W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD120","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej BDO) jest prowadzona przez Ministra Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przy współudziale Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB), przy czym szczegółowy podział zadań między MKiŚ oraz IOŚ-PIB związany z realizacją i bieżącym funkcjonowaniem BDO wynika z zawartego między nimi Porozumienia.\nZgodnie z ww. Porozumieniem za kwestie związane z infrastrukturą techniczną odpowiada MKiŚ, natomiast za rozwój w warstwie aplikacyjnej i technicznej BDO odpowiada IOŚ-PIB. Obydwa te zadania są finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednak przewidziany maksymalny limit wydatków ze środków NFOŚiGW określony w art. 251 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach do roku 2028 nie zapewnia\nodpowiedniego poziomu i długości finansowania związanego z dalszym utrzymaniem i rozwojem przedmiotowej bazy.\nDlatego brak działania w tym zakresie może spowodować czasowe niedostępności BDO, uniemożliwić zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa systemu, rozwijania BDO i dostosowywania go do zmieniających się przepisów prawa krajowego i unijnego, a także doprowadzi do spadku jakości obsługi użytkownika.\nJednocześnie, w związku z tym, że dobiega końca proces legislacyjny nowych ogólnounijnych przepisów dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych – rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1020 i dyrektywę (UE) 2019/904 oraz uchylające dyrektywę 94/62/WE (PPWR), konieczne będzie rozpoczęcie prac nad nowym projektem ustawy dotyczącym systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), w którym na nowo trzeba będzie uregulować kwestie potwierdzania uzyskania poziomów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów objętych systemem ROP. W związku z czym w projekcie ustawy proponuje się przedłużyć czas obowiązywania dotychczasowego sposobu wystawiania dokumentów potwierdzających recykling (np. DPR, EDPR) dla opakowań i produktów, oraz odpowiednich zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów, tj. w formie dokumentów papierowych, a nie za pośrednictwem BDO.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"W celu realizacji kwestii wskazanych w pkt 1, planuje się wprowadzenie zmiany do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, w zakresie reguły finansującej bazę (art. 251 ust. 3), polegającej na zwiększeniu i zapewnieniu na lata 2025-2034 maksymalnego limitu wydatków ze środków NFOŚiGW na cele związane z BDO, poprzez zwiększenie środków zapisanych na lata 2025-2028 w dotychczasowej ustawie, a także określenie nowych środków na lata 2029-2034.\nPonadto, w celu racjonalnego wykorzystania środków i zapewnienia stałego źródła finansowania BDO ze środków NFOŚiGW, przewiduje się, że wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych wnoszonych przez podmioty określone w art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach będą stanowiły bezpośredni przychód NFOŚiGW.\nJednocześnie nie planuje się wprowadzania zmian w brzmieniu art. 58 ust 2 pkt 1 dotyczącym wpływów z ww. opłat do budżetu województwa.\nJednocześnie do czasu uchwalenia nowej dyrektywy 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych oraz nowego projektu ustawy dotyczącego systemu rozszerzonej odpowiedzialności, konieczne jest przesunięcie na dzień 1 stycznia 2027 r. terminu uruchomienia tzw. Modułu Potwierdzeń w BDO, w ramach którego planuje się umożliwić wystawianie odpowiednich dokumentów potwierdzających recykling (np. DPR, EDPR) dla opakowań i produktów, oraz odpowiednich zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Anita Sowińska Podsekretarz Stanu Pani ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MKiŚ","value":"MKiŚ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 listopada 2024 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Zrealizowany","value":"Zrealizowany"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD120
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (dalej BDO) jest prowadzona przez Ministra Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przy współudziale Instytutu Ochrony Środowiska - Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB), przy czym szczegółowy podział zadań między MKiŚ oraz IOŚ-PIB związany z realizacją i bieżącym funkcjonowaniem BDO wynika z zawartego między nimi Porozumienia. Zgodnie z ww. Porozumieniem za kwestie związane z infrastrukturą techniczną odpowiada MKiŚ, natomiast za rozwój w warstwie aplikacyjnej i technicznej BDO odpowiada IOŚ-PIB. Obydwa te zadania są finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednak przewidziany maksymalny limit wydatków ze środków NFOŚiGW określony w art. 251 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach do roku 2028 nie zapewnia odpowiedniego poziomu i długości finansowania związanego z dalszym utrzymaniem i rozwojem przedmiotowej bazy. Dlatego brak działania w tym zakresie może spowodować czasowe niedostępności BDO, uniemożliwić zapewnienie odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa systemu, rozwijania BDO i dostosowywania go do zmieniających się przepisów prawa krajowego i unijnego, a także doprowadzi do spadku jakości obsługi użytkownika. Jednocześnie, w związku z tym, że dobiega końca proces legislacyjny nowych ogólnounijnych przepisów dotyczących opakowań i odpadów opakowaniowych – rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/1020 i dyrektywę (UE) 2019/904 oraz uchylające dyrektywę 94/62/WE (PPWR), konieczne będzie rozpoczęcie prac nad nowym projektem ustawy dotyczącym systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), w którym na nowo trzeba będzie uregulować kwestie potwierdzania uzyskania poziomów zagospodarowania odpadów powstałych z produktów objętych systemem ROP. W związku z czym w projekcie ustawy proponuje się przedłużyć czas obowiązywania dotychczasowego sposobu wystawiania dokumentów potwierdzających recykling (np. DPR, EDPR) dla opakowań i produktów, oraz odpowiednich zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów, tj. w formie dokumentów papierowych, a nie za pośrednictwem BDO.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
W celu realizacji kwestii wskazanych w pkt 1, planuje się wprowadzenie zmiany do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, w zakresie reguły finansującej bazę (art. 251 ust. 3), polegającej na zwiększeniu i zapewnieniu na lata 2025-2034 maksymalnego limitu wydatków ze środków NFOŚiGW na cele związane z BDO, poprzez zwiększenie środków zapisanych na lata 2025-2028 w dotychczasowej ustawie, a także określenie nowych środków na lata 2029-2034. Ponadto, w celu racjonalnego wykorzystania środków i zapewnienia stałego źródła finansowania BDO ze środków NFOŚiGW, przewiduje się, że wpływy do budżetu państwa (64,35%) z tytułu opłat rejestrowych i rocznych wnoszonych przez podmioty określone w art. 57 ust. 1 ustawy o odpadach będą stanowiły bezpośredni przychód NFOŚiGW. Jednocześnie nie planuje się wprowadzania zmian w brzmieniu art. 58 ust 2 pkt 1 dotyczącym wpływów z ww. opłat do budżetu województwa. Jednocześnie do czasu uchwalenia nowej dyrektywy 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych oraz nowego projektu ustawy dotyczącego systemu rozszerzonej odpowiedzialności, konieczne jest przesunięcie na dzień 1 stycznia 2027 r. terminu uruchomienia tzw. Modułu Potwierdzeń w BDO, w ramach którego planuje się umożliwić wystawianie odpowiednich dokumentów potwierdzających recykling (np. DPR, EDPR) dla opakowań i produktów, oraz odpowiednich zaświadczeń dla sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii i akumulatorów.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MKiŚ
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Anita Sowińska Podsekretarz Stanu Pani
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MKiŚ
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
IV kwartał 2024 r. ZREALIZOWANY Rada Ministrów przyjęła 13 listopada 2024 r.