W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o opiece zdrowotnej nad uczniami
{"register":{"columns":[{"header":"Numer projektu","value":"UD148","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"sequence":{"regex":"UD{#UD_1}"},"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Rodzaj dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"Projekty ustaw","value":"Projekty ustaw"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Typ dokumentu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"D – pozostałe projekty","value":"D – pozostałe projekty"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie","value":"Potrzeba podjęcia prac nad zmianą ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. poz. 1078), zwanej dalej „ustawą”, wynika przede wszystkim z konieczności wprowadzenia rozwiązań zapewniających poprawę dostępności profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkole. Obecnie, z uwagi na zbyt małą liczbę pielęgniarek środowiska nauczania i wychowania, zwanych dalej „pielęgniarkami szkolnymi” oraz higienistek szkolnych, występują trudności z zapewnieniem takiej opieki. Jak wynika z danych przekazanych przez Instytut Matki i Dziecka w corocznej Informacji z realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami, w roku szkolnym 2022/2023 profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami była realizowana w 17 489 szkołach, co stanowiło 84,6% wszystkich placówek w Polsce. Najniższy procent objęcia uczniów opieką pielęgniarki szkolnej był w szkołach specjalnych ‒ 50,4% i był niższy o 16,1 punktu procentowego w stosunku do roku szkolnego 2021/2022. \nPonadto, według informacji Instytutu Matki i Dziecka – średnia wieku pielęgniarek szkolnych jest obecnie wyższa (57 lat) niż ogólna średnia wieku pielęgniarek w kraju. ","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji","value":"Ustawa weszła w życie w dniu 12 września 2019 r. i zawiera regulacje niezbędne do zapewnienia kompleksowej i systematycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w szkole, w szczególności podmioty sprawujące tę opiekę i ich kwalifikacje oraz podmioty zapewniające warunki organizacyjne do jej realizacji, a także zasady współpracy i wymiany informacji pomiędzy nimi. \nLiczba pielęgniarek szkolnych oraz higienistek szkolnych od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 8 tys., a normy dotyczące zalecanej liczby uczniów na jedną pielęgniarkę szkolną albo higienistkę szkolną określa załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1427, z późn. zm.). Uwzględniają one typ szkoły oraz liczbę uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności.\nW okresie obowiązywania ustawy (od września 2019 r.) zaszły zmiany w uregulowanym w niej obszarze (np. rozpoczęto cyfryzację dokumentacji medycznej prowadzonej przez pielęgniarkę szkolną albo higienistkę szkolną, wprowadzono nowy zakres świadczeń stomatologicznych dla dzieci i młodzieży), zatem niezbędne jest dostosowanie przepisów w tym zakresie. Na podstawie doświadczeń z funkcjonowania ustawy zidentyfikowano kilka obszarów wymagających zmiany lub doprecyzowania. W związku z tym w ramach nowelizacji proponuje się również doprecyzowanie i zmodyfikowanie przepisów, zgodnie z potrzebami wynikłymi w trakcie ich stosowania. \nI. Podstawową kwestią uzasadniającą podjęcie pilnych działań jest zbyt mała, w stosunku do potrzeb, liczba pielęgniarek posiadających uprawnienia do sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami. \nW związku z powyższym proponuje się zmianę polegającą na uwzględnieniu innych osób wykonujących zawód medyczny, po odbyciu specjalnie opracowanego kursu kwalifikacyjnego w ramach kształcenia podyplomowego: \n1) jako samodzielnie sprawujących w pełnym zakresie profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami (np. położna) albo \n2) jako wsparcie dla pielęgniarki szkolnej albo higienistki szkolnej w niektórych zakresach czynności, np. w dniach lub godzinach, w których pielęgniarka nie jest obecna w danej szkole (opiekun medyczny). \nII. Proponuje się również rozszerzenie kwalifikacji pielęgniarek umożliwiających sprawowanie opieki nad uczniami (m.in. rozszerzenie katalogu kursów kwalifikacyjnych uprawniających do pracy w szkole oraz dopuszczenie pielęgniarek w trakcie odbywania kursu albo specjalizacji), co również przyczyni się do zwiększenia liczby pielęgniarek szkolnych. \nIII. Ponadto proponuje się uwzględnienie w projekcie innych kwestii, które w okresie obowiązywania ustawy powodowały trudności w jej praktycznym stosowaniu albo wynikają z konieczności dostosowania do zmian, jakie zaszły w tym czasie w obszarze objętym ustawą, w szczególności: \n1) odstąpienie od określania górnej granicy wieku uczniów objętych opieką pielęgniarki szkolnej albo higienistki szkolnej, gdyż może on różnić się w ostatniej klasie szkoły podstawowej; \n2) weryfikacja i doprecyzowanie zakresu współpracy między wszystkimi podmiotami i osobami uczestniczącymi w sprawowaniu opieki zdrowotnej nad uczniami; \n3) doprecyzowanie przepisów dotyczących dokumentacji medycznej prowadzonej przez pielęgniarkę szkolną albo higienistkę szkolną, w tym postępowania po zakończeniu przez ucznia nauki albo w przypadku zmiany szkoły oraz uwzględnienie zmian wynikających z cyfryzacji tej dokumentacji; \n4) doprecyzowanie przepisów dotyczących świadczeń stomatologicznych dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem zmian jakie zaszły w tym obszarze (świadczenia ogólnostomatologiczne i profilaktyczne udzielane w gabinecie zlokalizowanym w szkole); \n5) rozszerzenie zakresu zadań zlecanych Instytutowi Matki i Dziecka w ramach monitorowania opieki zdrowotnej nad uczniami – umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia zlecania innych zadań w zależności od aktualnych potrzeb;\n6) wydłużenie terminu na przedstawienie przez Instytut Matki i Dziecka corocznej informacji o realizacji opieki zdrowotnej nad uczniami.\nDziałania w tym zakresie wymagają zastosowania narzędzi legislacyjnych polegających na zmianie ustawy. \nPrzedstawione działania dają szansę na poprawę sytuacji w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Oddziaływanie na życie społeczne nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Spodziewane skutki i następstwa projektowanych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Sposoby mierzenia efektów nowych regulacji prawnych","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MZ","value":"MZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu","value":"Izabela Leszczyna Minister Zdrowia","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM","registerId":20874195,"dictionaryValues":[{"id":"MZ","value":"MZ"}],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Planowany termin przyjęcia projektu przez RM","value":"I/II kwartał 2025 r.","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":true,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Informacja o rezygnacji z prac nad projektem","value":"","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Status realizacji","registerId":20874195,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}
Numer projektu:
UD148
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
D – pozostałe projekty
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Potrzeba podjęcia prac nad zmianą ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz. U. poz. 1078), zwanej dalej „ustawą”, wynika przede wszystkim z konieczności wprowadzenia rozwiązań zapewniających poprawę dostępności profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkole. Obecnie, z uwagi na zbyt małą liczbę pielęgniarek środowiska nauczania i wychowania, zwanych dalej „pielęgniarkami szkolnymi” oraz higienistek szkolnych, występują trudności z zapewnieniem takiej opieki. Jak wynika z danych przekazanych przez Instytut Matki i Dziecka w corocznej Informacji z realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami, w roku szkolnym 2022/2023 profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami była realizowana w 17 489 szkołach, co stanowiło 84,6% wszystkich placówek w Polsce. Najniższy procent objęcia uczniów opieką pielęgniarki szkolnej był w szkołach specjalnych ‒ 50,4% i był niższy o 16,1 punktu procentowego w stosunku do roku szkolnego 2021/2022. Ponadto, według informacji Instytutu Matki i Dziecka – średnia wieku pielęgniarek szkolnych jest obecnie wyższa (57 lat) niż ogólna średnia wieku pielęgniarek w kraju.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Ustawa weszła w życie w dniu 12 września 2019 r. i zawiera regulacje niezbędne do zapewnienia kompleksowej i systematycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w szkole, w szczególności podmioty sprawujące tę opiekę i ich kwalifikacje oraz podmioty zapewniające warunki organizacyjne do jej realizacji, a także zasady współpracy i wymiany informacji pomiędzy nimi. Liczba pielęgniarek szkolnych oraz higienistek szkolnych od kilku lat utrzymuje się na poziomie ok. 8 tys., a normy dotyczące zalecanej liczby uczniów na jedną pielęgniarkę szkolną albo higienistkę szkolną określa załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 września 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1427, z późn. zm.). Uwzględniają one typ szkoły oraz liczbę uczniów, w tym uczniów niepełnosprawnych w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. W okresie obowiązywania ustawy (od września 2019 r.) zaszły zmiany w uregulowanym w niej obszarze (np. rozpoczęto cyfryzację dokumentacji medycznej prowadzonej przez pielęgniarkę szkolną albo higienistkę szkolną, wprowadzono nowy zakres świadczeń stomatologicznych dla dzieci i młodzieży), zatem niezbędne jest dostosowanie przepisów w tym zakresie. Na podstawie doświadczeń z funkcjonowania ustawy zidentyfikowano kilka obszarów wymagających zmiany lub doprecyzowania. W związku z tym w ramach nowelizacji proponuje się również doprecyzowanie i zmodyfikowanie przepisów, zgodnie z potrzebami wynikłymi w trakcie ich stosowania. I. Podstawową kwestią uzasadniającą podjęcie pilnych działań jest zbyt mała, w stosunku do potrzeb, liczba pielęgniarek posiadających uprawnienia do sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami. W związku z powyższym proponuje się zmianę polegającą na uwzględnieniu innych osób wykonujących zawód medyczny, po odbyciu specjalnie opracowanego kursu kwalifikacyjnego w ramach kształcenia podyplomowego: 1) jako samodzielnie sprawujących w pełnym zakresie profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami (np. położna) albo 2) jako wsparcie dla pielęgniarki szkolnej albo higienistki szkolnej w niektórych zakresach czynności, np. w dniach lub godzinach, w których pielęgniarka nie jest obecna w danej szkole (opiekun medyczny). II. Proponuje się również rozszerzenie kwalifikacji pielęgniarek umożliwiających sprawowanie opieki nad uczniami (m.in. rozszerzenie katalogu kursów kwalifikacyjnych uprawniających do pracy w szkole oraz dopuszczenie pielęgniarek w trakcie odbywania kursu albo specjalizacji), co również przyczyni się do zwiększenia liczby pielęgniarek szkolnych. III. Ponadto proponuje się uwzględnienie w projekcie innych kwestii, które w okresie obowiązywania ustawy powodowały trudności w jej praktycznym stosowaniu albo wynikają z konieczności dostosowania do zmian, jakie zaszły w tym czasie w obszarze objętym ustawą, w szczególności: 1) odstąpienie od określania górnej granicy wieku uczniów objętych opieką pielęgniarki szkolnej albo higienistki szkolnej, gdyż może on różnić się w ostatniej klasie szkoły podstawowej; 2) weryfikacja i doprecyzowanie zakresu współpracy między wszystkimi podmiotami i osobami uczestniczącymi w sprawowaniu opieki zdrowotnej nad uczniami; 3) doprecyzowanie przepisów dotyczących dokumentacji medycznej prowadzonej przez pielęgniarkę szkolną albo higienistkę szkolną, w tym postępowania po zakończeniu przez ucznia nauki albo w przypadku zmiany szkoły oraz uwzględnienie zmian wynikających z cyfryzacji tej dokumentacji; 4) doprecyzowanie przepisów dotyczących świadczeń stomatologicznych dla dzieci i młodzieży, z uwzględnieniem zmian jakie zaszły w tym obszarze (świadczenia ogólnostomatologiczne i profilaktyczne udzielane w gabinecie zlokalizowanym w szkole); 5) rozszerzenie zakresu zadań zlecanych Instytutowi Matki i Dziecka w ramach monitorowania opieki zdrowotnej nad uczniami – umożliwienie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia zlecania innych zadań w zależności od aktualnych potrzeb; 6) wydłużenie terminu na przedstawienie przez Instytut Matki i Dziecka corocznej informacji o realizacji opieki zdrowotnej nad uczniami. Działania w tym zakresie wymagają zastosowania narzędzi legislacyjnych polegających na zmianie ustawy. Przedstawione działania dają szansę na poprawę sytuacji w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami.