aż 25,2% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 12,2%.\nWynikająca z powyższych zestawień różnica w liczbie zwracanych, jako nieprawidłowo złożonych (wypełnionych), wniosków składanych do rejestru stowarzyszeń oraz do rejestru przedsiębiorców jest bardzo duża. Liczba ta przy wnioskach o rejestrację wynosi odpowiednio dla tych rejestrów 33% i 12% za drugie półrocze 2021 r., 33% i 11,7% za rok 2022 oraz 34,1% i 11,5% za rok 2023. Z kolei przy wnioskach o zmianę wpisu liczba ta wynosi odpowiednio dla tych rejestrów 22,1% i 13,2% za drugie półrocze 2021 r., 26,6% i 13,3% za rok 2022 oraz 25,2% i 12,2% za rok 2023.\nRóżnica między tymi rejestrami w liczbie zwracanych wniosków przy wnioskach o rejestrację była stała i wynosi ponad 20%, natomiast przy wnioskach o zmianę wpisu obserwuje się tendencję do zwiększania się tej różnicy na niekorzyść rejestru stowarzyszeń, albowiem za drugą połowę 2021 r. różnica ta wynosiła ok. 9%, aby w roku 2022 wzrosnąć do 13% i utrzymać się na tym poziomie w roku 2023.\nNieprawidłowość wypełniania wniosków składanych do rejestru stowarzyszeń zatrzymała się na koniec roku 2023 na bardzo wysokim poziomie ponad 34% (wnioski o rejestrację) i ponad 25% (wnioski o zmianę wpisu), co jest stanem wymagającym podjęcia pilnych działań mających na celu poprawę zaistniałej sytuacji. Warto w tym miejscu wspomnieć, że m.in. tak wysoki poziom zwrotów nieprawidłowo wypełnianych wniosków składanych do rejestru przedsiębiorców,\nktórego skala sięgała wówczas 25% wpływu, stał się powodem objęcia tego rejestru obowiązkiem korzystania z systemu teleinformatycznego na mocy ustawy UA27.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Blisko trzyletni okres funkcjonowania systemu teleinformatycznego w zakresie Krajowego Rejestru Sądowego dostarcza danych, z których wynika, że (fakultatywne) zainteresowanie systemem teleinformatycznym w odniesieniu do podmiotów z rejestru stowarzyszeń pojawiło się już w pierwszym półroczu jego funkcjonowania na poziomie aż ok. 30% przy wnioskach o rejestrację i ok. 20% przy wnioskach o zmianę wpisu, aby następnie w roku 2022 osiągnąć poziom prawie 50% przy wnioskach o rejestrację i prawie 38% przy wnioskach o zmianę wpisu, a dalej by w roku 2023 przejść do poziomu ponad 46% przy wnioskach o rejestrację i ponad 46% przy wnioskach o zmianę wpisu. Na obecną chwilę otwartość i gotowość tych uczestników obrotu prawnego do korzystania z ww. systemu utrzymuje się na poziomie zbliżającym się do 50%. Całkowite przejście na (obligatoryjną) drogę składania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wniosków rejestrowych przez podmioty z rejestru stowarzyszeń pozwoli na osiągnięcie lepszych wyników na płaszczyźnie poprawności składania tych wniosków, ale i w zakresie sprawności postępowania rejestrowego. Zakłada się zmniejszenie dzięki temu liczby wniosków nieprawidłowo wypełnianych przez podmioty z rejestru stowarzyszeń i przez to podlegających zwrotowi, do poziomu osiągniętego w przypadku wniosków składanych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez podmioty z rejestru przedsiębiorców.\nProjektowane rozwiązania w postaci odejścia od papierowych wniosków oraz papierowych akt rejestrowych i zastąpienia obowiązkiem fakultatywności obecnej drogi składania wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do rejestru stowarzyszeń przyniosą m.in. następujące profity:\n- ujednolicenie funkcjonowania rejestru stowarzyszeń z rejestrem przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego;\n- eliminacja papierowej postaci akt, konieczności przetwarzania przez sądy rejestrowe do postaci papierowej dokumentów złożonych w postaci elektronicznej;\n- dostęp online dla zainteresowanych do akt rejestrowych i akt sprawy (zbiorów dokumentów) prowadzonych w systemie teleinformatycznym;\n- nieodpłatne komunikowanie się z sądem i z uczestnikami postępowania za pomocą systemu teleinformatycznego;\n- nieodpłatne elektroniczne doręczenia dokonywane w toku postępowań rejestrowych;\n- elektroniczne składanie i rozpoznawania wniosków rejestrowych;\n- zminimalizowanie mankamentów związanych z dotychczasowym wadliwym wypełnianiem i składaniem wniosków w postaci papierowej, z czym wiąże się znaczne zmniejszenie liczby wniosków zwracanych;\n- skrócenie czasu obiegu dokumentów/korespondencji oraz czasu oczekiwania na rozpoznanie wniosku;\n- w pełni funkcjonalne działanie nieodpłatnej usługi tzw. newslettera KRS, co w praktyce utrudnia postać papierowa akt rejestrowych;\n- ułatwienie dostępu do pełnych danych o podmiotach zamieszczanych w rejestrze stowarzyszeń.\nProjektowana ustawa nie reguluje sposobu składania wniosków do rejestru stowarzyszeń za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, gdyż przepisy takie zostały już wprowadzone na mocy ustawy UA27, a jedynie reguluje kwestię odejścia od papierowych wniosków oraz papierowych akt rejestrowych i zastąpienie obowiązkiem fakultatywności obecnej drogi składania wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do rejestru stowarzyszeń.\nMają na uwadze kwestie omówione powyżej w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 685):\n- proponuje się zmianę brzmienia zdania drugiego w art. 9 ust. 1 ustawy poprzez nadanie mu następującej treści: „Akta rejestrowe dla podmiotów wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ust. 1, lub do rejestru, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, prowadzi się wyłącznie w systemie teleinformatycznym.”\nW związku z taką zmianą nie tylko akta rejestrowe dla podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców, lecz również akta podmiotów wpisanych do rejestru stowarzyszeń będą mieć postać wyłącznie elektroniczną. Akta rejestrowe prowadzone dotychczas w postaci papierowej dla podmiotów podlegających wpisowi do rejestru stowarzyszeń nie będą podlegały po dniu wejścia w życie niniejszej nowelizacji przetworzeniu na akta prowadzone w systemie teleinformatycznym (i odwrotnie). Gwarantować to będzie jednolita regulacja art. 9 ust. 1 zdanie drugie, trzecie i czwarte ustawy o KRS już w ich obecnym brzmieniu;\n- analogiczna zmiana nastąpi również w przypadku przepis ust. 1a w art. 9, który otrzyma brzmienie: „1a. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się również do akt spraw o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ust. 1, lub do rejestru, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, jeżeli wniosek został prawomocnie zwrócony, odrzucony albo oddalony lub postępowanie umorzono, oraz do innych spraw należących do właściwości sądu rejestrowego.” \nDotychczasowe brzmienie tego ustępu odnosi się wyłącznie do akt sprawy o wpis do rejestru przedsiębiorców. W związku ze zrównaniem zasad prowadzenia akt dla podmiotów z rejestru przedsiębiorców i rejestru stowarzyszeń, zasadna jest powyższa zmiana przepisu;\n- konieczne jest uchylenie przepisu ust. 5 w art. 9, który stanowi, że jeżeli wnioski i dokumenty dotyczące podmiotu wpisanego wyłącznie do rejestru stowarzyszeń zostały złożone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, w aktach rejestrowych przechowuje się wydruk tych wniosków i dokumentów wraz ze wskazaniem osób, które je podpisały. Taka norma prawna jest potrzebna obecnie, kiedy akta dla podmiotów z rejestru stowarzyszeń są prowadzone wyłącznie w postaci papierowej, mimo że część spraw jest wszczęta i prowadzona za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Zdanie drugie natomiast omawianego przepisu ust. 5 odnosi się do składanych w postaci elektronicznej przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej dokumentów sprawozdawczych, o których mowa w art. 9a ust. 2. Już obecnie dokumenty te są wyłączone spod reguły przetwarzania ich do postaci papierowej\ni załączania ich do papierowych akt rejestrowych.;\n- proponuje się zmianę treści przepisu art. 9 ust. 6 ustawy o KRS poprzez nadanie mu brzmienia uwzględniającego również podmioty z rejestru stowarzyszeń:\nZapis ten jest konieczny aby całkowicie nie wykluczać sytuacji, w której niektóre dokumenty mogą mieć postać papierową, co stanowić ma zabezpieczenie wnioskodawców i uczestników przed koniecznością sporządzania od nowa dokumentu w postaci elektronicznej, kiedy dokument o pożądanej treści został już sporządzony w postaci papierowej.\nNa mocy w art. 6944 § 22 i § 23 KPC, do wniosku składanego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego dołącza się odpisy elektroniczne poświadczone przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem, radcą prawnym lub radcą Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, albo po prostu elektroniczne kopie dokumentów (skany), przy czym w przypadku dołączenia do wniosku zwykłej elektronicznej kopii należy w terminie 3 dni przesłać do sądu rejestrowego dokument w postaci papierowej (albo jego oryginał albo jego odpis lub wypis poświadczony urzędowo). Możliwość dosłania do sądu dokumentu sporządzonego w postaci papierowej eliminuje konieczność korzystania w danej sprawie z usługi poświadczenia odpisów elektronicznych przez notariusza, czy występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika. W ten sposób każdy podmiot ma możliwość bez dodatkowych kosztów złożyć wniosek elektroniczny z kompletem załączników. Takie dosłane dokumenty sporządzone w postaci papierowej składa się w sądzie do zbioru dokumentów, który obecnie prowadzony jest dla podmiotów z rejestru przedsiębiorców i który objęty jest, analogicznie jak akta rejestrowe, prawem przeglądania, co gwarantuje dostęp do wszystkich dokumentów składanych w sprawie, a nie tylko – po części – do ich kopii;\n- zmianie ulegnie również art. 9 ust. 7, zgodnie z którym dokument w postaci papierowej, stanowiący podstawę do podjęcia przez sąd czynności z urzędu, przetwarza się na postać elektroniczną oraz składa się do zbioru dokumentów, o którym mowa w ust. 6, a dokument przetworzony na postać elektroniczną dołącza się do akt rejestrowych prowadzonych w systemie teleinformatycznym. Obecnie przepis ten odnosi się do dokumentów dotyczących przedsiębiorców, konieczne jest jednak uregulowanie, kwestii takich dokumentów dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń;\n- wprowadza się zmianę w art. 19 regulującym sposób składania wniosków rejestrowych poprzez rozszerzenie tej regulacji również na wnioski dotyczące podmiotów podlegających wpisowi do rejestru stowarzyszeń;\n- uchyla się przepis art. 19 ust. 3, który przewiduje składanie wniosków o wpis w rejestrze stowarzyszeń na urzędowych formularzach, bądź jego kopiach, obok drogi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Uchylenia wymagać będzie też przepis ust. 4, który przewiduje możliwość składania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wniosków innych niż o wpis dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń. Z uwagi na objęcie wszystkich wniosków dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń regułą składania ich wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;\n- uchyla się przepisu art. 19 ust. 6 dotyczący skutków wynikających z nieopłacenia wniosku składanego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Przepis ten stałby się powtórzeniem normy wynikającej z art. 130 § 6 zdanie drugie KPC.\nZbędne jest też odesłanie w tymże artykule do art. 130 § 7 i 8 KPC, gdyż przepisy tych paragrafów są nierozerwalnym następstwem normy art. 130 § 6 i będą stosowane, jeśli tylko zajdzie wymieniony w nim przypadek nieopłacenia wniosku, który musi być obligatoryjnie złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.\n- art. 19 ust. 7 otrzymuje brzmienie:\n„7. Wniosek o wpis w rejestrze, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3, złożony z naruszeniem ust. 5 podlega zwróceniu bez wzywania do uzupełnienia braków.”\nDotyczy on skutków nieopłacenia wniosków składanych w innej formie niż za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W wyniku objęcia wniosków dotyczących rejestru stowarzyszeń obowiązkiem składania ich za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przepis ten będzie się odnosił już tylko wyłącznie do wniosków składanych do rejestru dłużników niewypłacalnych, które składa się w tradycyjnej formie papierowej, albowiem ustawa o KRS nie\nprzewiduje co do nich formy szczególnej, tj. urzędowego formularza ani systemu teleinformatycznego Dlatego zasadnym jest nadanie temu przepisowi brzmienia, z którego będzie klarownie wynikać, że chodzi konkretnie o te wnioski;\n- uchyla się art. 19 ust. 9, który przewiduje, że wniosek o wpis dotyczący rejestru stowarzyszeń złożony z naruszeniem ust. 3 podlega zwróceniu bez wzywania do uzupełnienia braków. Przepis ust. 9 odnosi się do przypadku złożenia takiego wniosku bez zachowania wymogu użycia formularza urzędowego albo bez skorzystania z systemu teleinformatycznego i stanie się bezzasadny.\n- w konsekwencji, zmiany wymaga również art. 19 ust. 10 zdanie pierwsze na mocy, którego „w razie zwrócenia wniosku zgodnie z ust. 7–9 może on być ponownie złożony w terminie 7 dni o daty doręczenia zarządzenia o zwrocie.” Wskazanie w przepisie tym na ust. 9 stanie się bezprzedmiotowe, skoro ustęp ten zostanie uchylony. Dlatego proponuje się, aby zdanie pierwsze w ust. 10 otrzymało następujące brzmienie: „W razie zwrócenia wniosku zgodnie z ust. 7 i 8 może on być ponownie złożony w terminie 7 dni od daty doręczenia zarządzenia o zwrocie.” \n- uchyla się art. 19 ust. 11, który stanowi ustawową delegację dla Ministra Sprawiedliwości do wydania rozporządzenia określającego wzory, sposób i miejsce udostępniania papierowych formularzy urzędowych.\n- art. 2 projektowanej ustawy przewiduje regułę, zgodnie z którą do postępowań przed sądem rejestrowym wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Dopiero nowe postępowania wszczęte od dnia wejścia w życie nowelizacji będą odbywać się według przepisów w niej przewidzianych.\n- art. 3 projektowanej ustawy stanowi, że wejdzie ona w życie w pierwszym dniu miesiąca następującego po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia. Tak wskazany okres vacatio legis zapewni wydłużony czas na pełne przystosowanie się podmiotów z rejestru stowarzyszeń do nowo uchwalonych przepisów, powinien zapewnić czas na dostosowanie systemu teleinformatycznego do prowadzenia w nim akt również dla podmiotów z rejestru stowarzyszeń, bądź inne niezbędne modyfikacje. Czas ten pozwoli również na dokonanie niezbędnych zmian w aktach wykonawczych regulujących funkcjonowanie sądów rejestrowych i pracę ich sekretariatów.\nProjektowane przepisy zmierzają do eliminacji norm prawnych odmiennie regulujących prowadzenie dla podmiotów z rejestru stowarzyszeń akt spraw i akt rejestrowych w postaci papierowej, a także przepisów umożliwiających składanie na papierowych formularzach urzędowych wniosków dotyczących tych podmiotów. Rozpoczęta od rejestru przedsiębiorców pełna elektronizacja postępowania rejestrowego Krajowego Rejestru Sądowego zostanie ukończona poprzez zrównanie z przewidzianym w odniesieniu do rejestru przedsiębiorców reguł prowadzenia i udostępniania akt spraw i akt rejestrowych oraz składania wniosków dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Arkadiusz Myrcha","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MS","value":"MS"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"II kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD94
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Celem projektowanej ustawy jest odejście od papierowych wniosków oraz papierowych akt rejestrowych i zastąpienie fakultatywności obecnej drogi obowiązkiem składania wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (dalej: rejestr stowarzyszeń). Dzięki takiemu rozwiązaniu nastąpi w ramach Krajowego
Rejestru Sądowego zrównanie rejestru stowarzyszeń z rejestrem przedsiębiorców, podmioty z obu tych rejestrów będą mogły korzystać z takich samych możliwości i czerpać z takich samych korzyści, poczynając od dostępu online do akt rejestrowych i akt sprawy (zbiorów dokumentów), przez komunikowanie się z sądem i z uczestnikami, czy doręczenia dokonywane w toku postępowań rejestrowych, a kończąc na przyszłościowym trybie S24 dla składania i rozpoznawania wniosków rejestrowych. Efektem zamierzonym będzie eliminacja lub zminimalizowanie mankamentów związanych ze składaniem wniosków w postaci papierowej, widocznych m.in. na płaszczyźnie bardzo dużej liczby wniosków nieprawidłowo wypełnianych i przez to (nawet wielokrotnie) zwracanych, czy na płaszczyźnie długiego czasu oczekiwania na rozpoznanie wniosku.
Na mocy ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 398; dalej: ustawa UA27) od 1 lipca 2021 r. wszystkie postępowania rejestrowe dotyczące rejestru przedsiębiorców odbywają się już wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, natomiast postępowania rejestrowe dotyczące rejestru stowarzyszeń odbywają się w taki sposób wyłącznie gdy wnioskodawca (i
tylko on) dokonał wyboru systemu teleinformatycznego na potrzeby danej sprawy. W związku z dokonanym przez niego wyborem wszyscy pozostali uczestnicy takiego postępowania są już zobligowani do korzystania z tego systemu. Jednak pozostaje nadal dostępny równolegle tryb, w którym wnioskodawca może zdecydować się na złożenie wniosku wszczynającego postępowanie rejestrowe dotyczące podmiotu z rejestru stowarzyszeń przy wykorzystaniu papierowych
formularzach urzędowych. Docelowo jednak oba rejestry wchodzące w skład Krajowego Rejestru Sądowego (rejestr przedsiębiorców i rejestr stowarzyszeń) mają funkcjonować wyłącznie w oparciu o system teleinformatyczny.
System teleinformatyczny obsługujący postępowanie rejestrowe w zakresie Krajowego Rejestru Sądowego został zatem tak przygotowany i udostępniony na dzień 1 lipca 2021 r., aby wszelkie wnioski (o wpis oraz inne niż o wpis) w takim postępowaniu mogły być składane za pośrednictwem tego systemu – zarówno te dotyczące podmiotów podlegających wpisowi do rejestru przedsiębiorców (obligatoryjnie), jak i te dotyczące podmiotów podlegających wpisowi do rejestru
stowarzyszeń (fakultatywnie – prawo wyboru ma wyłącznie wnioskodawca). Dla tych drugich podmiotów pozostawiono jeszcze po tej dacie równoległą drogę „papierową”, z którą wiążą się wszelkie mankamenty, wady i niedogodności, jakie wyeliminowano lub istotnie zminimalizowano przy składaniu wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Taki sam efekt eliminacji lub zminimalizowania wad procesu składania wniosków rejestrowych w odniesieniu do podmiotów z rejestru stowarzyszeń jest założeniem niniejszego projektu ustawy zmieniającej.
Zestawienie liczby wniosków, które wpłynęły do rejestru stowarzyszeń, ale zostały zwrócone jako nieprawidłowo złożone, ukazuje, jak liczba ta wygląda na tle analogicznych danych w tym samym okresie w odniesieniu do rejestru przedsiębiorców (gdzie wnioski składane są wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego):
1) wnioski o rejestrację (pierwszy wpis do Krajowego Rejestru Sądowego):
- w okresie od 1 lipca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 2 841 takich wniosków, z czego zwróconych zostało 936, które stanowią aż 33% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 12%;
- w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 6 078 takich wniosków, z czego zwróconych zostały 2 003, które stanowią aż 33% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 11,7%;
- w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 7 590 takich wniosków, z czego zwróconych zostało 2 591, które stanowią aż 34,1% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 11,5%.
2) wnioski o zmianę wpisu (w tym wnioski o wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego):
- w okresie od 1 lipca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęły 27 285 takie wnioski, z czego zwróconych zostały 6 042, które stanowią aż 22,1% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 13,2%;
- w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 39 379 takich wniosków, z czego zwróconych zostało 10 466, które stanowią aż 26,6% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 13,3%;
- w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. do rejestru stowarzyszeń wpłynęło 40 138 takich wniosków, z czego zwróconych zostało 10 108, które stanowią aż 25,2% wpływu, podczas gdy spośród takich wniosków złożonych w tym samym okresie do rejestru przedsiębiorców (tj. wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego) zwróconych zostało 12,2%.
Wynikająca z powyższych zestawień różnica w liczbie zwracanych, jako nieprawidłowo złożonych (wypełnionych), wniosków składanych do rejestru stowarzyszeń oraz do rejestru przedsiębiorców jest bardzo duża. Liczba ta przy wnioskach o rejestrację wynosi odpowiednio dla tych rejestrów 33% i 12% za drugie półrocze 2021 r., 33% i 11,7% za rok 2022 oraz 34,1% i 11,5% za rok 2023. Z kolei przy wnioskach o zmianę wpisu liczba ta wynosi odpowiednio dla tych rejestrów 22,1% i 13,2% za drugie półrocze 2021 r., 26,6% i 13,3% za rok 2022 oraz 25,2% i 12,2% za rok 2023.
Różnica między tymi rejestrami w liczbie zwracanych wniosków przy wnioskach o rejestrację była stała i wynosi ponad 20%, natomiast przy wnioskach o zmianę wpisu obserwuje się tendencję do zwiększania się tej różnicy na niekorzyść rejestru stowarzyszeń, albowiem za drugą połowę 2021 r. różnica ta wynosiła ok. 9%, aby w roku 2022 wzrosnąć do 13% i utrzymać się na tym poziomie w roku 2023.
Nieprawidłowość wypełniania wniosków składanych do rejestru stowarzyszeń zatrzymała się na koniec roku 2023 na bardzo wysokim poziomie ponad 34% (wnioski o rejestrację) i ponad 25% (wnioski o zmianę wpisu), co jest stanem wymagającym podjęcia pilnych działań mających na celu poprawę zaistniałej sytuacji. Warto w tym miejscu wspomnieć, że m.in. tak wysoki poziom zwrotów nieprawidłowo wypełnianych wniosków składanych do rejestru przedsiębiorców,
którego skala sięgała wówczas 25% wpływu, stał się powodem objęcia tego rejestru obowiązkiem korzystania z systemu teleinformatycznego na mocy ustawy UA27.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Blisko trzyletni okres funkcjonowania systemu teleinformatycznego w zakresie Krajowego Rejestru Sądowego dostarcza danych, z których wynika, że (fakultatywne) zainteresowanie systemem teleinformatycznym w odniesieniu do podmiotów z rejestru stowarzyszeń pojawiło się już w pierwszym półroczu jego funkcjonowania na poziomie aż ok. 30% przy wnioskach o rejestrację i ok. 20% przy wnioskach o zmianę wpisu, aby następnie w roku 2022 osiągnąć poziom prawie 50% przy wnioskach o rejestrację i prawie 38% przy wnioskach o zmianę wpisu, a dalej by w roku 2023 przejść do poziomu ponad 46% przy wnioskach o rejestrację i ponad 46% przy wnioskach o zmianę wpisu. Na obecną chwilę otwartość i gotowość tych uczestników obrotu prawnego do korzystania z ww. systemu utrzymuje się na poziomie zbliżającym się do 50%. Całkowite przejście na (obligatoryjną) drogę składania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wniosków rejestrowych przez podmioty z rejestru stowarzyszeń pozwoli na osiągnięcie lepszych wyników na płaszczyźnie poprawności składania tych wniosków, ale i w zakresie sprawności postępowania rejestrowego. Zakłada się zmniejszenie dzięki temu liczby wniosków nieprawidłowo wypełnianych przez podmioty z rejestru stowarzyszeń i przez to podlegających zwrotowi, do poziomu osiągniętego w przypadku wniosków składanych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przez podmioty z rejestru przedsiębiorców.
Projektowane rozwiązania w postaci odejścia od papierowych wniosków oraz papierowych akt rejestrowych i zastąpienia obowiązkiem fakultatywności obecnej drogi składania wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do rejestru stowarzyszeń przyniosą m.in. następujące profity:
- ujednolicenie funkcjonowania rejestru stowarzyszeń z rejestrem przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego;
- eliminacja papierowej postaci akt, konieczności przetwarzania przez sądy rejestrowe do postaci papierowej dokumentów złożonych w postaci elektronicznej;
- dostęp online dla zainteresowanych do akt rejestrowych i akt sprawy (zbiorów dokumentów) prowadzonych w systemie teleinformatycznym;
- nieodpłatne komunikowanie się z sądem i z uczestnikami postępowania za pomocą systemu teleinformatycznego;
- nieodpłatne elektroniczne doręczenia dokonywane w toku postępowań rejestrowych;
- elektroniczne składanie i rozpoznawania wniosków rejestrowych;
- zminimalizowanie mankamentów związanych z dotychczasowym wadliwym wypełnianiem i składaniem wniosków w postaci papierowej, z czym wiąże się znaczne zmniejszenie liczby wniosków zwracanych;
- skrócenie czasu obiegu dokumentów/korespondencji oraz czasu oczekiwania na rozpoznanie wniosku;
- w pełni funkcjonalne działanie nieodpłatnej usługi tzw. newslettera KRS, co w praktyce utrudnia postać papierowa akt rejestrowych;
- ułatwienie dostępu do pełnych danych o podmiotach zamieszczanych w rejestrze stowarzyszeń.
Projektowana ustawa nie reguluje sposobu składania wniosków do rejestru stowarzyszeń za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, gdyż przepisy takie zostały już wprowadzone na mocy ustawy UA27, a jedynie reguluje kwestię odejścia od papierowych wniosków oraz papierowych akt rejestrowych i zastąpienie obowiązkiem fakultatywności obecnej drogi składania wniosków za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do rejestru stowarzyszeń.
Mają na uwadze kwestie omówione powyżej w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 685):
- proponuje się zmianę brzmienia zdania drugiego w art. 9 ust. 1 ustawy poprzez nadanie mu następującej treści: „Akta rejestrowe dla podmiotów wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ust. 1, lub do rejestru, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, prowadzi się wyłącznie w systemie teleinformatycznym.”
W związku z taką zmianą nie tylko akta rejestrowe dla podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców, lecz również akta podmiotów wpisanych do rejestru stowarzyszeń będą mieć postać wyłącznie elektroniczną. Akta rejestrowe prowadzone dotychczas w postaci papierowej dla podmiotów podlegających wpisowi do rejestru stowarzyszeń nie będą podlegały po dniu wejścia w życie niniejszej nowelizacji przetworzeniu na akta prowadzone w systemie teleinformatycznym (i odwrotnie). Gwarantować to będzie jednolita regulacja art. 9 ust. 1 zdanie drugie, trzecie i czwarte ustawy o KRS już w ich obecnym brzmieniu;
- analogiczna zmiana nastąpi również w przypadku przepis ust. 1a w art. 9, który otrzyma brzmienie: „1a. Przepis ust. 1 zdanie drugie stosuje się również do akt spraw o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 1 pkt 2 ust. 1, lub do rejestru, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, jeżeli wniosek został prawomocnie zwrócony, odrzucony albo oddalony lub postępowanie umorzono, oraz do innych spraw należących do właściwości sądu rejestrowego.”
Dotychczasowe brzmienie tego ustępu odnosi się wyłącznie do akt sprawy o wpis do rejestru przedsiębiorców. W związku ze zrównaniem zasad prowadzenia akt dla podmiotów z rejestru przedsiębiorców i rejestru stowarzyszeń, zasadna jest powyższa zmiana przepisu;
- konieczne jest uchylenie przepisu ust. 5 w art. 9, który stanowi, że jeżeli wnioski i dokumenty dotyczące podmiotu wpisanego wyłącznie do rejestru stowarzyszeń zostały złożone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, w aktach rejestrowych przechowuje się wydruk tych wniosków i dokumentów wraz ze wskazaniem osób, które je podpisały. Taka norma prawna jest potrzebna obecnie, kiedy akta dla podmiotów z rejestru stowarzyszeń są prowadzone wyłącznie w postaci papierowej, mimo że część spraw jest wszczęta i prowadzona za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Zdanie drugie natomiast omawianego przepisu ust. 5 odnosi się do składanych w postaci elektronicznej przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej dokumentów sprawozdawczych, o których mowa w art. 9a ust. 2. Już obecnie dokumenty te są wyłączone spod reguły przetwarzania ich do postaci papierowej
i załączania ich do papierowych akt rejestrowych.;
- proponuje się zmianę treści przepisu art. 9 ust. 6 ustawy o KRS poprzez nadanie mu brzmienia uwzględniającego również podmioty z rejestru stowarzyszeń:
Zapis ten jest konieczny aby całkowicie nie wykluczać sytuacji, w której niektóre dokumenty mogą mieć postać papierową, co stanowić ma zabezpieczenie wnioskodawców i uczestników przed koniecznością sporządzania od nowa dokumentu w postaci elektronicznej, kiedy dokument o pożądanej treści został już sporządzony w postaci papierowej.
Na mocy w art. 6944 § 22 i § 23 KPC, do wniosku składanego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego dołącza się odpisy elektroniczne poświadczone przez notariusza albo występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem, radcą prawnym lub radcą Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, albo po prostu elektroniczne kopie dokumentów (skany), przy czym w przypadku dołączenia do wniosku zwykłej elektronicznej kopii należy w terminie 3 dni przesłać do sądu rejestrowego dokument w postaci papierowej (albo jego oryginał albo jego odpis lub wypis poświadczony urzędowo). Możliwość dosłania do sądu dokumentu sporządzonego w postaci papierowej eliminuje konieczność korzystania w danej sprawie z usługi poświadczenia odpisów elektronicznych przez notariusza, czy występującego w sprawie profesjonalnego pełnomocnika. W ten sposób każdy podmiot ma możliwość bez dodatkowych kosztów złożyć wniosek elektroniczny z kompletem załączników. Takie dosłane dokumenty sporządzone w postaci papierowej składa się w sądzie do zbioru dokumentów, który obecnie prowadzony jest dla podmiotów z rejestru przedsiębiorców i który objęty jest, analogicznie jak akta rejestrowe, prawem przeglądania, co gwarantuje dostęp do wszystkich dokumentów składanych w sprawie, a nie tylko – po części – do ich kopii;
- zmianie ulegnie również art. 9 ust. 7, zgodnie z którym dokument w postaci papierowej, stanowiący podstawę do podjęcia przez sąd czynności z urzędu, przetwarza się na postać elektroniczną oraz składa się do zbioru dokumentów, o którym mowa w ust. 6, a dokument przetworzony na postać elektroniczną dołącza się do akt rejestrowych prowadzonych w systemie teleinformatycznym. Obecnie przepis ten odnosi się do dokumentów dotyczących przedsiębiorców, konieczne jest jednak uregulowanie, kwestii takich dokumentów dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń;
- wprowadza się zmianę w art. 19 regulującym sposób składania wniosków rejestrowych poprzez rozszerzenie tej regulacji również na wnioski dotyczące podmiotów podlegających wpisowi do rejestru stowarzyszeń;
- uchyla się przepis art. 19 ust. 3, który przewiduje składanie wniosków o wpis w rejestrze stowarzyszeń na urzędowych formularzach, bądź jego kopiach, obok drogi za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Uchylenia wymagać będzie też przepis ust. 4, który przewiduje możliwość składania za pośrednictwem systemu teleinformatycznego wniosków innych niż o wpis dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń. Z uwagi na objęcie wszystkich wniosków dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń regułą składania ich wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego;
- uchyla się przepisu art. 19 ust. 6 dotyczący skutków wynikających z nieopłacenia wniosku składanego za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Przepis ten stałby się powtórzeniem normy wynikającej z art. 130 § 6 zdanie drugie KPC.
Zbędne jest też odesłanie w tymże artykule do art. 130 § 7 i 8 KPC, gdyż przepisy tych paragrafów są nierozerwalnym następstwem normy art. 130 § 6 i będą stosowane, jeśli tylko zajdzie wymieniony w nim przypadek nieopłacenia wniosku, który musi być obligatoryjnie złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
- art. 19 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Wniosek o wpis w rejestrze, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3, złożony z naruszeniem ust. 5 podlega zwróceniu bez wzywania do uzupełnienia braków.”
Dotyczy on skutków nieopłacenia wniosków składanych w innej formie niż za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. W wyniku objęcia wniosków dotyczących rejestru stowarzyszeń obowiązkiem składania ich za pośrednictwem systemu teleinformatycznego przepis ten będzie się odnosił już tylko wyłącznie do wniosków składanych do rejestru dłużników niewypłacalnych, które składa się w tradycyjnej formie papierowej, albowiem ustawa o KRS nie
przewiduje co do nich formy szczególnej, tj. urzędowego formularza ani systemu teleinformatycznego Dlatego zasadnym jest nadanie temu przepisowi brzmienia, z którego będzie klarownie wynikać, że chodzi konkretnie o te wnioski;
- uchyla się art. 19 ust. 9, który przewiduje, że wniosek o wpis dotyczący rejestru stowarzyszeń złożony z naruszeniem ust. 3 podlega zwróceniu bez wzywania do uzupełnienia braków. Przepis ust. 9 odnosi się do przypadku złożenia takiego wniosku bez zachowania wymogu użycia formularza urzędowego albo bez skorzystania z systemu teleinformatycznego i stanie się bezzasadny.
- w konsekwencji, zmiany wymaga również art. 19 ust. 10 zdanie pierwsze na mocy, którego „w razie zwrócenia wniosku zgodnie z ust. 7–9 może on być ponownie złożony w terminie 7 dni o daty doręczenia zarządzenia o zwrocie.” Wskazanie w przepisie tym na ust. 9 stanie się bezprzedmiotowe, skoro ustęp ten zostanie uchylony. Dlatego proponuje się, aby zdanie pierwsze w ust. 10 otrzymało następujące brzmienie: „W razie zwrócenia wniosku zgodnie z ust. 7 i 8 może on być ponownie złożony w terminie 7 dni od daty doręczenia zarządzenia o zwrocie.”
- uchyla się art. 19 ust. 11, który stanowi ustawową delegację dla Ministra Sprawiedliwości do wydania rozporządzenia określającego wzory, sposób i miejsce udostępniania papierowych formularzy urzędowych.
- art. 2 projektowanej ustawy przewiduje regułę, zgodnie z którą do postępowań przed sądem rejestrowym wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. Dopiero nowe postępowania wszczęte od dnia wejścia w życie nowelizacji będą odbywać się według przepisów w niej przewidzianych.
- art. 3 projektowanej ustawy stanowi, że wejdzie ona w życie w pierwszym dniu miesiąca następującego po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia. Tak wskazany okres vacatio legis zapewni wydłużony czas na pełne przystosowanie się podmiotów z rejestru stowarzyszeń do nowo uchwalonych przepisów, powinien zapewnić czas na dostosowanie systemu teleinformatycznego do prowadzenia w nim akt również dla podmiotów z rejestru stowarzyszeń, bądź inne niezbędne modyfikacje. Czas ten pozwoli również na dokonanie niezbędnych zmian w aktach wykonawczych regulujących funkcjonowanie sądów rejestrowych i pracę ich sekretariatów.
Projektowane przepisy zmierzają do eliminacji norm prawnych odmiennie regulujących prowadzenie dla podmiotów z rejestru stowarzyszeń akt spraw i akt rejestrowych w postaci papierowej, a także przepisów umożliwiających składanie na papierowych formularzach urzędowych wniosków dotyczących tych podmiotów. Rozpoczęta od rejestru przedsiębiorców pełna elektronizacja postępowania rejestrowego Krajowego Rejestru Sądowego zostanie ukończona poprzez zrównanie z przewidzianym w odniesieniu do rejestru przedsiębiorców reguł prowadzenia i udostępniania akt spraw i akt rejestrowych oraz składania wniosków dotyczących podmiotów z rejestru stowarzyszeń.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MS
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Arkadiusz Myrcha
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MS
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
II kwartał 2025 r.