Projekt ustawy o zmianie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych oraz niektórych innych ustaw
Numer projektu:
UC90
Rodzaj dokumentu:
Projekty ustaw
Typ dokumentu:
C – projekty implementujące UE
Cele projektu oraz informacja o przyczynach i potrzebie rozwiązań planowanych w projekcie:
Ustawa z dnia 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych (Dz.U. poz. 1685) („Ustawa GloBE”) zaimplementowała do polskiego porządku prawnego przepisy dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej („Dyrektywa”[1]). Celem Dyrektywy było wdrożenie w Unii Europejskiej (UE) Globalnych zasad przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania („Zasad GloBE”), tj. głównej części tzw. Filaru II OECD.
Stosowanie Zasad GloBE opiera się na wspólnym czy też skoordynowanym podejściu (ang. common/coordinated approach) oznaczającym, że poszczególne państwa - gdy podejmą decyzję o przyjęciu Zasad GloBE - muszą wdrożyć przepisy spójnie z tymi zasadami. Rodzi to konieczność wdrożenia, stosowania i administrowania przepisami implementującymi Zasady GloBE w sposób zapewniający zgodność z rezultatami przewidzianymi w dokumentach zatwierdzonych przez jurysdykcje zrzeszone w ramach Inclusive Framework on BEPS [2] (dalej jako: IF) przy OECD, w ramach Projektu do spraw przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku 2.0 (tzw. BEPS 2.0). Do takich dokumentów należą m.in. Wytyczne Administracyjne. Zgodnie z brzmieniem preambuły Dyrektywy [3], przepisy Dyrektywy należy interpretować również w świetle wszelkich wytycznych OECD („Member States should use […] as a source of illustration or interpertation”). Ponadto, Dyrektywa w preambule, ale i m.in. w artykule 32 wskazuje, że przy jej wdrożeniu państwa członkowskie powinny uszanować dokumenty wydawane przez OECD/IF w kwestiach w niej nieuregulowanych (np. w art. 32 mowa jest o „kwalifikującym się międzynarodowym porozumieniu w sprawie bezpiecznych przystani”). Powyższe oznacza, że do pełnej i poprawnej implementacji Dyrektywy, konieczna jest nowelizacja Ustawy GloBE, która wprowadzi do polskiego porządku prawnego nowe wytyczne OECD/IF.
Zgodnie z przedstawionym powodem nowelizacji projekt ustawy o zmianie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych oraz niektórych innych ustaw ma na celu wdrożenie Wytycznych Administracyjnych z czerwca 2024 r [4] , doprecyzowanie przepisów administracyjnych w zakresie deklaracji informacyjnej GloBE (ang. GloBE Information Return) oraz Wytycznych Administracyjnych ze stycznia 2025 r. [5] dotyczących rozpoznawania aktywów z tytułu podatku odroczonego wynikających z otrzymanych ulg podatkowych.
Ponadto, kierując się ekonomiką procesu legislacyjnego, niniejszy projekt zawiera wynikające z inicjatywy własnej zmiany doprecyzowujące w Ustawie GloBE. Projektowane rozwiązania uściślają przepisy, które w ocenie projektodawcy oraz niektórych podmiotów, które będą obowiązane do ich stosowania, okazały się być niewystarczająco precyzyjne.
[1] Dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (Dz. Urz. UE L 328 z 22.12.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 13 z 16.01.2023, str. 9).
[2] Otwarte ramy OECD do spraw erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysku.
[3] Zob. motywy 11 i 24 preambuły Dyrektywy.
[4] OECD (2024), Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy – Administrative Guidance on the Global Anti-Base Erosion Model Rules (Pillar Two), June 2024, OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS, OECD, Paris, http://www.oecd.org/tax/beps/administrative-guidance-global-anti-base-erosion-rules-pillar-two-june-2024.pdf.
[5] OECD (2025), Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy – Administrative Guidance on Article 9.1 of the Global Anti-Base Erosion Model Rules, OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS, OECD, Paris, https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/topics/policy-sub-issues/global-minimum-tax/administrative-guidance-article-9-1-globe-rules-pillar-two-january-2025.pdf.
Stosowanie Zasad GloBE opiera się na wspólnym czy też skoordynowanym podejściu (ang. common/coordinated approach) oznaczającym, że poszczególne państwa - gdy podejmą decyzję o przyjęciu Zasad GloBE - muszą wdrożyć przepisy spójnie z tymi zasadami. Rodzi to konieczność wdrożenia, stosowania i administrowania przepisami implementującymi Zasady GloBE w sposób zapewniający zgodność z rezultatami przewidzianymi w dokumentach zatwierdzonych przez jurysdykcje zrzeszone w ramach Inclusive Framework on BEPS [2] (dalej jako: IF) przy OECD, w ramach Projektu do spraw przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku 2.0 (tzw. BEPS 2.0). Do takich dokumentów należą m.in. Wytyczne Administracyjne. Zgodnie z brzmieniem preambuły Dyrektywy [3], przepisy Dyrektywy należy interpretować również w świetle wszelkich wytycznych OECD („Member States should use […] as a source of illustration or interpertation”). Ponadto, Dyrektywa w preambule, ale i m.in. w artykule 32 wskazuje, że przy jej wdrożeniu państwa członkowskie powinny uszanować dokumenty wydawane przez OECD/IF w kwestiach w niej nieuregulowanych (np. w art. 32 mowa jest o „kwalifikującym się międzynarodowym porozumieniu w sprawie bezpiecznych przystani”). Powyższe oznacza, że do pełnej i poprawnej implementacji Dyrektywy, konieczna jest nowelizacja Ustawy GloBE, która wprowadzi do polskiego porządku prawnego nowe wytyczne OECD/IF.
Zgodnie z przedstawionym powodem nowelizacji projekt ustawy o zmianie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych oraz niektórych innych ustaw ma na celu wdrożenie Wytycznych Administracyjnych z czerwca 2024 r [4] , doprecyzowanie przepisów administracyjnych w zakresie deklaracji informacyjnej GloBE (ang. GloBE Information Return) oraz Wytycznych Administracyjnych ze stycznia 2025 r. [5] dotyczących rozpoznawania aktywów z tytułu podatku odroczonego wynikających z otrzymanych ulg podatkowych.
Ponadto, kierując się ekonomiką procesu legislacyjnego, niniejszy projekt zawiera wynikające z inicjatywy własnej zmiany doprecyzowujące w Ustawie GloBE. Projektowane rozwiązania uściślają przepisy, które w ocenie projektodawcy oraz niektórych podmiotów, które będą obowiązane do ich stosowania, okazały się być niewystarczająco precyzyjne.
[1] Dyrektywa Rady (UE) 2022/2523 z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (Dz. Urz. UE L 328 z 22.12.2022, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 13 z 16.01.2023, str. 9).
[2] Otwarte ramy OECD do spraw erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysku.
[3] Zob. motywy 11 i 24 preambuły Dyrektywy.
[4] OECD (2024), Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy – Administrative Guidance on the Global Anti-Base Erosion Model Rules (Pillar Two), June 2024, OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS, OECD, Paris, http://www.oecd.org/tax/beps/administrative-guidance-global-anti-base-erosion-rules-pillar-two-june-2024.pdf.
[5] OECD (2025), Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy – Administrative Guidance on Article 9.1 of the Global Anti-Base Erosion Model Rules, OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS, OECD, Paris, https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/topics/policy-sub-issues/global-minimum-tax/administrative-guidance-article-9-1-globe-rules-pillar-two-january-2025.pdf.
Istota rozwiązań planowanych w projekcie, w tym proponowane środki realizacji:
Projekt realizuje Dyrektywę poprzez zmiany w Ustawie GloBE:
1) projekt wdraża Wytyczne Administracyjne z czerwca 2024 r., które dotyczą głównie:
- ponownego ujmowania rezerw z tytułu podatku odroczonego w przypadku braku płatności kwoty, której dotyczyła rezerwa;
- różnic pomiędzy wartościami na potrzeby systemu GloBE a wartościami bilansowymi;
- doprecyzowania w zakresie alokacji podatków centrali do stałego zakładu;
- doprecyzowania w zakresie zastępczego aktywa z tytułu ulg podatkowych oraz wprowadzenie zasad dotyczących ujmowania podatków odroczonych dla potrzeb alokacji podatków pomiędzy jednostkami;
- doprecyzowania w zakresie alokacji zysków oraz podatków w przypadku jednostek pośredniczących;
2) projekt wdraża Wytyczne Administracyjne ze stycznia 2025 r., które dotyczą:
- doprecyzowania w zakresie rozpoznawania aktywów z tytułu podatku odroczonego wynikających z otrzymanych ulg;
3) projekt precyzuje m.in.:
- art. 148, aby wynik wykładni tego przepisu był jednoznaczny oraz zgodny z wytycznymi w zakresie bezpiecznych przystani ;
- przepisy dotyczące składania informacji o opodatkowaniu wyrównawczym, zeznań oraz wyborów, celem doprecyzowania procedur związanych z raportowaniem;
- warunki stosowania ustawy o rachunkowości na potrzeby art. 29.
1) projekt wdraża Wytyczne Administracyjne z czerwca 2024 r., które dotyczą głównie:
- ponownego ujmowania rezerw z tytułu podatku odroczonego w przypadku braku płatności kwoty, której dotyczyła rezerwa;
- różnic pomiędzy wartościami na potrzeby systemu GloBE a wartościami bilansowymi;
- doprecyzowania w zakresie alokacji podatków centrali do stałego zakładu;
- doprecyzowania w zakresie zastępczego aktywa z tytułu ulg podatkowych oraz wprowadzenie zasad dotyczących ujmowania podatków odroczonych dla potrzeb alokacji podatków pomiędzy jednostkami;
- doprecyzowania w zakresie alokacji zysków oraz podatków w przypadku jednostek pośredniczących;
2) projekt wdraża Wytyczne Administracyjne ze stycznia 2025 r., które dotyczą:
- doprecyzowania w zakresie rozpoznawania aktywów z tytułu podatku odroczonego wynikających z otrzymanych ulg;
3) projekt precyzuje m.in.:
- art. 148, aby wynik wykładni tego przepisu był jednoznaczny oraz zgodny z wytycznymi w zakresie bezpiecznych przystani ;
- przepisy dotyczące składania informacji o opodatkowaniu wyrównawczym, zeznań oraz wyborów, celem doprecyzowania procedur związanych z raportowaniem;
- warunki stosowania ustawy o rachunkowości na potrzeby art. 29.
Organ odpowiedzialny za opracowanie projektu:
MF
Osoba odpowiedzialna za opracowanie projektu:
Jarosław Neneman Podsekretarz Stanu
Organ odpowiedzialny za przedłożenie projektu RM:
MF
Planowany termin przyjęcia projektu przez RM:
III kwartał 2025 r.
Status realizacji:
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 07.04.2025 16:09 Edyta Kurkiewicz
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Minister Finansów
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Projekt ustawy o zmianie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych oraz niektórych innych ustaw | 1.0 | 07.04.2025 16:09 Edyta Kurkiewicz |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP