W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt ustawy o zmianie ustawy o lasach oraz ustawy o ochronie przyrody

{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD61","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Usunięcie wskazanego w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 2 marca 2023 r. C-432/21 uchybienia polegającego na zaniechaniu przyjęcia wszelkich przepisów ustawodawczych niezbędnych do zapewnienia organizacjom ekologicznym możliwości zwrócenia się do sądu z żądaniem skutecznego zbadania pod względem merytorycznym (materialnoprawnym) i formalnym (proceduralnym) legalności planów urządzenia lasu w rozumieniu przepisów ustawy o lasach. Zachodzi konieczność ustalenia nie tylko ustawowej procedury zaskarżalności planów urządzenia lasu, ale także wzorców kontroli sądowoadministracyjnej przez określenie procedury sporządzania planów urządzania lasów – w tym udziału interesariuszy społecznych w tym procesie – oraz ich determinant materialnoprawnych. Kompleksowe wykonanie wymaga także regulacji odnoszących się do kontroli sądowej w zakresie aktualnych planów zatwierdzonych przed wejściem w życie ustawy.\nUsunięcie wskazanego w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 17 kwietnia 2018 r. sprawa C- 441/17 uchybienia w części dotyczącej odpowiedniej oceny odziaływania na obszar.\nZachodzi konieczność określenia procedury przyjęcia planu urządzenia lasu gwarantującej upewnienie się, że plan urządzenia lasu nie wpłynie niekorzystnie na integralność obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty.\nKompleksowe unormowanie procesu sporządzania i zatwierdzania planu urządzenia lasu na potrzeby wprowadzenia kontroli sądowej legalności materialnej i formalnej planów urządzenia lasu przez:\n- zapewnienie realnego udziału (partycypacji) społeczeństwa (w tym organizacjom ekologicznym oraz lokalnym organizacjom społecznym) na każdym etapie tworzenia planu urządzenia lasu,\n- włączenie do procesu opracowywania planu urządzania lasu rad gmin,\n- zapewnienie transparentności procesu tworzenia planów urządzania lasów, w tym dostępności materiałów z tego procesu,\n- wprowadzenie uzgodnień i opiniowania w specjalistycznych obszarach, w które plan urządzenia lasu ingeruje,\n- zharmonizowanie z polityką państwa w odniesieniu do planowania urządzenia lasów działalności państwowego podmiotu sporządzającego projekty planów urządzenia lasu,\n- określenie zadań i czynności, których wykonywanie jest możliwe i konieczne w ramach prowadzenia gospodarki leśnej w lasach bez zatwierdzonego planu urządzenia lasu oraz sankcjonowanie działań osób podejmujących działania bez obowiązującego planu urządzenia lasu lub wbrew niemu,\n- określenie przesłanek prawnych zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia planu urządzenia lasu przez ministra.\nZapewnienie organizacjom ekologicznym możliwości zwrócenia się do sądu z żądaniem skutecznego zbadania pod względem merytorycznym i formalnym legalności również w przypadku uproszczonych planów urządzenia lasu.\nObjęcie tworzenia uproszczonych planów urządzania lasów dla lasów jednostek samorządu terytorialnego procesem partycypacji społecznej i uzgodnienia przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska oraz Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"- Zmiana przepisów ustawowych umożliwiająca organizacjom ekologicznym i podmiotom posiadającym ku temu interes prawny, jak też prokuratorowi i Rzecznikowi Praw Obywatelskich, złożenie skargi do sądu umożliwiającej kontrolę legalności planów urządzenia lasu pod względem materialnym (przesłanki) i formalnym (procedura);\n- zmiany procedury sporządzania planu urządzania lasu (w tym zapewnienie wieloetapowego udziału społeczeństwa w procesie sporządzania planu urządzenia lasu - zarówno przez indywidualną, bezpośrednią partycypację społeczną, jak i udział gmin, które będą nie tylko opiniować projekty planu urządzenia lasu, ale i rozpatrywać coroczne sprawozdanie nadleśniczego z jego wykonania; uwzględnienie w procesie sporządzania planu urządzenia lasu opinii i uzgodnień organów właściwych w zakresie ochrony przyrody, pasa nadbrzeżnego, ochrony zabytków, gospodarki wodami, ochrony uzdrowiskowej, w szczególności uzgadniania planów urządzenia lasu przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska oraz Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska);\n- zmiana procedury sporządzania uproszczonego planu urządzenia lasu dla lasów we własności jednostek samorządu terytorialnego – wprowadzenie obowiązku uzgodnienia planu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, zapewnienie partycypacji społecznej,\n- uregulowanie formy prawnej, procedury weryfikacji i przesłanek zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska planów urządzenia lasu,\n- określenie zakresu zadań i czynności, których wykonywanie jest możliwe w ramach prowadzenia gospodarki leśnej w lasach bez zatwierdzonego planu urządzenia lasu,\n- wprowadzenie przepisów sankcjonujących w drodze administracyjnej kary pieniężnej działania podejmowane bez zatwierdzonego planu urządzenia lasu lub z jego naruszeniem,\n- umożliwienie zaskarżenia organizacjom ekologicznym aktu zatwierdzenia przez starostę uproszczonego planu urządzenia lasu,\n- przyznanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska środków prawnych umożliwiających zharmonizowanie działalności podmiotu państwowego odpowiedzialnego za wykonywanie projektów planów urządzenia lasu z polityką państwa w odniesieniu do planowania urządzenia lasów.\nNie są możliwe alternatywne środki interwencji niż uchwalenie ustawy.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Mikołaj Dorożała Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"III kwartał 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD61
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Usunięcie wskazanego w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 2 marca 2023 r. C-432/21 uchybienia polegającego na zaniechaniu przyjęcia wszelkich przepisów ustawodawczych niezbędnych do zapewnienia organizacjom ekologicznym możliwości zwrócenia się do sądu z żądaniem skutecznego zbadania pod względem merytorycznym (materialnoprawnym) i formalnym (proceduralnym) legalności planów urządzenia lasu w rozumieniu przepisów ustawy o lasach. Zachodzi konieczność ustalenia nie tylko ustawowej procedury zaskarżalności planów urządzenia lasu, ale także wzorców kontroli sądowoadministracyjnej przez określenie procedury sporządzania planów urządzania lasów – w tym udziału interesariuszy społecznych w tym procesie – oraz ich determinant materialnoprawnych. Kompleksowe wykonanie wymaga także regulacji odnoszących się do kontroli sądowej w zakresie aktualnych planów zatwierdzonych przed wejściem w życie ustawy.
Usunięcie wskazanego w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 17 kwietnia 2018 r. sprawa C- 441/17 uchybienia w części dotyczącej odpowiedniej oceny odziaływania na obszar.
Zachodzi konieczność określenia procedury przyjęcia planu urządzenia lasu gwarantującej upewnienie się, że plan urządzenia lasu nie wpłynie niekorzystnie na integralność obszaru mającego znaczenie dla Wspólnoty.
Kompleksowe unormowanie procesu sporządzania i zatwierdzania planu urządzenia lasu na potrzeby wprowadzenia kontroli sądowej legalności materialnej i formalnej planów urządzenia lasu przez:
- zapewnienie realnego udziału (partycypacji) społeczeństwa (w tym organizacjom ekologicznym oraz lokalnym organizacjom społecznym) na każdym etapie tworzenia planu urządzenia lasu,
- włączenie do procesu opracowywania planu urządzania lasu rad gmin,
- zapewnienie transparentności procesu tworzenia planów urządzania lasów, w tym dostępności materiałów z tego procesu,
- wprowadzenie uzgodnień i opiniowania w specjalistycznych obszarach, w które plan urządzenia lasu ingeruje,
- zharmonizowanie z polityką państwa w odniesieniu do planowania urządzenia lasów działalności państwowego podmiotu sporządzającego projekty planów urządzenia lasu,
- określenie zadań i czynności, których wykonywanie jest możliwe i konieczne w ramach prowadzenia gospodarki leśnej w lasach bez zatwierdzonego planu urządzenia lasu oraz sankcjonowanie działań osób podejmujących działania bez obowiązującego planu urządzenia lasu lub wbrew niemu,
- określenie przesłanek prawnych zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia planu urządzenia lasu przez ministra.
Zapewnienie organizacjom ekologicznym możliwości zwrócenia się do sądu z żądaniem skutecznego zbadania pod względem merytorycznym i formalnym legalności również w przypadku uproszczonych planów urządzenia lasu.
Objęcie tworzenia uproszczonych planów urządzania lasów dla lasów jednostek samorządu terytorialnego procesem partycypacji społecznej i uzgodnienia przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska oraz Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
- Zmiana przepisów ustawowych umożliwiająca organizacjom ekologicznym i podmiotom posiadającym ku temu interes prawny, jak też prokuratorowi i Rzecznikowi Praw Obywatelskich, złożenie skargi do sądu umożliwiającej kontrolę legalności planów urządzenia lasu pod względem materialnym (przesłanki) i formalnym (procedura);
- zmiany procedury sporządzania planu urządzania lasu (w tym zapewnienie wieloetapowego udziału społeczeństwa w procesie sporządzania planu urządzenia lasu - zarówno przez indywidualną, bezpośrednią partycypację społeczną, jak i udział gmin, które będą nie tylko opiniować projekty planu urządzenia lasu, ale i rozpatrywać coroczne sprawozdanie nadleśniczego z jego wykonania; uwzględnienie w procesie sporządzania planu urządzenia lasu opinii i uzgodnień organów właściwych w zakresie ochrony przyrody, pasa nadbrzeżnego, ochrony zabytków, gospodarki wodami, ochrony uzdrowiskowej, w szczególności uzgadniania planów urządzenia lasu przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska oraz Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska);
- zmiana procedury sporządzania uproszczonego planu urządzenia lasu dla lasów we własności jednostek samorządu terytorialnego – wprowadzenie obowiązku uzgodnienia planu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska, zapewnienie partycypacji społecznej,
- uregulowanie formy prawnej, procedury weryfikacji i przesłanek zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia przez ministra właściwego do spraw środowiska planów urządzenia lasu,
- określenie zakresu zadań i czynności, których wykonywanie jest możliwe w ramach prowadzenia gospodarki leśnej w lasach bez zatwierdzonego planu urządzenia lasu,
- wprowadzenie przepisów sankcjonujących w drodze administracyjnej kary pieniężnej działania podejmowane bez zatwierdzonego planu urządzenia lasu lub z jego naruszeniem,
- umożliwienie zaskarżenia organizacjom ekologicznym aktu zatwierdzenia przez starostę uproszczonego planu urządzenia lasu,
- przyznanie ministrowi właściwemu do spraw środowiska środków prawnych umożliwiających zharmonizowanie działalności podmiotu państwowego odpowiedzialnego za wykonywanie projektów planów urządzenia lasu z polityką państwa w odniesieniu do planowania urządzenia lasów.
Nie są możliwe alternatywne środki interwencji niż uchwalenie ustawy.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Mikołaj Dorożała Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2024 r.
Informacja o rezygnacji z prac nad projektem:
Status realizacji: