W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC51","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"W obszarze objętym projektowaną regulacją obowiązują przepisy prawa międzynarodowego (Międzynarodowa konwencja ochrony roślin, sporządzona w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r.), prawa Unii Europejskiej (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych), rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów), jak również przepisy prawa krajowego (ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami, ustawa z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin, ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin.).\nPotrzeba przyjęcia projektowanej ustawy wynika ze zmian w przepisach prawa Unii Europejskiej oraz wniosków wynikających z dokonanego przeglądu prawa krajowego, pod kątem możliwych uproszczeń. \nProjektowana ustawa służy bowiem stosowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/564 z dnia 10 marca 2023 r. w odniesieniu do treści i formatu dokumentacji dotyczącej środków ochrony roślin prowadzonej i przechowywanej przez użytkowników profesjonalnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, zwanego dalej „rozporządzeniem 2023/564”.\nProponowane zmiany wynikają także z doświadczeń zebranych podczas dotychczasowego obowiązywania nowelizowanych ustaw aktów prawnych, wprowadzając szereg uproszczeń i ułatwień dla podmiotów objętych zakresem jej regulacji (dotyczy to zwłaszcza takich rozwiązań jak uproszczenia przy eksporcie i imporcie towarów objętych regulacjami fitosanitarnymi, usprawnienia w obsłudze ekoschematu dedykowanego integrowanej produkcji roślin, przyjętego w ramach Planu Strategicznego dla WPR). \nProjektowana ustawa uwzględnia także propozycje zmian zgłoszone przez Ministerstwo Finansów, Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych oraz Polskie Centrum Akredytacji. Projektowana ustawa realizuje także zalecenia Najwyższej Izby Kontroli. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W projektowanej ustawie proponuje się w szczególności:\nI. w zakresie ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami:\n- wprowadzenie instytucji „zaufanego eksportera”, korzystającego z uproszczeń w eksporcie do państw trzecich towarów pochodzenia roślinnego – w przypadku określonych towarów ograniczona zostanie częstotliwość ocen organoleptycznych wykonywanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa;\n- przeniesienie kompetencji w zakresie wyznaczania punktów kontroli, innych niż punkty kontroli granicznej, \nz ministra właściwego do spraw rolnictwa na wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa – punkty kontroli wyznaczane będą w drodze decyzji administracyjnej, nie rozporządzenia, co ułatwi i przyspieszy ich wyznaczanie;\n- umożliwienie, w stosownych przypadkach, przekazania wojewódzkiemu inspektorowi ochrony roślin i nasiennictwa przez podmioty wpisane do rejestru eksporterów informacji o zamiarze uprawy, wytwarzania, pakowania, sortowania, składowania lub wyprowadzania do państwa trzeciego w danym roku roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przeznaczonych na eksport, po 30 kwietnia danego roku – ułatwi to eksport polskich płodów rolnych;\n- umożliwienie dokonywania kontroli drewnianych materiałów opakowaniowych poza przejściem granicznym, a także umożliwienie zniszczenia lub poddania zabiegom zwalczającym agrofagi drewnianych materiałów opakowaniowych niespełniających wymagań w zakresie oznakowania – jeżeli charakter przewożonych towarów uniemożliwia wykonanie tych czynności na przejściu granicznym, co ułatwi import;\n- rewizję przepisów dotyczących administracyjnych kar pieniężnych i wprowadzenie, tam gdzie to zasadne „widełek” umożliwiających właściwsze dostosowanie wysokości kary do rodzaju i skali przewinienia;\n- wprowadzenie zmian porządkowych w zakresie aktualizacji odesłań do zmienionych przepisów Unii Europejskiej;\nII. w zakresie ustawy z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin:\n- zmianę przepisów ustawy, tak aby w odniesieniu do naruszenia wspólnotowego wyłącznego prawa do odmian roślin były stosowane przepisy dotyczące odpowiedzialności karnej takie jak za naruszenie prawa krajowego;\nIII. w zakresie ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin:\n- wprowadzenie do polskiego porządku prawnego przepisów rozporządzenia 2023/564 – proponuje się aby użytkownicy profesjonalni środków ochrony roślin wykorzystywali w celu prowadzenia elektronicznej ewidencji zabiegów ochrony roślin narzędzie informatyczne udostępnione przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Proponowane przepisy będą stanowiły podstawę prawną dla Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa dla przygotowania i udostępnienia takiego narzędzia, co z uwagi na złożoność danych, które powinny być raportowane zgodnie z przepisami rozporządzenia 2023/564, będzie także korzystne dla użytkowników środków ochrony roślin;\n- usprawnienie procesu rejestracji środków ochrony roślin przez wprowadzenie możliwości wyboru przez ministra właściwego do spraw rolnictwa podmiotu upoważnionego wykonującego oceny lub uwagi w ramach tego procesu;\n- umożliwienie wykonywania ocen i uwag w procesie rejestracji środków ochrony roślin przez osoby niemające wymaganego doświadczenia pod nadzorem osoby posiadającej odpowiednie kwalifikacje – pozwoli to na wprowadzanie do procesu nowych pracowników;\n- skorygowanie przepisów dotyczących okresów na sprzedaż i zużycie istniejących zapasów środków ochrony roślin w razie upływu ważności zezwolenia na wprowadzanie do obrotu tych środków, zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej;\n- wprowadzenie zmian porządkowych w zakresie stosowania środków ochrony roślin przez użytkowników nieprofesjonalnych, tak aby w pełni wykluczyć stosowanie przez tych użytkowników środków ochrony roślin szczególnie niebezpiecznych;\n- umożliwienie stosowania przy wykorzystaniu sprzętu lotniczego herbicydów do zwalczania roślin pasożytniczych – przepis ten pozwoli na zwalczanie jemioły w lasach;\n- umożliwienie podejmowania działań administracyjnych przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa w przypadku stwierdzenia w żywności lub w paszach przekroczenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości środków ochrony roślin, określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającym dyrektywę Rady 91/414/EWG, bez konieczności przeprowadzania analizy ryzyka;\n- uproszczenie procedur w ramach systemu integrowanej produkcji roślin celem sprawniejszej obsługi ekoschematu w ramach Planu Strategicznego dla WPR (możliwość zgłaszania zainteresowania przystąpieniem do systemu do 14, a nie jak do tej pory do 30 dni przed siewem roślin, możliwość przyjęcia przez podmiot certyfikujący zgłoszenia po upływie terminu – jeżeli nie wpływanie to na możliwość kontroli i nadzoru, rezygnacja z dodatkowego wnioskowania o certyfikat poświadczający prowadzenie produkcji zgodnie z zasadami integrowanej produkcji roślin, zmiana terminów przekazywania przez podmioty certyfikujące wykazu producentów do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa);\n- umożliwienie zaliczenia przez organy celno-skarbowe pobranej kaucji na poczet kary ustalonej decyzją o nałożeniu opłaty sankcyjnej na osoby z państw trzecich, naruszające przepisy dotyczące przywozu środków ochrony roślin.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Michał Kołodziejczak Sekretarz Stanu ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MRiRW","value":"MRiRW"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I kwartał 2025 r. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC51
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
W obszarze objętym projektowaną regulacją obowiązują przepisy prawa międzynarodowego (Międzynarodowa konwencja ochrony roślin, sporządzona w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r.), prawa Unii Europejskiej (rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych), rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin i uchylające dyrektywy Rady 79/117/EWG i 91/414/EWG oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów), jak również przepisy prawa krajowego (ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami, ustawa z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin, ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin.). Potrzeba przyjęcia projektowanej ustawy wynika ze zmian w przepisach prawa Unii Europejskiej oraz wniosków wynikających z dokonanego przeglądu prawa krajowego, pod kątem możliwych uproszczeń. Projektowana ustawa służy bowiem stosowaniu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/564 z dnia 10 marca 2023 r. w odniesieniu do treści i formatu dokumentacji dotyczącej środków ochrony roślin prowadzonej i przechowywanej przez użytkowników profesjonalnych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009, zwanego dalej „rozporządzeniem 2023/564”. Proponowane zmiany wynikają także z doświadczeń zebranych podczas dotychczasowego obowiązywania nowelizowanych ustaw aktów prawnych, wprowadzając szereg uproszczeń i ułatwień dla podmiotów objętych zakresem jej regulacji (dotyczy to zwłaszcza takich rozwiązań jak uproszczenia przy eksporcie i imporcie towarów objętych regulacjami fitosanitarnymi, usprawnienia w obsłudze ekoschematu dedykowanego integrowanej produkcji roślin, przyjętego w ramach Planu Strategicznego dla WPR). Projektowana ustawa uwzględnia także propozycje zmian zgłoszone przez Ministerstwo Finansów, Główny Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych oraz Polskie Centrum Akredytacji. Projektowana ustawa realizuje także zalecenia Najwyższej Izby Kontroli.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W projektowanej ustawie proponuje się w szczególności: I. w zakresie ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o ochronie roślin przed agrofagami: - wprowadzenie instytucji „zaufanego eksportera”, korzystającego z uproszczeń w eksporcie do państw trzecich towarów pochodzenia roślinnego – w przypadku określonych towarów ograniczona zostanie częstotliwość ocen organoleptycznych wykonywanych przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa; - przeniesienie kompetencji w zakresie wyznaczania punktów kontroli, innych niż punkty kontroli granicznej, z ministra właściwego do spraw rolnictwa na wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa – punkty kontroli wyznaczane będą w drodze decyzji administracyjnej, nie rozporządzenia, co ułatwi i przyspieszy ich wyznaczanie; - umożliwienie, w stosownych przypadkach, przekazania wojewódzkiemu inspektorowi ochrony roślin i nasiennictwa przez podmioty wpisane do rejestru eksporterów informacji o zamiarze uprawy, wytwarzania, pakowania, sortowania, składowania lub wyprowadzania do państwa trzeciego w danym roku roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przeznaczonych na eksport, po 30 kwietnia danego roku – ułatwi to eksport polskich płodów rolnych; - umożliwienie dokonywania kontroli drewnianych materiałów opakowaniowych poza przejściem granicznym, a także umożliwienie zniszczenia lub poddania zabiegom zwalczającym agrofagi drewnianych materiałów opakowaniowych niespełniających wymagań w zakresie oznakowania – jeżeli charakter przewożonych towarów uniemożliwia wykonanie tych czynności na przejściu granicznym, co ułatwi import; - rewizję przepisów dotyczących administracyjnych kar pieniężnych i wprowadzenie, tam gdzie to zasadne „widełek” umożliwiających właściwsze dostosowanie wysokości kary do rodzaju i skali przewinienia; - wprowadzenie zmian porządkowych w zakresie aktualizacji odesłań do zmienionych przepisów Unii Europejskiej; II. w zakresie ustawy z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin: - zmianę przepisów ustawy, tak aby w odniesieniu do naruszenia wspólnotowego wyłącznego prawa do odmian roślin były stosowane przepisy dotyczące odpowiedzialności karnej takie jak za naruszenie prawa krajowego; III. w zakresie ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o środkach ochrony roślin: - wprowadzenie do polskiego porządku prawnego przepisów rozporządzenia 2023/564 – proponuje się aby użytkownicy profesjonalni środków ochrony roślin wykorzystywali w celu prowadzenia elektronicznej ewidencji zabiegów ochrony roślin narzędzie informatyczne udostępnione przez Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Proponowane przepisy będą stanowiły podstawę prawną dla Głównego Inspektora Ochrony Roślin i Nasiennictwa dla przygotowania i udostępnienia takiego narzędzia, co z uwagi na złożoność danych, które powinny być raportowane zgodnie z przepisami rozporządzenia 2023/564, będzie także korzystne dla użytkowników środków ochrony roślin; - usprawnienie procesu rejestracji środków ochrony roślin przez wprowadzenie możliwości wyboru przez ministra właściwego do spraw rolnictwa podmiotu upoważnionego wykonującego oceny lub uwagi w ramach tego procesu; - umożliwienie wykonywania ocen i uwag w procesie rejestracji środków ochrony roślin przez osoby niemające wymaganego doświadczenia pod nadzorem osoby posiadającej odpowiednie kwalifikacje – pozwoli to na wprowadzanie do procesu nowych pracowników; - skorygowanie przepisów dotyczących okresów na sprzedaż i zużycie istniejących zapasów środków ochrony roślin w razie upływu ważności zezwolenia na wprowadzanie do obrotu tych środków, zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej; - wprowadzenie zmian porządkowych w zakresie stosowania środków ochrony roślin przez użytkowników nieprofesjonalnych, tak aby w pełni wykluczyć stosowanie przez tych użytkowników środków ochrony roślin szczególnie niebezpiecznych; - umożliwienie stosowania przy wykorzystaniu sprzętu lotniczego herbicydów do zwalczania roślin pasożytniczych – przepis ten pozwoli na zwalczanie jemioły w lasach; - umożliwienie podejmowania działań administracyjnych przez wojewódzkiego inspektora ochrony roślin i nasiennictwa w przypadku stwierdzenia w żywności lub w paszach przekroczenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości środków ochrony roślin, określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniającym dyrektywę Rady 91/414/EWG, bez konieczności przeprowadzania analizy ryzyka; - uproszczenie procedur w ramach systemu integrowanej produkcji roślin celem sprawniejszej obsługi ekoschematu w ramach Planu Strategicznego dla WPR (możliwość zgłaszania zainteresowania przystąpieniem do systemu do 14, a nie jak do tej pory do 30 dni przed siewem roślin, możliwość przyjęcia przez podmiot certyfikujący zgłoszenia po upływie terminu – jeżeli nie wpływanie to na możliwość kontroli i nadzoru, rezygnacja z dodatkowego wnioskowania o certyfikat poświadczający prowadzenie produkcji zgodnie z zasadami integrowanej produkcji roślin, zmiana terminów przekazywania przez podmioty certyfikujące wykazu producentów do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa); - umożliwienie zaliczenia przez organy celno-skarbowe pobranej kaucji na poczet kary ustalonej decyzją o nałożeniu opłaty sankcyjnej na osoby z państw trzecich, naruszające przepisy dotyczące przywozu środków ochrony roślin.