W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw POPRZEDNI TYTUŁ: Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UC23","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UC{#UC_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"C – projekty implementujące UE","value":"C – projekty implementujące UE"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Jednym z priorytetów obecnego Rządu jest zajęcie się zjawiskiem miejsc nielegalnego gromadzenia odpadów co znalazło odzwierciedlenie w umowie koalicyjnej. Z tego też względu w pierwszych dniach funkcjonowania Rządu decyzją Rady Ministrów dodatkowo zaplanowano środki finansowe z rezerwy celowej budżetu państwa na te działania. Jednakże w brzmieniu aktualnie obowiązujących przepisów prawa nie ma możliwości przekazania gminom środków z rezerwy celowej budżetu państwa na zadania, o których mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o odpadach, czy to za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy przez wojewodów (w tym przypadku gminy musiałyby posiadać co najmniej 20% wkładu własnego). Zmiana ma na celu umożliwienie przekazania środków z rezerwy celowej organom właściwym, w tym gminom, wraz z możliwością pozyskania środków z innych źródeł finansowania w ramach tworzenia montażu finansowego w celu domknięcia luki finansowej. Jest to zwiększenie wachlarza instrumentów służących usuwaniu\nskutków nielegalnego gospodarowania odpadami.\nOd 1 stycznia 2023 r. miał obowiązywać art. 101a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zgodnie z którym odpady budowlane i rozbiórkowe (odpady BiR) zbiera się oraz odbiera selektywnie, z podziałem co najmniej na: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie.\nPrzepisy miały zobowiązywać podmioty do segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych w miejscu wytworzenia (u źródła).\nPo analizie przepisów dotyczących obowiązku selektywnego zbierania odpadów BiR oraz z uwagi na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne dotyczące brzmienia art. 101a ustawy o odpadach przesunięto termin wejścia w życie ww. przepisów z 1 stycznia 2023 r. na 1 stycznia 2025 r.\nNależy jednak zauważyć, że samo przesunięcie terminu wejścia w życie nie rozwiązuje problemu. Główne zgłaszane problemy dotyczące brzmienia art. 101a to: czy odpady BiR faktycznie mają zostać segregowane u źródła, brak jednoznacznego stwierdzenia kogo dotyczy obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów BiR, wątpliwości odnośnie do sposobu zagospodarowania frakcji pozostałej po sortowaniu odpadów BiR.\nDodatkowo brak przeprowadzenia zmiany brzmienia art. 101a może przyczynić się do wystąpienia kolejnych utrudnień, takich jak:\n- możliwy wzrost kosztu odbioru odpadów BiR z miejsca prowadzonego remontu/budowy z uwagi na konieczność zapewnienia selektywnego zbierania i odbierania wymienionych w ustawie sześciu frakcji (drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne) oraz możliwe występowanie utrudnień (np. organizacyjnych) wynikających z obowiązku zbierania i odbierania odpadów BiR u źródła.\n- w związku z powyższym możliwy jest rozwój szarej strefy w zakresie zagospodarowania odpadów BiR, z uwagi na hipotetyczny wyższy koszt legalnego odbioru/zbiórki odpadów podzielonych na frakcje, co w konsekwencji może doprowadzić do większej liczby dzikich wysypisk i porzucania odpadów.\n- w związku z koniecznością segregacji u źródła – mogą wystąpić problemy logistyczne z ustawieniem większej liczby kontenerów na terenach o ścisłej zabudowie.\nZ uwagi na powyższe istnieje konieczność przeprowadzenia zmiany brzmienia art. 101a uo.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Dodanie ust. 13 do art. 26a ustawy o odpadach będzie miało na celu wprowadzenie podstawy prawnej umożliwiającej przekazanie środków z rezerwy celowej budżetu państwa dla organów właściwych, w tym gmin, które borykają się z problemem nielegalnie nagromadzonych odpadów niebezpiecznych zagrażających życiu i zdrowiu ludzi oraz środowisku, bez konieczności posiadania co najmniej 20% wkładu własnego, i umożliwienie pozyskania środków finansowych na\nrealizację zadania, o którym mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o odpadach, z innych źródeł finansowania w ramach tworzenia montażu finansowego w celu domknięcia luki finansowej.\nZmiana art. 101a uo będzie miała na celu rozwianie wątpliwości interpretacyjnych oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom branży budowlanej. Określony podział odpadów budowlanych i rozbiórkowych (odpady BiR) na poszczególne frakcje pozwoli na stworzenie jednolitego systemu selektywnej zbiórki odpadów BiR, która nie będzie bezpośrednio opierała się na obowiązku segregacji u źródła, ale będzie również umożliwiała przekazanie odpadów innemu uprawnionemu podmiotowi, który zajmie się wysegregowaniem odpadów BiR.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anita Sowińska Podsekretarz Stanu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 października 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UC23
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Jednym z priorytetów obecnego Rządu jest zajęcie się zjawiskiem miejsc nielegalnego gromadzenia odpadów co znalazło odzwierciedlenie w umowie koalicyjnej. Z tego też względu w pierwszych dniach funkcjonowania Rządu decyzją Rady Ministrów dodatkowo zaplanowano środki finansowe z rezerwy celowej budżetu państwa na te działania. Jednakże w brzmieniu aktualnie obowiązujących przepisów prawa nie ma możliwości przekazania gminom środków z rezerwy celowej budżetu państwa na zadania, o których mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o odpadach, czy to za pośrednictwem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej czy przez wojewodów (w tym przypadku gminy musiałyby posiadać co najmniej 20% wkładu własnego). Zmiana ma na celu umożliwienie przekazania środków z rezerwy celowej organom właściwym, w tym gminom, wraz z możliwością pozyskania środków z innych źródeł finansowania w ramach tworzenia montażu finansowego w celu domknięcia luki finansowej. Jest to zwiększenie wachlarza instrumentów służących usuwaniu skutków nielegalnego gospodarowania odpadami. Od 1 stycznia 2023 r. miał obowiązywać art. 101a ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, zgodnie z którym odpady budowlane i rozbiórkowe (odpady BiR) zbiera się oraz odbiera selektywnie, z podziałem co najmniej na: drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne, w tym beton, cegłę, płytki i materiały ceramiczne oraz kamienie. Przepisy miały zobowiązywać podmioty do segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych w miejscu wytworzenia (u źródła). Po analizie przepisów dotyczących obowiązku selektywnego zbierania odpadów BiR oraz z uwagi na zgłaszane wątpliwości interpretacyjne dotyczące brzmienia art. 101a ustawy o odpadach przesunięto termin wejścia w życie ww. przepisów z 1 stycznia 2023 r. na 1 stycznia 2025 r. Należy jednak zauważyć, że samo przesunięcie terminu wejścia w życie nie rozwiązuje problemu. Główne zgłaszane problemy dotyczące brzmienia art. 101a to: czy odpady BiR faktycznie mają zostać segregowane u źródła, brak jednoznacznego stwierdzenia kogo dotyczy obowiązek selektywnego zbierania i odbierania odpadów BiR, wątpliwości odnośnie do sposobu zagospodarowania frakcji pozostałej po sortowaniu odpadów BiR. Dodatkowo brak przeprowadzenia zmiany brzmienia art. 101a może przyczynić się do wystąpienia kolejnych utrudnień, takich jak: - możliwy wzrost kosztu odbioru odpadów BiR z miejsca prowadzonego remontu/budowy z uwagi na konieczność zapewnienia selektywnego zbierania i odbierania wymienionych w ustawie sześciu frakcji (drewno, metale, szkło, tworzywa sztuczne, gips, odpady mineralne) oraz możliwe występowanie utrudnień (np. organizacyjnych) wynikających z obowiązku zbierania i odbierania odpadów BiR u źródła. - w związku z powyższym możliwy jest rozwój szarej strefy w zakresie zagospodarowania odpadów BiR, z uwagi na hipotetyczny wyższy koszt legalnego odbioru/zbiórki odpadów podzielonych na frakcje, co w konsekwencji może doprowadzić do większej liczby dzikich wysypisk i porzucania odpadów. - w związku z koniecznością segregacji u źródła – mogą wystąpić problemy logistyczne z ustawieniem większej liczby kontenerów na terenach o ścisłej zabudowie. Z uwagi na powyższe istnieje konieczność przeprowadzenia zmiany brzmienia art. 101a uo.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Dodanie ust. 13 do art. 26a ustawy o odpadach będzie miało na celu wprowadzenie podstawy prawnej umożliwiającej przekazanie środków z rezerwy celowej budżetu państwa dla organów właściwych, w tym gmin, które borykają się z problemem nielegalnie nagromadzonych odpadów niebezpiecznych zagrażających życiu i zdrowiu ludzi oraz środowisku, bez konieczności posiadania co najmniej 20% wkładu własnego, i umożliwienie pozyskania środków finansowych na realizację zadania, o którym mowa w art. 26a ust. 1 ustawy o odpadach, z innych źródeł finansowania w ramach tworzenia montażu finansowego w celu domknięcia luki finansowej. Zmiana art. 101a uo będzie miała na celu rozwianie wątpliwości interpretacyjnych oraz wyjście naprzeciw oczekiwaniom branży budowlanej. Określony podział odpadów budowlanych i rozbiórkowych (odpady BiR) na poszczególne frakcje pozwoli na stworzenie jednolitego systemu selektywnej zbiórki odpadów BiR, która nie będzie bezpośrednio opierała się na obowiązku segregacji u źródła, ale będzie również umożliwiała przekazanie odpadów innemu uprawnionemu podmiotowi, który zajmie się wysegregowaniem odpadów BiR.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anita Sowińska Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 29 października 2024 r.